Samsung Syncmaster 245B Zwart Review

Zyppora 17 januari 2008, laatste update op 17 januari 2008, 1.872 views

Samsung Syncmaster 245B Zwart

Pluspunten

• Breedbeeld op HD formaat (1920x1200)
  • Staat erg solide op zijn voet
  • Geen onnodige features (USB, Cardreader, Speakers, etc)
  • Erg scherp geprijsd
  • Dunne lijst
  • Geen automatische detectie VGA/DVI (kan ook een nadeel zijn)

Minpunten

• Helderheid is te hoog vanuit fabriek
  • Omlaag bijstellen vergt meer kracht
  • Geen HDMI ingang

Algemene beoordeling
Na anderhalf jaar op een 19" Philips TFT gewerkt te hebben, vond ik dat het tijd was voor een stap omhoog. Naast een budget dat wel flexibel was, maar ook 'star', vond ik 1920x1200 een must, voornamelijk vanwege de (HD) films die ik zo nu en dan bekijk. DVI was eigenlijk ook niet meer weg te laten anno 2008, dus dat was eigenlijk ook een eis. HDMI ingang was geen eis, maar wel leuk geweest. USB poorten, cardreaders en andere features behoorden tot het lijstje met wensen, maar waren niet noodzakelijk. Speakers had ik al, dus ik was niet bereid daar een meerprijs voor te betalen.

Na langdurig onderzoeken welk beeldscherm mijn wensen en eisen kon behartigen, ben ik gaan kijken naar de Samsung SyncMaster 245B. Ik heb ook gekeken naar grotere beeldschermen, tot en met de Dell 3007 aan toe, maar daarvan werd het prijskaartje me te hoog. Nadien heb ik er geen spijt van gehad voor 'slechts' 24" te gaan; dit bleek namelijk nog maar net op mijn bureau te passen (onder een CD/DVD plank). Advies aan allen die 'groter' overwegen: meet het desnoods uit, maar vergis je niet in de afmetingen!

Featureset
Deze monitor is echt een monitor: niets meer en niets minder. Voor mij is dat voldoende, maar ik kan me voorstellen dat het erg kaal is voor de wat meer veeleisende gebruikers. Er zit een DVI en een VGA poort op, en er valt met een knop op de voorkant te switchen tussen deze twee ingangen (dit detecteert de monitor dus NIET zelf!). Dat vind ik een voordeel, zo is hij als monitor op twee verschillende computers te gebruiken zonder dat er met kabels geklooid hoeft te worden. Dit kan echter ook een nadeel zijn, afhankelijk van hoe je het bekijkt natuurlijk. In bedrijf zorgt de monitor zelf voor een optimale weergave van het beeld, dus dat je geen (of zo min mogelijk) zwarte randen om je bureaublad hebt.

In de doos zaten naast de monitor een voedingskabel, VGA kabel, DVI kabel, CD-Rom met handleiding en drivers en een papieren handleiding. Compleet pakket dus. Enige nadeel is eigenlijk dat de monitor met drie stickers erop in de doos zit. Goed dat de grootste twee er makkelijk en zonder lijmresten vanaf te halen zijn, maar aan de kleine in de rechterbovenhoek heb ik nog niet durven pulliken :/ Het is jammer, maar op dit moment voor mij geen gemis, dat er geen HDMI ingang op zit.

Kleurweergave
Ben geen kleurofiel, dus ik ben snel tevreden. Kleuren worden netjes weergegeven voor zover ik dat kan beoordelen.

Contrast en helderheid
Contrast is goed, geen problemen mee, ook niet bij het schuin kijken op het beeldscherm. Er vindt dan wel een verkleuring plaats, maar ik kan bijv. nog gewoon zien dat er een reply op MSN binnengekomen is. Daarnaast zit ik vaak alleen (en recht) voor de monitor, dus zal niemand hier veel van merken. De helderheid daarentegen is enorm! Vanuit de fabriek staat deze op 100%. Dit heb ik meteen maar omlaaggeschroefd naar 25%. Dan is de helderheid wel acceptabel.

Ghosting
Van ghosting heb ik geen last gehad. Zal mede te maken hebben met het feit dat het een snel scherm is (en niet kwalitatief uitstekend).

Pixeldefecten
Geen defecten, zelfs na een week semi-intensief gebruik :) Op de gok geen pixelgarantie genomen (was me te duur) en is dus ook niet nodig geweest.

Bouwkwaliteit en afwerking
Ik ben zeer tevreden over de bouwkwaliteit. De complete monitor staat als een huis. Zelfs een aardbeving zou het niet om kunnen laten vallen, zo lijkt het wel. Het ding weegt ong. 8 kilo, waarvan de helft in de voet lijkt te zitten. De afwerking is netjes, dunne zwarte lijst om het scherm met subtiel het merk en type erop. De knoppen op de voorkant zijn netjes in de stijl van de lijst uitgevoerd en trekken niet de aandacht. Ook de aan-knop, die blauw oplicht, is niet storend. Het in hoogte verstellen kan beter. Het is zo dat het omhoog bijstellen met een vinger gedaan kan worden, bij het omlaag bijstellen heb je toch echt beide handen nodig (een aan elke kant van de monitor).

Vormgeving
Laat je niet gekmaken door 'in the wild' fotos van andere bezitters, dit ding is enorm, het is breder dan mijn G15 keyboard en waarschijnlijk beslaat het meer oppervlakte dan een standaard kussensloop. Hij is ook vrij diep (komt met name door de ronde voet, die een diameter van een centimeter of 20 heeft). De lijst is ongeveer een tot anderhalve centimeter dik, en het geheel is subtiel zwart.

Is zeer scherp voor een monitor van dit formaat. Was een erg belangrijk criterium en heeft er mede voor gezorgd dat ik niet voor een groter beeldscherm ben gegaan (wat achteraf een verkeerde keuze zou zijn geweest).

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 245B Zwart?

Heel netjes review.

Al weet ik niet of je de helderheid kunt zien als een negatieve eigenschap.Voor iedereen is dat heel personelijk. Ikzelf heb hem op mijn scherm vrij hoog staan.

In de 22" van samsung kun je heel makkelijk de modes aanpassen. Zo kun je het "read", "game" of een ander mode instellen en dan gaat de monitor automatisch bijstellen. Als hij op mode "game" had gestaan, dat zou die heel helder hebben gestaan. Ik neem aan dat dat ook in jouw beeldscherm instelbaar is.
Moet ik even naar kijken ;) Heb hem pas een week. En ik heb de helderheid bij negatieve eigenschappen gezet omdat ik dat zo ervaren heb; dat het persoonlijk is, ben ik uiteraard met je eens :)
Ik gebruik hem nu een paar maanden en hij bevalt erg goed, vooral door zijn afmeting, ik zou bijna een groothoekbril opzetten.

Een dvd of een digitale tv-receiver bekijken is prima maar ondanks de dynamic backlighting functie toch magertjes. Daarnaast heeft ie ook geen 1:1 pixel mapping voor hd-content. Qua kleuren en contrast kan het uiteraard beter maar daar betaal je dan ook voor. Je moet het ding niet gaan vergelijken met een full-hd tv.

Ik vond de kaalheid ook juist een voordeel en vind hem ook best mooi, lekker strak en matzwart.

Ik heb het stickertje rechtsboven er wel afgepeuterd en er zitten nu allemaal lijmresten, ik zal eens zoeken hoe je die verwijdert zonder dat je de rand beschadigt.

Als je een eenvoudig goedkoop groot scherm wilt dat er strak uitziet en niet te kritisch bent over de kleuren/contrast is dit een aanrader.
Ik gebruik er deo of eau de toilette voor :)

Eigenlijk elke alcohol bevattende (neem geen terpentine of wasbenzine natuurlijk) is te gebruiken om lijmresten te verwijderen zonder de lak te beschadigen.
Heeft deze een in hoogte verstelbare voet? Je zegt wel iets over omlaag bijstellen vergt meer kracht >>>
Ja, het beeldscherm is in hoogte verstelbaar. Er zit (volgens mij) een veer in de standaard die het omhoog bijstellen vergemakkelijkt. Omlaag gaat echter niet zo makkelijk, aangezien je dan tegen de veer in werkt (weliswaar met behulp van het gewicht van het beeldscherm, maar toch). Dit kan echter iets zijn dat alleen bij mijn product voorkomt, aangezien ik het niet bij andere reviews naar voren heb zien komen.
Ben bang ook alleen bij jouw model, want het koste me weining kracht.

Baalde eerst van de 2 standen maar heb hem nu in het midden staan zonder pin en hij blijft gewoon goed staan.
Aangezien HDMI over DVI best aardig gaat is het zeker een mooi scherm voor de PS3/Xbox360/HD televisie ontvanger! Vindt het heerlijk hoor dat je tegenwoordig gewoon dingen op je PC TFT kan aansluiten zonder allemaal VGA bekabeling!

Veel plezier met je nieuwe scherm!