Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ G2400W Zilver, Zwart Review

wasted247 18 januari 2008, laatste update op 19 januari 2008, 3.404 views

BenQ G2400W Zilver, Zwart

Pluspunten

• Aansluitingen
  • Strakke ontwerp

Minpunten

• Featureset (iets minder)

Ik heb sinds enige tijd een BenQ G2400W in bezit, en wou deze ervaring met jullie delen. Mijn vorige monitor setup bestond uit een 2 tweetal Samtron 17” schermen, welke op 1280x1024 stonden. Helaas kan ik dus geen vergelijking met andere TFT monitoren maken.

Pakket

De monitor heb ik deglijk verpakt meegenomen bij PCL Computers Amsterdam. Naar mijn mening is de verpakking zeer compact, je verbaasd je bijna dat er een 24” monitor in zit! Je krijgt er een voedingskabel bij, een D-sub kabel, een DVI kabel, de drivers en uiteraard de handleiding.

Uiterlijk

Gezien mijn monitor geheel zwart moest zijn, ben ik erg tevreden. Deze monitor is mijn ogen simpel en strak, precies wat ik zocht. Minder vindt ik persoonlijk de onderste rand van het scherm, het liefst had ik alle randen even breed gehad. Maar ik moet zeggen dat ik me er nog geen moment aan gestoord heb bij dit juweeltje! Hij is lekker dun, heeft een ingebouwde voeding en ik vindt de aan / uit knop erg goed er uit zien. Deze is in het midden groen en heeft een mooi rood randje.

Weergave

Deze monitor wordt uitgerust met een TN TFT paneel. Ik persoonlijk geen ervaring het met de verschillende types panelen, gezien dit mijn eerste TFT scherm is. Mijn voorwaarde was dat het scherm mijn huidige setup kon vervangen, met name de bureaublad ruimte. Gezien de monitor max 1920x1200 pixels aan resolutie heeft, lever ik hierop wel wat in. Echter wordt dit in mijn ogen ruimschoots gecompenseerd door de prachtige monitor. Persoonlijk vindt ik de kleurweergave prima. Ik heb ook even in de BCC gekeken naar een Samsung Syncmaster 245B, en moet eerlijk toegeven dat deze het net iets beter doet, echter vindt ik het verschil minimaal.

OSD

Het On Screen Display is makkelijk om mee te werken. De opties zijn niet bijzonder uitgebreid, maar zeker voldoende. Ook het switchen tussen de verschillende input’s kan met een sneltoets gedaan worden. Wat natuurlijk weer erg makkelijk uitkomt ;)

Aansluitingen

Dit scherm beschikt over een HDMI, DVI en D-sub aansluiting. Dit in tegenstelling tot bvb de Samsung Syncmaster 245B, welke toch een flink stuk duurder is. Een van mijn eisen was dan ook dat het scherm minimaal DVI en D-sub zou ondersteunen, de HDMI krijg ik er bij de BenQ G2400W mooi gratis bij! :)

De voet

Naar mijn mening voldoet ie prima. De voet is enkel kantelbaar, niet in hoogte verstelbaar, daarnaast ook niet draaibaar. Niet erg bijzonder dus. Echter vindt ik em persoonlijk wel mooier dan die van de meeste TFT’s (ik heb het niet zo op rond).

Ik ben zeer tevreden over deze monitor! Ten eerste is hij één van de goedkoopste in zijn klassement, ten tweede ben ik zeer te spreken over de weergave, ten derde zijn de aansluitingen natuurlijk top! Ik zou de monitor dus zeker aanraden wanneer je niet bijzonder veel waarde hecht aan het type paneel.

Mochten er vragen of opmerkingen zijn, dan hoor ik het graag!

• Intel E6750
  • Asus P5N32-E SLI
  • 4 GB OCZ Sli ready
  • Asus 8800 GTX
  • Windows XP

Heb jij ook een BenQ G2400W Zilver, Zwart?

Heb het scherm zelf ook en uit de review en eigen ervaring snap ik niet wat er negatief is aan de featureset? Je geeft zelf al aan dat het scherm over meer aansluitingen beschikt dan de meeste andere schermen in zijn prijsklasse. Verder een nette review, kort maar krachtig. ;)

[Reactie gewijzigd door TheDukemaster op 19 januari 2008 02:54]

Heb het scherm zelf niet direct uit een review. Zelf wat voor onderzoek gedaan, uiteraard hier en daar wat gelezen, maar uiteindelijk zelf de knoop doorgehakt. Prijs heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Moet zeggen dat ik hier achteraf gezien dan ook geen spijt van heb.

Voor een scherm in deze prijsklasse is de featureset idd voldoende, deze beoordeling heb ik de featureset dan ook gegeven. Echter vindt ik wel dat er monitoren zijn met meer features. Zoals een voet die wat beweegbaarder is, een usb hub (hoewel ik die dingen nooit gebruik) en meer van dat soort extra's. Ook zijn er in de menu's (zoals je zelf ook aangeeft in je review) niet overdreven veel opties. Dit is natuurlijk geen enkel probleem, echter doet het naar mijn mening wel deels af aan de volledigheid van het geheel.

In vergelijking met andere monitoren kan ik dan ook alleen aanmerken op deze monitor dat de featureset minder uitgebreid is. Om dit daadwerkelijk als negatieve eigenschap te bestempelen gaat idd misschien wat ver, maar dit kon ik me zo gauw bedenken kwa (iets) mindere punten.

[Reactie gewijzigd door wasted247 op 19 januari 2008 03:08]

Bedankt voor deze review!

Ik ben zelf al een tijd aan het rondkijken voor een nieuw scherm, maar deze kende ik nog niet. In je review komt ie zeker goed uit de bus, maar als ik kijk naar de specificaties van de monitor maak ik me toch wel enigszins zorgen over de licht opbrengst, lijkt me toch wel erg laag. Heb jij de brightness zelf altijd vol aanstaan, of komt het ook wel voor dat je 'm terug moet schroeven, en hoe is de licht-verdeling over het gehele scherm?

Ik ga in ieder geval even goed opletten of ik deze ook ergens in het echt kan bewonderen
Ik ben persoonlijk prima te spreken over de licht opbrenst. Deze staat standaard ingesteld op 90, ik heb em echter iets terug gezet naar 85. In mijn ogen meer dan voldoende lichtopbrengst. Ook vindt ik de lichtopbrengst mooi verdeeld, niets over te klagen. Met een geheel wit vlak is deze dan ook overal 'even wit'. Zelfde geld overigens voor zwarte vlakken, wat mij betreft dus prima verdeling van het licht.

Echter wil ik er wel bij zeggen dat ik geen TFT expert ben...

Ben nu even opzoek naar een test waarmee mijn collega aankwam. Dit was een test van Hardware.info waarin de werkelijke meetwaardes naar voren kwamen. Ook hier kwam deze monitor er goed uit de test.

Mocht je de kans hebben om hem in het echt te bekijken, zeker even doen! ;)

[Reactie gewijzigd door wasted247 op 19 januari 2008 14:47]