Zyxel PLA4201 Review

hikkie 30 juni 2012, 793 views

Zyxel PLA4201

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Goedkoop voor een 500Mbps setje
  • Klein

Minpunten

• Slechts een 100Mbps poort op de 2 adapters

Beheerbaarheid Score: 4
Net de Zyxel PLA4201 (gekocht op ibood in mei) uitgepakt en getest.

Eerste opvallende: de toestellen zijn echt klein! Netjes ingepakt met zowaar 2 utp kabels inbegrepen, ik vreesde er al voor dat ik die zelf nog ging mogen aanschaffen.

Installatie ging vlot eenvoudig. Inpluggen, verbinden en kort op het encrypt knopje duwen. Ik kreeg onmiddellijk een adres op de pc en kon aan de slag. Deze Zyxel powerlan's moeten mijn verbinding in de 2e slaapkamer een duwtje geven. (nu draadloos)

Ik heb het verschil even getest (draadloos vs Zyxel) en ik was wel onder de indruk!

Testopstelling 1: LAPTOP (draadloos 300Mbps) <=> Router <=> PC (draadloos 54Mbps)

Schrijven vanop de laptop naar de PC: 11.28Mbps
Lezen vanop de laptop naar de PC: 5.8Mbps

Testopstelling 2: LAPTOP (draadloos 300Mbps) <=> Router <=> PC (verbonden met de router via de Zyxel PLA4201)

Schrijven vanop de laptop naar de PC: 31.7Mbps
Lezen vanop de laptop naar de PC: 25.9Mbps

Ziet er netjes uit en de werkbaarheid is ook stukken beter geworden. Gezien de test met de draadloze laptop is dit dus nog niet optimaal. Ik stond wat twijfelachtig tegenover de technologie, maar dit ziet er goed uit!

Heb jij ook een Zyxel PLA4201?

Je geeft aan dat het maar een 100mb poortje is maar het is een 500mbits aparaat.. Hoe zit dat dan?