Specificaties 4,7" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Optimus 4X HD Zwart Review

anakim 5 juli 2012, laatste update op 6 juli 2012, 9.086 views

LG Optimus 4X HD Zwart

Pluspunten

• Erg snel
  • Zeer mooi scherm
  • Optimus UI 3.0
  • Strak design

Minpunten

• Autofocus camera
  • Kan vrij warm worden

Begin vorig jaar kocht ik mijn eerste smartphone. Ik koos voor de toen snelste mobiel op de markt: de LG Optimus 2X Speed. Mijn ervaringen met dat toestel waren redelijk positief: het had uitstekende hardware, maar het dagelijks gebruik was minder door matige software. De telefoon voelde aan als een zeer solide toestel, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S2 die licht en plastic voelde. Na het proberen van een aantal custom ROMs belande ik bij Android 4.0, Ice Cream Sandwich. Hoewel het besturingssysteem niet super draaide op het toestel (ook doordat er een aantal zaken niet volledig ondersteund werden) vond ik de hele gebruikerservaring een verademing ten opzichte van gingerbread.

Ruim een jaar na aanschaf is het voor mij tijd om de 2X Speed in te ruilen voor een Android 4.0 toestel dat wel 100% smooth loopt. Omdat ik te spreken was over de hardware van de 2X Speed, en het toestel goed besproken werd in een aantal vroege reviews, is de keuze gevallen op de LG Optimus 4X HD.

Eerste Indruk en design

Ondanks de geringe dikte van 8,9mm voelt de Optimus 4X HD stevig aan. Het gewicht is prettig, met 141 gram is hij niet te licht maar ook niet te zwaar. Wat meteen opvalt is het enorme scherm en de dunne schermranden. De behuizing heeft verder een strak rechthoekige vorm, wat de telefoon een zakelijke uitstraling geeft.

Om de randen van het toestel zitten twee dunne chromen stroken met daartussen een strip geribbeld plastic. Op de achterkant van het toestel is ook een patroon aangebracht dat de grip ten goede komt. Het reliëf is een fijn leerachtig patroon. Het plastic van de achterkant voelt niet als hard plastic maar heeft een wat zachtere, rubberen finish.

LG maakt met deze telefoon geen design statement zoals de iPhone of de Galaxy SIII dat misschien doen, maar heeft gekozen voor een ingetogen, chique ontwerp. Een lijn die ze met de Prada Phone 3.0 en de L-serie hebben ingezet en die me goed bevalt. Na het aanzetten van het toestel moet je de standaard Android setup doorlopen waarna het pas echt kan beginnen: wat een prachtig scherm en wat loopt dit toestel soepel en snel!

Hardware

Processor
De belangrijkste features van de 4X HD zijn vermeld in de naam. Allereerst is daar de quadcore processor. Deze processor heeft vier volwaardige kernen en nog een vijfde “companion” kern die taken overneemt als er alleen achtergrond taken verricht hoeven worden. De Tegra 3 van Nvidia is op 1,5 Ghz geklokt en zou theoretisch gezien een snelheidsmonster op zakformaat moeten opleveren. Deze belofte werd ook gedaan met de 2X Speed, maar werd toen niet helemaal ingelost. Maakt de 4X HD de belofte dan wel waar? Hier kan ik een kort en volmondig ja op antwoorden, maar hierover later meer.

Scherm
De andere grote feature van de 4X HD is het scherm: een zogenaamd True-HD IPS scherm met een diagonaal van 4,7 inch en een resolutie van 1280 x 720 pixels. De “True” zou een verwijzing zijn naar het scherm van de Galaxy SIII, wiens pentile AMOLED scherm geen ware HD zou zijn volgens LG. De combinatie van resolutie en schermgrootte betekent dat het scherm een pixel dichtheid van ongeveer 312 ppi heeft (de iPhone 4s heeft een dichtheid van 330 ppi). Het scherm is indrukwekkend. De hoge resolutie maakt tekst en beeld prachtig scherp, wat vooral tijdens het browsen erg fijn is. De kleurweergave is zo op het oog zeer natuurgetrouw. Ik vind het persoonlijk prettiger kijken dan bijvoorbeeld het scherm van de Galaxy S2 waarvan ik de kleuren veel te overgesatureerd vind en wit niet echt wit is. Op maximale helderheid is het scherm bijna oogverblindend als je binnen bent, hoewel een aflevering Walking Dead proberen te kijken buiten in het zonnetje weer iets te optimistisch is :P. De kijkhoeken van het scherm zijn goed. Er is wel een verkleuring te zien onder extreme hoeken maar in de praktijk merk je daar echter niks van, ook niet als je met twee personen een filmpje kijkt.

Camera
De camera heeft een 8 megapixel sensor die prima plaatjes maakt. Foto's zijn scherp en hebben mooie kleuren. LG heeft een paar leuke features toegevoegd waaronder een HDR en Panorama stand. De opvallendste feature is de Time Catch Shot. Hiermee bewaart de camera foto’s van momenten vlak voor en nadat je de shutterknop ingedrukt hebt. Mocht je net een slechte timing hebben hebben kun je zo het "decisive moment” terughalen. De flitser is wat je kan verwachten van zo’n formaat: leuk als zaklampje maar beperkt voor fotografie. Wat ook handig is, is dat je met de volume toetsen ook een foto kan maken. Het enige minpunt van de camera is de autofocus. Die werkt vrij traag, en stelt ook niet automatisch scherp wanneer je de shutter knop indrukt. Hierdoor kunnen foto's niet goed gefocust zijn. Je moet dan of een seconde wachten tot hij zelf besluit scherp te stellen, of handmatig focussen door het scherm aan te raken. Dit is ook een issue met video, waarin de camera vaak zoekt naar focus.

Overige hardware
Wat de 4X HD anders maakt dan zijn directe concurrent, de HTC One X, is dat de LG een verwisselbare accu en een micro SD slot heeft. De Galaxy S3 heeft dit overigens ook. De 4X HD heeft met 2150 mAh wel de sterkste accu van het stel. De telefoon houdt het tot nu toe een volle dag uit, maar omdat ik hem pas kort in gebruik heb kan ik er nog geen volledig oordeel over vellen. Dit zal ik later updaten in de review.
Verder heeft het toestel drie hardware matige interface knoppen voor Android, links vind je de terug knop, in het midden de home knop en rechts settings knop. Aan de linkerzijde van het toestel zit de volume knop en aan de bovenkant de power knop. De micro USB ingang is aan de onderkant geplaats. Verder beschikt het toestel over 1 GB werkgeheugen en 16 GB ingebouwd geheugen.

Software

De Optimus 4X HD draait op Android 4.0.3 met daarover een skin van LG die ze Optimus UI 3.0 noemen. De laag is vrij subtiel gehouden, wat het meeste opvalt zijn de kleurrijke rechthoekige iconen. Het uiterlijk van de iconen is echter makkelijk aan te passen door één van de drie andere thema’s te kiezen of door per icoon een ander plaatje (of foto desgewenst) in te stellen. Een handige toevoeging is de Quick Memo functie. Daarmee maak je met één druk op de knop een screenshot waarna je er met de vinger commentaar of een tekeningetje bij kan maken om makkelijk te delen via de mail/whatsapp etc. Het unlock screen is zeer stijlvol, zie foto:

http://i1145.photobucket.com/albums/o514/mano_anakim/4x%20hd/2012-07-04-15-41-17-1.jpg http://i1145.photobucket.com/albums/o514/mano_anakim/4x%20hd/2012-07-04-15-41-51-1.jpghttp://i1145.photobucket.com/albums/o514/mano_anakim/4x%20hd/2012-07-04-15-42-16-1.jpg http://i1145.photobucket.com/albums/o514/mano_anakim/4x%20hd/2012-07-04-15-42-37-1.jpg

Daarnaast kun je vanuit het lockscreen vier apps instellen die je zo razendsnel kan openen. Tot slot valt de flexibiliteit van het OS op: waar je bij gingerbread de menu’s in moest duiken om homescreens toe te voegen, kan je hier gewoon uitzoomen en met één keer aanraken een nieuw homescreen toevoegen. Iconen groeperen in mappen is gewoon een kwestie van een icoon bovenop de andere slepen, en zelfs in de app drawer kun je beslissen of je veel kleine, of wat minder maar grotere iconen wilt weergeven. De gehele gebruikerservaring van Optimus UI 3.0 is zeer intuitief, aanpasbaar en soepel.

http://i1145.photobucket.com/albums/o514/mano_anakim/4x%20hd/2012-07-05-11-49-13-1.jpg http://i1145.photobucket.com/albums/o514/mano_anakim/4x%20hd/2012-07-06-07-22-17.jpg

Prestaties

Zoals hierboven al verklapt is: deze telefoon is een ware snelheidsduivel. Android draait super smooth, en nergens heb je het gevoel dat je moet wachten op de telefoon. Je raakt een icoon aan en meteen opent het programma. Of je nou aan het browsen bent, gamen of een film kijkt: alles loopt als een trein. De 2X Speed haperde vaak, maar daar heeft de Optimus 4X HD geen enkele last van. In combinatie met het prachtige scherm is het echt een plezier om deze telefoon te gebruiken. Dit wordt ook ondersteund door benchmarks:

Quadrant
  • LG Optimus 4X HD: 4607
  • HTC One X: 4842 (gsmarena.com benchmark)
  • Samsung Galaxy SIII: 5642 (gsmarena.com benchmark)
AnTuTu
  • LG Optimus 4X HD: 11.065
  • HTC One X: 10.503 (cijfer afkomstig van tweakers.net review)
  • Samsung Galaxy SII: 10.952 (cijfer afkomstig van tweakers.net review)
http://i1145.photobucket.com/albums/o514/mano_anakim/4x%20hd/2012-07-03-23-30-19-1.jpg http://i1145.photobucket.com/albums/o514/mano_anakim/4x%20hd/2012-07-04-14-38-11-1.jpg

In de Quadrant test komt hij als langzaamste uit de bus, en in de AnTuTu test als snelste. Hoe dan ook, het verschil met de HTC One X is te verwaarlozen. In het dagelijks gebruik is de Optimus 4X HD gewoon razendsnel; de gebruikerservaring is ongekend soepel. Wel wordt het toestel vrij warm als hij hard aan het werk is.

Bellen

Je zou het bijna vergeten maar je kunt ook bellen met dit apparaat. De gespreks kwaliteit is gewoon goed, zeker een stapje beter dan de voorganger van dit toestel. Aan de andere kant van de lijn ben ik uitstekend verstaanbaar, ook door het feit dat omgevingsgeluiden worden gecancelled (wat bij meer toestellen gebruikelijk is). De luidspreker heeft geen beste kwaliteit maar is wel bruikbaar. De geluidskwaliteit via de headphone jack is prima, maar deze telefoon zal niet de plaats innemen van mijn mp3 speler.

Al met al ben ik zeer tevreden met de Optimus 4X HD. De telefoon is snel en loopt soepel, een wereld van verschil vergeleken met de vorige dual core telefoons. Het prachtige scherm en goed design maken dit toestel helemaal af. De Optimus 4X HD is een mooie, snelle en gebruiksvriendelijke telefoon voor een goede prijs.

Heb jij ook een LG Optimus 4X HD Zwart?

Reviews door de redactie

Heb het toestel gisteren in mijn handen gehad in de winkel en was behoorlijk verrast. Voelt inderdaad erg snel aan en ziet er mooier uit dan de S3 wat mij betreft. Prijs is daarnaast ook nog eens gunstiger.

Software niet uitgebreid getest, maar je kutn zoals je zelf ook al zegt genoeg aanpassen. De software ziet er in ieder geval beter uit dan TW op de S2 die ik nu heb.

Ik vind de camera wel tegenvallen. zeker in vergelijking met de HTC One X en de S3. Op GSMarena hebben ze daar een mooie vergelijkingstool voor:

Leuke review verder om te lezen, krijgt van mij 4*. Ben erg benieuwd of LG daadwerkelijk betere support gaat leveren door updates sneller uit te brengen.
de focus is wel een issue ja maar als je die enmaal te pakken heb is de kleurechtheid op de 4xhd wel beter dan bijde andere toestellen.
tenzij je van oversaturated houd.
LG maakt best goede toestellen, jammer dat de software support zo bagger is! Maar een prima review!
Mijn vriendin heeft trouwens de 2X, en de ICS versie loopt niet goed omdat er geen hardware ondersteuning is omdat NVIDIA de drivers van ICS niet vrijgeeft.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 5 juli 2012 20:42]

Bedankt voor de feedback :) De software update van de 2X was langzaam inderdaad, maar ik heb goede hoop dat LG dat beter gaat doen voor de nieuwe generatie toestellen! Ook omdat de skin die ze erover hebben niet zo heel ingrijpend is.

Bedankt voor de info over ICS op de 2X trouwens, mijn vriendin heeft er ook nog een. Afwachten dan maar
Ja klopt maar dat komt omdat het ook nog de pre alpha versie is van Android 4 op de LG Optimus 2X, LG komt over een paar maanden met Android 4, en dan draait alles wel erg soepel, nog even geduld.
Nette review! LG staat al langer bekend om de mindere software, maar dat is zo te lezen goed bevorderd! Hopelijk blijft dat ook zo.

Ik ben best wel benieuwd naar de prestaties in zonlicht. LG (en zelfs het Parool) maakt reclame dat dit beter gaat dan alle andere toestellen vanwege de nieuwe schermtechnologie. De vorige die dat durfde te zeggen was Samsung toendertijd met Amoled (en dat bleek een fabeltje). Hoe doet deze LG het?

En natuurlijk de accu, deze moet flink beter zijn dan de concurrentie, ik ben benieuwd hoe hij het uithoud over een tijdje. :)
In fel zonlicht is het beeld nog prima zichtbaar, mits je de brightness hoger zet. Je kunt dan nog goed browsen enzo, maar een donkere film of serie kijken is nogsteeds lastig. Hoewel ik een Walking Dead aflevering aardig heb kunnen volgen in de bus afgelopen weekend in het mooie weer.

Je kunt dit scherm erg fel zetten, ik weet niet hoeveel nits het heeft. Mocht het zonnetje nog gaan schijnen deze zomer zal ik de review updaten met een foto ervan.
Nette review!

De UI ziet er wel netjes uit, wordt tijd dat ik daar op mijn Note ook wat leukers van maak!
Ik heb nooit zon goede ervaringen gehad met LG, al vind ik ze in (budget) plasma tv's zeker niet slecht -> heb hier een 42' model.

In plaats van het LG logo een Samsung logo en dan zou ik mijn ideale S3 zien. (afgezien van de achterkant)
Blijft persoonlijk maar allemaal van die afgeronde hoeken wat samsung nu doet is echt bah..
Toen ik het uiteindelijke model van de S3 zag was ik blij dat ik toch een Note heb gehaald :D !
Maar dat IPS scherm -> :9~ Me want! Alleen de zwartwaarden van amoled (en zuinigheid) blijven onovertroffen op het moment..
Als ze nou samen eens een perfect scherm zouden creëren.. ach perfecte wereld, onmogelijke droom ..

Edit: http://www.youtube.com/wa...DxIhuJHyE&feature=related dat ziet er toch gewoon goed uit van LG vergeleken met een S3.. :D

[Reactie gewijzigd door MusicAddict op 6 juli 2012 01:41]

Lg heeft bekend gemaakt om een fix te maken voor de autofocus probleem.

Probleem met fotofunctie LG Optimus 4X HD

door onze redactie
Sommige exemplaren van de nieuwste smartphone van LG, de Optimus 4X HD, bevatten een softwarefout waardoor de camera van het apparaat niet goed kan scherpstellen.

Bij deze exemplaren is het bijna onmogelijk om scherpe foto's te maken omdat de autofocus niet naar behoren werkt.
LG onderkent het probleem en heeft aan De Telegraaf laten weten dat het bedrijf binnenkort met een software-update komt die het euvel moet verhelpen. Deze patch wordt 'over the air' aangeboden, en kan dus gewoon op het apparaat zelf gedownload en geïnstalleerd worden. Een connectie met een pc is niet noodzakelijk.
Zo erg is het bij mijn exemplaar niet, ik kan goed scherpe foto's maken alleen let het toestel niet op of het beeld daadwerkelijk scherp is voordat de foto wordt genomen, waardoor je soms een onscherpe foto hebt. Thnx voor de info!
Hmm ik dacht na de 2x geen LG meer te willen, maar dit ziet er dan toch wel weer veelbelovend uit!

Hij is in elk geval stukken mooier dan de SGSIII in mijn ogen, maar het design gaat wel tegen de concurrent in. Het ziet eruit als een degelijkere versie van de SGS2.

PS leuke review! IPS wint het toch wel AMOLED denk ik. Lekker scherp, zwart of wit even veel accu. Wel een mindere 'wauw' factor, maar welliswaar een mooi natuurlijk beeld.

[Reactie gewijzigd door justin_ti op 5 juli 2012 21:44]

Beetje apart filmpje. Inderdaad, als je van dichtbij bekijkt heeft de GSIII minder subpixels en daar zie je verschil in. Een IPS scherm kan helderder dan een AMOLED, maar dat staat in mijn ogen buiten beschouwing, aangezien een AMOLED toch echt betere zwartwaarden heeft - die zie je natuurlijk niet terug op je niet-AMOLED monitor.

Beide schermtechnieken hebben hun eigen voor-en nadelen. IPS is realistischer en veel energiezuiniger bij wit, AMOLED is wat extremer (volgens sommigen té fel, té sterk met harde kleuren) maar gebruikt geen energie bij zwart.

Bij de Galaxy S (1) was het verschil tussen TFT'tjes en zo'n AMOLED enorm, inmiddels kan er ook al een hele nette prestatie neergezet worden met zo'n IPS display. Toch blijf je bij puur zwart wel verschil zien.
Ik heb zelf graag AMOLED, achtergronden en dergelijke zijn bij mij dan ook zwart, wat mijn GS2 een mooi zwart blokje maakt met enkel oplichtende pixels waar nodig :P en ik houd wel van die harde kleuren, maar dat is natuurlijk per persoon verschillend
mooie review, nog wat plaatjes toevoegen en hij is compleet!
thnx! Er zitten nu aardig wat plaatjes bij, mocht je nog specifieke beelden van het toestel willen zien laat het even weten, dan voeg ik die nog toe.
Erg duidelijke review, Fijn dat je plaatjes hebt toegevoegd om het allemaal te verduidelijken!
Top! :)
blijft een strak toestelletje wel zou ik het een mooie toevoging vinden als je je 4 main cores kon downclocken naar 4x 1000 mhd of zelfs 4x 800 mhz of vewoon 4 standen bijvoorbeel 800 1000 1250 en 1500 mhz.

dit omdat nu soms alle cores aangegooit worden voor iets dat helemaal geen 4x 1,5 ghz nodig heeft.
en ik denk dat deze telefoon zeer soepel zal lopen op 4x 800 mhz en de extra core maar zal wel veel minder stroom vreten.
''De 4X HD heeft met 2150 mAh wel de sterkste accu van het stel.'' Heeft de S3 niet precies dezelfde accucapaciteit?