Specificaties 2,6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N95 Grijs Review

Vorticon 21 januari 2008, 2.887 views

Nokia N95 Grijs

Pluspunten

• goed customizable
  • goede software van nokia voor op de pc
  • als mp3speler lange accuduur
  • camera 5 megapixel

Minpunten

• soms kan symbian het niet meer bijhouden
  • aansluiten op TV scherm werkt niet goed
  • redelijk prijzig maar i.c.m. abbonement goed te doen

Na jarenlang een simpel mobieltje gebruikt te hebben vond ik het tijd worden voor wat beter. Mijn oog viel al een tijdje op de Nokia N95 vanwege de 5 megapixel camera (mijn camera was ook net stuk). Ik heb maar besloten hem te kopen.
Ik heb em nu al een maandje of twee in gebruik, dus tijd voor een review:

Eerste indruk
De N95 kwam nogal overweldigend over op mij in het begin, waarschijnlijk omdat ik eigenlijk nog nooit een smartphone had gebruikt. Gelijk even de navigatie uitgetest en het internet, werkte allemaal als een trein.

Nokia's PC software (Nokia PC Suite)
Het was nogal voor de hand liggend dat ik om mijn 150 contacten uit mijn oude mobiel in te voeren de software van nokia ging gebruiken omdat je je contactenlijst kan syncen met je PC. Dit werkt wat sneller dan alles intoetsen op je mobiel.
Ook het customizen of pimpen van je mobiel met een nieuw theme gedownload van internet gaat heel goed.
Foto's op je PC gooien en gelijk van je mobiel verwijderen voor wat ruimte werkt ook vlekkeloos.
Wat ik iets minder vond aan de software was de music manager van Nokia. Het is niet echt makkelijk je eigen playlists te maken.

Als MP3 speler
Werkt de N95 echt geweldig. Ik kreeg een handige headset erbij waarmee je kan skippen en ook mee kan praten als iemand je belt terwijl je mobiel gewoon in je zak zit. Met de allernieuwste firmware update gaat de batterij ook nog eens meerdere dagen mee ook als je bijna de hele dag luistert.

Als camera
Foto's en vooral filmpjes maken gaat ook goed. Als je de filmpjes terug ziet is het een duidelijk verschil met de vorige generatie mobieltjes die nogal slome framerates hebben en een bagger geluid. Bij de N95 is dit echter niet zo. Het lijkt een beetje alsof je dingen op hebt genomen met een home video camera van 3 jaar terug.
Foto's hebben wel hele hoge kwaliteit. 5 Megapixel is natuurlijk veel maar in de praktijk moet je je foto's nog wel even wat oppoetsen wil je ze kunnen meten met een normale fotocamera. Als je inzoomt zie je toch wat meer ruis dan normaal. Zou kunnen komen door de compressie maar toch.
Aansluiten op een TV scherm gaf bij mij nogal wat problemen.

Als internetmobiel
Voornamelijk gebruik ik hem om te MSN-nen en om te googlen als ik even iets wil weten en er is geen PC in de buurt. Niks op aan te merken. Ik geloof dat je een extern qwerty toetsenbordje erop aan kunt sluiten, dat zou op zich wel handig zijn om erbij aan te schaffen.

Als Navigatiesysteem
Navigatie is ook best goed uitgewerkt. I.c.m. mobiel internetten gebruik ik Nav4All, gratis navigatie. Het werkt redelijk goed in de auto maar niet zo goed als normale navigatiesystemen. Toch heb je op deze manier wel altijd up-to-date kaarten en het is nog gratis ook.

Ik heb em nu al een tijdje en ben er nog steeds niet mee uitgespeeld. Een featurerijke mobiel met meer dan genoeg mogelijkheden voor iedereen. Ik zou nog heel wat meer kunnen schrijven maar ik doe het lekker niet. :)

Heb jij ook een Nokia N95 Grijs?

Vervolg eerste bevindingen; (door racinfo)
Ik ben ooit begonnen met een 6600, toen een N90, daarna de N93 en nu de N95.
Ik ben dik tevreden met de ingebouwde camera van 5 mpixel; sprankelende foto's maakt hij, geen licht reflecties, zoals bij de N93 en de scherp instelling is snel en zuiver. In kwaliteit doet de N95 niet onder bij mijn Sony DSC-S75 met Carl Zeiss lens. :)

De DVD opnamen zijn alweer beter dan in de N90 en- of N93. Echter, doordat ik een jaar de N93 gebruikte spreek ik toch van een (klein) nadeel van de N95; als videocamera is hij erg onhandig om vast te houden! Dit tov. de handige N93. Daarentegen is de kwaliteit van de N95 als videocamera veel beter.

Software; zoals reeds eerder is gezegt, er staan bakken met software te downloaden voor de N95; met de ingebouwde WiFi kan dat dus geheel gratis van het WEB worden afgehaald, en ook zeer snel. Enkele seconden voor software van megabytes. Games, applikaties, het is werkelijk uitzoeken.

Ik heb van de week een applikatie van YouTube gedownload; nu kan ik sneller bij mijn filmpjes (kijk bij www.youtube.com/racinfo) op internet komen, waar ik ook ben. Ideaal om aan kennissen je films te laten zien, zonder ze (tydrovend) zelf op een stick te moeten zetten.

Geconverteerde films speelt hij overigens erg goed af. Oja, ik heb mijn MP3 files omgezet naar AAC formaat, wat de lengte van de muziekbestanden aanzienlijk verkort zonder merkbaar verlies aan geluidskwaliteit. Op deze wijze kun je 6 uur muziek opslaan in een krap 200 Mb bestand. Erg handig. (normaal is dat dan 700 Mb)

Kortom, mijn ipod heb ik in de kast opgeborgen; ik ben erg tevreden met deze gsm met daarbij de navigatie hulp (Garmin Mobile XT), de videocamera, de goede fotocamera en mp3 speler.

Mvrgr Racinfo.
Goede review, ik heb nu zelf ook een N95 (1e model) en kan volledig onderschrijven wat je er over zegt. Ook ik had diverse vastlopers met de Symbian, maar na een update van de interne software was dat definitief ten einde. Ik heb er Garmin Mobile XT software opgezet; de 1e keer dat je de GPS laat zoeken kan het wel 2 a 5 min duren alvorens hij de satelite vindt. Daarna werkt ie de hele dag snel en zuiver.

Het is grandioos wat de geluidskwaliteit is door de 2 ingebouwde stereo speakers; als je hem dan ook nog in een hoek zet, klink er een breed stereosignaal, wat op mjeters afstand nog helder klinkt. Handig ook dat je in de equilaser zelf elk geluidsbeeld kan aanmaken en opslaan. De accuduur is (afhankelijk of je hem vol open zet, bijzonder lang; ik deed er ruim 16 uur over om de accu leeg te draaien.

Mvrgr racinfo
Goede review, beknopt en toch redelijk compleet. Ik vind vooral de navigatiefeature erg interessant. Heb zelf de LG KU990 (Viewty), ook met 5MP camera, vraag me wel af welke betere foto's maakt.
inderdaad goede review. alleen bij de negatieve puten, zeg je dat symbian het soms niet bij kan houden, maar heb je hier dan een voorbeeld van?
ik kom het in het verhaal niet tegen?
Hoe kun je op een Nokia versnelde invoer bij SMS-en instellen? (T9 heet het geloof ik). Ik druk me nu blauwe vingers.
Met #. Net als op de meeste andere Nokia toestellen. :-)
hoe heb je het voor elkaar gekregen om die foto van dat boek scherp te krijgen, het is mij nog nooit gelukt om zulke kleine letters met mijn n95 te fotograferen :|