Microsoft Touch Mouse Review

solenoid 28 juni 2012, laatste update op 4 juli 2012, 1.253 views

Microsoft Touch Mouse

Pluspunten

• mooie verpakking, goede tutorial

Minpunten

• Het grootste probleem is de onbetrouwbare uitvoering van de gestures. Scrollen is een ramp en hij glijd erg stoef. Laser heeft moeite met een gelakte tafel.

Een nieuwe laptop dus ook een nieuwe muis. Naar wat speurwerk leek de microsoft touch mouse mij wel wat. Microsoft gaat de concurentie met de magic mouse aan: sounds good. Na een avond en halve nacht werken met de muis in Unity3D ben ik er helemaal klaar mee. Een korte review op tweakers lijkt me op zijn plaats om anderen te waarschuwen.

De muis doet me aan de kinect denken, goed idee maar slecht geimplementeerd. Niet of traag reageren waardoor de muis niet meer een verlengstuk word maar een obstakel.

Samenvatting:

1. De bewegingen met de muis worden door de driver omgezet naar acties. Hierdoor is de uitvoering van alle muis commandos afhankelijk van de beschikbare CPU kracht. Met een nieuwe laptop (i7) zou ik verwachten dat dit probleemloos zou werken..

2. De muis heeft 2 glijders, aan de onderkant, die beduidend stroefer zijn van mijn oude logitech muis. De muis maakt hierdoor veel lawaai en verplaatsen kost kracht. Mijn vrouw klaagte tijdens het testen: Wat maakt dat ding veel lawaai. Ik heb zelf al nagedacht om er een DIY siliconen laag op aan te brengen.

3. Op een gelakte tafel moest ik regelmatig de muis even op tillen om er goed mee te kunnen werken. Na een tijdje begint de muispointer te shocken op het scherm. Het lijkt alsof de resolutie van de laser af en toe lager word gezet.

4. De drie vingers beweging is erg onnatuurlijk. Misschien dat een ervaren pianospeler er wel mee kan werken. Het laat alle programma's zien in kleine mini windows zodat je eenvoudig en visueel kunt selecteren. Dit werkt beter dan bij logitech. Alleen om drie vinger de juiste beweging te laten maken vereist wat oefening.

5. Scrollen levert grappige resultaten op: soms gaat het te snel, soms te langzaam. Als de laptop druk bezig was gebuerd er vaak niets. Soms verschuif mijn vingern een klein stuk op de muis wat gelijk resulteerde in een scrol actie. Een instelbare deadzone was handig geweest.

6. Alleen op stabiele oppervlakes te gebruiken. Trein, auto .. daar is deze muis onbruikbaar voor.

Getest op een Ivy Brige i7, 8 GB mem, 128 Gb SSD, Nvidia 675M onder Windows 7 x64.

Heb jij ook een Microsoft Touch Mouse?

Snelle review weer snel aangepast. Touchpad is leuk maar voor 3d werkt een muis beter. Magic mouse ligt minder goed in de hand en werkt alleen goed onder osx.
Hoe werkt de muis in Unity3D? Is het mogelijk om met deze muis ook een zogenaamde 'mouse-wheel-click' uit te voeren? Deze functie gebruik ik namelijk regelmatig voor het draaien van objecten in ander 3D CAD programma.
Een slechte ervaring .. in en uit zoomen ging onregelmaitg. Soms te veel dan weer te weinig. Ik zou deze muis laten liggen voor de minder kritische internet surfer.
Bedankt voor de review! ik zat naar deze muis te kijken en bedenk me nu ook wel een keer voordat ik hem koop. Echt jammer, want het concept is echt leuk.
Zucht.. weer een pro apple opmerking die totaal niet op de review slaat.