TP-Link TL-SC3430 H.264 Megapixel Surveillance Camera Review

Regenpak 6 juli 2012, laatste update op 6 juli 2012, 1.760 views

TP-Link TL-SC3430 H.264 Megapixel Surveillance Camera

Pluspunten

• Goed beeld
  • Ook compatibel met Linux
  • Uitgebreide featureset, veel instelmogelijkheden

Minpunten

• Firefox snapt de Javascript niet
  • Geen geluid met VLC
  • IR mod: zorg voor ESD beveiliging!

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Ik heb geen geluk met deze webcam. Maar dat is mijn eigen fout, ben ik bang. Hoe dan ook. Met wat twijfels vanwege een slechte review van een ander product van TP-Link, een SD webcam, het ding aangeschaft. Na een probleemloze installatie (DHCP IP adres) kreeg ik beeld. Helaas gaf Firefox het alleen als flikkerend MJPEG weer. Gelukkig staat in de manual beschreven hoe met VideoLAN's VLC via het RTSP protocol is te kijken. Dit levert een prima plaatje op. Goede kleuren, scherp beeld, geen artefacten als vegen en smeren. Focus is goed in te stellen door de lens te roteren. Wat dat aangaat was mijn reserve ongegrond.

Omdat ik de beelden wil opslaan op harddisk uitgezocht hoe dat met VLC kan. Met het commando:
$ cvlc rtsp://<IP>:554/video.mp4 --sout file/ts:filename.mp4
wordt de stream naar een file gedumpt. Helaas kan VLC niet overweg met de drie mogelijke audio codecs. In alle gevallen is er niets te horen. Ik heb geen verschil gevonden met MPEG4 en H.264 codecs, hoewel de laatste betere compressie belooft.

Mijn geluk met de webcam hield op toen ik besloot het infraroodfilter van de CCD af te slopen. Die is nodig om de kleuren mooi te houden maar maakt het onmogelijk om in het pikkedonker beeld te krijgen (met IR LED belichting). Door de webcam open te schroeven en de lens assembly te verwijderen is de CCD te bereiken en het filter met wat geweld eraf te breken. Blijkbaar is dat te veel geweest voor de electronica want na dichtschroeven was hij niet meer te benaderen over het netwerk. Het kan ook zijn dat hij is beschadigd door statische electriciteit. Aangezien deze actie mijn warranty heeft gevoid is intussen een nieuwe besteld...

Heb jij ook een TP-Link TL-SC3430 H.264 Megapixel Surveillance Camera?

Awww.. Ik heb het met je te doen kerel!

Verder een duidelijke review, maar mijn geld zou naar een ander uit gaan :)

Thanks!
Graag gedaan! Maar wat zou jouw keuze dan zijn?
Heb je het wel eens met chromium geprobeert?
Nee maar dat is ook niet nodig omdat ik met VLC m'n doel kan bereiken. Instellen enzo gaat prima, alleen het beeld is niet om aan te zien. Wie weet dat het met Chromium beter gaat maar dat is academisch.
Intussen nog een exemplaar gescoord en het IR filter er wat voorzichtiger afgehaald. Succes. In pikkedonker roze beeld, jammer genoeg kan de camera niet op zwart/wit worden gezet, bijvoorbeeld in de selectie voor White Balance. Dat moet nu post-productie.
Kan wel: door de verzadiging (saturation) op nul te zetten wordt het beeld zwart-wit. Zit ergens tussen de camera settings.
Grappige review. Kun je misschien ook nog een door de camera zelf geschoten dag en nacht pica plaatsen? :)