Specificaties 24,1" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Terra LCD 2430W Zwart Review

Mafketel 3 juli 2012, laatste update op 3 juli 2012, 2.302 views

Terra LCD 2430W Zwart

Pluspunten

• Goedkoopste 16:10 scherm op het moment.
  • Geen kleurverloop omdat je onder een andere hoek naar de boven en onderkant kijkt.
  • Uit de doos zo ingesteld dat het 9 van de 10 mensen perfect is.

Minpunten

• Geen dvi kabel meegeleverd terwijl in de handleiding staat dat dit de aangeraden manier is van aansluiten.
  • lullige voet
  • paneel niet netjes in kast gemonteerd
  • niet de mooiste of kleinste behuizing

Ik heb twee van deze monitoren even mogen bekijken en ik ben onder de indruk.
Zoveel zelfs dat als iemand niet serieus meer geld te besteden heeft dit gewoon de monitor is om te kopen. Maar vergeet niet om een dvi kabel mee te bestellen |:(

Om even heel kort alles op te schrijven, metingen gedaan met spyper3express en colorhcfr kalibratie met spydersoftware op en macbook2.1 over dvi:

Voordat ik iets negatiefs zeg...
Wow dat is een mooi paneel, zo standaard uit de doos doet et geen pijn aan je ogen met te vel verlichte instellingen. Plaatjes zien er mooi uit en wat een verbetering een 16:10 versus 16:9.
Oftewel dit is gewoon het beste scherm wat ik tot nu toe heb gezien.
Over de kijkhoeken hoef ik het niet te hebben tis een ips scherm.

En nu dan alle negatieve dingen die mij opvielen
Het scherm voorover of achterover hellen gaat super zwaar. Maar het scherm heeft vesa gaatjes aan de achterkant dus als je waarde aan een goede voet hecht koop een andere.

Geen dvi kabel meegeleverd alleen stroom/jack/vga.

Handleiding op cd en ondanks dat geen kleurprofiel meegeleverd. Waarbij ik hier naderhand aan toevoeg dat dat niet zo heel vreemd is want de twee schermen verschilden genoeg om niet hetzelfde profiel te gebruiken.

Helaas wordt het scherm erg warm. Het lijkt erop dat de voeding niet gebouwd is om stroom te besparen.
Gelukkig is de voeding wel stil, als je je oor in een zeer stille ruimte bij de achterkant bij de koelgaten houd hoor je zacht de voeding, aan de voorkant van het scherm niet waarneembaar.

Paneel niet helemaal gecentreerd aangebracht t.o.v. kader behuizing.

Ik heb de monitors getest in een te lichte ruimte.

Een mooi vormgegeven osd, alleen hadden ze beter meer tijd aan de bediening kunnen besteden want niet super handig te bedienen.

Bij de egale grijze schermen die voorbij komen tijdens het kalibreren zie je de frc zijn werk doen om 8 bit van 6 bit te maken. Buiten deze erg saaie schermen is het mij niet opgevallen.

De gamma waarden instelling in het scherm osd werkt net andersom dan dat je verwacht.
0 min of meer gem 1.8
+50 min of meer 1.6
-50 min of meer 2.3
Overigens maakt het niet veel uit want ik raad aan om het scherm in de srgb stand te zitten en dan kun je de gamma niet aanpassen.

Geen van de presets zitten dicht bij de waarden die ze pretenderen, oftewel toegang tot fabrieksinstelling zou handig zijn.

Wat betreft de primaire kleuren, groen(x0,304-y0,603-Y52,778) dead on srgb, blauw(x0,148-y0,074-Y24,988) en rood(x0,621-y0,333-Y52,778) missen wel een stukje tov srgb. Maar tov van de meeste schermen nog een redelijke srgb dekking.

scherm is prettig uit de doos naar kijken ondanks 260 cd/m2 en dit verbaasd mij echt enorm. Ik heb normaal dat een scherm altijd te licht staat. Er stond een macbook naast met een belabberde backlight die geeneens 100cd/m2 meer haalt, ter vergelijking. Bij gamma instelling van -50, zelfs 297cd/m2.

Nu iets heel aparts mijn beleving van het scherm is positief als ik daarnaast de grafieken kijk van de metingen dan zegt dat heel wat anders. En ik kreeg ze met de spyder3express software niet helemaal lekker dus dat ga ik over een paar maanden nog een keer proberen als de schermen wat uurtjes hebben gedraaid.
5400K preset
6500K preset
9500K preset |:(
srgb preset
srgb preset na kalibratie

• macbook
  • Windows 7

Heb jij ook een Terra LCD 2430W Zwart?

Thnx voor de info! Volgens mij zijn er veel tweakers die naar deze review snakte :)
Ik heb geen problemen dat het kort en bondig is, maar ik mis een kleine toelichting bij je grafieken. Ik heb al verschillende reviews hier op tweakers gelezen, maar jou test methode ben ik nog niet eerder tegen gekomen. Ik heb wel een vermoeden, maar ik zou graag jou mening erover horen.
En over de poot, naar welke kanten kan het allemaal draaien?
Tevens zouden foto's ook heel fijn zijn ;)
Je ziet deze grafieken her en der verschijnen.
Het enige wat deze grafieken laten zien is wat de kleurtemperatuur is bij verschillende gradaties van wit naar grijs en welke van de drie kleurkanalen daar verantwoordelijk voor zijn.
En als ik niet kan verklaren waarom mijn ogen zeggen dat het paneel erg goed staat en de meting niet. Misschien ben ik dan niet de persoon om de grafieken uit te leggen.

Over de voet een klein beetje naar voren hellen en naar achter(echt minimaal en je moet te veel kracht zetten), draaien kun je door de monitor op te tillen en de monitor inc voet te draaien ;)

Foto's gaat niet lukken, maar buiten de backlightbleeding en kleurverloop(wat er amper is) zijn de foto's van de fabrikant representatief.