QNAP TS-219P II Review

Zhooibaal 6 juli 2012, laatste update op 6 juli 2012, 5.942 views

QNAP TS-219P II

Pluspunten

• Zeer goede leesperformance
  • Mooi strak uiterlijk
  • Schijven makkelijk te plaatsen
  • Eenvoudige basis setup
  • Veel configuratie mogelijkheden
  • One touch backup

Minpunten

• De plastic sledes voelen een beetje slap
  • Schrijf performance had ik graag iets beter gezien
  • Luidruchtige fan

Kwaliteit voeding Score: 4
Sinds vrijdag 29 juni ben ik in het bezit van een QNAP TS-219P II. Dit is een 2 bay NAS die wordt geleverd zonder schijven. Ik heb er 2 3TB Seagate Barracuda schijven in RAID1 in gezet voor dataveiligheid.

Ik heb mijn review gesplits in stukjes aan de hand van de gegeven beoordelingspunten.

Opmerking vooraf: de grafieken in de afbeelding laten het beeld zien tijdens het kopiŽren van een grote hoeveelheid data naar de NAS. Hierdoor is de CPU load zeer hoog en is goed te zien dat dat de bottleneck is voor de performance.

Algemene beoordeling
Ik ben tot nu toe erg tevreden met mijn QNAP NAS. De performance is goed te noemen, zeker voor zijn prijsklasse en hij laat zich makkelijk configureren. Bij de afbeeldingen staan een paar screenshots van copy acties in Windows 7. Een grote file kopiŽren van de PC naar de NAS gaat met zo'n 50MB/s tot 60MB/s. Ik had gehoopt dat met de 2Ghz CPU van de TS-219P II nog iets hoger zou liggen, maar helaas is dat niet zo. In de resource monitor is wel duidelijk te zien dat de CPU hier de bottleneck is. In copy actie in de andere richting stelde mij echter voor een positieve verassing door een snelheid te laten zien van 100+MB/s. Het geheugengebruik blijft in beide situaties opvallend laag.
Het enige wat me een beetje tegenvalt op het algemene stuk is de geluidsproductie. De schijven zijn vrij stil, maar de fan in de NAS maakt behoorlijk wat geluid, zelfs op lage toerentallen, waardoor het niet echt prettig is om hem in de woonkamer of, zoals bij mij, in de slaapkamer te hebben staan. Ik heb hem daarom in een kast gezet, waardoor ik geen last heb van het geluid. Ik maakte me even zorgen om de temperatuur wanneer hij in de kast staat, maar zelfs onder zware belasting blijft de temperatuur steken op 41 graden en gaat de fan nog niet als een dolle tekeer.

Wat ik erg handig vind is de "One touch backup" functie. Wanneer je deze hebt geconfigureerd kun je hiermee direct, zonder tussenkomst van een PC, de inhoud van een USB stick of externe harde schijf kopiŽren naar de NAS. Het enige wat je dan hiervoor hoeft te doen is de USB stick of externe harde schijf aansluiten op de front USB en de knop 2 seconden indrukken. De NAS piept een keer en begint dan met het kopiŽren. Je kunt dan zelfs aangeven dat hij het aangesloten apparaat automatisch moet unmounten wanneer hij klaar is, zodat je het daarna, wederom zonder tussenkomst van een PC, direct weer kunt afkoppelen.

Bouwkwaliteit en afwerking
De TS-219P II zit op zich degelijk in elkaar, maar helaas is het apparaat bijna geheel van plastic. De buitenkant vind ik niet zo heel erg, want die voelt stevig en degelijk aan, maar de sledes waar de schijven in zitten zijn ook volledig van plastic en deze voelen een beetje slapjes. De sledes zitten wel strak en stevig in de behuizing wanneer er een schijf in zit. Verder heb ik niets aan te merken op de afwerken. Het geheel ziet er netjes en degelijk uit.

Inbouwmogelijkheden
Over de inbouwmogelijkheden valt eigenlijk niet zo heel veel te zeggen. Het is een 2 bay NAS en je kunt er zomaar 2 schijven in plaatsen en dus zijn de inbouwmogelijkheden exact zoals geadverteerd. Wat wil je nog meer?

Buiten de interne bays zijn er nog een aantal externe interfaces beschikbaar. Aan de voorkant bevindt zich een USB2.0 poort voor het aansluiten van bijvoorbeeld een externe harddisk. Aan de achterkant zitten nog eens 2 USB3.0 en 2 e-SATA poorten. Hier kun je eveneens externe harde schijven aankoppelen, maar bijvoorbeeld ook een printer of webcam. Al is voor de webcam extra (third party) software nodig.

Koelingsmogelijkheden
Naar mijn idee is de koeling van deze NAS prima in orde en is het niet nodig om extra koeling eventueel in te bouwen. Het is wel mogelijk om (met een beetje moeite) de fan te vervangen door een beter exemplaar.

Vormgeving
Dit is natuurlijk altijd een punt waarover getwist kan worden, maar ik denk niet dat ontkent kan worden dat deze NAS er netjes en strak uitziet. Dit vind ik overigens ook van de andere modellen van QNAP. Persoonlijk vind ik het een erg mooi apparaat wat om zijn uiterlijk in ieder geval niet buiten het zicht hoeft te staan.

Installatiegemak
Het inbouwen van de schijven is zo eenvoudig als je het zou verwachten. Met een paar schroefjes zet je ze vast in de slede en deze schuif je vervolgens de NAS in. Je moet ze wel een aardig hard erin duwen, anders klikt de slede niet goed vast.

Door de meegeleverde software is de NAS zeer eenvoudig te voorzien van een basis configuratie en heb je hem in no time zo ver dat je er data op kunt gaan zetten. Wanneer je daarna echter op de management homepage komt is de stortvloed aan mogelijkheden een beetje overrompelend. Je kunt zo enorm veel instellen en aanpassen aan dit apparaat dat het voor een nieuwkomer in de NAS wereld (zoals ikzelf) een beetje intimiderend over kan komen. Na een beetje rondsnuffelen door de interface zul je echter merken dan de meeste basic functies vrij makkelijk te configureren zijn en de rest komt later wel. Als je eenmaal een beetje gewend bent aan de hoeveelheid items in de confiugratie interface is het allemaal zeer goed te behappen.
Het is wel heel makkelijk om de functionaliteit uit te breiden doormiddel van het QPKG Center. Hiermee kun je extra applicaties installeren direct uit de repository van QNAP. Hiermee kun je extra programma's zoals SABnzbdplus, MLDOnkey, Transmission, Twonky Media, Joomla, Wordpress, AjaXplorer en nog een aardig aantal anderen installeren. De meeste van deze programma's laten zich vervolgens ook eenvoudig configureren.

Modbaarheid
Hier heb ik voldoende ingevuld, omdat ik eigenlijk niet echt mogelijkheden zie voor fysieke modificatie, maar ook de noodzaak ertoe niet zie. Op het gebied van software modificatie is er wel zeker voldoende te doen zoals ik hierboven bij "installatiegemak" al aangaf.

Kwaliteit van voeding
Hier valt niet echt heel veel over te vertellen. De voeding is een extern blok en dat blok voelt degelijk en wordt niet te warm. Het is dus prima in orde.

Met de §277 die ik voor deze NAS heb betaald exclusief schijven is het niet de goedkoopste 2 bay NAS op de markt. Wat mij echter over de streep heeft getrokken om voor deze NAS te kiezen en niet een goedkopere is de snellere CPU en het grotere RAM dan in de meeste goedkopere alternatieven. Met een tragere CPU en minder RAM zul je namelijk merkbaar minder performance hebben en daarom denk ik dat je met de TS-219P II zeker waar voor je geld krijgt.

Ik ben zeer blij met mijn QNAP TS-219P II. De performance is goed, met name de leesperformance ligt boven mijn verwachting en je kunt enorm veel instellen. Voor de leek zal het wellicht een beetje overrompelend zijn wat je krijgt voorgeschoteld in de management interface, maar wanneer je je er een beetje tijd voor neemt zal dat helemaal goed komen.

Mocht ik me later bedenken dat ik nog zaken ben vergeten dan zal ik dit later toevoegen.

Heb jij ook een QNAP TS-219P II?

Nette review, wat je misschien nog zou kunnen proberen is de keuze SMB/NFS. Standaard is de nas te bereiken via SMB doordat je het toevoegt aan het netwerk, misschien een idee om NFS te proberen? (Misschien heb je dit al gedaan, maar dit kon ik niet uit je verhaal opmaken)
NFS heb ik nog niet geprobeerd, daar ben ik ook nog niet zo in thuis. Wat dat betreft ben ik nog een enorme linux leek ^.^
Kijk o.a. hier: http://wdtvforum.com/main/index.php?topic=5393.0 . De snelheid lijkt flink omhoog te schieten :) .(Mijn trouwe 119P draait zonder nfs, aangezien ik er ook (te) weinig kaas van gegeten heb en de snelheid meer dan prima is :) )
Goede review! Wat is het formaat van de ingebouwde fan (bxh en diepte?) dank!
Volgens mij is het een 60mm fan. Ik heb de behuizing nog niet open gemaakt en dat ben ik voorlopig eigenlijk ook niet van plan, dus exact opmeten wordt lastig ^.^