Nokia Pureview 808 Zwart Review

Nomad 6 juli 2012, laatste update op 6 juli 2012, 3.843 views

Nokia Pureview 808 Zwart

Pluspunten

• ongekende camera kwaliteit
  • volwaardige vervanger van een simpel point-shoot compact camera
  • Goede bouwkwaliteit
  • helder & kleurrijk scherm

Minpunten

• Software crashes
  • topzwaar
  • verouderde interfaces
  • Resolutie scherm niet in vergelijk met prijsklasse

De Nokia Pureview 808 Zwart.

Afgelopen twee weken heb ik samen met 4 andere crewleden van tweakers de pureview 808 van Nokia mogen testen. Alle 5 hebben we een fotografie achtergrond en het is dan ook niet per toeval dat wij gekozen zijn om deze telefoon te reviewen. Mijn focus tijdens deze review heeft dan ook geheel op de camera gelegen.

De vraag die ik mezelf vooraf stelde is of deze telefoon een vervanger zou kunnen zijn van een simpele compact camera, voor de gemiddelde consument. Dat is dus een totaal andere vraag dan wat ik er persoonlijk van vind. Beide kanten zal ik proberen in de review te belichten, zowel mijn eigen visie als ook die van de consument die hem zonder technische kennis gaat proberen.

Tegelijkertijd zitten we hier op tweakers, waar de kennis van de lezer nu eenmaal groot is (naja groter dan gemiddeld ;) ) en zodoende heb ik geprobeerd duidelijke foto's toe te voegen die laten zien wat er mogelijk is aan resolutie, DoF etc.

Bouwkwaliteit:

Het is enkele jaren geleden dat ik een nokia telefoon had, maar de herinneringen komen meteen weer boven bij het vast pakken van de 808. De bouwkwaliteit is zonder twijfel meer dan prima. Goede materialen (haast soft-touch plastics), geen kieren en ook geen gekraak als je hem stevig vast pakt.
De telefoon is daarmee een stap steviger dan mijn Samsung Galaxy S2, die ik zelf in het dagelijks leven gebruik.

Gewicht

Mijn eigen Samsung S2 is een lichte, maar grote telefoon. In vergelijking tot die telefoon is de Nokia niet alleen zwaar, maar vooral ook topzwaar en dat was wel even wennen. De kwaliteitsbeleving wordt er zeker groter door, maar de telefoon is ook een stuk merkbaarder in de broekzak dan mijn eigen Samsung.
Het gewicht is niet onacceptabel, maar hij had van mij prima wat lichter gemogen. Dit is wel de max wat ik aan gewicht in een telefoon prettig vind, nog zwaarder en hij zit wat mij betreft niet lekker meer in de broekzak.

Scherm
Het beeldscherm van de telefoon is netjes, maar ook niet meer dan dat. Tijdens het fotograferen vond ik het scherm afdoende en kon ik goed zien wat ik aan het doen was (ook buiten in de zon). Dus voor het camera gedeelte van de telefoon vind ik het scherm prima voldoen.
Ga je tekst lezen daarentegen op de telefoon, dan merk je vrij duidelijk dat de nieuwste generatie telefoons (de concurrentie ook in prijs met de 808) het een stap beter voor elkaar heeft.
Een telefoon heeft een levensduur van rond de 2 jaar voor de meesten en ik ben bang dat dit scherm snel verouderd zal zijn t.o.v. zijn concurrenten.
De kleuren zijn daarentegen wel goed voor elkaar en een stuk meer natuurgetrouw dan de kleuren van mijn Galaxy S2 van Samsung.

DLNA
DLNA wordt door steeds meer apparaten ondersteunt en het is dan ook geen wonder dat de media gerichte Nokia telefoon het ook heeft. Uiteraard heb ik dat getest, gezien de vele apparaten in huis die DLNA ondersteunen en in de praktijk werkt het prima. Het streamen van foto's naar mijn televisie had ik binnen 10 seconden voor elkaar, maar ook media van de NAS werd moeiteloos opgepakt. Kortom, een fijne feature die in deze telefoon goed tot zijn recht komt.

Accu
Doordat ik de telefoon niet als dagelijkse telefoon gebruikte, maar puur voor ernaast voor het fotograferen, is de telefoon vrij licht belast en dat is terug te vinden in de accuduur. In de twee weken dat ik de telefoon heb geprobeerd, is de telefoon 1x aan de lader geweest en is de accu momenteel ook aan zijn einde. Ruwweg haal je met weinig gebruik dus rond een week werktijd.
Gebruik je echter een tijd de camera ook voor het filmen, dan lijkt de accu significant sneller leeg te raken.
Hoe dan ook, in de tijd waar we gewend zijn de telefoon dagelijks op te laden, is dit een fijne en welkome verademing.

Software
De interface in zijn geheel doet wat gedateerd aan werkt ook niet altijd intu´tief. Meer dan eens zat ik op knoppen te drukken die mij niet het resultaat gaven die ik zocht. De gebruikte pictogrammen zijn erg simpel en geven mij een goedkope indruk. Dat terwijl de telefoon in het topsegment zit qua aanschafprijs.
Het zijn soms de kleine dingen die je een bepaald gevoel geven over een apparaat en de iconen en ergonomie zijn daar een wezenlijk onderdeel van.
Ik durf niet te zeggen of ik een pre-productie model had of niet, maar deze Nokia is dagelijks vastgelopen gedurende het testen. Enkele keren snel van menu/interface of programma wisselen en meer dan eens reageerde de telefoon dan geheel niet meer. Soms moest de accu verwijderd worden voordat ik verder kon.
Zelf ben ik zowel android als IOS gewend en je merkt dat die beiden een stuk volwassener zijn, waar met oog voor detail bepaalde dingen geoptimaliseerd zijn en waar veel dingen intu´tief te gebruiken zijn.

De software op de telefoon voelt een beetje als een beta versie aan, waar de uiteindelijke versie niet alleen stabiele zal zijn, maar waar ook de iconen aangepast zijn naar mooie detailrijke pictogrammen.

De interface in de camera applicatie heeft mij trouwens niet teleurgesteld, daar kon ik mijn weg vrij snel vinden.

Beschikbare applicaties
De Nokia draait niet op de grootst beschikbare platformen (Android en Ios), maar draait op Symbian (belle FP1). De keuze daarvoor snap ik niet zo goed, omdat je een hoop integratie en mogelijkheden overboord gooit, waar juist de interesse ligt van de huidige consument.
Je zult dus niet zo'n uitgebreide market vinden als bij Android of IOS, maar gelukkig zijn de belangrijkste applicaties wel te vinden. De volgende applicaties ontbreken in ieder geval niet in de "winkel":
WhatsApp
Facebook
Shazam
Spotify
Youtube
eBuddy
Angry Birds

De camera

De camera is het paradepaardje van deze telefoon en ook de reden waarom ik hem mocht testen.
Nokia heeft hier merkbaar werk van gemaakt, want op bijna alle vlakken presteert de camera ver boven verwachting. Niet alleen wordt er merkbaar meer detail vastgelegd dan bij mijn S2 van Samsung, maar ook de kleuren lijken een stuk beter te kloppen.

Het zijn wederom de kleine fijne dingen die pas opvallen als je er mee werkt, die je af en toe kunnen verrassen. Zoals de prettige zwart/wit omzetting bijvoorbeeld, die significant mooier is dan wat mijn S2 er van maakt in zwart/wit modes.

De camera kan zijn mannetje dan ook zeker staan tegenover camera's waarvan je zou verwachten dat die het makkelijk zouden winnen.

Overdag is de kwaliteit van de camera meer dan voldoende voor de gemiddelde consument en dat is aardig uniek voor een telefoon:

Ook wanneer je met kunstlicht fotografeert zoals hieronder, presteert de camera net zo goed als ik verwacht van een compact camera.

Voorbeeld van zwart/wit omzetting van de telefoon. Het is niet 100% zwart/wit, er zit nog wat groen in. Maar ondanks dat, een stuk beter dan de Samsung omzetting naar zwart/wit

Tijdens het reviewen heb ik een stuk of 20 zwarte foto's gemaakt, zoals hieronder te zien. Zelf had ik niet meteen door hoe het kwam, maar na wat googlen en proberen bleek het te maken te hebben met manueel je iso in te stellen. Zodra de camera weer in auto-iso stond, werden de foto's weer correct belicht:

Hieronder zal ik die vergelijkingen eens naast elkaar plaatsen, zodat jullie zelf ook mogen beoordelen hoe de Nokia presteert tegenover de Samsung S2 en de Canon EOS 5dmark III en 24-70 1.8L (combi van zo'n 4500 euro, ter vergelijk).

Puur kijkend naar oplossend vermogen van het geheel (resolutie wat vastgelegd wordt). Een combinatie dus tussen sensor en lens:
Pureview 808:
Samsung Galaxy S2:
Canon 5d3 + 24-70 2.8L

Het dynamisch bereik van de camera is genoeg om overdag foto's te maken, maar ruimte om ermee te spelen is er niet. Voor een telefoon is het bereik ruim te noemen en in de praktijk zul je in je meeste shots geen problemen ondervinden, maar wanneer we opzoek gaan naar de grenzen dan hoef je niet ver te zoeken.
Als voorbeeld 2 foto's: De eerste foto is normaal belicht, de tweede foto slechts 2/3e stop overbelicht. Dat laatste is relatief maar een kleine stap, maar duidelijk teveel om nog detail in de lucht te bewaren:
Normale belichting:
Overbelicht met 2/3e stop:

De kleur correctheid van de camera is tijdens het reviewen positief bevallen. Kleuren raken niet snel geclipt of oververzadigd en ook de weergave van kleuren komt vrij goed overeen met de werkelijke kleuren. De verschuiving van tint is in de geschoten tests hiervoor is minimaal en in de praktijk waarschijnlijk niet merkbaar of storend:

Vanwege zijn grote sensor hebben we tot nu toe al gezien dat de pretaties niet tegenvallen. Zowel qua detail als qua kleuren kan de telefoon meekomen met compact camera's en dat is een prestatie op zich.
Maar als we kijken hoe groot die sensor is en die gaan vergelijken met dedicated compact camera's, dan is die sensor van deze Nokia zelfs zo groot, dat hij het wint van vele compact camera's:
Sensor formaat Nokia 808:
1/1.2 inch

In vergelijking tot een populaire compact camera serie: Canon ixus 500HS: 1/3 inch, is de sensor dus een behoorlijk stuk groter.
Maar daar houd het niet op, de sensor is zelfs groter dan die van een Canon G12, 1/1.7 inch, die juist de naam heeft een grote sensor te hebben voor een compact camera.
Boven de compact camera's hebben we nog de systeemcamera's met verwisselbare lenzen, maar zonder spiegel. Als we daarvan de Pentax Q serie bekijken, dan zien we dat ook in deze vergelijking de Nokia wint. De Q serie heeft slechts een sensor van 1/2.3
Olympus zijn M4/3's serie heeft daarentegen een sensor van 17x13mm, waardoor het net de voorsprong heeft op de Nokia.

Kijkende naar het segment waar de Nokia dan in valt met hun cameramodule, dan is het duidelijk dat Nokia hier iets bijzonders heeft neergezet en dat ze de bestaande telefoonmarkt hier wel een schop onder de kont geven. Laten we hopen dat deze trend opgepakt wordt en we meer van dit formaat sensoren gaan zien in telefoons.

Die grotere sensor geeft samen met de lichtsterke lens ook de ruimte om te spelen met DoF (Depth of Field, ofwel, scherpte/diepte).
Kijkende naar onderstaande foto's zie je dan ook duidelijk terug dat de Nokia veel duidelijker de achtergrond in de onscherpte kan trekken, waar de Samsung hier niet in slaagt.
Nokia:
Samsung:

Conlusie

De afgelopen twee weken heb ik de Nokia gebruikt en de conclusie is tweeledig. Aan de ene kant ben ik enorm onder de indruk van de cameramodule en zet deze telefoon de nieuwe benchmark voor telefooncamera's. De camera reageert en focust snel, de opties tijdens het fotograferen werken intu´tief en dat maakt hem een volwaardig alternatief tot een simpel point-shoot compact camera. Iets wat ik nog niet eerder gerealiseerd heb gezien bij een telefoon. Sure, het is geen vervanger voor een uitgebreide compact camera of zelfs een Dslr, simpelweg omdat je lang niet alles kan instellen wat je als fotograaf zou willen kunnen instellen (van sluitertijd tot continu focus tot flitskracht e.d.).
Maar hoe mooi die camera ook is, ik zou deze telefoon niet willen als vervanger voor mijn Galaxy S2 van Samsung. Die S2 haalt het qua camera misschien niet bij de Nokia, maar werkt op het brede Android platform en heeft software dat veel stabieler loopt dan de Nokia. Een telefoon moet voor mij primair mij in contact houden met de wereld, via mail/whatsApp/sms en internet en daarin schiet de Nokia voor mij tekort.

Ben je opzoek naar een simpele telefoon met een prachtige camera, dan is de Nokia erg geschikt voor je en geeft je als bonus nog een stuk smartphone capaciteiten.
Zoek je daarentegen een smartphone voor dagelijks gebruik die als bonus mooi kan fotograferen, dan zou ik de Nokia niet aanraden. De software die erop draait is simpelweg nog niet stabiel en breed genoeg om van alle mogelijkheden die er tegenwoordig zijn gebruik te maken.

Nokia heeft iets teveel een "one trick pony" gemaakt, maar laat daarmee de consument wel zien wat er mogelijk is op o.a. camera gebied in telefoons en die innovatie verwelkom ik alleen maar.

Heb jij ook een Nokia Pureview 808 Zwart?

Nette voorlopige review. Wel bijzonder om te zien hoe de kleurweergave verschilt t.o.v. een Canon EOS. De foto's lijken me wel een tikkie aan de donkere kant vergeleken met je SII en de EOS...? Maar dat kan met instellingen te maken hebben.

Verder lijkt me dit toestel niet meer dan een uithangbord voor Nokia. Echt interessant wordt het pas als deze techniek in de toekomstige Windows Phone 8 toestellen verwerkt gaat worden. Dan hopelijk wel zonder die enorme toeter aan de achterkant :)
Die toeter blijft wel, want de hardware is gewoon groot. Maar ik denk dat het belangrijker is dat we het zonder Symbian hoeven te stellen wat al een hele grote vooruitgang is.
De toeter achterop valt enigzins mee, maar zo dun als moderne telefoons van concurrenten is die zeker niet nee.

@LCP:
De foto's van de Nokia waren meer dan eens iets donkerder dan die van de S2 en de spiegelreflex, dat lag niet aan mijn eigen instellingen.
Dat deze telefoon een uithangbord is om de mogelijkheden te laten zien en ik het met je eens. Sybian hebben ze zelf ook opgegeven, dus het is nu wachten op de eerste telefoon met een degelijk besturingsysteem gecombineerd met een afgeleide van deze camera.

Hoe dan ook is het mooi om te zien dat Nokia wel echt een nieuwe benchmark heeft neergezet waar de concurrentie tegenop mag proberen te boksen (op camera gebied)
Vind het jammer dat je bij de foto's geen lichtsterkte en isowaarde hebt vermeld. En fotografie is dan niet eens mijn hobby. Ik ben op zoek naar een nieuwe telefoon die goed kan filmen. ( baby van 6mnd ) Na een korte speurtocht kwam ik bij de N8, niet veel later bij de pureview en deze review. Als ik mij niet vergis heeft nokia een verkoopsadviesprijs gegeven van 480Ą, waarom ze dan 100 meer kosten heeft volgens mij niets met nokia te maken.

Wat je nog vergeleken zou mogen hebben is fotos en video's van de N8. Dus als je die morgen er even bij zou willen voegen ? ;))) Zou dolgraag willen weten of de pureview in verhouding zijn (meer)prijs waard is.
Dank je wel voor je berichtje.
Ik zou je graag verder helpen, maar ik heb geen N8 om mee te testen? Ik ben ook maar een admin op het forum hoor, dit is geen review van tweakers zelf :)

De lichtsterkte en isowaardes staan in de foto's zelf gewoon bij informatie/details.
Even downloaden en de specificaties opzoeken, het staat er gewoon in (exif).
Ja, gezien :) Jammer dat je geen N8 hebt om mee te testen. Wel leuk leesvoer trouwens hoor .
Focus mode kan je wel instellen: vinger een paar seconden stil houden op het scherm en je krijgt een menu om te switchen tussen auto, infinity, hyperfocal en macro.
Continuous focus zit er alleen in gecombineerd met face tracking, als iemand in beeld staat en je steld scherp op het gezicht, dan volgt ie dat gezicht, en houdt het in focus.

Er zit een manual ISO modus op, en je kunt de belichting aanpassen, dus wat dat betreft heb je vrij veel controle (F-nummer is altijd 2.4). Instelbare flitssterkte mis ik ook. En het dynamische bereik is idd vrij hopeloos. Zelfde sensor formaat maar dan in 8MP was voor mij een veel betere camera geweest!

Na een paar maanden gebruik ben ik het grotendeels eens met de review, hoewel ik nog positiever ben over de camera. De resolutie is echt fantastisch, en de optiek ook, geheel geen last van blauwe randen rondom harde contrast punten etc.

Symbian vind ik out-of-the-box best prima, maar helaas blijft het daar bij. Het aanbod van apps is minimaal, en de meeste zijn ook nog eens erg slecht. (Nokia had wat beter moeten aangeven dat alleen Symbian Anna & Belle apps werken, en daar zijn er niet zo veel van. Bv geen enkele RDP client, slechts 1 agenda app etc.)
Ik heb nu een N8
vroeger een N82
en daarvoor een N73. dat was een miskoop (geen xenon flitser).
meestal maak je fotoos binnen of als het donker is en ondanks dat mn dochter beretrots is op haar Iphone 4 komt ze meestal zielig thuis met haar verprutste opnames en dan moet er dus een fototoestel erbijgekocht worden die vervolgens meestal thuisligt of de accu weer eens leeg is.

Ja ik heb andere xenons geprobeerd, een paar Sony's , de motorola , de HTC 7 Mozart en het is allemaal maar gevoelig speelgoed. internetten werkt misschien wel beter dan op een nokia maar internetten werkt echt nog veel beter op een PC met 24 inch scherm (zodat je onderweg aandacht aan je omgeving kunt besteden).

De N8 maakt behoorlijke fotoos en heeft een anti-rode ogen functie en in noodgevallen kun je er dus heel goede fotoos mee maken waar je normale afdrukjes van kunt maken. Waarom dat ze er dan van zulke onzinnige hoge pixel aantallen instoppen (en de N808 heeft er zelfs nog meer) is voor mij de vraag. Voor snapshots is 6MP voldoende. Die hoge megapixels lijkt me een knieval voor mensen die denken dat meer meer per definitie beter is...

De N920 heb ik gelukkig even in mn handen gehad, daar zit een frutklein flitsertje op en je merkt gewoon dat het in china naast de rest van de MCdonals smartphones is gemaakt.

Crashen zou een N8 ook doen...nooit gemerkt. (dat doen goede mediaplayers wel om de haverklap)

Een echt apparaat werkt zonder aps (zonder zelf hele tijd mee te hobbyen) al goed.
hoeveel aps wil je hebben en wat is de toegevoegde waarde?
op je auto zet je toch ook niet elke keer tien spoilers erbij?

gr Jan
ik snap je reactie niet.