LG 50PA6500 Review

Practics 3 juli 2012, laatste update op 28 juli 2012, 5.288 views

LG 50PA6500

Pluspunten

• Beeld
  • Vormgeving
  • Menu's
  • Afstandbediening

Minpunten

• Pixel defecten (3 stuks)
  • Image retention
  • Energie verbruik is niet zo zuinig als opgegeven.

Inbrandgevoeligheid Score: 2
Inleiding:
Heb deze tv gekocht omdat mijn 32Inch te klein vond in combinatie met HTPC. Vooral met browsen moest ik vaak de pagina vergroten, in Windows moest tekst grote op 150% staan. Hierdoor kom je vaak ruimte tekort en blijven bepaalde programma's onleesbaar op een afstand van pak en beet 3 meter.

Toen kwam de vraag wat moet het worden? LCD of plasma? Deze keuze was eigenlijk vrij simpel, vorige jaar had een vriend van mij een Samsung led tv gehaald. Het beeld sprak mij totaal niet aan. Toevallig had een andere vriend een LG plasma gekocht. Ik was direct weg van het beeld scherp mooi van kleur en diepe zwart waardes. Echter wist ik dat bij plasma het nadeel met HTPC was dat de statische weer gave van Windows verhoogt kans liep op inbranden. Echter wou ik naar LCD dan moest ik al snel 3 tot 4 inch inleveren plus het feit dat een vergelijkbare tv dan snel 100 euro duurder was. Uit eindelijk omdat ik de tv gebruik op mijn slaapkamer de meer prijs niet waard vond, plus het feit dat plasma's momenteel best ver zijn door ontwikkeld en dit niet meer zo'n groot probleem is als 5 jaar geleden.

Verpakking:
Zoals gewend van de meeste tv's verpakkingen is de tv makkelijk uit de doos te krijgen, door dat de bodem kan blijven staan en rest van het omhulsel er af kunt halen.
Tv is netjes verpakt zoals je dat mag verwachten. Verder hier geen speciale of aparte dingen.

Vormgeving:
TV is letterlijk een plaatje om te zien, mooi strak afgewerkt een aparte strakke voet er onder. De bezel is afgewerkt met een soort geborsteld aluminium effect in het plastic, echter de zijkanten niet deze zijn gewoon zwart plastic glimmend, doet wel iets afbreuk op het totale plaatje maar als tv kijker heb je hier geen last van. Aan de onderkant hebben ze gekozen om de bezel naar binnen toe de bezel iets breder te maken. Het grootste min punt van de hele tv is: Ze hebben de IR ontvanger van de afstandsbediening aan de linker kant geplaatst. Dit is irritant omdat eigenlijk bij alle tv's het aan de rechter kant zit. Hier moet je erg aan wennen, zit er regelmatig nog naast. Het voordeel wat ze dan wel weer goed hebben gedaan is dat er geen enkel led brand als de tv aanstaat. Er komt dus echt alleen puur van het beeldscherm zelf licht en je word door niks afgeleid. Terug komend op de bezel, ze hebben de bezels kleiner gemaakt dan bij de modellen van 2011, alleen hebben ze nu een zwarte rand aan de binnen kant toegevoegd effectief is de bezel nog even dik. Alleen bij beeld uit lijkt de bezel dan wel een heel stuk dunner. De zwarte rand binnen kant bezel oogt niet irritant bij tv/films kijken, en is daarom in mijn ogen ook een mooi compromie.

Pixel defecten:
Ja dit kopje had ik liever niet toegevoegd aan mij review! Echter heb ik op het hele beeldscherm 3 pixel gevonden die niet correct werken. 1 blijft zwart de andere twee kunnen geen zwart vast houden en knipperen dan af en toe blauw de ene erger dan de andere. Echter is dit storend ? Nee je ziet het alleen als je binnen een meter van de tv zit. De pixel zitten ook redelijk gespreid.

Beeld kwaliteit:
Full HD films zijn echt een pretje om naar te kijken geweldig mooi beeld, scherp, kleurrijk en goede zwart waardes. Dit maakt deze tv meer dan zijn geld waard, voor pak en beet 550 euro krijg je echt een geweldig beeld waar je menig toestel achter je moet laten. Echter blijft het plasma, dus een donkere omgeving is gewenst wil je volledig kunnen genieten van dit scherm. Met omgevings-licht is het nog steeds niet slecht, maar wellicht mocht u een hele lichte kamer hebben u beter af bent bij LCD.

Image retention
Dit was natuurlijk een punt aangezien ik de tv gebruik bij mijn HTPC en mijn HTPC zo'n beetje mijn laptop heeft vervangen. Het scherm houd zich prima. Ik merk als ik lang op tweakers.net zit dat de grijze balken aan beide zijden soms wel in het beeld blijven staan als ik bijvoorbeeld een msn scherm open op dat stukje scherm. Echter valt dit allemaal reuze mee, wel heb ik een screensaver ingesteld op 1 minuut om echt inbranden te voorkomen mocht ik onverwachts er een tijd niks meer mee doen. Heb 1x collorwash gedraaid om te testen of de image retention weer weg zou gaan of dat het echt inbranden is. Ja het gaat weer weg naar ongeveer half uur draaien van collorwash is er niks meer te zien en is het hele scherm weer schoon. Echter onder film kijken heb je nergens last van. Het is puur in Windows omgeving met bepaalde witte schermen waar je het zou kunnen zien.

Afstandbediening:
Mooi vorm gegeven afstandbediening waar functionaliteit op nummer 1 staat. Alles is duidelijk te vinden en voor veel dingen heb je een soort smartknop om snel instellingen te veranderen. Echter het enigste minpunt bij levering word er op de onderste toetsen een plastic beschermlaagje geplakt deze is lastig te verwijderen, omdat dat gedeelte iets verdiept is en het stickertje daar precies in ligt. Alleen de menuknoppen zijn klik knoppen maar persoonlijk irriteer ik me daar niet aan. De lay-out van de knoppen is verder prima.

Menu's:
Menu's zijn het zelfde gebleven als uit de 2011 serie, simpel doeltreffend zonder teveel fancy. Door de expert instellingen kun je het beeld wel goed instellen naar eigen smaak, zonder dat het allemaal al te technisch word. Het schakelen tussen inputs gaat makkelijk, doordat je kunt zien in het menu welke poorten aangesloten zijn en welke niet.

Aansluitingen:
Voor een tv van dit geld zitten er ruim voldoende aansluitingen op zoals 2x Component Video, Composite, D-Sub (VGA), 3x HDMI. Mensen die meer apparatuur hebben zullen waarschijnlijk ook kijken naar een duurder model met meer functies, van plaats een redelijke uitgeklede tv anno 2012.

Voor het geld (550 euro) absoluut onverslaanbare tv mits je geen behoefte hebt aan smart tv/ 3D en dat soort gimmick. Voor de meer prijs van een smart tv kun je ook een degelijke HTPC er naast zetten zoals ik heb gedaan, waardoor je veel meer voor je geld krijgt. Mocht je interesse hebben in 3D dan bied de 6700 serie een oplossing, echter zijn deze al snel 300 euro duurder en dat vond ik 3D niet waard.

Edit:

Tv is begin januari 2013 overleden. TV gaf totaal geen beeld meer. LG gebeld tv oplaten halen ruim 2 weken later terug, het gehele plasma paneel is vervangen en een nieuwe voeding. Netjes opgelost door LG redelijk snel en kostenloos. Echter voor een TV van pak en beet 7 maand oud had ik dit niet verwacht.

Ook het inbranden was na een halfjaar toch echt duidelijk zichtbaar.

Edit2: Beschik nu ook over een verbruiksmeter. Deze geeft in het beste geval met veel zwart een verbruik op van 151watt echter frontpage van tweakers verbruikt de tv maar liefst 271watt. Gemiddeld kom ik uit op 210watt verbruik, voor zowel films/series kijken als desktop gebruik.

Overige afbeeldingen:

http://s15.postimage.org/oyll5cr6v/LG_50_PA6500_7_van_8.jpg http://s11.postimage.org/gdghup7yn/LG_50_PA6500_6_van_8.jpg http://s15.postimage.org/95l82mtnr/LG_50_PA6500_8_van_8.jpg

Heb jij ook een LG 50PA6500?

Enig idee hoeveel stroom deze tv gebruikt wanneer je alle nutteloze poweropties uitschakeld?

Op internet heb ik gezocht maar kom verschillende antwoorden tegen. (van 320 watt tot 450 watt.)
Heb helaas geen middelen om het te controleren voor je.
Echter stond er op de doos dat deze tv energy label B heeft met een verbruik van 130 watt.
Het zou ongetwijfeld wat hoger liggen met powersave opties uitgeschakeld. Maar hij verbruikt waarschijnlijk minder omdat deze tv geen 3d ondersteund.(in vergelijking met andere modellen van deze grote met 3d)
inbranden of image retention?
Denk dat laatste puur om het feit dat het verdwijnt naar een half uur collorwash programma. Zou het ook in mijn review aanpassen. ;)
Ik zit ook aan deze tv te denken om als presentatie-scherm te gebruiken.
Een paar vragen er over.
Zit er een timer functie op, zodat ik kan instellen dat hij op maandag tot vrijdag tussen een bepaalde tijd automatisch aangaat?

Verder vroeg ik mij af, of hij automatisch (als ik dat wil) bij het aanzetten van de tv, alle bestanden van de usb-stick kan afspelen.

Bedankt. ;-)
Ja er zit een timer op waar je hem kunt instellen wanneer de tv aan moet en weer uit moet schakelen, inclusief op welk kanaal en hoe hard het geluid moet staan. Automatisch afspelen van bestanden kan volgens mij niet.
Toevallig de TV geprobeerd in combinatie met een game console?
Nee wel met windows en dan games. Werkt perfect.