Nokia Pureview 808 Zwart Review

PowerUp 4 juli 2012, laatste update op 5 juli 2012, 2.540 views

Nokia Pureview 808 Zwart

Pluspunten

• Ongekende beeldkwaliteit voor een telefoon
  • Scherpte van de lens
  • Geen merkbare CA en vignettering

Minpunten

• Nog niet helemaal stabiel
  • Te weinig instellingen voor de enthousiasteling
  • Pureview technologie niet merkbaar in ruisprestaties en dynamisch bereik

Nokia 808 review

Toen het nieuws van deze camera langs kwam was mijn eerste gedachte eentje die door meer mensen gedeeld werd: "Wat moet je in hemelsnaam met 41MP in een cameratelefoon?". Al snel werd duidelijk dat hier voor een andere aanpak was gekozen, de 41MP moesten samenwerken om er een 5 MP plaatje van te maken dat beter moest presteren dan een gewone 5 MP sensor. Daarbij was er voor een behoorlijk grote sensor gekozen met een redelijk lichsterke lens ervoor.

Aan de Foto&Video mods werd gevraagd om dit toestel onder handen te nemen en een stukje te schrijven over de fotografische prestaties van de telefoon. Daar zal deze review dan ook hoofdzakelijk over gaan, over de rest van de telefoon komt af en toe iets langs.

Telefoonspecs:
• Processor: 1,3 GHz single core ARM
• RAM: 512 MB
• Opslagruimte: 16 GB (uitbreidbaar met micro-SD)
• Scherm: 4" amoled, 640x360 pixels
• OS: Symbian Belle
• Gewicht: 169 gram

Cameraspecs:
• Sensor: 41 MP 1/1.2" CMOS (multi aspect ratio)
• Lens: Carl Zeiss 8.02 mm f/2.4, kleinbeeldequivalent 26 mm (16:9) of 28 mm (4:3)
• Minimum focusafstand: 15 cm
• Filmresolutie: 1080p tot 30 fps

De sensor van de 808 heeft meerdere verhoudingen (multi aspect ratio), je kan kiezen tussen 16:9 en 4:3. Hierdoor is de sensor niet precies rechthoekig maar bestaat het uit een dubbele rechthoek, wat betekent dat de volle 41 MP nooit tegelijk te gebruiken is. In de 16:9 verhouding kom je uit op 34 MP en in de 4:3 verhouding op 38 MP.

De bouwkwaliteit is niet slecht. De telefoon voelt vrij stevig aan en als één solide geheel. De buitenkant is van plastic, wat nogal goedkoop aanvoelt. Het klepje voor de accu is eigenlijk de hele achterkant die je op 9 punten in en uit moet klikken. Ik vind het niet enorm handig, maar zo vaak doe je dat nu ook weer niet. Minpuntje vind ik wel dat het micro-SD slot achter de accu zit; wil je het kaartje verwisselen dan zal je de telefoon uit moeten zetten.
Het scherm zit verscholen achter "Gorilla Glass", ik heb verder niet getest hoe makkelijk dat kapot te krijgen is. De camera is zorgt wel voor een bult op de telefoon, maar de vormen zijn mooi afgerond zodat het niet snel ergens achter zal blijven haken.

Het 4" scherm heeft een resolutie van 640x360 pixels, wat aan de magere kant is voor een scherm van dat formaat en de prijsklasse waarin de telefoon zich bevindt. Ik heb zelf een HTC One V, die een 3,7" scherm heeft met 800x480 pixels heeft. De 808 heeft dus grotere pixels en dat verschil zie je wel. Voor de camerafunctie is de resolutie op zich hoog genoeg. Veel high-end compacts en dSLR's komen ook niet verder dan 640x480 en de scherpte van een foto is daar prima mee te beoordelen.

Ik heb de functies en bediening van de rest van de telefoon niet uitgebreid getest. De telefoon is best snel in gebruik, apps starten vlot op, alleen wil de camera-interface nog wel eens crashed. Eén keer moest ik de accu uit de telefoon verwijderen om de telefoon opnieuw op te starten. Van de hele interface moet ik niet zoveel hebben, dat kan smaak zijn of omdat ik Android gewend ben. Pictogrammen zijn veel te groot waardoor je er niet zoveel tegelijk op je scherm kan hebben. Pluspunten zijn er ook, de zaklamp bedienen door de lock knop een tijdje ingedrukt te houden vind ik erg goed gevonden omdat je vaak juist in het donker loopt te klooien als je een zaklamp nodig hebt. De bediening van de telefoon kwam voor mij vrij intuïtief over, ik denk dat ik snel wegwijs geworden was in het OS.

Ik heb de accuduur niet uitgebreid getest, maar had wel het idee dat de accu behoorlijk lang mee kon. Behalve de camerafunctie heb ik de telefoon verder nergens voor gebruikt, dus hoe lang je er mee kan surfen of gamen zou ik niet weten.

De 808 heeft aan de zijkant een speciale knop om de camera te starten, ook als de telefoon op slot staat kan je daarmee de camera starten. Dit is eventueel uit te zetten. Wat mij betreft een groot voordeel ten opzichte van mijn HTC One V die zo'n knop moet missen. Over het algemeen ben je na het drukken op de knop vrij vlot in de cameramodus, maar soms wil het niet echt lukken. De telefoon laat dan zien dat hij druk is en daar verandert vervolgens bijzonder weinig aan. Een paar keer op slot zetten en er weer vanaf halen helpt dan om te telefoon weer wakker te schudden, maar je fotomoment is dan mogelijk al weer voorbij.

Op de cameraknop na gaat de bediening met touch screen. Links kan je de huidige instellingen zien zoals ISO-waarde en belichtingscompensatie. Rechts kan je kiezen tussen filmen of fotograferen en zitten ook de sluiterknop en de terugkijkknop. Midden boven kan je zien of je op de automaat werkt, een scène uitgekozen hebt of in één van de drie creatieve modi zit. Elk van die creatieve modi onthoudt de instellingen, waardoor je dus snel van instellingen kan wisselen door voor C1, C2 of C3 te kiezen. Dit werkt best prettig en vlot. Wat ook een handige functie kan zijn is de interval, hiermee kan je het aantal foto's instellen en de interval tussen de foto's. Erg handig voor time-lapse fotografie, maar dan kan je je telefoon een tijdje niet gebruiken.

Toch mis ik een aantal opties. Met een handmatige belichting heb je zelf totale invloed over de belichting van de camera. Nu kan je de ISO-waarde instellen, belichtingscompensatie en eventueel de ingebouwde ND-filter aan of uit zetten. De sluitertijd bepaalt de camera nu helemaal zelf, de lens lijkt geen diafragma te hebben dus dat is uiteraard ook niet in te stellen. De camera heeft een bracket-functie waarmee je bijvoorbeeld een serie van 3 foto's kan maken met belichtingscompensatie op -2, 0 en +2 stops. Dit is erg handig voor als je met HDR wil werken. Helaas zit er geen HDR functie al in de camera, dit is een functie die je op steeds meer camera's tegen komt.

De bediening van een telefoon vergelijken met die van een compactcamera of zelfs dSLR is niet helemaal eerlijk. Die laatsten zijn alleen bedoeld voor het maken van foto's en video's en verder niets. Met meer fysieke knoppen zijn instellingen sneller aan te passen en een telefoon mist die. Wat ik wel merkte is dat wanneer ik de telefoon stevig vast wil pakken (bijvoorbeeld omdat ik op de fiets zit), ik met mijn duim op het scherm moet drukken om grip te houden. Dit ziet de telefoon meteen als een poging om de focusmodus te veranderen (auto, close-up, oneindig), wat de bediening nogal omslachtig maakt. Met één hand is de camera erg lastig te bedienen.

Een erg belangrijk deel van deze review: de algemene beeldkwaliteit. Wat voor plaatjes komen nu uit de camera zetten? Dit viel mij erg mee, de camera weet scherpe plaatjes te maken en lensfouten zoals chromatische aberratie (gekleurde randjes aan randen van objecten) waren niet terug te vinden. Hieronder vind je een paar voorbeelden, klikbaar voor een grotere versie:

Wat mij wel opvalt is dat de kleuren in de foto's nogal flets zijn, zelfs als je de camera op "vivid" instelt. Ook lijkt de witbalans vaak aan de koude kant. Met een beetje nabewerken is dit wel op te lossen, maar het zou handiger zijn als dit meteen al goed was.

Een zwak punt van de lens is tegenlicht, je ziet dan al snel flare in beeld:

Om de scherpte van de lens te beoordelen heb ik een foto gemaakt van een geologische kaart van IJsland, met veel kleine lijntjes waarmee je goed het oplossend vermogen kan beoordelen.

100% crop in de 5MP modus:

Dit levert een erg scherp plaatje op, de lens heeft ruim voldoende oplossend vermogen om de 5MP vol te maken. Ook "in het veld" zijn de resultaten op 5MP erg scherp.

100% crop in de 38MP modus:

Op 38MP zie je dat de lens niet genoeg oplossend vermogen heeft voor die resolutie, het is allemaal net niet scherp. Toch kan je op 38MP in totaal meer detail vastleggen dan op 5 MP, dus compleet zinloos is deze modus absoluut niet.

De snelheid en nauwkeurigheid van de focus is een van de belangrijkste dingen voor een camera. De beeldkwaliteit kan nog zo goed zijn, als de boel uit focus is kan je de foto meestal weggooien. Op het gebied van contrast-autofocus, waar praktisch alle telefoons, compacts en ILC's gebruik van maken, zijn de laatste paar jaar grote stappen voorwaarts gemaakt. Het is nu mogelijk om vele malen sneller te focussen dan een paar jaar geleden.
Helaas slaat die verbetering niet op de Nokia 808. De autofocus is niet traag, maar echt snel kan ik het ook niet noemen. Ongeveer vergelijkbaar met de gemiddelde compactcamera, terwijl je met zo'n klein lensje absoluut sneller zou kunnen. De nauwkeurigheid is meestal prima, hoewel de camera soms om onduidelijke redenen niet goed wil focussen waarbij een rood vierkantje in beeld komt in plaats van een groen vierkantje. Bij close-ups is het belangrijk om te letten op de minimale focusafstand van 15 cm, zit je rond die grens dan lukt het soms niet meteen. Wat wel fijn werkt is het met de vinger aangeven op welk punt je wil focussen.
Al met al is de autofocus niet slecht, maar het liet mij net iets te vaak in de steek waardoor je wederom net dat moment kan missen.

Ik heb vrij kort de burstmode getest. Op 5 MP was de snelheid ongeveer 1 fps, op volle resolutie loopt dat terug naar 0,3 fps. Wat je goed merkt is dat bij volle resolutie de camera even niet reageert omdat hij het beeld aan het verwerken is. Met de Pureview modus op 5 MP gaat dit allemaal een stuk sneller en voelt de camera veel responsiever aan.

De sensor van de 808 is veel groter dan die van een gewone telefoon en zelfs een stuk groter dan die van een compactcamera. Daarbij beweert Nokia dat door de Pureview techniek betere ruisprestaties te halen dan simpelweg herschalen Om de ruisprestaties te testen heb ik een serie foto's van hetzelfde onderwerp gemaakt op verschillende ISO-waarden. Hetzelfde heb ik gedaan met een Canon Powershot S90 IS compactcamera. Bij het testen kwam er een vervelende bug aan het licht: bij het handmatig instellen van de ISO-waarden gaat de belichting soms compleet de mist in, foto's zijn dan onderbelicht. Soms zo erg dat ze bijna geheel zwart zijn. Dit gebeurde zowel bij hoge als lage ISO's.

De onderstaande foto's zijn 100% van 5MP. Dat wil zeggen dat ik de foto's van de 808 op 38MP en van de S90 op 10MP heb herschaald naar de resolutie van de 5MP foto van de 808 en daarna een 100% crop heb gepakt. Dit alles om de vergelijking eerlijk te houden.

Nokia 808 5MPNokia 808 38MPCanon S90 10MP
ISO50http://tweakers.net/ext/f/J30VW837EfVhMQEPatJqzGIZ/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/F5qeJa4Nmoq7mJ33Kalg8FEM/full.jpg
ISO80http://tweakers.net/ext/f/8Q9UhABmDou96jiI91ifOghc/full.jpg
ISO100http://tweakers.net/ext/f/6phfc4E2uoy7D3Km4zYEIZLv/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/WRaNP2pfpwoP9UYcAv624sdS/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/CXZWfKjvqo2sYPppFkoVDTPQ/full.jpg
ISO200http://tweakers.net/ext/f/3UcqEGYOzkwxMW3qj4SVuWpi/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/3ghFUyFtxpSRwnoXlFfN4UXE/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/PmBXcwGkwjifPqm5GfEKjwqC/full.jpg
ISO400http://tweakers.net/ext/f/3mMkhGWtJZkZ8e2cz5mSBzYu/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/uQwKKwWcXTYbzuJbeb4Po63H/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/tE0yjFHYHlbeDLfixeCijxZx/full.jpg
ISO800http://tweakers.net/ext/f/KU3CGMOX1W2SRT9WGx1PtbW3/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/cCbaDTZg8cyzFTQVDPHk0Rvk/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/shN0nq0qHIUg0JIZDbk7g8dw/full.jpg
ISO1600http://tweakers.net/ext/f/3dmKwGw2EOfUcEE4ViXa5vSB/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/rWzFbBU1WuiRwcjyeTm7d8Aa/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/0Wazt8RtJkP0OnJzV3enjf4O/full.jpg

Conclusies: De S90 doet meer aan verscherping wat op de lagere ISO's waardoor de foto's scherper lijken. Tot en met ISO400 is er maar weinig verschil. Op ISO800 en vooral ISO1600 zie je de Nokia beter presteren dan de Canon. De ruisreductie van Canon is wat agressiever. Het pixelbinnen zie ik niet zijn vruchten afwerpen, de verschillen tussen 5 en 38MP zijn zeer klein.
Wat je bij de Nokia wel storend is op hoge ISO's is "banding" in de donkere delen, strepen door het beeld die nog het meest doet denken aan een slecht signaal op een analoge TV. Tot en met ISO400 is het niet te zien, op ISO800 een klein beetje en op ISO1600 is het behoorlijk storend. Hieronder een voorbeeld:

Nokia 808 5MPNokia 808 34MPCanon S90 10MP
ISO1600http://tweakers.net/ext/f/f88b0xvMguLLEeJZ3Kpefpyt/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/GErhCdCPZWSz6RSvOdjWDDN3/full.jpghttp://tweakers.net/ext/f/lchHth4fSLR1sWMeej2T88ua/full.jpg

En een iets grotere crop:

Hieronder nog een voorbeeld "in het veld" van ISO1600 op 5MP (nogmaals: klik voor de volle resolutie):

En ISO1600 op 34MP:

Naast betere ruisprestaties zou de Pureview techniek ook voor een beter dynamisch bereik moeten zorgen. Uit de onder- en overbelichte delen zou dus meer beeldinformatie behouden blijven dan bij simpelweg herschalen. Dit heb ik ook proberen te testen.

Eerst heb ik op 5 en 34MP de foto onderbelicht en deze daarna in Lightroom 2 stops opgehaald. De resultaten:

Het origineel:

5MP +2 stops:

34MP +2 stops:

De onderbelichte delen zijn prima op te halen zonder dat de beeldkwaliteit achteruit gaat. Ik zie geen enkel verschil tussen de 5 en 34MP versie.

De tweede test was om de een overbelichte foto 1 stop terug te brengen en verder hetzelfde te doen:

Het origineel:

5MP -1 stop:

34MP -1 stop:

Dit gaat minder goed dan een onderbelichte foto ophalen. De lichte vlekken in het graan zijn niet meer te redden en blijven overbelicht. Wederom zie ik weinig verschil tussen de 5 en 34MP versie en dus ook geen nut van de Pureview technologie. Sterker nog: de 34MP versie ziet er ietsjes beter uit dan de 5MP versie.

Met een kortste focusafstand van 15 cm en een groothoeklens blinkt de 808 niet uit in macro-mogelijkheden. Toch zijn er best leuke plaatjes te schieten met het onderwerp dichtbij. De bokeh van de achtergrond is best goed en niet storend. Een paar voorbeelden:

De 808 is uitgerust met een 1080p videofunctie die tot 30fps gaat. Helaas is er geen 60fps modus beschikbaar, ook niet op 720p. Ik heb de videofunctie niet uitgebreid getest, maar ik ben erg tevreden met de beeldkwaliteit. Rolling shutter heb ik niet als storend ervaren, de scherpte was goed.

Ik heb een testvideo om te laten zien, maar daar moet ik wel bij vermelden dat Youtube de kwaliteit redelijk om zeep heeft geholpen. De blokjes op het asfalt zitten er in het origineel niet in. De video is al fietsend genomen met een gangetje van zo'n 30 km/h, videostabilisatie stond aan. Wat je aan het geluid goed merkt is dat de windruis goed wordt gefilterd als de wind recht op de camera afkomt. Als het wat meer schuin is hoor je dat meteen. De geluidskwaliteit heb ik kort getest, die was een stuk beter dan wat ik van andere telefoons en camera's gewend ben. Bastonen worden een stuk beter weergegeven, al gaat dit wel een beetje ten koste van de hogere tonen wat soms een "dof" geluid geeft.

Mijn eigen smartphone is een HTC One V, een model uit de middenklasse. Ik heb kort de beeldkwaliteit vergeleken met die van de Nokia 808, maar daar was ik snel klaar mee. De camera van de 808 rent rondjes om die van de One V, hieronder een kort vergelijk bij daglicht:

HTC One V:

Nokia 808:

100% crop HTC One V:

100% crop Nokia 808:

Bij de Canon Powershot S90 IS heb ik vooral de ruisprestaties vergeleken met de Nokia 808 (zie het kopje ruis), waarbij de Nokia als de winnaar naar voren kwam. De S90 is verder een goede compactcamera en weet sneller de juiste witbalans en verzadiging in te stellen zonder dat daar nog naderhand aan gesleuteld moet worden. Wat detail betreft is de verscherping bij de Canon erg agressief wat in een 100% crop wel opvalt en af en toe doorschiet. Wat bediening betreft is de S90 uiteraard de betere van de twee doordat er veel meer directe knoppen op zitten om instellingen te kunnen wijzigen.

Een vergelijking tussen een NEX en de 808 is al wat minder eerlijk. De NEX met 16 mm pancake pas net in een jaszak en met een grotere lens heb je al snel een tasje nodig. Wat detail betreft is de 16 mm pancake niet heel goed en kan de 808 daar nog goed bij meekomen. Wat ruis en dynamisch bereik betreft gaat dat dankzij de APS-C sensor van de NEX niet lukken. Wat bediening betreft geldt hier hetzelfde als voor de S90: meer knopjes dus een betere bediening dan de 808.

De prijs van de 808 ligt momenteel nog boven de 500 euro en zit daar tussen de topmodellen als de HTC One X en Samsung Galaxy SIII. Ik heb de smartphonekant van de 808 redelijk kort getest, de snelheid was best goed maar de mogelijkheden hebben mij niet echt kunnen overtuigen. Dan zou de camera voor mij het "unique selling point" zijn, en daarvoor vind ik de bediening en de opties toch niet goed genoeg. Ik zou dan eerder een kleine compactcamera meenemen als de S90 die ik nu heb.

De Nokia 808 heeft veruit de beste camera van elke smartphone die ik tot nu toe gezien heb. De Pureview technologie heb ik nog niet merkbaar aan het werk gezien, maar voor de rest ben ik best onder de indruk van de hardware in zo'n compacte behuizing. Van de softwarekant ben ik minder onder de indruk, opties als handmatige belichting en HDR ontbreken. Daarbij gaat de belichting soms onverwacht compleet de mist in, crasht de camera-interface soms en is de AF niet altijd trefzeker. Dat zijn drie dingen die je een fotomoment laten missen en dat is gewoon erg jammer.

Voor de conclusie zit ik dan ook met wisselende gedachten: er zit absoluut potentie in dit soort camera's in smartphones maar dan mag het van mij nog wel wat beter uitgewerkt worden aan de software-kant.

Heb jij ook een Nokia Pureview 808 Zwart?

Ontzettend goed voor elkaar deze review :). Erg compleet.

A job well done!
Respect, bijna perfecte review!

ben een noob wat fotografie betreft en was onlangs nog naar een simpele camera op zoek voor simpele "kiekjes" maar zag al gauw dat het niet zo simpel was als ik dacht!

Goede uitleg, begrijpelijke tekst, en vooral ook mooie foto's! 5* van mij.
Alhoewel het logisch is dat de nadruk op de camera wordt gelegd
maar de audio vind ik ook uitmuntend. Je kan een concert opnemen zonder dat het
geluid overbelast en het klinkt nog helder ook.
Ik wacht met smart op de eerste Lumia met deze camera module, dan zijn we in 1 klap van het verouderde OS af. Gok dat een fancy alu behuizing, hip OS (Windows (Phone) 8), mooi scherm icm met deze camera module echt een fantastische telefoon op gaat leveren.

Denk niet dat er veel mensen zijn die dik 500 eu voor een symbian telefoon betalen, ookal is de camera heel goed.
Ik hoop dat veel mensen hem bij een abbo nemen ;-)
Goede review. Je hebt trouwens betrouwbaarheid als slecht beoordeeld, maar ik zie niet direct een onderbouwing daarvoor, of doel je daarmee op de crashende camera interface?

Ik zie hetzelfde bij de review van Universal Creations, betrouwbaarheid als slecht beoordeeld, maar geen onderbouwing. Gaat het dan puur om de betrouwbaarheid van het foto-resultaat? Zo ja, de moeite waard om dat nog extra te vermelden denk ik, want betrouwbaarheid lees ik meestal in termen van "crashed hij veel/breken er onderdelen af" etc etc. Ik weet niet of ik de enige ben daarin, maar goed :P.
Zoals gezegd zijn de reviews speciaal gericht op de camera. Als een aantal keer de camera weigert om onduidelijke redenen (één keer moest de accu er zelfs uit omdat er niets meer reageerde) dan is dat voor mij onbetrouwbaarheid. De beste camera is de camera die je bij je hebt zeggen ze altijd, maar dan moet hij het wel doen op het moment supreme.