Gigabyte GA-G33M-DS2R Review

125679 25 februari 2008, 1.898 views

Gigabyte GA-G33M-DS2R

Pluspunten

• Overclockbaarheid
  • Compatibel met nieuwe en toekomstige cpu's

Minpunten

• Niet noemenswaardig

Layout Score: 4
Ik had een nieuw moederbordje nodig dat aan een aantal belangrijke eisen moest voldoen:
  • mATX formaat ivm de kast die ik al had
  • S775, Core 2 Duo/Quad support ivm mijn E6300
  • Overclockbaar
  • Dingetjes als PCI-e x16, DDR2 dual channel, genoeg SATA poorten, passief gekoeld, etc
Er bleven op dat moment 2 kandidaten over: de Gigabyte GA-G33M-DS2R en de Asus P5K-VM, beide uitgerust met de Intel G33 chipset. Uiteindelijk is het de Gigabyte geworden, omdat deze enkele kleine voordelen had tov de Asus:
  • Asus mist eenPS/2 muis aansluiting
  • Gigabyte kan Crossfire draaien, Asus niet
  • Gigabyte was iets goedkoper, bovendien beter leverbaar
Specificaties
Dit bordje heeft een mooie feautereset. Een opsomming van de belangrijkste specs:
  • Intel G33 chipset, met geintegreerde video: Intel GMA 3100
  • Support voor FSB tot 1333 MHz
  • DDR2-snelheden tot 1066 MHz
  • Ondersteuning voor 65 en 45 nm Dual- & Quadcores (dus ook Wolfdale/Yorkfield)
  • 1 x PCI-e x16 en 1 x x4 (open-ended), met mogelijkheid om Crossfire te draaien
  • 2 x PCI
  • 6 SATA-II connectors met Intel Matrix RAID, 1 PATA connector
  • Klein, standaard spul als Realtek geluid, Gbit, FireWire, etc
Verder krijg je bij het bord nog wat kabels: SATA kabels, PATA kabel, FDD kabel, SATA-eSATA bracket.

Layout
De layout van het bordje is niet al te gecompliceerd, eigenlijk vrij standaard. Ik had dan ook geen moeite het bordje te installeren. Enige nadeeltjes: de casefan-header en de CMOS clear jumper zijn, mede door de door mij gebruikte cpu-koeler ietwat lastig bereikbaar. Dit is uiteraard prima overkomelijk, want daar hoef je niet elke dag aan te zitten.

Prestaties
De prestaties van het bord zijn prima. Benchmarks tonen aan dat het bordje net zo snel is als borden met de grote broer van de chipset, de P35, aan boord.
De ge´ntegreerde video van de G33, Intel's GMA 3100, daarentegen, presteert niet al te best. Tuurlijk, van een GMA moet je niet al teveel verwachten. Als je dat dus niet doet is er prima mee te leven: 2D is geen probleem, en wat oudere 3D spellen zijn ook nog wel te spelen. Maar games van de laatste jaren zijn simpelweg onspeelbaar op dit geval.
Dit is natuurlijk compleet gerechtvaardigd; als je alleen Office/Internet/e-mail gebruikt hoef je geen geld uit te geven aan een losse kaart, en als je wilt gamen zit de GMA je niet in de weg.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Gewoon 'Intel' goed. Nog nooit heb ik last gehad van vastlopers, vage BSOD's, of wat voor ellende ook. Wat dat betreft heeft Intel het goed voor elkaar de laatste jaren.

Overclockbaarheid
Dit bord is niet te missen als het gaat om het overclocken van een Intel Core 2 op een mATX bord.
Allereerst de opties in het BIOS; je kunt er gewoon veel instellen, ongekend voor een mATX bord:
  • Multiplier
  • DDR2 voltage: 1,8 - 2,2 V, stapjes van 0,1 V
  • Geheugen dividers
  • PCI-e snelheid
  • Geheugen timings
Genoeg om mee te spelen dus.
Gelukkig kan het niet alleen ingesteld worden, maar wil de chipset ook daadwerkelijk overclocken! Mijn E6300 heb ik tot 7 * 470 = 3290 MHz gekregen! Validation
Hoger dan een FSB van 470 MHz wil vooralsnog niet lukken; of dit komt door een FSB wall van de chipset of van cpu kan ik niet zeggen.
Wel is er iemand die met dit bordje en een Wolfdale cpu een FSB van 580 MHz heeft bereikt :o

Update 25/2/08:
Intussen is de E6300 vervangen door een Xeon X3210 (Quadcore, 8 * 266 = 2133 MHz). De maximale FSB hiervan is 480 MHz. Blijkbaar is de chipset dus niet de limiet, maar willen de processors (of in ieder geval de E6300) gewoon niet verder.

Compatibiliteit
Gewoon in orde; ik heb geen problemen gehad met drivers die misten, software die niet werkte of hardware die incompatible bleek.

Ondersteuning door de fabrikant
Hier heb ik nog niet erg veel ervaring mee, maar er komen regelmatig nieuwe BIOSsen uit. Ik heb gelezen dat iemand om support voor de halve multipliers van zijn E8500 vroeg, en dat binnen een week een nieuw BIOS uitkwam met de gewenste functie. Wat mij betreft dus goed!

De prijs is gewoon goed. Niet goedkoop, niet bijzonder duur. Gemiddeld in zijn klasse.

Ik ben heel blij met dit feature-rijke bordje, dat bovendien goed overclockt. Daarbij kan hij door zijn 4 DDR2-sloten, compatibiliteit met Wolfdale/Yorkfield en Crossfire-ondersteuning nog wel even mee. Dat alles voor een prima prijs maakt mij helemaal gelukkig :)

Heb jij ook een Gigabyte GA-G33M-DS2R?

Korte maar goede review.
Ik zie op de eerste foto toch echt maar 1 PCIe slot, hoe dacht jij crossfire te draaien? :P

En net als ^^, kort maar krachtig!
Het meest linker, oranje, slot is een PCI-e x4 slot. Aan de achterzijde is het slot echter open, zodat je er ook een langere kaart in kunt steken. Crossfire heb ik zelf nog niet gebruikt, een losse kaart in het x4 slot echter wel :)
Je hebt gelijk, nu je het zegt, zie ik die opening inderdaad. Weer wat geleerd!
Nu zou ik dus wel willen weten hoe de prestaties zijn met CF, ik zit er namelijk over te denken om over te stappen op mATX, maar het houdt me tegen omdat ik kortgeleden een 2x3870 set heb, en er geen 'echte' CF matx bordjes zijn.

Wil het in een Apevia X-QPack 2 (zilver) stoppen, leuk ding. Linkje

Mooi OC resultaten, wil er een E2180 op gaan klokken, zo niet mijn eigen E6850 die ik nog heb.

Die FSB wall komt vrij vaker voor bij 470+- Had ik ook met mijn P35-DS3 en nu weer met m'n X38-DS5.
Het enige cijfermateriaal dat ik zo snel kan vinden is dit. Verder werkt het natuurlijk net als elk ander bord met x16 + x4 in CF.
Let er overigens wel op dat een 3870 twee slots inneemt, waardoor het met de standaard koeler niet helemaal zal passen ;)
Klopt..

Hoezo, bedoel je de onderste kaart? Die zou dan idd (te) dicht op mijn PSU komen.
De koeler van de HD3870 neemt twee slots in beslag. Dat is dus het 4e slot (van het pci-e x4 slot) en het slot daarnaast. Maar daarnaast is geen slot, want mATX houdt daar op. Zie ook deze foto van je kast; je zult op z'n mins moeten gaan klussen aan de koeler van je videokaart :)
Het is een werelds moederboardje (heb het met e8500 en 4gb g.skill en evga 8800gts 512). Gisteren een compleet systeem bij azerty opgehaald. Laatste bios hadden ze er voor me opgezet (of stond er al op), de f8b alleen heb ik wel dat cpuz 3,16ghz aangeeft en niet 3,2ghz en dat de klok op 3ghz loopt (huh) multiplier staat op 9 en nog eens 0,5 erbij. Is dat die halve ? Heb zelf niet zoveel verstand hiervan..

Kijk vanavond wel verder
Ik zit te overwegen om dit bord aan te schaffen met een Q9450: Dit zou dan toch zonder probleem 4*400= 1600 FSB moeten draaien bij 3G2 ghz zodat het op zich een heel mooi synchroon systeem moeten zijn.
Ziet iemand problemen of dingen waar ik nog op moet letten?? Op zich wil ik het gebruiken als een server met BOINC-SETI power zodat de processor zich niet hoeft te vervelen :).
Dat moet prima kunnen; zie bijvoorbeeld hier iemand die een Q9550 (broertje van de Q9450) flink heeft overgeklokt op dit bordje. Dat zit dus wel goed :)
Ik had effe een vraagje. Ik kan nergens vinden of dit moederbord geschikt is voor een 8800GT videokaart (pci e 2.0 dus). Ik ben van plan een pc te bouwen in een Thermaltake Lanbox. Ik heb alle spullen al, behalve een mATX mobo. Dit lijkt me dus wel een geschikte keuze, mits er uiteraard een 8800gt op kan :).

edit:

Volgens de specificaties van het bord gaat het om de volgende chipset (zo ver was ik overigens al)

Intel G33 Express / Intel ICH9R(sb)

Volgens GoT valt de g33-chipset onder de p35-chipset gaat het om een 1.1 bord, dus mijn 8800gt zou moeten werken. :D

[Reactie gewijzigd door KoffieNT op 3 maart 2008 19:17]

Hey KoffieNT

Ik heb zelf dit moederbordje inmiddels en ook de Thermaltake Lanbox. Ik weet nie of jij dit allebei ook hebt? Maar ik heb wel ondekt dat het nogal lastig is om een andere cpu koeler op het ga-g33m ds2r moederbord in de thermaltake lanbox te zetten.
Ik heb zelf nog geen idee welke ik ga gebruiken. Een artic freezer 7 (welke ik al alvast had gekocht) blijkt niet te passen omdat de voeding (die er boven komt) in de weg zit (koeler is te hoog is). Verder wordt het ook lastig om een brede koeler te nemen, want dan zit je weer met de chipset koeler en eventeel de zijkant van de kast wat weer "in de weg zit".

Misschien heb jij hier wat aan.
Hee cpec,

Goede, mooie review! Min of meer door jou review heb ik dit moederbordje ook gekocht. Maar ik kan niet in het bios de ram timings vinden? Terwijl jij dat wel in je review heb staan:
Overclockbaarheid
.................
* Geheugen timings
Weet jij waar ze staan?

Overigens nog een vraagje, ik heb nu (tijdelijk) een e2140 (fsb van 800) erin. Maar zodra ik ga overclocken en ik de ram mulitplier (divider) wil instellen kan ik die als laagste op x2,66 zetten en niet op x2. Zodat ik niet 1:1 kan draaien. Dat is schijnbaar wel mogelijk met een cpu op een fsb van 1066 of 1333 heb ik gelezen.
Mijn vraag is nu: Heb/Had jij wel de optie om die op 2x te zetten? OF hoe zat dat?

Edit: Corrigeren taalfouten

[Reactie gewijzigd door Blue-Tweaker op 31 maart 2008 00:45]

Druk in het bios eens op CTRL + F1 ;)