Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ G2400W Zilver, Zwart Review

TheDukemaster 17 januari 2008, 3.027 views

BenQ G2400W Zilver, Zwart

Pluspunten

• 1:1 Pixelmapping!
  • geen dode pixels
  • indrukwekkende featureset
  • zeer goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Beperkte instellingen met de digitale ingangen, hoewel echt maar een klein minpuntje aangezien de standaardinstelling echt heel erg goed zijn.
  • Enigzins beperkte inkijkhoek

Heb dit beeldscherm nu zo'n 6 weken in gebruik en ben er tot nu toe erg tevreden over, en aangezien er momenteel steeds meer mensen geintereseerd raken in 24'' schermen leek het me verstandig een review over de mijne te schrijven. Ik hoor namelijk best weinig over dit scherm, terwijl ik absoluut denk dat mensen die rondkijken voor een dergelijk scherm, deze zeker in overweging moeten nemen.

Ik was zelf al een tijdje opzoek naar een 24 inch monitor, maar had er persoonlijk niet meer dan 400 euro voor over. Heb onder andere toen de Samsung 245BW in overweging genomen, echter ik wilde graag een scherm met 1:1 pixelmapping. Toen ik de BenQ G2400W kwam maakte ik dan toch de overstap naar een 24'' scherm.

Featureset:
En het bleek een goede gok te zijn, de G2400W ondersteund inderdaad 1:1 pixelmapping! Naar mijn weten zijn er maar weinig 24'' schermen in deze prijsklasse die dit ondersteunen. Echter de 1:1 pixelmapping is alleen mogelijk met een digitaal signaal, dus niet via de D-Sub aansluiting. Mensen met een oudere Xbox 360(waaronder ikzelf) kunnen er dus helaas geen gebruik van maken. Een van de andere grote pluspunten zijn de aansluitmogelijkheden, het scherm beschikt over 3 connecties: 1x D-sub, 1x Dvi en 1x Hdmi. Genoeg aansluitmogelijkheden dus. Het scherm beschikt ook over ingebouwde speakers, echter deze heb ik nog niet uit kunnen proberen. Qua menu zijn er voldoende opties aanwezig. Er zijn vijf verschillende Picture modes aanwezig, waarvan er zoiezo twee wat mij betreft zinloos zijn aangezien de kleuren dan bruin/geelig uitslaan. Ook de positionering van het beeld zijn met de digitale ingangen automatisch ingesteld. Opzich geen probleem aangezien deze prima werken, en alhoewel de kleuren prima zijn had ik toch graag wat meer instellingen gezien. Met de D-Sub ingang kunnen kleuren en schermformaat overigens wel vrij worden afgesteld.

Dit brengt mij bij de kleurweergave. Hierover kan ik kort zijn, deze is prima. Heb hier een daar enkele tests opgezocht(ben niet zo'n expert als het aankomt op het testen van beeldschermen) waarbij de kleuren allemaal perfect werden weergeven. Mocht er een test zijn die iemand graag zou willen dat ik eventjes uitvoer laat maar weten.

De contrast en helderheid zitten ook snor. Specificaties wat dit betreft zijn gelijk aan andere schermen in deze prijs klasse, en voor de prijs kan ik zeker niet klagen. Kleuren komen mooi vol over, en het beeld is helder en duidelijk. Heb het contrast standaard zelfs maar op 50% staan, dat is wat mij betreft al voldoende. Enige minpuntje met deze schermen is dat de panelen die ervoor gebruikt worden een beperkte kijkhoek hebben. Als je er redelijk recht voorzit is alles prima, wat meer naar de zijkant wijken de kleuren dan uiteraard af maar het beeld is nog steeds erg duidelijk.

Heb het scherm al eventjes in gebruik en heb er al een hele waslijst van games op uitgeprobeerd, Call of Duty 4, UT 3 alles ziet er prachtig uit op 1920x1200, alhoewel UT 3 toch wat teveel is voor mijn radeon hd 3850 met alles op zn hoogst, waarschijnlijk ook deels door de magere 256mb geheugen. UIteraard zijn ook hd films op 1080P een genot voor het oog. Heb het scherm ook gebruik i.c.m mijn macbook via de Dvi aansluiting, en ook hier ben ik dik tevreden over. Beeldkwaliteit komt echt dicht in de buurt van een 24'' I mac.

Ghosting is eigenlijk niet aanwezig, eigenlijk is dit de eerste tft waarbij ik eindelijk niet overdreven veel last heb hiervan tijdens games. Hiervoor had ik een 19'' acer met 8ms responsetime waarbij ik het nog wel hinderlijk vond.

Pixel defecten zijn nog steeds niet aanwezig, heb begrepen dat deze meestal in de eerste 100 uur zouden moeten verschijnen maar er is er nog steeds geen eentje. Grote plus dus!

Dan de algehele bouwkwaliteit en vormgeving. Scherm staat op een stevige voet, welke een groot staan oppervlak heeft. Bovenkant hiervan loopt mooi rond af. Qua uiterlijk is het scherm misschien niets zo strak als bijvoorbeeld een Samsung maar lelijk is die zeker niet. Knopjes zijn mooi weggewerkt aan de onderkant van het scherm met in het midden de powerknop. Belangrijk om te vermelden is ook dat het scherm kantelbaar is, waardoor deze breed inzetbaar is.

Conclusie:
Tot nu toe ben ik er tevreden over dit scherm. Was eerst wat zenuwachtig over de beeldkwaliteit wegens de lage prijs maar ben er zeer verrast over. Voornamelijk als ik een game speel blijf ik keer op keer verbaast over het beeld als ik de prijs in gedachte neem. Over de prijs, dit scherm is al verkrijgbaar vanaf 350 euro, en qua featureset laat dit scherm wat mij betreft de meeste andere 24'' schermen in zijn prijsklasse waaronder ook de duurdere Samsung 245BW ver achter zich. Rondom zeer veel waar voor je geld! Als ik een cijfer zou mogen geven zou ik een negen geven, oftewel een gold award. :P

Als er mensen graag nog iets toegevoegd zien aan de review, of vragen hebben wees welkom.

Heb jij ook een BenQ G2400W Zilver, Zwart?

Best een nette review, bedankt daarvoor, hoewel wat fototjes zijn altijd welkom. Ik denk dat dit ook mijn nieuwe scherm gaat worden, alleen kom ik er niet achter of dit scherm nou een VESA wallmounting heeft. Dit is nodig om een andere voet te gebruiken. Kan jij mij vertellen of dit op de G2400 aanwezig is? Kun je herkennen aan 4 gaatjes achterop het scherm die zo'n 100 mm van elkaar afliggen.

Wat ik trouwens wel gelezen had is dat je bij dit scherm volledige garantie krijgt (van de fabrikant) voor dode pixels, dus dat is zeker een goed punt en zo hoort het ook eigenlijk.
Op de site van Benq staat dat dit er WEL op zit. :)

Ik was hier zelf ook al benieuwd naar. Het maakt deze monitor nog aantrekkelijker.
Dank je, is mijn eerste review dus vandaar. :P Net even voor je gekeken en er zit achterop een klepje die je eraf kan halen. Daaronder zitten dan vier gaten in een vierkant, waar je volgens mij idd wat achter kunt klikken.
Dat is heel mooi, dan is dit de officiele kandidaat voor mij. Bedankt! :)
Mooie review, hier zat ik al een tijdje op te wachten!

Normaal gezien ging ik de HP W2408H kopen, het nadeel daarvan is dat het scherm 100 euro duurder is, veel features bevat dat ik niet gebruik en ik nog eens een HDMI naar DVI convertor moet kopen. Voordeel is wel dat de kleuren super zijn voor een TN panel en veel instellingen.

Tsja ik zal eens in de winkel het beeld moeten bekijken.
In de specs zie ik dat de tilt verstelbaar is Tilt -5/20 (down/up)
Dus geen hoogteverstelling?
Is het scherm glossy of mat ?
Vind ik ook wel belangrijk.
Welk scherm is nog glossy buiten de HP reeks (die echt niet wilt zakken in prijs)
Ik ben zelf ook aan het zoeken naar een monitor en deze staad zo goed als bovenaan de lijst met kandidaten. Vooral omdat het de goedkoopste is met 1:1 pixel mapping omdat ik mijn xbox 360 er onder andere op aan wil sluiten.

Hoe is het om op de niet-native resolutie te spelen, erg lelijk of valt dit wel mee? Aangezien ik hem ook op mijn pc ga gebruiken maar die lang niet alle games in full resolutie trekt.

En weet je toevallig hoe het met de dead-pixel-policy zit met dit type scherm? Ik kan het nergens vinden namelijk
Nou ik heb hem uiteindelijk toch maar gekocht. Géén dode pixels eb superscherp! (ik kwam van een 16 incher)

goede keus om deze in huis te halen. De helderheid is ook prima, hij staat nu op 75 % en vanmiddag met de zon op ons huis op 90%
Iemand ook enige ervaring met dit scherm i.c.m. een Playstation 3 of Xbox 360?
Geluid via de ingebouwde speakers krijg je toch via de HDMI aansluiting?
HDMI geeft je inderdaad geluid op het apparaat dus zal lopen via de speakertjes.

Ik ben zelf ook aan het kijken voor een 24 inch scherm (of groter) voor een leuke prijs gezien ik net ook een nieuwe PC heb staan sinds vorige week. Daar moet ook een leuk scherm aan.

Ik kom van een 15,4 inch laptop scherm en zit momenteen op een 17 inch LG scherm.

Het scherm heeft "maar" een lichtopbrengst van 250 candella waar andere schermen toch al snel op 400 zitten (algemeen 300). Vind jij dat je voldoende lichtopbrengst hebt, of is het voor jou niet zo'n issue?

Ik heb nu dus een 17 inch scherm eraan hangen met 300 candella en heb hem op 70 procent staan waarmee hij goed is. Kan mij voorstellen dat 250 cd dan wel weinig is voor een dergelijk scherm.

Daarnaast, hoe is de zwart weergave van het scherm? Ik heb echt een hekel aan schermen welke helemaal paars zijn in het donker of niet zwarter dan puur grijs kunnen weergeven.

De verstelling, hij is zeker alleen te kantelen, niet in hoogte te verstellen?