Specificaties 500GB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD My Book Essential WDG1U5000 500GB Zwart Review

Pelle 6 februari 2008, 2.800 views

WD My Book Essential WDG1U5000 500GB Zwart

Pluspunten

• Snelheid
  • Lage geluidsproductie
  • Probleemloze installatie
  • Uiterlijk

Minpunten

• Geen powerswitch (en dus altijd aan als PC aan staat)
  • Na een paar weken bad sectors waarmee het hele zwikkie vast komt te lopen

Ik was op zoek naar een externe HDD, om mijn Samsung Spinpoint T166 500GB op te backuppen. Ik had al een Maxtor Onetouch II (320GB) staan om mijn andere schijven te backuppen, maar omdat ik daar niet helemaal tevreden mee was ben ik op zoek gegaan naar een ander merk.
Uiteindelijk ben ik op basis van prijs en reviews bij de WD My Book Essential 500GB uitgekomen, en daar heb ik vooralsnog geen spijt van. Het ding ziet er goed uit, is stil, snel en doet gewoon wat 'ie moet doen.
Helaas verschenen er na 6 weken her en der allerlei bad sectors. Deze review is grotendeels gebaseerd op die eerste 6 weken :P Ik ga 'm RMA sturen, en hopelijk krijg ik een goed exemplaar terug :)

/update 6 februari 2008
Het ding is end-of-life, oftewel, hij kon niet meer gerepareerd worden en ook niet meer opnieuw besteld. En dus heb ik een OneTouch III besteld :P

Prestaties
De prestaties zijn uitstekend te noemen; de USB2.0 doorvoersnelheid is de bottleneck qua read- en writeperformance (zie bijgevoegde HDTune screenshot): gemiddeld 32.8MB per seconde.

Featureset
Qua features krijg je precies waar je voor betaalt: een externe HDD met USB2.0 aansluiting. Een firewire aansluiting had ik wel fijn gevonden, maar op zich niet nodig. Iets wat ik wel mis is een power-knop. Nu staat hij altijd aan als de PC aanstaat, maar aangezien ik 'm als backup-schijf gebruik heeft dat helemaal geen zin. Het zou fijn geweest zijn als 'ie (net als mijn Onetouch) een switch aan de achterkant had gehad, waarmee hij gewoon uit blijft staan als de PC aangaat.
Verder heb ik de op de schijf meegeleverde Google-software direct verwijderd. Ik heb het niet nodig, dus dat hadden ze dan weer achterwege mogen laten :P
Het formatteren (van FAT32 naar NTFS) duurde wel even, maar dat is ook niet zo heel raar voor een 500GB schijf via USB2.0.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Het ding doet wat het moet doen, ik heb er vooralsnog geen omkijken naar.
Vorige week, bij het maken van een Backup met Vista's Backup tool, bleef de schijf na een paar minuten 'hangen'. Ik kon de backup niet cancellen; het programma bleef wachten tot de schijf klaar was. Ook kon ik 'm niet verwijderen via het trayicon Safely remove hardware; het ding reageerde gewoon niet. De enige manier was de stekker eruit. Opnieuw opgestart, en een backup gestart met SyncBack. Ook hier hetzelfde probleem.
Vannacht heeft Checkdisk gedraaid, en die vond nogal wat bad sectors. Lezen en schrijven gaat lang niet meer zo snel, en allerlei unknown I/O errors geven aan dat het goed mis is :P

Compatibiliteit
De compatibiliteit is prima. Onder zowel WindowsXP als onder Vista (HP x64) wordt de schijf zonder problemen herkend en werkt hij probleemloos.

Geluidsproductie
De geluidsproductie is prima. Als hij idle is dan hoor je 'm nauwelijks. Lezen en schrijven levert vanzelfsprekend wat meer geluid op, maar het is absoluut niet storend. Het kastje staat op rubber, dus van resonantie ofzo heb je ook geen last.

Warmteproductie
De warmteproductie is ook prima. De behuizing wordt niet echt warm.

Mobiliteit
Ik hoef 'm niet mee te nemen, hij staat gewoon op m'n bureau. Maar mocht ik het willen: hij is in elk geval lichter en compacter dan mijn Onetouch.

Ik heb er bijna 120 euro voor betaald, en dat leek mij een uitstekende prijs voor zo'n schijfje.

Heb jij ook een WD My Book Essential WDG1U5000 500GB Zwart?

Geen powerswitch (en dus altijd aan als PC aan staat)
Ik heb er ook zo eentje (wel wat minder GB's) en door op het rondje knopje vooraan te drukken kan je hem toch afzetten (zie foto)?
Dat is geen knop. Tenminste, bij mij niet :)
Misschien dat jij net een andere versie hebt?
Ik heb de 320gb versie en daar is de ronde knop wel de aan en uit knop. Volgens mij is de behuizing van de 500 gb versie hetzelfde.. Druk je wel hard genoeg? :+
Als ik nog harder druk dan druk ik door de behuizing heen.. lijkt me ook niet de bedoeling :P

Misschien dat nieuwere versies die feature missen? Er staat namelijk ook echt niks over in de manual...
Uhm, bad sectors, dat betekent dat je schijf gecrasht is hoor. Die gaan niet zomaar weg, dan is je schijf gewoon voor de eeuwigheid naar de mallemoeren. Je moet er garantie op vragen.
Mijn 500GB versie heeft ook gewoon een knop aan de voorkant om de schijf uit te zetten.
Volgens mij is het een kwestie van verschillende versie's. Ik heb hier zowel een 250GB als een 500GB staan, en bij de 500GB zit er geen knop (en nu dus een los stuk plastic |:( ) en bij de 250GB versie wel. Aangezien ik de 250GB als eerst heb gekocht denk ik dat het iets was van de laatste paar batches voordat de nieuwe gerestylede versie uitkwam.
Wow! dat is snel. Mijn freecom classic 500 GB
pricewatch: Freecom Classic SL, 500GB (7200rpm, USB 2.0, 8MB) (met seagate HDD er in, ook usb 2) haalde gemiddeld 24 mb in het begin, maar nu ik 90 GB verder ben kwa opslag, neemt het al af naar +- 19 MB p/s met schrijven :-(
Dus als je later als de schijf meer data bevat nog eens wilt meten dan heel graag.
Wat zie je als je een file van zeg 800 mb (divx film of zo) er op copieert in windows eigen doorvoer venstertje? Dan ook meer dan 30 MB ? gedurende de hele overdracht? (mijn disk heeft 'maar' 8 MB cache ipv 16 MB)

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 24 januari 2008 13:13]

Wel weinig mb/s voor die grote schijf, duurt, als ik het goed heb minstens 5 uur wil je alles erop hebben staan, en dat is te veel als je dagelijks een backup maakt, maar goed, voor spellen en dvd's is het natuurlijk perfect.