Specificaties GF 8800 GT (600MHz), 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus EN8800GT/G/HTDP/512M Review

SPQR 17 januari 2008, laatste update op 10 januari 2010, 4.255 views

Asus EN8800GT/G/HTDP/512M

Pluspunten

• Bang for the buck
  • Overclockbaarheid
  • Koeling
  • Geluid

Minpunten

• Asus Software (Gamer OSD en Smart Doctor)
  • Uitlezen temperatuur alleen mogelijk met Asus software
  • Geen standaard heat spreaders op de geheugenchips

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Sinds een week of 2 heb ik een Asus 8800GT in mijn bezit. Het gaat hier om de versie met de vernieuwde non-reference design koeler, de Glaciator 8-). De kaart werd geleverd met DVI-VGA en s-video converter en het spel Company of Heroes.

De overclockbaarheid van de core is zeer goed te noemen. 720MHz i.p.v. 600MHz is ongeveer het maximum wat ik eruit heb kunnen halen met de stock fan. Temperaturen bleven daarmee bij de 60 graden. Het geluidsniveau blijft zeer beperkt en is niet storend. Zeker als je aan het gamen bent zul je het überhaupt niet door hebben.
Het geheugen wil bij mij maar zo'n 50MHz (van 900 -> 950MHz of in marketing termen van 1800MHz -> 1900MHz). Daarboven kreeg ik freezes tijdens het draaien van 3D Mark of in-game.
De Shader heb ik in ieder geval 100MHz hoger kunnen clocken, ik heb alleen niet echt winst bemerkt hierdoor.
Al met al zal het ongetwijfeld ook uitmaken hoe de overclock op elkaar afgestemd is om het effect te optimaliseren. Mijn kaart laat ik voorlopig echter gewoon draaien zonder overclock aangezien ik voornamelijk BF2 speel. Alles op High en 8xAA bij 1280x1024. Framerate is in-game nagenoeg constant 100, wat waarschijnlijk de max is aangezien hij daar nooit boven komt.

De memory chips van de Glaciator versie zijn niet gekoeld, wat ook niet het geval is bij het TOP model van Asus. Zelf heb ik (zonder de fan te verwijderen) Zalman chipkoelertjes aangebracht om deze beter te koelen. Enkele andere chips op de kaart zijn wel voorzien van een extra koelblok. De afmetingen van de fan mount holes zijn gelijk aan die voor een Zalman VF 700,900 of 1000 waardoor je deze van je oude Geforce serie kan overhevelen. Zelf heb ik een VF700 op de plank liggen, maar heb dit vooralsnog niet gedaan. De huidige koeling (~60 graden in overclockte stand) en het geluidsniveau zijn wat mij betreft momenteel zeer acceptabel te noemen, zeker als je de verhalen over vorige batch met reference design in ogenschouw neemt.

Tot slot wil ik nog de Asus software doornemen. De Gamers OSD van Asus wordt groots aangekondigd op de doos. Helaas blijkt na installatie dat deze niet functioneert, met foutmeldingen bij het opstarten van Vista tot gevolg. Na deïnstallatie van Gamer OSD begint Asus Smart Doctor te klagen dat het niet volledig kan functioneren zonder Gamer OSD. Elke keer weer. Van ellende heb ik deze dus ook maar verwijderd. Vervelend, want het is het enige programma waarmee de Asus kaart zijn temperatuur laat afmeten. Een groot nadeel wat mij betreft, zeker als de software niet eens naar behoren werkt.
De beoordeling voor drivers is verder echter goed aangezien de NVIDIA drivers verder prima werken en er zijn regelmatig updates beschikbaar (al zijn die soms geen verbetering).

Heb jij ook een Asus EN8800GT/G/HTDP/512M?

Voor degenen die de GamerOSD gebruiken: ik heb met dit programma ontzettend veel problemen gehad (niet wetende dat het daardoor kwam). In WoW kreeg ik opeens problemen met mijn toetsenbord (bepaalde toetsen werkten niet meer).

Van alles uitgeprobeerd (natuurlijk denkend dat het aan het toetsenbord zou liggen). Maar uiteindelijk bleek dat de GamerOSD de veroorzaker was! GamerOSD uitgezet en de problemen zijn opgelost.

Als je Ntune installeerd kan je met de nvmonitor ook de temps van je kaart aflezen.
wilde net hetzelfde typen ;)
Nee, dit is niet het geval. Kennelijk weet je niet waar je over praat. Ntune laat keurig een 0 graden zien voor de GPU. Zolang ik niet met ijs werkt zegt mijn gevoel dat dit niet klopt.

Asus kan alleen met eigen software uitgelezen worden vooralsnog. Dit is regelmatig terug te vinden op internet.
Everest Ultimate, AtiTools, etc ;)
Ook hier geldt een "nee, dit kan niet". Everest Ultimate laat geen sensor op de kaart zien. RivaTuner laat eveneens een 0 graden zien.

Kortom, als je geen ervaring met deze kaart hebt (of Asus grafische kaarten in general) moet je ook niet iemand die met z'n eigen ogen ziet dat het niet werkt vertellen dat het wél kan.
Hmm, de sofware problemen zijn dus niet specifiek iets voor mijn XP installatie of batch van de kaart.
ligt het nou aan mij of kan ik zo niet zien welke proc je ervoor gebruikt hebt?

Verder een nette review en ik vind de software wel een goed punt om een asus of een andere kaart te overwegen.
Onboard VIA C3 2000+ 8)7 ;)

[Reactie gewijzigd door erwindehoop op 17 januari 2008 12:51]

Ik zou kunnen zeggen dat het aan jou ligt, maar het stond er inderdaad niet bij. Op zich niet heel relevant. Het is nu toegevoegd in ieder geval ;) Het is natuurlijk ook in mijn system specs op de gallery page terug te vinden voor de doorgewinterde GoTer :P

Software is zeker een goede reden om een andere kaart te kiezen wat mij betreft. Het is dat de keuze door schaarste erg beperkt werd, anders had ik geen Asus gekozen. Overigens doet dit aan het functioneren van de kaart niets af natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door SPQR op 17 januari 2008 13:03]

Sinds een week of 2 heb ik een Asus 8800GT in mijn bezit. Het gaat hier om de versie met de vernieuwde non-reference design koeler, de Glaciator . De kaart werd geleverd met DVI-VGA en s-video converter en het spel Company of Heroes
Neem aan dat ze de versie nog wel hebben waarbij je de "mooie" CoH hebt? Vond deze juist mooier, en ook mooier voor in m'n kast... Ben namelijk ook van plan deze te bestellen.
Je bedoelt neem ik aan met de reference design koeler en daarop een opdruk van CoH? Ik begrijp dat je die wat mooier vindt, maar de nadelen daarvan wegen daar te zwaar voor. Koeling schijnt een stuk (8 graden verschil) minder te zijn en geluidsproductie zal ongetwijfeld ook hoger zijn door gebruik van een kleinere fan.

Er zullen ongetwijfeld nog wel een aantal winkels zijn die resten hebben van de eerste batch, ik weet alleen niet hoe je daar makkelijk achter komt anders dan dat je veel moet bellen/mailen. Levering van die kaarten liep stroef omdat de eerste batch min of meer op was. Voor zover ik weet wordt nu alleen nog maar de Glaciator versie geproduceerd.

Ik zou eerder nog een willekeurige 8800GT kopen en daar zelf een VF900-1000 opzetten. dan heb je nog betere looks, betere cooling en gegarandeerde stilte. Smaken verschillen.

[Reactie gewijzigd door SPQR op 17 januari 2008 13:54]

Ik ben op zich niet een heel grote fan van zelf sleutelen aan een videokaart, maar het gaat me voornamelijk om het feit dat de VGA sinlge slot is (lees: liefst!).

Ik het een Asus Striker Extreme mobo, en daar had ik al problemen met de Artic Cooler CPU Fan (heatpipes zijn te groot voor die koeler), maar wil een SLI setup hebben met deze kaarten. Dus zit met de ruimte om ze kwijt te kunnen (kast: CM Stacker).
Ik heb ook deze kaart sinds vandaag, en volgens de doos kan hij op 1280 bij 1024 een max framerate aan van 150, niet 100. Wat ik niet snap echter, is dat je de resolutie niet wat hoger zet? framerate moet flink lager kunnen voor je het merkt??
Die 100 wordt denk ik gecapt door Vsync of door het spel zelf. Er zit in ieder geval ergens een beperkende factor. Ik wilde ook niet suggereren dat deze in de kaart zit hoor :)

Resolutie zet ik niet hoger omdat mijn scherm (CRT) geen 85Hz aankan bij 1600x1200 maar slechts 75Hz. Dat vind ik veel te vermoeiend werken waardoor ik een lagere resolutie geen punt vindt.

Tevens worden al die namen in BF2 boven de hoofdjes dan wel héél erg klein. Ik weet graag wie ik neerschiet ;)

[Reactie gewijzigd door SPQR op 18 januari 2008 09:05]