Specificaties Single core @ 1,53GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Athlon XP 1800+ Tray Review

Thandor 22 april 2005, 3.588 views

AMD Athlon XP 1800+ Tray

Pluspunten

• Mits de processor goedkoop te verkijgen is:
  • Relatief Snel
  • Laag energie verbruik
  • Sommige modellen ontzettend goed op te voeren

Minpunten

• Naar mijn mening is de processor vaak te duur.

Ik heb deze processor in Februari 2005 tweedehands gekocht via Tweakers.net Vraag & Aanbod. Voor ¤ 36,- (incl. verzend) heb ik de CPU thuis kunnen krijgen. Het was de bedoeling dat de processor in een 24/7 MP3 PC komt te zitten.

Eenmaal geïnstalleerd en geconfigureerd draaide de CPU met een frequentie van 1533MHz en een FSB van 133MHz. Ofwel een AMD Athlon XP 1800+. Dit draaide prima al zijn de prestaties al weer achterhaald. Gelukkig was dit het probleem niet omdat deze
processor in een MP3 computer moest komen.
De PC moest 24/7 kunnen draaien.

Koeling en overclocking
Aangezien deze processor een Thoroughbred "B" is heb ik geprobeerd om het voltage te verlagen. Met succes!.
De vCore heb ik eerst verlaagd naar 1,4V. Dat is 0,1V minder dan het standaard voltage.
De vCore verlaging leverde geen problemen op dus heb ik het lager gezet.
Uiteindelijk kon ik 1533MHz (1800+) op 1,25V draaien!.
De lage vCore is ideaal voor een MP3 PC aangezien het weinig energie verbruikt en dus goed (en stil) te koelen is.

Later kwam ik op het idee om mijn AMD Athlon XP 1700+ uit een andere (zwaardere) PC te om te wisselen met deze AMD Athlon XP 1800+. De XP1700+ draaide altijd op 2400MHz met een vCore van 1,85V.
De AMD Athlon XP 1800+ deed ook 2400MHz, maar dan met 1,75V.
De absolute top met waterkoeling ligt op 2732MHz wat dus een heel goed resultaat is :)
Uiteraard is het niet zo dat elke AMD Athlon XP 1800+ zo goed zal overclocken als deze.

Mogelijkheden
De processor is verouderd. Echter zijn sommige modellen met een beetje geluk erg goed op te voeren. De prestaties kunnen op die manier weer tot het niveau van vandaag opgekrikt worden.
Ook is de processor goed te gebruiken voor een stil 24/7 systeem. Een PC die dag en nacht draait en zuinig moet zijn.

De features en specificaties:
AMD Athlon XP 1800+
Thoroughbred "B" core
CPU Frequentie : 1533MHz
FSB Frequentie : 133MHz (266DDR)
Multiplier : 11,5x. Multiplier is unlocked.
vCore : 1,5V
L1 Cache : 64KB + 64KB
L2 Cache : 256KB L2 Cache (On-die, fullspeed)
Verbruik : Max. 49,4W (Stressed)
Max. Temp : 90ºC
Instructiesets : MMX, 3DNow!, SSE
'Die' Size : 85mm² (0,13Micron procedé)

In vergelijking met andere processoren :
(Deze processoren zijn ingevuld bij "Ervaring met")
AMD Athlon XP 1700+ Thoroughbred "B"
Deze CPU is vrijwel identiek aan mijn AMD Athlon XP 1700+, het enige verschil is dat deze processor beter is over te clocken en met een hogere rating (100+ meer) verkocht is.
AMD Duron 1800MHz Applebred
De processor is beter dan een AMD Duron 1800MHz. De Thoroughbred "B" modellen van de AMD Athlon XP 1800+ zullen minder warmte produceren vanwege de lagere klokfrequentie. Ook heeft deze processor meer L2 cache. 256KB L2 i.p.v. 64KB L2.
AMD Athlon XP 1800+ Thoroughbred "A"
De Thoroughbred "A" wordt warmer dan de Thoroughbred "B" veriant. Voornamelijk omdat de vCore 0,1V hoger ligt. Ook heeft de Thoroughbred "A" een 8 lagen 'die' waar de Thoroughbred "B" er 9 heeft.
De Thoroughbred "A" zal om die redenen ook niet zo goed overclocken. Geschat is 2050MHz de praktische grens van de gemiddelde Thoroughbred "A" processor. Echter kan dit verschillen, het is nl. nooit precies aan te geven hoe goed een processor te overclocken is.
AMD Athlon XP 1600+ Palomino
De Palomino is gefabriceerd met het 0,18Micron procedé. Ook is het ontwerp niet zo goed geoptimaliseerd voor hogere frequenties als het Thoroughbred "B" model. Daardoor wordt de Palomino een stuk warmer en is de processor minder goed op te voeren.
De prestaties van een Palomino, Thoroughbred "A" en een Thoroughbred "B" zijn hetzelfde mits de configuratie ook hetzelfde is.

Zoals te merken ben ik erg te spreken over deze processor. Tot op de dag van vandaag is het nog een leuke processor mits je er niet teveel voor betaald. Het is helemaal mooi als de processor goed op te voeren is. In combinatie met andere goede hardware kunnen de prestaties nog vrij hoog komen. :)

• EPoX 8RDA (nForce 2)
  • 2x512 MB Kingston DDR400 (PC3200)
  • Antec Neopower 480W
  • Asetek WaterChill KT12A-L20
  • Windows 9x

Heb jij ook een AMD Athlon XP 1800+ Tray?