Specificaties 16,2MP, Full HD filmen, 30x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Cyber-shot DSC-HX100V Zwart Review

p0st 4 juli 2012, 2.585 views

Sony Cyber-shot DSC-HX100V Zwart

Pluspunten

• Degelijke en fijne body
  • Maakt prachtige foto's en filmpjes
  • Schermresolutie is bijzonder hoog
  • Legio opnamemodi, inclusief manueel
  • In- en uitzoomen kan tijdens filmen
  • Accu levensduur

Minpunten

• Wiebelig lenskapje
  • Opstarten is vrij traag
  • Vrijwel geen intern geheugen
  • Macro + Zoom werkt niet goed

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Eind vorig jaar heb ik besloten om over te stappen van mijn toenmalige Canon IXUS 75 naar een camera met meer mogelijkheden. Ik heb getwijfeld tussen een DSLR en een Superzoom, maar omdat ik mezelf ken als het gaat om kopen van accessoires leek het me 'veiliger' om te gaan voor een Superzoom, waarvan de lens dus niet afneembaar is. Een andere keuze om over te stappen van de IXUS naar de HX100V is dat wij vaak dierentuinen bezoeken, en het daarvoor ideaal is als je optisch iets verder in kunt zoomen dan 3-5X. Na wat research ben ik uitgekomen op de Sony HX100V, een camera die in mijn ogen een van de beste prijs-kwaliteit verhoudingen biedt. Deze review is bedoeld en geschreven voor mensen die geen fotografie experts zijn zoals ik, maar wel op zoek zijn naar een camera die deze functies biedt zonder direct heel ingewikkeld te worden.

Een van de belangrijkste aspecten van een digitale camera zijn natuurlijk de specificaties, wat kun je er mee en wat niet. De Sony HX100V beschikt over 16.2MP, wat ruim voldoende is en voldoet aan hedendaagse ‘standaarden’. De camera beschikt over een zoombereik van 30X optische zoom, dit levert uitermate scherpe en mooie close-ups op. Ook de mogelijkheid van opnemen in Full HD videokwaliteit was voor mij een van de doorslaggevende redenen om voor deze camera te gaan. Wat ik wel jammer vind is dat er (zoals bij 99% van alle digitale camera’s) vrijwel geen intern geheugen in de camera aanwezig is, waardoor je altijd aangewezen bent op een SD kaart. Gelukkig ondersteunt de HX100V de nieuwste SD kaartjes (ik gebruik zelf een 32GB Duracell Class 10). Verder heeft de camera nog een aantal geavanceerde snufjes zoals GPS tagging en Optical SteadyShot beeldstabilisatie. Ook zit er een ring om de lens waarmee je manueel kunt scherpstellen, een feature die ik zelf (nog) niet gebruik omdat voor mij autofocus nog voldoet. Tenslotte heeft de HX100V een legio aan verschillende ‘modes’ zoals: 3D foto, foto met ruis en blur onderdrukking, iPanorama, onscherpe achtergrond, HDR, sportopname en natuurlijk de mogelijkheid om handmatig de diafragmawaarden en sluitertijd in te stellen.

De HX100V is hoofdzakelijk gemaakt van stevig zwart plastic, bedekt met kleine zwarte ‘vlekjes’ die de camera een professioneel uiterlijk geven en zorgen voor betere grip. Ook de klepjes die de oplaadpoort en de HDMI uitgang bedekken klikken makkelijk open en dicht. Het enige nadeel aan de bouwkwaliteit is het lenskapje, dat wiebelig aansluit op de lens, waardoor het meer dan eens voorkomt dat deze er niet goed op geklikt zit.

Het (kantelbare) scherm heeft een hele hoge resolutie waarop je zojuist genomen foto’s prachtig tot leven komen. Dit scherm is echt een van de meest unieke onderdelen van de camera, de resolutie ervan is vergelijkbaar met die van de iPhone 4.

Belangrijk bij een camera is natuurlijk hoe snel deze gebruiksklaar is, en hoe snel je je plaatjes kunt schieten. Helaas blinkt de HX100V hier niet in uit. Het moment van aanzetten tot klaar zijn om een foto te kunnen nemen varieert van 2-5 seconden, en dat is op sommige momenten vervelend lang. Ook duurt het vrij lang om je pasgenomen foto’s even te bekijken, zelfs als je een SD geheugenkaart van Class 10 gebruikt (hoogste schrijf- en leessnelheid). Scherpstellen van foto’s gaat wel razendsnel, dus wanneer de camera eenmaal gebruiksklaar is kun je perfecte foto’s maken zonder merkbare/irritante vertraging in scherpstellen en het maken van de foto. Ook noemenswaardig is de burstfunctie, waarmee je foto’s blijft maken zolang je het shutterknopje ingedrukt houdt. Vooral bij situaties met veel beweging is deze optie ideaal om er een scherpe foto aan over te houden.

Het draait bij een camera natuurlijk hoofdzakelijk om de beeldkwaliteit. Ik kan gelukkig melden dat deze bij de HX100V uitermate goed is. De camera maakt haarscherpe foto’s die (voor mij) niet te onderscheiden zijn van foto’s gemaakt met een DSLR. Ik heb een aantal foto’s bijgevoegd, hierop is te zien wat voor kwaliteit foto’s je kunt maken met de HX100V. Foto’s maken van heel dichtbij (macro) werkt heel goed, alleen als je inzoomt terwijl je een foto in macro stand wilt nemen dan werkt dit niet tot nauwelijks. Dus inzoomen op een object dat 1-3 meter van je af is en dan een macro foto willen maken gaat bijna niet, vaak wordt dan scherp gesteld op de achtergrond of zelfs helemaal niet scherp gesteld.

Ook belangrijk bij dit soort camera’s is dat er niet al te veel ruis optreedt, en bij ISO waarden van 100-800 is ruis gelukkig vrijwel niet aanwezig en deze foto’s zijn mooi qua scherpte en kleurverzadiging. Pas bij ISO waarden van 1600 of 3200 treedt er ruis in de foto’s op, wat voor een dergelijke camera heel netjes is. Ook het opnemen van video is een verademing, de HX100V kan video’s schieten in Full HD resolutie en dat is erg mooi als je het vervolgens thuis terugkijkt op je TV of PC. Je kunt tijdens het filmen gewoon in- en uitzoomen, al is er dan wel een licht gezoem van het zoommechanisme te horen tijdens je filmpje.

De accu van de HX100V gaat op een volle lading makkelijk een hele dag dierentuin mee, en is daarmee voor mij ruim voldoende. Ik heb tot nu toe nog nooit meegemaakt dat ik een dagje uit was en dat op enig moment de accu leeg was. Ik kan me echter wel voorstellen dat bij het foto’s maken en filmen op een trouwerij of iets dergelijks de batterij net niet genoeg is, dus in dat geval zou ik een reserve accu aanschaffen.

Al met al ben ik zeer tevreden over mijn aanschaf van de Sony HX100V. De camera maakt uitstekende foto’s en filmpjes en deze komen prachtig tot leven op het zeer scherpe scherm van de camera. De camera heeft veel features die ik (nog) niet gebruik en nog kan ontdekken, dus wat dat betreft ben ik nog lang niet uitgekeken op mijn HX100V. Ik zou deze camera aanbevelen aan een ieder die op zoek is naar een betaalbare camera met groot zoombereik, zonder de overstap te maken naar veel duurdere DSLR camera’s. De kleine minpuntjes daargelaten voldoet de HX100V aan al mijn verwachtingen en heb ik nog geen moment spijt gehad van de aanschaf!

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-HX100V Zwart?

Zo ik heb je rating maar even wat omhoog gezet. Waarom zou iemand maar één ster voor deze review geven? Ik vind hem in ieder geval goed. Hij is helder geschreven en overzichtelijk. Waarom verwachten sommige mensen 30 pagina's tekst?

Ga zo door zou ik zeggen.
Thanks voor je waardering zynex! Ik zag eerst ook al die ene ster, waarschijnlijk verwachten mensen hier een iets technischere benadering, maar heb er bij deze review bewust voor gekozen om 'em uit een gebruikersperspectief te schrijven :)
Ik vind het ook top review voor deze camera hoeft geen test opstelling etc. zoals tweakers reviews doet over dslr's.
Ik heb deze camera ook, maar ik deel je mening helaas niet qua macro-opnames. Ik fotografeer bijna altijd in de auto-mode (lekker de camera het werk laten doen) maar als ik dan inzoom op een object van 2 a 3 meter weg, dan krijg ik nooit mooie foto's. De camera kan/wil zich niet focussen op het macro-object en pakt bijna altijd de achtergrond om scherp te stellen. Als ik de manual focus gebruik krijg ik wederom hetzelfde verhaal. Hoe doe jij dit?
Hi Crowbar, dat probleem herken ik inderdaad! De macro stand werkt prima op objecten die dichtbij zijn, maar als je inzoomt op dingen die redelijk vlakbij zijn werkt deze echt belabberd. Helaas heb ik hier ook nog geen oplossing voor gevonden, ik ga het in ieder geval even toevoegen in de review!