Specificaties 13,3" (1440x900), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Air 2012 13.3" 256GB Review

Verwi159 4 juli 2012, laatste update op 4 juli 2012, 12.103 views

Apple MacBook Air 2012 13.3" 256GB

Pluspunten

• Heel licht (1,35 kg)
  • Dun
  • Resolutie
  • SSD
  • Batterijduur
  • Geen bewegende delen
  • Unibody design

Minpunten

• Geen dvd-drive
  • Upgrades zijn duur (tijdens samenstellen)
  • Geen dedicated grafische kaart mogelijk

Dit is mijn allereerste review hier op tweakers.net, so bare with me ;)

Opbouwende kritiek wordt gewaardeerd :) De review is een persoonlijke blik van mij als ‘normale’ gebruiker. Ik zal geen benchmarks e.d. uitvoeren.

Al een lange tijd ben ik op zoek naar een nieuwe laptop om mijn oude Samsung R510 te kunnen vervangen. De Samsung is al een aantal jaar oud en begint nu echt vervelende kuren te vertonen. Een aantal problemen: backlit werkt 95% van de tijd niet meer (laptop is dus constant verbonden met een extern scherm), produceert veel hitte en is ook niet echt stil meer te noemen.

Stiekem wist ik het merk al dat ik wilde hebben… een Apple! Helaas lag Apple altijd een beetje ver weg door hun prijskaartje, maar nu ik echt een vervanger nodig had en ik hele lieve ouders hebt, is de tijd nu dan echt aangebroken… ik ben een trotse bezitter van een nieuwe Macbook Air 13” :*)

Waarom een Air en geen Pro?
Ik heb lang getwijfeld of ik een Air of een Pro moest kopen. Het heeft allebei zo zijn voor- en zijn nadelen.

Pro:
Voordelen:
- DVD-drive
- Krachtigere processor
- Grote harde schijf

Nadelen:
- Zwaar voor een 13”
- Scherpe afwerking randen
- Lage resolutie scherm (1280 x 800)

Air:
Voordelen:
- Heel licht (1,35 kg.)
- Dun
- Hoge resolutie voor 13”(1440 x 900)
- SSD
- Batterijduur
- Geen bewegende onderdelen (de fan buiten beschouwing gelaten)

Nadelen:
- Geen dvd-drive
- Minder krachtige processor (t.o.v. pro 13”)
- SSD upgrade/opslag is duur

Als je dan de voor- en nadelen tegen elkaar wegstreept is er eigenlijk maar één winnaar, de Air. De processorkracht die je mist maak je ruimschoots goed met de snelheid van de SSD. Wat voor mij heel belangrijk is, is de mobiliteit. De Air is bijna een kilo lichter en dat merk je wel in het dagelijkse gebruik. De resolutie heeft ook meegeholpen in de beslissing. Ik sluit mijn laptop nooit aan op een extern scherm en dan is een hogere resolutie toch wel fijn.

Daarnaast vind ik de prijs meer gerechtvaardigd bij de Air dan de Pro. Ze beginnen allebei bij ¤1249, - Met de upgrade naar 256gb is de Air ¤1549, -. Ga je kijken naar concurrenten voor de Air dan kom je al snel uit op de Samsung 9 series of een Asus Zenbook. Die beginnen (volgens mij) bij ¤1400, -. De specificaties van een Pro 13” vind je bij de Windows concurrent al (ver) onder de ¤1000, -.

Maar goed, daar koop je natuurlijk ook geen Apple voor. Koop je een Apple, dan neem je ook genoegen met de prijs en is het je waard.

Een extra voordeel van de Air is ergonomie. Door het spits toelopende design, staan de toetsen onder een kleine hoek en maak je ook geen grote knik met je polsen, als je die neerlegt op je laptop.

OS X
Ik heb de Air nu twee weken in mijn bezit en raak zo langzamerhand gewend aan het Apple OS en ik moet zeggen dat het me bevalt. Het allergrootste voordeel vind ik de multitouch bediening. Als ik nu nog wel eens achter een Windows bak kruip dan mis ik mijn multitouch gestures heel erg.

Ik ben natuurlijk nog nieuw op OS X, maar je merkt wel dat het heel beschermend over je is. Alles wat je van internet download, moet eerst toestemming voor worden gegeven en dan pas kan je het gebruiken. Nu heb ik daar geen problemen mee, maar ik kan begrijpen dat sommige mensen dat vervelend vinden. Ook met het installeren van een programma is er geen keus waar het programma kan worden geïnstalleerd. Wel moet ik zeggen dat het niet makkelijker kan. Open de installer file en het enige dat gedaan moet worden is het icoontje in de programma’s map of een andere map slepen en je bent klaar. Een kind kan de was doen. Vind ik een hele vooruitgang met Windows en hun oneindige doorklik procedures.

Ik ben zelf ook een fanatieke iPhone en iPod gebruiker en ik kan weer genieten om iTunes te gebruiken. Wat een drama is dat op Windows… Op OS X werkt het vloeiend en geen vastlopers o.i.d. meer. Heerlijk!

Compibaliteits problemen ben ik nog niet tegen gekomen. Veel programma’s die ik op Windows gebruikte kan ik gewoon gebruiken op OS X door een Mac variant voor het programma of een alternatief dat net zo goed werkt. Als voorbeeld: ik ben een groot gebruiker van Usenet en gebruikte Grabit om van alles binnen te halen, maar op de Air heb ik een mooi alternatief gevonden (NZBVortex), wel betaald, maar werkt uitstekend!

Hetzelfde geldt voor Office. De Mac variant vind ik tot nog toe goed werken. Ik weet niet of ik de overstap moet maken naar iWork, omdat ik altijd al Office voor Windows gewend ben. Hoe is jullie ervaring met Office voor Mac en iWork? Moet ik de gok wagen of gewoon gebruiken wat je gewend bent?

Prestaties
Tot nog toe ben ik zeer tevreden over de prestaties. Je moet wel rekening houden dat dit een echte ‘werk’ laptop is en niet is om echt op te gamen. Wel heb ik WoW geïnstalleerd en dat draait vloeiend. De Air wordt dan wel heel heet en gaat veel lawaai maken, maar daar straks meer over bij ‘Warmte- en geluidsproductie’.

De SSD die in de Air zit is echt een genot! Alle programma’s starten vrijwel onmiddellijk en het opstarten van de laptop gebeurt vliegensvlug. Vraag me niet hoe snel, maar Google kan je daar vast bij helpen ;)

Voorlopig ben ik heel erg tevreden over het geheel. Mocht dat in de toekomst veranderen dan horen jullie dat van me…

Beeldkwaliteit
De resolutie is een genot om mee te werken. Mijn oude laptop had nog een resolutie van 1280 x 800 en nu ga ik naar een kleiner scherm en een hogere resolutie… lekker hoor! Misschien is het niet voor iedereen fijn, de letters worden wel een stukje kleiner, maar je kan de instellingen eventueel veranderen. Ik ben nog fris en fruitig, dus nog geen problemen voor mij op dat gebied ;)

Kleuren komen goed over en een film of serie kijken is heerlijk. Foto’s worden goed weergegeven en in mijn opinie is dit kwaliteit, zoals je van Apple mag verwachten. Ook heb ik nog geen last gehad van backlight bleeding.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Bouwkwaliteit is echt super! Het unibody design maakt de laptop super solide. Al pak je de Air in de hoek vast dan buigt het vrijwel niet. Ook het torderen van het scherm kan bijna niet. Alles is voor de rest netjes afgewerkt en de hoeken zijn niet scherp.

Kan niet meer zeggen dan aluminium en het unibody design zorgen voor een hele robuuste laptop.

Ergonomie
Zoals ik al eerder heb vermeld is de ergonomie heel goed, door het aflopende design. Typen is geweldig en je polsen kunnen goed rusten op de laptop.

Warmte- en geluidsproductie
Ik zal uitleggen waarom ik de Air 4 sterren geef. Dit is mijn mening en ik weet dat niet iedereen het hier mee eens zal zijn.

De Air is een office laptop en is perfect voor teksten schrijven e.d. Voor 90% van de tijd draait de fan in de laptop op 2000 rpm en dan is die fluisterstil en zou je hem zelfs mee naar bed kunnen nemen en dan hoor je nog niks. Maar vraag je meer, zoals een zwaar programma waar veel rekenkracht bij komt kijken dan komt het nog wel eens voor dat de Air veel lawaai maakt en heet wordt bij het scharnier (daar zit tenslotte de uitgang voor de hitte afvoer). Wat ik gemeten heb bij het spelen van WoW is dat de CPU 90 graden wordt en dan draait de fan op volle toeren (6000 rpm). Een extra nadeel is dat tijdens het spelen van WoW dat je de W, A, S, D toetsen frequent gebruikt, maar daar zit ook de CPU en daar wordt het lekker bakken. Het is gelukkig nog niet zo erg dat je vel blijft plakken.

Maar zoals ik al zei, voor mijn gebruik is de laptop 90% van de tijd fluisterstil en vandaar mijn score.

Mobiliteit en accuduur
Iedereen weet dat de Air één van de mobielste laptops is die op de markt verkrijgbaar is. Maar 1,35 kg en dun. De accuduur is bij een nieuwe laptop nog niet optimaal. Je moet eerst de accu ‘inwerken’. De Air geeft zelf aan als ik op de accu werk, dat die meestal 7 á 8 uur meegaat bij een volle lading. Dat is natuurlijk geweldig!

Ook dit heb ik al eerder behandeld. Ik heb gebruik gemaakt van de studentenkorting, dus dat scheelde toch 9% op de retail prijs. Apple heeft tijdens het schrijven van deze review ook nog een actie. Tot 21 september 2012 krijg je een tegoedbon van ¤80, - vrij te besteden aan apps, boeken, muziek, films enz.

De prijs vind ik gerechtvaardigd voor zo’n vooruitstrevend product. De ultrabooks zijn mooie alternatieven als je voor windows gaat en die zitten niet ver van de Macbook Air prijs af.

Voor de tijd dat ik de Air gebruik ben ik zeer tevreden. OS X is nog steeds nieuw voor me en elke dag leer ik nog wel wat nieuws. Dit is de perfecte laptop in mijn opzicht als je mobiliteit, een lange accuduur en een goede kwaliteit laptop wilt. Voor handige tips is er goede Nederlandse site: www.appletips.nl

Dit is nog een voorlopige conclusie en kan nog veranderd worden.

Binnenkort zal ik nog wat foto’s plaatsen!

Ik hoor graag wat jullie van mijn eerste review vinden :Y)

Heb jij ook een Apple MacBook Air 2012 13.3" 256GB?

Duidelijke review. Ik zit zelf ook te twijfelen om over te stappen naar een macbook. Het enige wat me echt tegenhoud is het werken met Office.
Het office pakket van microsoft werkt uitstekend met de ribbon view. Wat zijn je ervaringen met het office pakket van microsoft op OSX? Kan je alle functies nog even duidelijk terug vinden, of moet je echt graven?
Office voor Mac werkt in mijn ogen prima! De Ribbon stijl zit er nog steeds in, maar er zijn wel wat aanpassingen natuurlijk, ook i.v.m. OSX. Alle functies die ik met Office voor Windows gebruikte zijn makkelijk terug te vinden.

Als je toch Office voor Windows wilt gebruiken, kan ik je parallels aanraden. Draai je OSX en Windows tegelijkertijd zonder dat je in windows werkt en je office icoontjes staan gewoon in de launchpad van je mac. Moet je wel je geheugen uitbreiden naar 8gb. Werkt het wat soepeler ;-)
Office werkt fijn op de Mac!
Let wel op: Het programma Acces is er niet voor OSX.
Prima review. Alleen nog wat fotootjes erbij inderdaad om het geheel een beetje af te maken.

Ik ben ook al jaren aan het twijfelen of ik de stap wil gaan maken. Eerst sparen natuurlijk, maar toch. Die Air is toch aanlokkelijk.
Je review ziet er niet slecht uit. Alleen ben ik er niet volledig met je eens. Ik heb in het verleden diverse MacBooks pro en iOS apparaten gehad en momenteen heb ik dus een MacBook Air 13" 2012. Ik ben niet eens met je minpunten dat je allemaal opnoemt. Geen DVD speler vind ik geen minpunt. Dat vind ik juist een pluspunt, want ik gebruik het nooit en het neemt alleen maar ruimte in. Daarnaast is hij ook nog erg zwaar. 2e minpunt dat je opnoemt is dat de upgrades te duur zijn. Dit klopt ook maar dit is ook geen minpunt omdat je het vergelijkt met een MacBook Pro. Upgrades van een MBP zijn ook duur hoor. 3e minpunt is ook geen minpunt, omdat je van te voren weet waar je een MBA gaat kopen. Niet voor extreme 3d games. Ik ben een gebruiker van een MBA en ik vind dat de helderheid een stuk hoger mag zijn. Ik had hiervoor een MBP en ik merk dat de helderheid dus een stuk minder is dan de MBP. Daarnaast vind ik de resolutie wel ok en niet hoog zoals jij zegt. Want je hebt al diverse 13" laptops met een resolutie van 1600x900 bijvoorbeeld. Pluspunten van een MBA vind ik: Licht, dun, mooi, super snel, en degelijk. Verder ziet je review er prima uit.
Hij heeft gelijk dat er een mindere processor inzit en dat je een optische drive mist. Voor jouw misschien geen minpunt maar voor sommige wel. Dus het telt wel.

Ivm de ssd opslag had ik eerder lagere capaciteit als nadeel genomen.
Leuke review.
Bovenaan aan je titeltje ben je een haakje vergeten waardoor die niet in vet staat.