Acer Aspire V3-571G-53218G75Makk Review

ikt 17 januari 2013, 32.057 views

Acer Aspire V3-571G-53218G75Makk

Pluspunten

• prijs/specificatie verhouding
  • geluid

Minpunten

• standaard software
  • scherm

Als een cadeau voor het slagen, maar ook omdat ik volgend jaar ga studeren en een laptopje nodig heb, mocht ik een laptop uitkiezen. Een paar dagen lang zat ik door de Pricewatch te bladeren voor een goede laptop voor ¤500, maar ik kwam er maar niet uit. In eerste instantie viel mijn oog vooral op de Asus K53TK-SX023V, maar die was slecht verkrijgbaar en voor die prijsklasse kon ik niet iets vinden wat ik leuk vond. Dus heb ik maar zelf mijn budget verhoogd met ¤100 en de keuzemogelijkheden waren veel duidelijker. Ik kwam uiteindelijk uit op deze laptop.

Specificaties

Het belangrijkste van computers zijn voor mij de specificaties. Dit zit in de laptop:

Merk: Acer
Serie: Aspire V3
Model: V3-571G-53218G75Makk

Processor: Intel Core i5 3210M (Ivy Bridge)
Kloksnelheid: 2.5GHz, 2.8GHz, 3.1GHz (Intel TurboBoost stappen)
Werkgeheugen: 2x4GB DDR3 (2 vrije slots over)
Harde schijf: Hitachi 750GB (5200RPM)
Interne grafische processor: Intel HD Graphics 4000 (128MB)
Dedicated grafische processor: nVidia GeForce GT 630M (2GB)
Beeldscherm: 15.6" LCD (LED Edge-lit)
Resolutie: 1336x768 (16:9 formaat)

Removables: DVD+/-RW DL, 2x USB 2.0, 1x USB 3.0, SD Card lezer
In- en uitgangen: VGA, HDMI, Headphone jacket, Microfoon jacket, Ethernet jacket (1Gbps)
Draadloos: WiFi (802.11n) en Bluetooth 4.0
Meegeleverd besturingssysteem: Windows 7 Home Premium 64-bit

Gewicht: 3,2kg
Hoogte: 35mm
Lengte: 275mm
Breedte: 415mm

Overig: 1,3 MP webcam (1280x1024 maximale resolutie, 1280x720 in te stellen)

Look and feel

De laptop kwam aan in een kartonnen doos, even groot als mijn laptoptas. Niks glimmends, gewoon simpel karton met wat Acer opgeprint en een simpele afbeelding van een laptop. De laptop erbinnen zat goed verpakt tussen twee kartonnen houders en de laptop zat in een soort van zachte katoenachtige zak, om krassen te voorkomen op de glimmende achterkant. Verder liggen de voedingkabels en de voeding netjes op hun plek in een plastic zak. Onderaan lagen nog boekjes: een quickstart guide en garantieboekjes. Acer levert jammer genoeg geen aparte recoverydisc of Windows 7 installatieschijf

De laptop uit zijn zachte zak gehaald, begroet een glimmende (glossy) laptopachterkant mij. In het midden staat bescheiden het Acer logo. Jammer genoeg maakt het logo een goedkope indruk, omdat het reflecterend plastic is. Een metalen logo of gewoon een goed opgeplakte reflecterende sticker zou er mooier hebben uitgezien. De achterkant is van een glimmend plastic gemaakt. Anders dan verwacht komen vingerafdrukken er niet zo snel op te zitten, alleen met vettige, zweterige vingers komen je vingerafdrukken erop te zitten, of als er veel druk op wordt uitgeoefend. Maar een normale zachte aanraking laat geen vingerafdrukken achter. Dit betekent wel dat er vingerafdrukken zullen komen bij het openen en dichtmaken van de laptop, of bij het vervoeren zonder tas.
Update:
Vingerafdrukken komen snel op de laptop, dit is redelijk jammer. Na een week gebruik ziet de laptop er veel ouder uit, door de vele vingerafdrukken. Vooral door de zwarte kleur is dit goed te zien.

De laptop opengeklapt, zie ik een reflecterend scherm met daaronder nog een keer het acer logo, een grijs/metaalachtig/matte 'achterkant' van het toetsenbord, met daaronder weer het glimmende plastic van de achterkant. Ik vind het persoonlijk wel wat hebben. Het toetsenbord is een chiclet-toetsenbord met de ANSI-layout. Er is ook een numpad.
De knopjes hebben ongeveer 4mm afstand tot elkaar. Het toetsenbord typt veel fijner dan mijn desktop toetsenbord (Logitech Internet 350) en ongeveer hetzelfde als andere laptoptoetsenborden. De toetsen hebben ongeveer 2mm travel, maar het is goed te voelen wanneer ze ingedrukt zijn, in tegenstelling tot andere toetsenborden die 'sponzig' aanvoelen. De toetsaanslagen registreren zoals ik ze had verwacht. Ik typ belabberd en op mijn desktoptoetsenbord komen er geregeld wat lettertjes teveel, dit gebeurt niet op de Acer laptop. Al met al voelt het als een zeer fijn toetsenbord.
Update:
Het toetsenbord is fijn en heeft inderdaad een goede 'feel', maar toch redelijk veel toetsaanslagen, vooral lichtere, worden gemist. De grootste misser is de spatiebalk, de rest van de toetsen werken oké. Alleen is alleen maar de toets zacht indrukken niet genoeg.

De muispad is wat 'ingezakt' in de laptop, het is goed te vinden zonder ernaar te kijken. Het oppervlak is mat in tegenstelling tot het plastic eromheen. Ik vind het persoonlijk wat minder fijn aanvoelen dan een glanzend oppervlak, maar mensen die ooit een MacBook hebben gebruikt, dit voelt qua oppervlak ongeveer hetzelfde aan. Onder het touchpad zitten twee knoppen, de linker en rechtermuisknop. In het trackpad is rechts nog een scrollbar te vinden, maar het is aan de gebruiker zelf om in te stellen of die wel of niet gebruikt wordt. Standaard staat die aan, maar ik heb hem uitgeschakeld. De ingebouwde Synaptics drivers ondersteunen multitouch, dus scrollen en swipen gaat prima met twee vingers. Het is erg aan te raden de drivers apart te downloaden en te installeren, de drivers op de website van Synaptics bieden meer opties. (Scrybe, en 3-finger flick ipv 2-finger flick, ook kan er nu horizontaal worden gescrold). Het werkt prima in Windows, alleen zijn de transacties niet vloeiend als op een Mac, maar dat is vooral software.
Update:
Het touchpad registreert aanraking als een hand er dicht boven op zit. Dit is irritant bij het rusten van de linkerhand op de laptop en tegelijk de muis gebruiken, omdat er dan een zoom of scroll actie wordt geregistreerd. Zelfs met de hoogste tolerantie gebeurt dit redelijk vaak.

Boven het toetsenbord is een grille te vinden over de breedte van de laptop, met in kleine letters "Dolby Home Theater" "Professionally Tuned". Zulke kleine speakers kunnen nooit even goed klinken als een degelijke geluidsset, maar de kwaliteit van het geluid is prima. Middentonen en hoger klinken goed, stereo werkt ook goed en soms klinkt het zelfs wat ruimer dan verwacht. Bijvoorbeeld is het opstartdeuntje van Windows 7 beter dan verwacht. Muziek luisteren en een potje gamen gaat prima.

Het scherm is een glossy type, in lichte omstandigheden met donker beeld kan dit nog weleens hinderlijk zijn. Met maximale achtergrondverlichting is de laptop wel goed in daglicht te gebruiken, maar bijvoorbeeld in de trein met het achtergrondverlichting op een lager pitje zie je regelmatig meer van jezelf dan van het beeld. Ik kan nog niet oordelen over de kijkhoeken omdat ik weinig ervan afweet, maar hier zijn de feitjes: Het beeld verandert niet te veel bij horizontale kijkhoeken tot ongeveer 40 graden. Bij verticale hoeken is het beeld hetzelfde bij dertig graden omhoog. Als er lager dan loodrecht op wordt gekeken wordt het beeld al snel donker. ik dacht dat de resolutie van 1366x768 in eerste instantie wat te klein was, maar ik kan er prima mee uit te voeten. Gebrek aan plek heb ik niet echt, het zijn vooral het OS en de gebruikersinstellingen die uitmaken hoeveel werkplek er is.
Update:
Vooral bij webbrowsing hindert de kleine verticale resolutie, er moet meer worden gescrolled. Ook moet ik terugkomen op de kijkhoeken: de kleuren en de helderheid veranderen al snel als er niet loodrecht op wordt gekeken. Zelfs bij het dichtbij zitten, is het beeld al niet optimaal. Een afstand van minimaal 50cm is nodig om het beeld zonder verkleuringen te zien. De helderheid is acceptabel, buiten is de laptop te gebruiken, maar de lichtsterkte moet op zijn hoogst worden gezet. En dan nog is een reflectie te zien.

De bouwkwaliteit is prima, het plastic deukt nergens ver in bij wat meer druk. Ook de achterkant niet. Het scherm gedraagt zich prima bij aanrakingen, het beeld flikkert niet en er is geen 'drukpatroon' wanneer iemand iets aanwijst. (Hier ben ik onvrijwillig achter gekomen, kleine kinderen wezen iets aan.)
Update:
Het plastic aan de onderkant bij de DVD-bay deukt wat verder in, en ook in met midden van de 'lid' deuken meer in dan de rest. Er is nog geen schade, maar voorzichtigheid is geboden bij het vervoeren en oppakken.

Aan de zijkant zijn aan de rechterkant twee USB 2.0 poorten te vinden en de DVD-writer. Aan de linkerkant zijn de microfoon- en headphonejacks te vinden, een USB 3.0 poort, een HDMI poort, een VGA poort, en de stroomvoorziening. Ook is daar de "uitlaat". Aan de voorkant is een SD Card-reader te vinden. Er zijn geen aansluitingen achter.

Eerste Start en Bijgeleverde software

De laptop laat een Acer logo zien bij het POST-scherm en laadt direct daarna Windows 7. De installatieprocedure is grofweg hetzelfde bij een Windows 7 installatie, zelfs de installatietijd. Die is misschien wel wat langer: dit is erg jammer. Ik had verwacht dat de laptop meteen gebruiksklaar was na het invoeren van de accountgegevens. De reden hiervan zijn de bijgeleverde programma's.

De laptop wordt afgeleverd met (heel) veel bloatware. Hier is een lijstje van alle meegeleverde software:
Acer: Backup Manager, Crystal Eye Webcam, ePower Management, eRecovery Management, Identity Card, Instant Update Utility, Registration, Updater.
clear.fi Media/Photo
Norton Online Backup
NTI Media Maker
Skype
Welcome Center

Nu is het aan ieder zelf om uit te maken wat nou 'bloat' is, maar het meeste hiervan is "tryware". Ik heb het meeste er meteen vanafgegooid. Het was jammer dat Acer niets heeft meegeleverd qua installatie-dvd's, maar na een half dagje is het overbodige eraf. Er zijn geen andere mogelijkheden om Windows opnieuw te installeren dan vanaf de backup/installatieimage die er al op stond. Grofweg 30GB is in beslag genomen vóór gebruik, dus een imagebestand branden zit er ook niet op. Als je genoeg weet en durft ben je het beste af door de computer op te starten, alles te laten installeren, een backup maakt van de licenties en zelf weer Windows 7 erop te zetten en de licentie van de backup te gebruiken.

Performance en temperaturen

De laptop wordt aangedreven door een mobiele Ivy Bridge i5, 8GB RAM en een GT630M. Ik was wat teleurgesteld toen ik erachter kwam dat de GT630M van nVidia eigenlijk een rebranded 540M was, dus niet op de nieuwe architectuur gebouwd was. Toch is het een prima kaart. De computer speelt Battlefield 3 prima op 1366x768 op Medium (en textures op Ultra) met 2x AA. Skyrim speelt de computer vloeiend op 1366x768 met 2x AA, High Textures en Medium Shadows, met FXAA en alle reflectieopties aan. De sliders staan allen op 40% en hoger, dus dat zit wel goed. GTA IV benchmarkt op 40FPS op High/Very High alles behalve Shadows, die staat op Medium. De sliders zitten hier op 30/50.

Bij maximale belasting over de CPU en GPU wordt de laptop wel ontzettend heet. Speccy meldt dat de processor na 10 minuten Furmark en TripcodeExplorer op 90c draait, en de GT630M wordt zelfs 92c. De temperatuur stijgt niet hoger dan dat, maar het kan riskant worden als er een jaar aan stof in gaat zitten.

Update:
De 750GB hardeschijf is met zijn 5400RPM aan de tragere kant. Ik ben momenteel aan het zoeken naar een SATA-DVD bay om daar de harde schijf in te stoppen, een SSD neemt de plek van de oude harde schijf in.

Update 2:
Inmiddels zit er al een poosje een SSD in. Zoals verwacht start Windows 7 razendsnel, alsmede alles wat er op de SSD staat. De SSD zit in de SATA-3 slot, de HDD waar vroeger de DVD brander zat.

Batterij en uithoudingsvermogen

De batterij is een 48Wh (10,8V, 4400mAh) Li-ion accu. Er zijn andere accu's verkrijgbaar die het langer uithouden, zo heb ik er een met 7800mAh kunnen vinden. Misschien dat ik die later ooit zal halen mag deze het begeven, maar ik ben tevreden met de accu zoals die nu is.

Niet het minste bij een laptop: het uithoudingsvermogen van de batterij. Naar mijn mening is het prima te doen, de laptop heeft na een half uur BF3 en anderhalf uur webbrowsen nog 30% accu over. Bij gering verbruik houdt de batterij het 4 uur vol, bij intensief gebruik ruim een uur. Dit schommelt nogal per gebruiker, maar het is goed genoeg voor een dagje school/colleges, indien er niet wordt gegamed.
Update:
Bij licht gebruik, zoals internetten en muziek luisteren houdt de laptop het ruim 5 uur vol. In vergelijking met andere laptops is dit wat aan de lage kant, maar het kan ermee door. Ik denk eraan om de batterij te vervangen met meer dan 48Wh.

Andere kleinigheidjes

De webcam kan dus maximaal in 1280x1024 opnemen, maar ook de 16:9 resolutie van 1280x720 wordt ondersteund. De webcam werkt prima in een wat donkerder omgeving en de kleurweergave is acceptable. Over de scherpte van het beeld kan ik niet klagen, voor een laptopwebcam is het goed genoeg om prima te kunnen chatten.
De software om de camera te besturen is inbegrepen met de laptop, daarmee kunnen filmpjes en foto's worden gemaakt. De microfoon is helder en gesprekken kunnen goed worden gevoerd.

Wi-Fi werkt prima op de laptop: de ontvangst is prima en ik kan niet klagen over de stabiliteit. De problemen thuis komen door mijn eigen gebrekkige router, want overal anders is de kwaliteit goed. Via dezelfde chip wordt het Bluetooth-verkeer geregeld.

Andere besturingssystemen
Hackintosh - Mountain Lion: Installatie is mogelijk, maar geen kexts voor videokaarten, geluidskaart, Bluetooth en WiFi. Ook werkt sleep nog niet. Bizar genoeg ondersteunt OS X wel de webcam en is multitouch standaard te gebruiken.
Linux Mint: Alles werkt, behalve de WiFi kaart. Momenteel op zoek naar drivers.
Windows XP 64-bit: Zelfde verhaal als bij Mountain Lion: geen drivers. Het besturingssysteem is gewoon te oud voor deze hardware.

Ik vind het een mooie, goede laptop, ik heb nog niets kunnen vinden wat mij echt dwarszit. Prijs was prima, hardware is prima, kwaliteit is prima. Gewoon een prima laptop.
Update:
Voor deze prijs een prima laptop, maar ik begin nu te twijfelen aan mijn keus om deze te nemen in plaats van een Lenovo IdeaPad voor dezelfde prijs met dezelfde specificaties. Maar ook als ik helemaal fout zat, is dit een prima laptop. Ik kan de Lenovo niet meer vinden en op het moment is dit nog steeds de meest krachtige laptop in deze prijsklasse.

Changelog/to-do lijst
Todo: Benchmarks

02-07-2012
Afbeeldingen weer onklaar gemaakt, tinypic heeft geen thumbnails, imgur ligt eruit. Excuses.
Afbeeldingen weer eringeplaatst, thumbnails met links.
Meer afbeeldingen

13-08-2012
Informatie geupdate.
Op dit moment is de http://tweakers.net/price...3216g50makk.html#tab:info beschikbaar, 2GB minder RAM, maar wel een GT640 (Kepler!) en 250GB minder schijfruimte, voor goedkoper dan deze momenteel. Als je overweegt deze te kopen, zou ik toch liever naar de link gaan: een hardeschijf kun je vervangen. De RAM ook.

16-01-2013
Twee minpunten, namelijk temperatuur en accuduur weggehaald. Blijkbaar verwacht ik teveel van laptops. Na grondige vergelijkingen met gelijke modellen van andere merken, inclusief mobiele workstations, ben ik ervan overtuigd dat alle laptops gigantisch heet worden bij zware belasting en bij normaal gebruik even lang mee gaan.
Ook heb ik een kort stukje over een SSD en Windows 8 gezet.

Als er op- of aanmerkingen zijn, laat ze alstublieft horen. Ik zal het proberen te doen.

Heb jij ook een Acer Aspire V3-571G-53218G75Makk?

Mooie review maar je plaatje bij look & feel is nogal verticaal uitgevallen... Verkeerd resized?
Voor de rest dus een mooie review van een mooie laptop ;) .

[Reactie gewijzigd door electrom op 2 juli 2012 14:35]

Ik ben tinypic niet gewend, maar nu zijn de afbeeldingen weer zoals het hoort. Excuses.

Ligt imgur.com er bij iemand ook uit? Ik kan niks uploaden.
Niet erg hoor :) .

Nee, ik gebruik het veel en ik heb het nu met succes voor jou even geprobeerd.
Kwaliteit van Acer uit zich vaak pas later, dus laat het over een jaar nog eens weten :D
Vaak inferieure bouw van koeling/schermscharnieren(hebben ze inmiddls vast wel eens in de schmiezen) en inferieure accu's.
Bedankt voor deze review, dit is precies wat ik zocht om te lezen.
Inderdaad bedankt voor de review. Ik heb deze laptop ook op het oog. Zou het van toegevoegde waarde zijn om er nog een ssd schijf in te plaatsen?
Danku. Ik ben van plan om de DVD-schrijver te vervangen door een HDD-bay, en in de echte HDD-bay een SSD te plaatsen wanneer die goedkoper worden. Snellere boottijden en laadtijden. Aangezien dit mij handig lijkt voor het snel kunnen opstarten, lijkt het mij wel een vooruitgang.
Mooie review :) een vriend van me heeft onlangs deze laptop gekregen en ik hield me hart vast (acer he) Deze positieve review is toch goed voor het vertrouwen. Ik zal hem binnenkort vragen of hij de temperaturen en geluid wilt meten.

92 graden lijkt me veel te hoog door deze kaart.

Is er standaard geen plaats voor een 2e hdd? Beetje jammer van acer in dit formaat zou dat toch makkelijk kunnen.
Laat maar weten. De temps worden wat minder hoog met spellen, BF3 en Skyrim zorgen ervoor dat de laptop 86c~ wordt.

Er is geen plek voor een tweede HDD en er zijn ook maar 2 RAM-sloten, dus als je meer dan 8GB wilt, zul twee van 8 moeten gaan halen.
Ik heb ook lang getwijfeld tussen de V3 en de IdeaPad Z580 (weliswaar de i7 varianten)

Ik heb gekozen voor de Lenovo omdat ik geen goede ervaringen met Acer heb gehad (misschien slechte reden, maar toch werkt dat aan je vertrouwen in bepaalde merken)

De bouwkwaliteit is echt TOP! en het uiterlijk is echt beeldschoon

Enigste minpuntje die ik heb kunnen vinden is de batterijduur: bij zwaar gebruik haalt ie net 3,5 uur.

De bouwkwaliteit is echt TOP! en het uiterlijk is echt beeldschoon

Ik heb zitten kijken naar de acer en z580, en ben ook vanwegen de reputatie van acer ek deels ook de looks voor de lenovo z580 gegaan.
Heb dan wel de i5 versie genomen aangezien die 200euro goedkoper was dan de i7 versie bij de mediamarkt :p
Mooie review,
in de review heb je staan dat je een andere accu hebt kunnen vinden voor de laptop. Mijn vriendin heeft de zelfde laptop, maar is opzoek naar een nieuwe accu.

Kun je een linkje plaatsen voor de accu die je gevonden hebt. Want ik heb al een tijdje gezocht maar kan er geen vinden.

Alvast bedankt
Hallo,

je hebt gezegd in je revieuw dat er accu's verkrijgbaar zijn voor deze laptop.
Ik zoek al een tijdje een accu die langer mee gaat dan 3 uur, dit komt door mijn studie.
Zou je misschien een link kunnen plaatsen, zoals ook in de vorige reactie werd gevraagd?

Dankjewel! :)
Deze zou 5200mAh moeten hebben tegenover de standaard 4400mAh:
Maar ik vind de aanduiding nogal slordig, 5200A is iets heel anders.

Deze heeft 7800mAh, maar werkt wel op 11,1V in plaats van 10,8V. Ik weet niet of dit enige schade kan toebrengen, het is maar immers 0,3V verschil...
Misschien wat late reactie in dit topic. Ik heb sinds een week een V3-571 in mijn bezit (online dagaanbieding mediamarkt)
Nu ben ik de bloatware aan het verwijderen maar heb mijn twijfels bij de Acer programmas. Kan ik die zonder problemen ook eraf gooien?

Quote;
Einde quote.

Groeten,
Drifter7

[Reactie gewijzigd door Drifter7 op 30 december 2012 13:52]

Ik heb eigenlijk Windows opnieuw geďnstalleerd (via omwegen, maar ik heb de originele licentie nog wel). Hoe goed je het ook probeert, er blijft nog altijd wel wat achter. Als je de licentie backupt, Windows 7 opnieuw installeert, de drivers opnieuw installeert en de licentie er weer op zet, heb je eigenlijk een beter werkende Windows 7.

Maar ja, je kunt gewoon alles van Acer weggooien. Als er dan toch nog iets niet werkt zit het wel op de driver CD.