Zyxel PLA4201 Review

jesuisnapo 30 juni 2012, laatste update op 30 juni 2012, 1.715 views

Zyxel PLA4201

Pluspunten

• Plug and play
  • Geen storingen
  • Betaalbaar

Minpunten

• Groot, weinig ruimte op een stekkerblok
  • Geen stekker oulet
  • Geen mac software

Beheerbaarheid Score: 3
Wat ben ik blij met deze powerline ethernet adapters!
Ongeveer een jaar geleden heb ik een huis gekocht en we hebben dit zeer grondig verbouwd. Ik heb alle kamers voorzien van cat6 kabels zodat ik alle 4 slaapkamers + woonkamer kan voorzien van gigabit verbinding en iptv.
Nu 2 maanden geleden is mijn xms glasvezel actief gegaan en werkt alles naar behoren op een ding na....
Blijkbaar kan je niet over 1 cat6 kabel zowel je locale gigabit netwerk draaien en het iptv van xms. Laat ik nou maar 1 kabel per kamer in de vloeren gestort hebben waar dus echt niet nog een kabeltje bij te krijgen is (dom, ik weet het).

Ik moest dus kabeltjes om pluggen als ik tv wilde gaan kijken of juist zou gaan internetten.
Dan kan je zeggen dan doe je het internet draadloos en iptv over die kabel.
Maar daar wordt ik niet gelukkig van want ik wil graag een gigabit netwerk voor mijn plex mediacenter.
Dus ik op zoek naar een goeie oplossing om mijn gigabit netwerk in ere te houden maar toch tv te kunnen kijken. Ibood kwam daarmee precies op het goede mee op de proppen.

Powerline ethernet adapters, ik had er eigelijk alleen maar slechte verhalen over gehoord maar had eigelijk niet echt een andere keus. Nu zijn ze ook nog van het merk ZyXEL waar ik dankzij ibood eerder goeie ervaringen aan heb overgehouden. De 3 ZyXEL gigabit switches die ik een paar maanden eerder al had besteld zorgen nu voor een perfect gigabit netwerk en de powerline ethernet adapters verzorgen het iptv signaal door het hele huis.

Ik heb 2 setjes gekocht, 1 plug voor in de meterkast om direct van het iptv poortje op het xms glasvezel modem het signaal op het stroomnet te krijgen.
1plug in de woonkamer om op de PVR van xms het tv signaal weer van het stroomnetwerk te plukken.
En dan nog 2 plugs boven op 2 slaapkamers.
Wat denk je, alles plug en play!
Dit alles loopt over 3 verschillende groepen en ik heb nergens last van qua storingen of iets dergelijks.
De pluggen zit op geen van de locaties direct in het stopcontact maar gaan in een stekkerblok, ook dit lijkt deze helden het niet heel moeilijk te maken.

Ik heb geen speedtest gedaan omdat die voor mij helemaal niet relevant is, ik gebruik ze enkel voor het iptv signaal en dat werkt!

Het leuke is dat mijn buurman, kpn glasvezel internet en tv afneemt en dat kpn standaard met powerline ethernet voor het tv signaal zorgt.
Echter hebben zij er continu storingen mee, vast hangend beeld, zwart beeld wel geluid, beeld maar geen geluid en dat nog vaak ook.
Dus ik heb tijdelijk 2 van mijn ZyXEL adapter bij hem ter vervanging van die gare kpn dingen aangesloten en weer plug en play en de storing weg!

De buurman heeft ze nu zelf ook besteld, helaas wel iets duurder dan ik via ibood :)

Conclusie:
Ik ben oprecht blij, mijn gigabit lan werk en mijn tv ook!

• Amino m540 PVR
  • Glasvezel modem genexis v2
  • macOS

Heb jij ook een Zyxel PLA4201?

Hele mooie review. Dank.
Voor een stekker outlet heb je de PLA215 nodig maar ze vallen idd groot uit.