Asus X73TK X73TK-TY044V Review

johnkessels87 15 juli 2012, laatste update op 16 augustus 2014, 1.826 views

Asus X73TK X73TK-TY044V

Prima desktop vervanging

Pluspunten

• Budget
  • Gaming
  • Goede overclock voor een laptop
  • Beeldscherm
  • Accu tijd

Minpunten

• Je moet zelf (kunnen) overclocken voor net die extra performance
  • Glossy scherm/behuizing.... regelmatig doekje over de laptop halen.

Dag Tweakers,

Dit is een review over de Asus X73TK (TY044).

Voorwoord:
Ik ga op mijn 25e levensjaar weer opnieuw de schoolboeken in omdat ik in mijn eigenlijke functie geen werk kan vinden. Mijn eigenlijke beroep is het vak vliegenier (piloot) maar omdat ik op moment nog geen functie heb kunnen vinden ga ik weer studeren.

Ik heb voor mijn studie n laptop nodig waarop ik de standaard school/studie aplicaties moet kunnen draaien en wil ik niet bezuinigen op ergronomie en (kijk) comfort. Tevens ben ik een (console) gamer.

Wat ik dus zoek in een laptop is het volgende:
- 16" + beeldscherm
- 1600x900+ resolutie
- voldoende CPU performance
- goede GPU performance
- "a" classe merk
- bang for buck

Specs:

Zie link: Asus X73TK TY044

Wat opvalt (buiten andere specs) is:

- AMD A4-3305 APU:
Standaard duelcore op 1.9 GHz met (duel)turbo-core op 2.5 GHz --> via K10Stat overclockt naar 2x3.067GHz*1
Tevens een onboard GPU (APU=CPU+GPU): 160 sharders op 593Mhz, geheugen wordt gedeeld met CPU en is voldoende voor alles behalve echt gamen, hier komt de HD7670M dan ook weer goed van pas. Bron: AMD A4-3305m

- AMD HD7670m 1GB:
480 shadercores, 600MHz core clock, 900MHz DDR3/128Mbit geheugen. Niet standaard overclockbaar via MSI Afterburner.

- 8GB DDR3-1333Mhz:
Geheugen overclockbaar naar 1400 MHz+ echter zelf op standaard snelheden draaien wegen Temp+- Max. 8GB is voor hedendaags gebruik meer dan prima!

- 750GB HDD van Hitachi:
Zeker voldoende voor mijn doeleinden, getest met HD-tune: Max 110MB/sec grote bestanden, Min 29MB/sec kleine bestanden, zoek tijd +- 12msec.

Dit is, zoals hierboven bij het voorwoord genoemd, meer dan voldoende.

*1: Hier een link: K10Stat overclock waarin dit programma wordt beschreven en uitgelegd.
Deze Asus is een 17" Notebook en heeft daarom de nodige vermogens-input/vermogens-output om deze APU te overclocken binnen zijn Temp=max van 100C. Ik Draai deze APU die standaard 1.9GHz met turbo-core op 2.5GHz op 2x3.067GHz, Zie plaatjeonderaan.
Met Core_Temp.exe meet ik de CPU/APU Temp en kom op een Max-CPU-Temp van 78C na veel intensief gebruik en dat is ruim binnen de (tdp) marges van deze APU.

Gebruik:

Zoals ik in het begin van deze review al aangaf was ik opzoek naar enkele eigenschappen waaraan deze Notebook moest voldoen:

- 16" + beeldscherm:
17.3" is voor mij een fijne werk-groote. Edge Led Displays geeft voldoende helderheid en uniformiteid.

- 1600x900+ resolutie+
1600x900 is 16:9 en dus ideaal voor de meeste media. Tevens is deze resolutie genoeg om "scherp" beeld te tonen op dit formaat beeldscherm.

- voldoende CPU performance
Met overclock +- gelijk aan een I3/I5 2E generatie Intel CPU's. (getest via PC-Mark-07 en www.notebookcheck.com)

- goede GPU performance
BF3 1600x900 High/Med/geen AA +- 30Frames/Sec.
Dirt3 High 1600x900 +- 40Frames/Sec.
Crysis 2 High/Med 1600x900 +- 35Frames/Sec
LA Noir: High, geen AA, 1600x900 30Frames/sec+
Batman Arkam City: High, geen AA, 1600x900 50Frames/Sec.
Etc. Etc.: Games voor 2011 High of Max (zonder AA/FAA), Games na 2011/2012 sowieso Med-->High (zonder AA/FAA).

Ofwel: (meestal) niet GPU gelimiteerde Noteook.

- "a" classe merk
ASUS... (zelf geen ervaring maar via via goede responses).

Conclusie:

Voor een zeer milde prijs een Notebook die alles kan voor (zakelijke)/prive en gaming doeleinden tegen een zeer aantrekkelijke prijs.

------------------------------------------------------------

Alternatieven die ik op het oog had:
Asus/K53tk/sx023vNiet leverbaar

Acur/v3/571g/53218gSlecht beeldscherm

MSI CX70/016 en MSI C70/014 Beide slecht beeldscherm en hoog gewicht.

-----------------------------------------------------------

Update:

Na 3 weken spelen met deze machine kan ik nu ook meer zeggen over de accu:

Ik kan de accu-tijd rekken tot net geen 5 uur met internetten en films kijken. (brightness op 80%, wifi on)
Gamen op de accu.... tot 2 uur. Al met al best redelijk voor een 17"er.

Voor degene die nog iets minder te besteden hebben: ASUS K73TK TY005V
4GB ipv 8GB geheugen, 500GB ipv 750 GB HDD.

WiFi ontvangst is Zr goed! Door het gehele huis en in de tuin (40m) redelijke tot zeer goede ontvangst.

Vragen staat vrij ;)

Update:
Is vanaf heden te koop aangeboden wegens laptop van de zaak.

Heb jij ook een Asus X73TK X73TK-TY044V?

Wat scoort de cpu op de Windows 7 benchmark?

[Reactie gewijzigd door Slashdotter op 17 juli 2012 04:42]

Negatieve eigenschappen:

Je moet zelf overclocken

Anders is het ook geen overklokken meer he :+

Niks over accu?
allereerst succes met je studie!

ten tweede een vraagje: hoe stil is de laptop in idle en load?

oja.. waarom koken bij de paradigit? :+
De laptop blijft eigelijk onhoorbaar tot dat je gaat gamen. Ook dan is deze nog steeds erg stil.

Koken was een typo en is inmiddels verbeterd.
waar kun je hem kopen? want ook op paradigit is hij niet meer vindbaar.

[Reactie gewijzigd door errol94 op 12 augustus 2012 14:59]