Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia U Zwart Review

biert1982 6 juli 2012, laatste update op 6 juli 2012, 2.962 views

Sony Xperia U Zwart

Pluspunten

• Prijs vs mogelijkheden

Minpunten

• Accu
  • Geen SD

Intro
Aangezien deze telefoon mijn eerste smartphone is kan ik de telefoon niet vergelijken met andere smartphones. Het android besturingsysteem was me echter al wel bekend omdat ik ook een Asus tablet heb. Ik moet zeggen dat ik tot nu tevreden ben met mijn aankoop. De reden van de aanschaf van de telefoon is voornamelijk voor gebruik van GPS voor routeplanner en hardlopen, internet toegang van huis en als fotocamera. De vereiste voor de telefoon waren dat het een hedendaags toestel moest zijn waarbij mijn voorkeur uitging naar een telefoon met android. Andere eisen die ik heb gesteld voor selectie van de telefoon zijn aanwezigheid van:
- wifi, GPS, Bluetooth
- min. 800x400 pixels
- min. 3 megapixel camera
- min. 3" inch scherm
- GSM connector USB
- geen single core
- min. 512MB werkgeheugen
- gewicht minder dan 200gr.
- prijs rond 200 Euro

Door al deze eisen kwam ik uiteindelijk terecht bij de keuze tussen de Xperia U en de Samsung Galaxy Ace 2. Door het lezen van enkele reviews heb ik gekozen voor de Xperia U ondanks dat ik had gevonden dat de accuduur iets minder was en geen mogelijkheid van SD slot.

Accuduur:
De accuduur is voor mij voldoende. De batterij gaat voor mij zeker 1 dag mee en vaak red de batterij ook met gemak nog een dag. Hierbij moet ik wel melden dat ik niet veel bel met mijn telefoon en niet gigantisch gebruik maak van internetten op de telefoon thuis of op het werk. Ik gebruik de telefoon echter wel bij hardlopen waarbij GPS aangezet wordt. Standaard staat deze af.

GPS
De GPS van deze telefoon tot nu toe enkele malen met verschillende hardloopprogramma's getest. De GPS werkt echter maar voor een beperkt deel van de route. De telefoon draag ik daarbij met een band om de arm. Ik heb voor locatiebepaling ook enkel GPS aanstaan en niet de hulp van zendmasten. Op verschillende fora al gezien dat meerdere mensen problemen met GPS hebben (meerder xperia varianten), maar ook op de reacties van mensen die commentaar in de Play shop laten zien dat dit niet enkel de telefoon hoeft te zijn. Ik zal hier dieper in moeten duiken om te kijken of ik dit goed werkend kan krijgen.

Bellen
Bellen gaat goed. Geluid is beter dan bij vorige telefoon (oude Nokia 3120). Telefoon doet wat ie moet doen.

Android
Zoals in de intro gemeld maak ik ook gebruik van Android op mijn Asus Tablet. Het verschil zit vooral in schermformaat tussen de werking van Android op beide toestellen. De snelheid van de telefoon met internet en overige programma's is gewoon goed. Dit Sony toestel staat standaard ingesteld met 5 "bureaubladen" waar al wat standaard programmas op staan om o.a. facebook, Twitter en Youtube te kunnen bijhouden. Daarnaast een klok app en een weer app. Zelf heb ik niet bijster veel apps er nog bijgezet omdat dit voor mij niet nodig is op dit moment.

De telefoon werkt naar verwachting op de GPS na (nog onduidelijk waar dit aan ligt). Daarnaast valt het nadeel van een kleinere accu (1.320mAh vs 1.650mAh Samsung S2) heel erg mee waardoor het voor mij geen probleem meer is. Het ontbreken van een SD kaart zie ik ook niet als nadeel omdat ik de telefoon niet als contentdrager voor muziek of films gebruik. De 4GB is voor mij groot genoeg voor een groot aantal foto's.

Heb jij ook een Sony Xperia U Zwart?

Hoe gaat het nu met de GPS? Werkt het wel goed met run keeper?
De GPS begint steeds pas na een tijdje met runkeeper. Omdat ik altijd hetzelfde rondje loop maakt het me niet zoveel uit, omdat je de afstand achteraf nog kunt aanpassen. Voor het gebruik van GPS via Google Maps ben ik wel te spreken. Dit heb ik nu een aantal keer gebruikt om een adres te vinden in de stad te voet. Daarbij reageert de GPS wel gelijk en acuraat genoeg.
Bedankt voor de terugkoppeling.
Maar met Google Maps wordt gebruik gemaakt van AGPS. Maar hoe doet de GPS zonder ondersteuning et? Dus offline.

THX voor je antwoord alvast!
gps werkt op mijn u helaas barreslecht alleen als ik een internet connectie heb dan vind hij na minuut of 3 pas gps, en zonder internet triest genoeg, geen gps :(

dat is de reden dat ik de telefoon vlak na aanschaf de deur weer uit gedaan heb en terug gegaan ben naar HTC aangezien naar mijn ervaring de gps op htc's nog altijd het beste en snelste werken, al vanaf de 1e android toestellen en een aantal windows 6.5f foons ook al goede gps hadden zonder internet