Specificaties Laser all-in-one (Kleur) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

Samsung CLX-3185FW Review

Titusvh 2 juli 2012, laatste update op 2 juli 2012, 2.913 views

Samsung CLX-3185FW

Pluspunten

• Standalonefunctionaliteit

Minpunten

• M.i. onnodig opwarmen
  • Stank
  • Infodisplay niet verlicht
  • Hoog standbyverbruik
  • DPOF resolutie

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 4
Nadat ik mij bedrogen voelde door HP met mijn inktjet (volledige set cartridges (zwart+3kleuren) ongevraagd gebruikt om de kop door te spoelen op maximaal 20 zwartwit printjes) besloten voor een kleurenlaser (niet van HP :+ ) te gaan kijken.

De keuze is gevallen op de Samsung CLX3185FW vanwege de volgende aspecten (in willekeurige volgorde):
  • Lasertechnologie
  • Prijs per pagina / prijs toners
  • Positieve reviews
  • Sheetfeeder voor de scanner
  • PCL(C) printertaal om "later" als er geen specifieke drivers meer gemaakt mochten worden de printer toch te kunnen gerbuiken (hier liep ik tegenaan bij de goedkope HP l;aserjets: nieuwe windowsversie kopen = nieuwe printer kopen)
  • Standalone scanmogelijkheden, ook vanwege de driveronafhankelijkheid voor toekomstige OS versies
  • In zeer beperkte mate: faxmogelijkheid, vooral geïnteresseerd in uitgaand omdat ik daar geen gratis dienst voor kon vinden
  • Wifi
De printer blijkt bij uitpakken toch een aardig bakbeest. Voor een deel kan dat ook niet anders omdat er 4 toners in gehuisvest moeten worden.

Vermoedelijk inherent aan de kleurenafrukmogelijkheid wordt gebruikt gemaakt van een aparte drum. De tonercartridges zijn daardoor dan wel weer redelijk betaalbaar. Ik ben overigens erg benieuwd naar het gebruik van rebuild toners van bv 123inkt.nl: meer printjes per cartridge tegen lagere prijs.

De printsnelheid is prima. Zeker in zwartwit vliegen de pagina's je om de oren, gevoelsmatig zelfs sneller dan de opgave.

Dubbelzijdig printen kan handmatig. Nadeel is de gesloten papierinvoerbak die redelijk diep de printer ingaat. Je legt er niet even snel de te printen velletjes in. Het is echt: lade eruit en klep open.

De printer aansturen als willekeurige PCL printer werkt ook prima, zowel zwart als kleur. Dat vind ik erg belangrijk: als ik straks windows 12 heb kan ik nog steeds printen.

Vervelend vind ik dat er soms bij printen een niet erg lekkere lucht uit de printer komt. Lijkt duidelijk warmte gerelateerd. Want ook zonder daadwerkelijk te printen warmt de printer soms (onnodig) op en stinkt het ook.
Vreemde hieraan is dat het niet altijd stinkt. Op internet zijn hier meerdere klachten over, maar er zijn ook genoeg mensen die dit probleem niet herkennen.

Bij het opstarten en ook bij het 'wakker worden' piekt het verbruik over de kilowatt heen. Het standbyverbuik vind ik wel hoog op 11-12 watt.
Ook als je alleen even een scan wil maken wordt het hele afdrukgedeelte ook voorverwarmd. Zonde van zowel tijd als energie.

Naast scannen vanaf je PC zijn er ook andere opties: een push-scan naar je PC toe, scannen naar USB, scannen naar email. Die laatste optie heb ik overigens niet aan de praat gekregen, er komt steeds geen verbinding met de smtp-server.
Scannen naar USB (en als het werkt mail) maakt je apparaat onafhankelijk van (gebrek aan) driversupport in latere OS versies.

Jammer is het wel dat er niet volledig automatisch dubbelzijdig gescand kan worden. Er is wel externe software, bijvoorbeeld Acrobat, die je toch ineens het hele pak laat scannen, dan nogmaals op de kop, en die dan zelf automatisch om-en-om de pagina's op de juiste volgorde in een PDF plaatst.
Maar dat is geen kritiekpunt omdat kleurenlasers die dubbelzijdig kunnen scannen bijna 2x zo duur waren en ik daar bewust voor heb gekozen.

Kopiëren gaat goed in zowel zwart als kleur. Er zitten wat handige zaken op, bijvoorbeeld om 4 originelen op één kopievel af te drukken. Of beide kanten van een identiteitsbewijs op één papier.

Kleine misser: alles is verlicht, behalve het kleine LCD display!

Handig: het is een klein detail, maar de piepjes om aan te geven dat een opdracht klaar is of er interactie nodig is vind ik prettig.

De printer is volledig via Wifi te gebruiken, zowel printen als scannen.

Er is een uitgebreide webinterface om allerlei instellingen te doen en om de status te controleren.

De drivers zijn goed. Op één irritant ding na: de scanner driver crasht nog wel eens (niet tijdens het scannen, maar de module die draait om eventuele 'push-scans' te ontvangen.
In de driversettings is veel instelbaar: alleen grijstonen/kleur, meerdere pagina's op één, tonerbesparing, kwaliteit, diverse correcties, dubbelzijdig, kwaliteit.

De printer is DPOF compatible, ik kan er dus direct vanaf mijn fotocamera op afdrukken. Of het de schuld van de camera of printer is weet ik niet, maar die printjes doet hij op de laagste resolutie waardoor de foto er echt lelijk uitziet.

Afhankelijk van de behoefte zullen de nadelen showstoppers kunnen zijn. Voor mijn gebruik en standalone wens kan ik deze printer zeker aanbevelen!

• Linksys WRT94G
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Samsung CLX-3185FW?

Stank is inherent aan de lasertechnologie. Er komt ozon vrij. Zorg daarom dat de printer in een geventileerde ruimte staat.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb meerdere laserprinters gehad, ook oude, die niet naar ozon stonken. Schijnt ook een filter voor te zijn.
Los daarvan is deze stank géén ozon, en stinkt harder/sterker/anders dan als het wel ozon zou zijn geweest...

edit: zet net de printer aan om wat voor harmpie21 op te zoeken. Meteen stank. Lijkt eerder gerelateerd aan opwarmen fuser dan ozon van de corona (die in dit stadium nog niet gebruikt wordt).

[Reactie gewijzigd door Titusvh op 2 juli 2012 19:35]

Heb je het al uitgezocht over hoe je de inkvoorraad kan controleren?
Ja, meteen al een staat in mijn reactie op jouw eerste bericht!
Sorry, overheen gelezen... Inderdaad een erge misser van Samsung...
Ik heb deze printer nu ook 1 maand, maar hoe bedoel je met stank? En hoe kan ik zien vanaf de printer hoeveel ink er nog in zit? Deze functie heb ik nog steeds niet gevonden..

Verder mooie review!

En dat piepje is inderdaad handig! Maar soms ook irritant, soms moet ik 5 verschillende documenten afdrukken, en na elk document komt er ook een piepje!

En ik vind dat het geluid ook redelijk is! Hiervoor had ik een Brother HL-2040 en deze maakte veel meer herrie dan deze!
Op de printer zelf kan je het niet zien, alleen via een geprint statusrapport (zowel via supplies life als via het menu report, beide onder system maintenance).
Verder zie je het in het eerste scherm van de webinterface al (hostnaam of (interne) ip-adres van je printer in je webbrowser intikken).

Ik vind het een beetje een misser om zoiets elementairs niet direct op het display te zien. er staan al 4 kleuren tonerlogootjes onder het display, zet daar percentages of staafdiagrammetjes boven zou ik zeggen.

De stank lees ik in meerdere reviews, maar niet iedereen heeft er last van. Lastig te beschrijven. Soort mix van verbrand rubber en electronicaluchtje.

[Reactie gewijzigd door Titusvh op 2 juli 2012 22:55]

Stank heb ik ook op mijn CLP-325. na het printen ruik je iets (toner lucht denk ik altijd). niet storend voor mij want ik zit niet bij de printer die staat ergens anders.
Ik heb er niet last van de stank! Nog nooit geroken... Denk toch echt dat er wat anders mis met je printer is.... :?
Toch zijn er meerdere mensen die erover klagen. Maar wat het dan is. En of het onder garantie valt.... Geen idee!

Wat quotes:
  • The unbearable stink of the burning toner smell
  • I had a toaster oven that had the same smell when I accidentally melted a plastic tray in it.
  • a terrible burning smell

[Reactie gewijzigd door Titusvh op 2 juli 2012 20:17]

Met de toners van 123inkt heb ik wel ervaring. Zelf heb ik de 3175FN met dezelfde toners die in de 3185 gaan.

De kwaliteit van de 123inkt toners is lager dan de orginele Samsung toners. Zwart is korrelig (witte vlekjes in bijv. letters en lijnen).

De orginele toners zijn eigenlijk al niet echt geschikt om foto's mee te printen, maar de 123 toners geven nog een wat minder resultaat. Ik print voornamelijk logo's in kleur op facturen en enveloppen en die zien er met de 123 toner wat fletser uit. Alsof er een waas overheen zit. Ik gebruik overigens altijd Double A super wit papier.

De Samsung toners geven, zoals alle toner, een apparte geur af bij het printen. De 123 toners ruiken wat dat betreft nog wat sterker.
Dankjewel voor je 'praktijkervaring'!. Ik denk dat ik me dan toch ga ergeren en beter voor Samsung toner kan gaan.
(Al schijnt het wel dat als het resultaat slechter is je bij 123inkt de rebuilds gewoon terug mag sturen)
Dat je ze retour kan doen wist ik eigenlijk niet :o
Ze beloven zelfde kwaliteit. En tot nu toe ken ik 123inkt als een partij die helemaal niet moeilijk doet en service hoog in het vaandel heeft staan.
Soms zijn ze wel erg makkelijk met geld teruggeven, terwijl ik een oplossing wil en geen geld.
Ik kreeg eens een nieuwe gele inktcartridge voor mijn inkjet wegens defect. Kon makkelijk door de brievenbus. Maar werd als pakket bezorgd omdat er excuses en een flesje wijn bij de cartridge zaten...
(en vergeet niet via de pricewatch link te bestellen omdat je dan lagere verzendkosten hebt!)
dag hr.

ik probeer geld te besparen en 123 inkt patronen te gebruiken in mijn CLX 3185 maar krijg steeds maar weer de melding "not compateble"

wat kan dat zijn
dag mensen

wat kan dat zijn
123 inkt heeft een naam hoog te houden (herhaaldelijk webshop van het jaar o.i.d.) en is doorgaans erg servicegericht en ik zou ze gewoon mailen of bellen.

Soms tref je iemand die zich er makkelijk vanaf maakt "stuur maar terug dan krijg je je geld terug", maar dan moet je gewoon wat aandringen voor een oplossing.

Niet toevallig ergens een folie op laten zitten?
123 unkt is echt wel klantgericht, ze sturen zondermeer nieuwe casettes op maar als ik die herplaats geeft de printer dezelfde storing "not compatible"

er moet iets zijn wat "ze" afwijst

een instelling misschien

ik wordt er moedeloos van
Wat zegt 123 inkt hierop? Ze verkopen die cassettes vaker, en als het aan de toners ligt moeten ze dit vaker hebben meegemaakt.
Ik zou eerder verwachten dat de sensors niet kunnen zien dat er geldige toners inzitten (fout in de toner of zit er misschien een folietje op de onderdelen van de toner waar de metalen pinnetjes van de printer contact maken of de toner kan niet draaien omdat e rnog transport materiaal in/om zit)
Ik heb nog geen toner hoeven verwisselen dus ik heb gene praktijkervaring. Ik neem aan dat je niet zoals bij HP inktjetprinters chipjes moet overzetten van de originele toner.

Als je de (lege) originele terugplaatst, krijg je dan ook geen melding meer?
Hi

goeie review!

wat moet ik rekenen voor een nieuw setje kleuren + zw toner gemiddeld?

thanks
Hangt af of je los of als pakket of als voordeelbundel koopt en of je ze als origineel of eigen merk koopt.
www.123inkt.nl en tik in zoekvak clx3185fw en binnen 10 sec heb je het overzicht.

Let op: als je werkelijk gaat bestellen niet direct naar de site maar via tweakers pricewatch omdat je dan korting op de verzendkosten krijgt.
Over dat compatible zijn; wij hebben de voorloper CLX-3175 aan boord van schepen staan. Eén van de kapiteins had vanwege het handig zijn een keer lokaal toners in Singapore gekocht... Incompatible! Bij nalezen blijkt Samsung regio-gebonden toners te hebben om grijze import te bemoeilijken.

Een ander aspect is hier ook gebleken. Op de 3 palets met printers hebben we er 2 stuks bij gehad die serieus stonken naar verbrand plastic als je ze maar aanzette. De rest had dat niet. Nu ruikt er op een schip wel meer, dus hebben we ze wel uitgeleverd na testen op kantoor. Als ze op kantoor waren gebleven, dan zouden we hier wel een garantie-claim van hebben gemaakt. In een behoorlijke ruimte van 130 m3 rook je het meteen als dit zich voordeed.