Specificaties 73GB 3.5" HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

WD Raptor WD740ADFD, 73GB Review

Lennardnl 20 januari 2008, laatste update op 25 augustus 2008, 2.859 views

WD Raptor WD740ADFD, 73GB

Pluspunten

• Prestaties!
  • Prijs / kwaliteitverhouding
  • Geluidsproductie

Minpunten

• De prijs; als je de specificaties niet nodig hebt kun je de prijs te hoog vinden, maar dat is bij alles zo

Waarom?
Voor mijn nieuwe pc (Q6600, 3 gig ram, Asus P5N32-SLI) was ik op zoek naar een nieuwe harddisk.
Allereerst wilde ik een snelle PC hebben, dus was ik tevens bereid flink in een nieuwe schijf te investeren.
Na een tijdje rondzoeken kwam ik het begrip 'raid' tegen (ja, dames en heren, ik had er serieus nog nóóit van gehoord). Raid hield in dat je twee of meer schijven met elkaar kon laten samenwerken en zo een betrouwbaardere, snellere, of betrouwbaardere én snellere 'schijf' (het wordt gezien als één schijf) kunt creëren.
Voor mijn doel - snelheid - had ik dus een raid0 opstelling nodig. Nu nog twee schijven opzoeken die op zichzelf al snel zijn. Eigenlijk was deze schijf (Western Digital Raptor WD740ADFD) de enige die - bij de webshop waar ik alles wilde bestellen - ik kon vinden die toch een redelijke opslagruimte biedt, enorm snel is en een redelijke cache heeft.
Vandaar mijn keuze voor deze schijf. De prijs (destijds ¤ 123,10, voor twee schijven dus ¤ 246,20, bijna ¤ 2,00 per gigabyte) moest ik dus maar op de koop toe aannemen.

Tevreden?
Ik ben nog steeds - ik heb de schijven pas een week effectief draaien, maargoed - enorm tevreden met de koop. Met de geluidsproductie was ik eerst minder (lees: helemaal niet) tevreden, maar dat heb ik later bijgeschroefd. Hoe? Zie verderop. :)

Hoe getest?
Ik draai op mijn nieuwe systeem Vista Ultimate (de 64 bit-versie). Ik draai twee van deze exemplaren in raid0, geboden door de onboard nVidia raidcontroller van mijn moederbord (Asus P5N32-SLI).
Ik heb geen temperatuursensor in de hdd's zitten, dus de temperatuur kan ik niet testen. De koeler - mocht dat van belang zijn - van de CPU is een Scythe Mugen (of infinite), de rest van de koelers zijn de standaard koelers van de Antec Nine Hundred case, waarvan ik er één (uit de HDD-bay) verwijderd heb, zie Geluidsproductie voor de reden hiervoor. De koelers draaien trouwens allemaal op de laagste stand.

Algemene beoordeling
Over het algemeen ben ik enorm tevreden met deze twee schijven, hieronder zal ik alle elementen die van toepassing (kunnen) zijn op het wel-functioneren van de schijven toelichten (voorwaarde is wel dat ik ervaring mee heb / het heb kunnen meten).

Prestaties
Zoals gezegd draai ik twee van deze schijven in een raid0 opstelling.
Als bijlage tref je een screenshot aan van HD Tune (versie 2.54). Hieronder ook nog de informatie, mocht de screenshot op de een of andere manier onbereikbaar zijn o.i.d.:
HD Tune: NVIDIA STRIPE 138.49G Benchmark
Transfer Rate Minimum : 96.7 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 134.3 MB/sec
Transfer Rate Average : 114.6 MB/sec
Access Time : 8.1 ms
Burst Rate : 105.4 MB/sec
CPU Usage : 5.8%
Met een gemiddelde doorvoersnelheid van bijna 115 MB/sec ben ik er toch wel behoorlijk tevreden mee.

Even voor het idee: Een willekeurige map van Battlefield 2 (standaard settings) is geladen binnen de 13 seconden. Nu heb ik een bagger videokaart (ATi RX 1550 dacht ik; /me wil wachten op de 9800-serie), dus misschen dat het bij een nettere videokaart / overgeklokte CPU nóg sneller wordt geladen.

Features
Hier heb ik geen ervaring mee, ik draai de twee schijven in raid0, verder heb ik geen speciale features in gebruik o.i.d.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Tot nu toe (zoals gezegd, slechts een week) werkt alles nog prima en naar behoren, geen enkel commentaar hierop dus.

Compatibiliteit
De schijf werd direct herkend (zowel in de BIOS als door Vista, Vista herkende zelfs de raid-drivers, al heeft dat weinig van doen met de schijven opzich), dit zit dus ook wel snor.

Ondersteuning door fabrikant
Ik weet niet of dit enkel bij mijn (2) exemplaren zo was, maar ik kreeg de schijven 'open-en-bloot' in van dat bubbeltjes-plastic opgestuurd (uiteraard wel nog in een dos, maar geen Western Digital doos oid), zonder doos dus, zonder CD's (geen idee wat er op die CD's zou moeten staan, maar toch :P), helemaal niets erbij dus.

Geluidsproductie
Hier kan ik een heel verhaal over kwijt.
Eerst had ik de schijven keurig in de HD-bay van m'n Antec Nine Hundred case gehangen onder het mom van 'dan zal het wel goed zijn'. Het zat ook wel goed, echter maakte het serieus enórm veel lawaai. Eerst had ik per ongeluk raid1 geïnstalleerd i.p.v. raid0, en dan is de geluidsproductie echt niet normaal hoog.
Na wat rondgezoek (is dat een woord?) kwam ik erachter dat dit allemaal door de resonantie kwam.
Als echte ras-Hollander ging ik op zoek naar een oplossing die gratis was en de enorme geluidsproductie de kop indrukte.
De oplossing bleek simpel en luidde: "Hang de hardeschijven op aan elastiek.".
Hoe simpel kan het zijn.
Het resultaat van m'n geknutsel / gepruts - hoe je het noemen wilt - kun je bezichtigen op de bijgevoegde foto's. Mijn excuses voor als het slecht te zien is.
En, serieus, je hoort de schijven nu nog amper! Mocht je ook last hebben van een harddisk die - naar jouw gevoel enórm veel, véél te veel - lawaai maakt, raad ik je dit van harte aan.
Een anti-resonantie-iets is dus wel aan te raden.
Over de geluidsproductie ben ik nu dus weer enorm goed te spreek. :)

Warmteproductie
Zoals gezegd heb ik geen warmtesensors in of bij de hdd's.
De temperatuur van m'n CPU schommelt rond de 30 graden bij normale pc-belasting, 35 - 40 graden full stressed.

De prijs is, tsja, nogal hoog. Maargoed, als je de specificaties ook écht nodig hebt / wilt hebben dan is deze schijf zijn geld écht wel waard.

Mocht je opmerkingen / vragen o.i.d. hebben dan kun je die hieronder kwijt.

Update augustus 2008
En ja, ik ben nog steeds tevreden. De schijven draaien nog steeds in raid0. De snelheid is top, heb nog geen een crash meegemaakt, kortom: Ze draaien prima.

Heb jij ook een WD Raptor WD740ADFD, 73GB?

Ik heb zelf mijn 2 Raptors in RAID 0 ook aan elastiek hangen om precies die reden. Het werkt inderdaad geweldig, je hoort de schijven zo goed als niet meer. Als je de ruimte hebt in je kast dan is het inderdaad aan te raden.

Kleine opmerking echter voor de reviewer: Het is geen goed idee om je schijven diagonaal te hangen zoals ik zie op 1 van die foto's. Is op den duur niet goed voor de schijf. Probeer ze zo waterpas mogelijk te houden.
Leuke review, vooral hoe je het geluidsprobleem hebt opgelost. Zat hier namelijk ook aan te denken sinds ik erachter kwam dat ik toch wat te agressief met mijn hdd-bracket ben omgegaan (lees; 4 pootjes verbogen bij het terugrammen van hdd's uit frustratie)

Lijkt me wel wat om een keer raid te draaien, maar met de nog te investeren heilige koe komt het daar nog even niet van :)
nette revieuw! dat in RAID0 zetten is handig! Als wat voor opslag moeten ze dienst doen? voor de software of je documenten?

alleen zit er tegenwoordig in elke HDD een temperatuur sensor, maar mischien kan je zie niet uitlezen met software, mischien dat als je in de bios kijkt dat het er wel staat maargoed.

Ik weet niet waar je ze gekocht hebt, maar dat ze niet in een anti-statisch-zakje zaten is toch erg slecht! (tenminste, ik krijg niet de indruk dat ze erin zaten toen je ze kocht)
Zo heeft mijn eerste HDD bij een niet nader te noemen computerwinkel dienst mogen doen als test schijf waardoor deze al een paar 100 uur op zijn naam had staan, en al over partities beschikte :s (ook ben heb ik een keer een verkeerde schijf meegekregen, hadden ze in het verkeerde zakje terug gestopt...)
Dus tegenwoordig weiger ik nog een HDD mee te nemen als ik zie dat hij niet in een onaangebroken anti-statisch-zakje zit!
overigens probeer eens Hard Drive Inspector, kun je zien of jou schijven ook al eerder zijn gebruikt, tenminste hoeveel uur ze hebben gedraaid, met een beetje hoofd rekenen kun je het wel achterhalen.

En volgens mij, als je je HDD's goed in je kast schroeft hoef je ze niet op te hangen aan elastiekjes, vind ik nogal risky, zeker voor zulke duren schijven!
Je kon natuurlijk van die dunne rubbermatjes kopen (works for me), maar goed, zoals je al zei is jouw oplossing natuurlijk the true Holland way :+

Ik moest persoonlijk wel even lachen bij het lezen van je GPU. Je hebt daar een monster van een PC staan en daar steek je dan een Ati X1550 in. Ik zou het niet eens over m'n hart krijgen :P

Voor de rest, nette review! Ik vind het ook bizar dat je de temps niet kan uitlezen, aangezien ik net dezelfde heb en deze wel mooi uitgelezen worden in SpeedFan en Everest Ultimate.

@pcprutser: deze HDD's houden wel degelijk een concertje van resonantie als je ze gewoon in de kast schroeft (zeker op RAID1, waar ze allebei constant tegelijk schrijven)
Mooie review, ik heb ook 2 74 GB ADFD besteld en heb een Antec Nine Hundred case :)
Ben benieuwd over het geluid, ik heb namelijk geen ruimte meer bij de 5.25 inch bays.
nette review, 1 opmerking ten opzichte van je ophanging, als schijven niet goed vast zitten kan dit de performance behoorlijk nadelig beinvloeden. ik heb zelf ook een oplossing als deze geprobeerd maar daarbij ging de lees en schrijfsnelheid echt met 30 tot 50% omlaag. ik gebruik nu de vibefixers van sharkoon (rubber blokken, je schijven passen dan in een 5 1/4 bay. hierbij heb ik geen snelheidsverlies en is het ook lekker stil.
misschien hebben je raptors er geen last van, als je mazzel hebt kunnen ze nog sneller dus ;-)
Als je gewoon rubberen ringetjes tussen de kast en de HD doet, dus om de schroef die je vastdraaid, is het toch ook opgelost?

LOL @ X1550 en BF2 :P

Ook geinig: Rondgezoek (is dat een woord) _/-\o_

Begin toch de neiging te krijgen om een raptor te halen, alleen de geluidsproductie houd me eigenlijk tegen, maar dat valt op te lossen, zoals je ziet :D :D

Raptor in RAID 0 = ziek snel

Heb nu 2x500 (Hitachi) in raid 0, hier ben ik al erg over te spreken!

Btw, ik kan ook geen temps uitlezen, maar dat komt omdat je RAID draait toch? Ik kan het ook niet aflezen in everest of HD tune, toen ik nog een single hitachi 500gb had kon ik dit wel aflezen. Schijven blijven trouwens lekker koel in die 900 (heb em ook), nooit boven de 27 graden!

[Reactie gewijzigd door peakaboo op 21 januari 2008 03:38]

Ze dienen enkel als primaire harddisk, voor m'n OS en spellen dus. :P
De schijven zaten niet in een ant-statisch zakje nee, iets wat ik ook al verdacht vond. Ik heb er geen moment bij stil gestaan dat ze wel eens eerder gebruikt zouden kunnen zijn, maar nu herkent Hard Drive Inspector de schijf (schijven) niet.. SpeedFan vindt bij S.M.A.R.T. ook geen waardes, helaas. Komt denk - zoals peakaboo al zegt - doordat het nu eigenlijk één schijf is.

Ze maakten inderdaad serieus een enorme herrie, eigenlijk had ik een "voor" en "na"-filmpje moeten maken, dat is echt een enorm verschil

@ Jim423: Ik heb de onderste hdd-bay eruitgehaald en daar de schijven ingestopt, ik heb nu nog 3 5.25" bays + ruimte voor 3 schijven in de tweede hdd-bay over.

@ Rloekie: Mja, mocht ik eens geld, zin en tijd overhebben ga ik misschien een anti-resonantie-iets kopen, maar nu bevalt het me wel. :)

@ Paekaboo: Had dat over die ringetjes eerder gezegd dan. :P Ach ja, zo zit het ook wel goed.

De X1550, tsja, dat was de goedkoopste grafische kaart die ik kon vinden hier bij de pcboer (rest is op internet besteld). :$
Alleen jammer dat je maximum doorvoersnelheid niet hoger is. In mijn Windows 2003 server heb ik zelf 4x WD Caviar® SE16 SATA 2 (3 GB) in een Raid 5 opstelling met een aparte SATA controller van Promise en ik haal toch echt hogere snelheden volgens mij. Ik zal het vanavond eens even checken (zit nu op m'n werk) met dezelfde applicatie (HD Tune 2.54) en alle specs.

Ik weet het, het is niet helemaal een eerlijk vergelijk (Windows Vista 64 bit t.o.v. Windows 2003 32 bit) maar toch...!

[Reactie gewijzigd door herbie5300 op 21 januari 2008 11:35]

Hm, ik wacht met spanning op je test(s) dan. :)

Edit:
Nouja, spanning... Het zal me benieuwen. :d