Specificaties Tower, 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P182 Review

SniperFox 29 februari 2008, laatste update op 3 maart 2008, 7.899 views

Antec Performance One P182

Pluspunten

• Degelijke kwaliteit
  • Solide bouw
  • Vormgeving
  • Stoffilters
  • Prima airflow
  • Stilte
  • Service van Antec

Minpunten

• Installatie
  • Gewicht
  • Harddisk activiteit's LED achter deurtje
  • Fans zijn op de hoogste stand niet stil

Antec P182

1. Inleiding
Na enige tijd op tweakers.net verbleven te zijn besloot ik toch maar een review te gaan schrijven. Ik heb besloten om over de Antec P182 een review te gaan schrijven, veel lees plezier en ik hoop dat je er wat aan heb!

2. Eerste Indruk
Nadat de kast uit de doos is gehaald zie je de kwaliteit er gewoon van af blinken. Zoals vermeld in de specificaties bestaat de buitenkant van deze kast uit metaal. Over het metaal heen is een mooie zwarte "gunmetal" finish. De kast zit erg massief in elkaar maar daar weegt hij ook naar. De kast zonder hardware weegt maarliefst 16.3Kg. Alles voelt erg stevig aan en ook aan mooie afwerkingen zijn gedacht.

Verder merkte ik gelijk op dat deze kast aan de grote kant is voor een mid-tower case. Ook is een deurtje aan de voorkant bevestigd met een bijbehorend slot. Ook zitten er aan de voorkant twee USB ports, één headphone en één microphone 3.5mm port. Alhoewel zouden meer dan twee USB ports geen luxe zijn geweest, is het wel voldoende.

3. Bouwkwaliteit en Afwerking
De bouwkwaliteit van deze kast is uitzonderlijk goed. Het materiaal waarvan het extérieur van gemaakt is bestaat uit drie lagen, twee lagen staal met daartussen een laag dempend materiaal. Dit zorgt voor extra stevigheid en een dempende werking die zowel schokken opvangt als geluid tegenhoudt. Bij het extérieur van de kast is ook gedacht aan mooie kunststof afwerkingen om krassen en scherpe randen te voorkomen. Kortom het extérieur zit erg stevig in elkaar en kan met gemakt tegen een stootje.

Het deurtje die aan de kast is bevestigd zit dicht door middel van een magneet en kan helemaal tot aan de zijkant van de kast openklappen zodat het deurtje nooit kan afbreken zolang je er normaal mee omgaat. Dit is vooral handig omdat je geen zorgen meer hoeft te maken dat het deurtje perongeluk afbreekt door een foute beweging of doordat je tegen het deurtje aanstoot. Verder voelt het deurtje solide aan, en is gedacht aan een grote doorlopende scharnier wat voor extra stevigheid zorgt zodat het deurtje niet kan afbreken.

Het interieur is ook erg solide en goed afgewerkt. Dit kan je afleiden van het feit dat de hard-disks vast zitten in kleine kastjes waar je de hard-disks in kan schruiven. Deze kastjes zijn zo gemaakt dat ze schokken opvangen door middel van de rubberen schokdempers die aan deze kastjes bevestigd zitten. Een zelfde techniek is gebruikt bij de voeding, de voeding bevestig je in een speciaal ontworpen kastje waarin ook schokdempers zitten bevestigd. Een opmerking is wel dat -enkele- voedingen hierdoor er niet inpassen, alhoewel elke reguliere voeding hier in hoort te passen.

Nog een opmerkelijk feit over het interieur is dat de bekabeling achter de backplate kan worden gesluist waardoor de bekabeling de airflow niet in de weg zit en waardoor je overzichtelijker te werk kan gaan, omdat je niet meer door een bos kabels hoeft te kijken. Alhoewel ik wel moet opmerken dat het niet altijd even makkelijk is de kabels allemaal om de backplate te sluizen.

Verder is nog een opmerkelijk feit van deze kast dat er stoffilters mee worden geleverd. Hier ben ik zelf Antec erg dankbaar om omdat je door deze techniek niet meer ieder half jaar je kast moet open maken om de hardware schoon te maken. De stoffilters houden prima te stof tegen die normaal in de kast wordt gezogen en zijn prima te onderhouden door een gemakkelijk systeem wat zich achter het deurtje bevindt. De stoffilters kan je ook van de kast af klikken zodat je deze kan wassen indien dit nodig is.

Tot slot is deze kast van binnen opgedeeld in twee kamers. In de onderste kamer is de een harddisk cage bevestigd en kan de voeding worden bevestigd, in de bovenste kamer is een tweede harddisk cage, het moederbord en alle andere overige hardware. Dit design is gemaakt om de airflow te bevoorderen omdat niet alle hitte in naar één kant wordt gestuwt maar hierdoor wordt het onderverdeeld. Dit verlengt de levensduur van de hardware en helpt bij het overclocken.

4. Inbouw Mogelijkheden
Ook hier is aan gedacht, de specificaties doen zeggen dat dit een reguliere mid-tower is, maar zodra je de ruimte ziet die in deze kast beschikbaar is weet je gelijk al dat dit een ruime mid-tower is. De kast zelf is gemaakt op het ATX formfactor.

Naast de normale hardware past in deze kast:
Vier 5"1/4 Externe Bays. ( Bijv. Dvd Drive )
Zes 3"1/2 Hard-disks. ( Twee in bovenste cage, vier in onderste. )
Één 3"1/2 Externe Bay ( Bijv. Floppy Drive )

Voor de gemiddelde computer gebruiker zoals mij is dit meer dan genoeg. Alhoewel moet ik wel vermelden dat als je een videokaart van +/- 25 Centimeter of meer wil bevestigen dat je dan de bovenste hard-disk cage uit de kast moet halen anders past de videokaart niet. Wil je meer dan vier hard-disks bevestigen in combinatie met deze kaart kan dit voor een probleem zorgen.

Verder krijg je de ruimte om twee extra Casefans te plaatsen naast de andere drie die standaard mee geleverd worden. Alhoewel dit voor normaal gebruik niet nodig is omdat de kast voldoende airflow levert met de standaard materialen.

5. Koelings Mogelijkheden
De koeling van deze kast is prima geregeld. Standaard zitten in deze kast drie fans meegeleverd, namelijk:

1x 120mm Antec Tricool Fan - Intake voor het onderste gedeelte.
2x 120mm Antec Tricool Fan - Outtake voor het bovenste gedeelte.

Verder kunnen nog twee 120mm optioneel bevestigd worden in het bovenste gedeelte als intake voor extra airflow.

De meegeleverde Antec Tricool Fans zijn niet de beste keuze kwa fans, maar voor standaard gebruik doen zij hun werk prima. Ben je niet tevreden met de prestaties van deze fans kan je deze gemakkelijk verwisselen met andere fans alhoewel ik hier zelf geen ervaringen mee heb gehad.

Nog een opmerkelijk feit is dat bij deze case aan de achterkant twee rubberen ingangen zitten die kunnen gebruikt worden om de slangen van een externe watercooling in de kast te kunnen brengen zonder dat hiervoor gaten hoeven gemaakt worden. Alhoewel ik dit zelf niet gebruikt vindt ik het bijzonder goed dat hieraan gedacht is.

Zoals ik al eerder vermeld heb is de koeling prima geregeld, de gesplitste kamers zorgen voor een betere airflow en de hoeveelheid fans die in de kast kunnen zorgen ook voor een prima airflow. Van de standaard fans moeten geen top prestaties verwacht worden, maar ze doen hun werk prima voor normaal gebruik.

6. Vormgeving
Dit vindt ik een erg persoonlijk onderwerp maar voor mij is deze kast perfect. Bij mijn zoektocht naar een geschikte kast zocht ik al gelangere tijd naar een kast die prima koelings prestaties en minimaal geluids niveau bundeld met een erg strak en solide design. Antec is in dit oogpunt erg geslaagd en het design ziet er erg strak uit. Op de metalen platen aan de buitenkant zit een mooie zwarte "gunmetal" lak. De blauwe leds die aan de voorkant en achter het deurtje zitten geven een elegant effect in combinatie met het strakke zwarte design.

Één minpunt van het ontwerp vindt ik dat het lampje wat aangeeft of de hardeschrijf under load is achter het deurtje bevestigd is. Alhoewel dit ook te zien is waneer je goed oplet, is dit niet erg handig gemaakt.

7. Installatie gemak
Dit is toch wel een minpunt van deze kast. Door de zware solide bouw wordt deze kast toch wel gouw als "log" gezien en door de zware componenten is niet alles even gemakkelijk in te bouwen.

Ook de backplate is niet te verwijderen alhoewel geeft de P182 je genoeg ruimte om alles te installeren zoals het hoort bij een normale ATX case.

De harddisk was makkelijk te bevestigen door de cage uit de kast te halen en simpelweg de harddisk erin te schruiven vervolgens de speciale schroeven in de gaatjes te schroeven.

Ook het installeren van de externe apparatuur zoals een dvdrewriter was kinderspel, het enige wat je moet doen is de speciale rails bevestigen aan het apparaat vervolgens het apparaat met de rails in de plek waar jij wilt te schruiven en klaar.

De bekabeling achter de backplate verwerken is wel een wat lastiger karwei omdat niet elke kabel lang genoeg en omdat het niet allemaal even overzichtelijker gaat. Maar hiervoor in de plaats krijg je dan ook weer een erg nette kast eenmaal dit gedaan te hebben.

Het grootste probleem met het inbouwen is het feit dat de kast aan de grote kans is, en sommige hardware ver uit elkaar zit. Hierdoor kan het gebeuren dat je sommige dingen niet kan aansluiten omdat je draad tekort komt, gelukkig zijn hier wel kabel verlengers voor alhoewel zijn deze niet meegeleverd bij deze kast.

8. Modbaarheid
Over de modbaarheid kan ik zelf helaas niets zeggen, alhoewel ik je wel kan garanderen dat je deze kast niet als een mod object moet kopen door de solide bouw. Omdat de kast gebruikt maakt van een drie lagen systeem voor de buitenkant zal een raampje monteren ook niet gemakkelijk gaan.

Verder kan ik hier weinig over zeggen, omdat ik hier zelf niet mee bezig ben gegaan omdat ik deze kast zelf al goed en mooi genoeg vindt.

9. Kwaliteit van voeding
Ook hier kan ik kort over zijn. bij deze kast is geen voeding meegeleverd dus kan ik hier geen mening over geven.

10. Prijs
Dit is een punt waar over te twisten valt. De prijs van het product is voor een mid-tower aan de hoge kant, maar de kwaliteit die je hiervoor terug krijgt is echte vakmanschap. De prijs/kwaliteits verhouding vindt ik zelf prima omdat dit voor mij de ideale kast is.

11. Algemene beoordeling
Alles bij elkaar genomen is dit een prima kast voor diegene die een degelijke en solide kast wil hebben. Het installeren van deze kast is wel een tikje moeilijker als de gemiddelde ATX kast maar daar tegenover krijg je wel degelijke kwaliteit en een set stoffilters waardoor er minder onderhoud vereist is.

De kast ziet er zeer strak uit en heeft mooie afwerkingen. De blauwe power LED's zorgen voor een mooi elegant effect.

De koeling van de kast is prima geregeld en als je de fans op low / medium zet dan is de kast zeer stil. Alhoewel de Tricool fans niet perfect zijn, presteren ze voor normaal gebruik prima.

Voor casemodders is deze kast minder geschikt door de solide bouw en de drie laags structuur die er gebruikt wordt, maar deze kast is ook niet bedoeld voor het casemodden.

De prijs is wel aan de hoge kant voor een mid-tower zonder voeding, maar de kwaliteit en mogelijkheden die je bij deze kast krijgt maken het helemaal waard. Deze kast staat voor stilte, koeling en degelijkheid.

12. Update: Service

Tot mijn grote schik was laatst mijn front USB defect geraakt. De aansluiting was namelijk afgebroken bij het eruit halen. Door dit ongeval kreeg ik de kans om de service van Antec te beproeven.

Al snel na het ongeval was mijn e-mail naar de klantenservice van Antec onderweg, ik heb hierbij geen serie nummer of stamp genoteerd omdat ik zelf deze niet kon vinden. Maar voor Antec was dit geen probleem! Een dag nadat het e-mailtje verstuurt was kreeg ik een antwoord terug dat de onderdeel die defect is geraakt onderweg is, en dit helemaal gratis zonder piespas! Geweldig!Een week later kreeg ik het onderdeel binnen, en het functioneerd prima.

Geweldige service van Antec, hierop krijgen zij zeker een pluspunt!

Heb jij ook een Antec Performance One P182?

In de onderste kast passen niet 3, maar 4 schijven, bij het plaatsen van meer dan 4 schijven wordt het dus een probleem :)

Ik ben zelf ook érg te spreken over deze kast, vind het zelf jammer dat ik een P180 heb en niet een P182 :) maar heb hem ook al bijna 2 jaar. Het is alleen nét te weinig verbetering om hem voor in te ruilen
Review ge-update en wat spellings fouten eruit gehaald.

[Reactie gewijzigd door SniperFox op 18 januari 2008 23:45]

Gisteren heb ik mijn review over de P182 geschreven, dus ik ben nu scherp ;)

Je review is uitgebreid en laat goed zien waarom je iets vindt. Grappig dat men over het inbouwgemak zulke andere ervaringen heeft. Eigenlijk lees ik alleen maar positieve dingen over het installeren, behalve het wegwerken van de kabels. Maar goed, dat is in iedere kast natuurlijk meer werk.

Misschien voor alle volledigheid ook nog even de 3,5" externe bay melden voor een eventuele floppydisk.

Modden kan zeker wel, ook het zagen in de zijkant hoeft geen problemen te geven. Zie bijvoorbeeld hier. Maar goed, zoals je al zegt, waarom zou je willen met zo'n kast!

De harddisks in die cage zullen iets uitsteken. Het lijkt me ook verstandig om die 28cm voor een videokaart wat te nuanceren. Inderdaad, de ruimte tussen de cage en videokaart mag zo lang zijn, maar dan moet je er geen HD's in doen. In dat geval kan de case er dus net zo goed uit waardoor er nog een langere kaart in zou passen. Als er harddisks gemonteerd zijn in de bovenste cage dan is 25cm printplaat ongeveer maximaal.

[Reactie gewijzigd door SPQR op 17 januari 2008 15:51]

Ook hier deze kast, en eigenlijk vond ik het installeren dan wel langdurig en lastig, maar wel handig en netjes.

Het was mijn eerste echte zelfbouw, en dan nog ben ik er niet meer dan 1 avondje mee bezig geweest. Het valt mee als je maar logisch nadenkt en van te voren goed leest over hoe alles moet worden gedaan.
Zopas ook deze kast ontvangen en ik ben er zeer tevreden over. Zeer stil, solide en genoeg plaats binnenin. Er worden voldoende schroeven en binders bijgeleverd.
Een modulaire voeding is wel aan te raden anders spendeer je veel tijd om alle kabels netjes weg te werken. Achter de moederbordplaat is hier wel voldoende ruimte voor.
Ik ben een goeie 3 uur bezig geweest om alles goed te monteren (inclusief legen van mijn oude kast).
Wat ik wel miste waren foto's of afbeeldingen bij de handleiding. Soms moest ik toch een paar keer lezen om te weten wat ik juist moest doen.
Nog een minpuntje: de onderste ventilator (tussen onderste HD's & voeding) mocht wel voorzien zijn van een rooster want de kabels van de harde schijven (en ik heb er maar 2) en de voeding zitten nogal in de weg. In het begin draaide de ventilator niet omdat er een SATA kabel inzat, en als een kabel na verloop van tijd los komt en tegen de ventilator komt te zitten maakt dit een irritant geluid natuurlijk.

Voor de rest, weinig op aan te merken.

[Reactie gewijzigd door SlasZ op 23 januari 2008 16:26]

Heb zelf ook deze kast en ben er enorm tevreden mee. Inderdaad, dat puntje over de onderste koeler herken ik, maar ik heb daar 2 120mm roosters voor geschroefd en nu helemaal nergens last meer van.
Heb geen modulaire voeding maar ook niet super veel last gehad van een kabel bende onder in mn kast. Heb mn hele voeding op drie stekkertjes na in gebruik dus al mn kabels zitten verspreid door de kast heen. Wel vond ik de ruimte tussen het moederbord en de zijkant van de kast een beetje krap. Daardoor moest ik mn ATX-kabel door de kast laten lopen in plaats van achterlangs.

Maar al met al een zeer gave kast met hele mooie afwerking/kwaliteit. Ga binnenkort zelf ook de service van Antec proberen want een van de houders van mn fan is afgebroken waardoor deze een beetje rammelt.

De fans van Antec vind ik overigens ook niet fluister stil. Als ze op hun laagst draaien vind maken ze nog teveel geluid om naast te slapen. Is lastig want mijn pc staat 's nachts renders te draaien.. Heb de Antecfans vervangen door Tacens Aura fans. Deze zijn 6(!) dB stiller en dat is echt heel goed te merken!
Zelf heb ik deze kast al aan 2 andere personen laten kopen, en die zijn er dik tevreden over. Aangezien ik een houten vloer heb, is het plaatsen van viltjes, geen overbodige luxe. Want de kast is inderdaad zwaar. Met de viltjes glijd ie over de vloer.

Wat me opviel op de foto's was dat je de dikke kabel vanuit je voeding niet achterlangs hebt gedaan. Wellicht dat je kabel daarvoor niet lang genoeg is, maar mocht het wel kunnen, dan zou ik je aanraden om het achterlangs te laten gaan. Met m'n Zalman 600W voeding lukt het wel. Als de foto's niet van jouw kast zijn, just ignore.

Wat de HD's en videokaart betreft. Je kan makkelijk een HD plaatsen in de bovenste cage, ook al heb je een lange vidkaart. Je moet ze alleen niet op de zelfde hoogte plaatsen.

Het helpt trouwens om zoveel mogelijk aparatuur met SATA verbindingen te nemen. Scheelt aanzienlijk in het aantal "losse kabels" dat in je kast hangt.
Ik wil deze kast mogelijk ook kopen echter moet ik minimaal 8harddisks erin kwijt.

Kan je met een uitbreidingsslot oid. 8 harddisks kwijt in deze kast?
Koop een paar 500 of 750GB HD's ipv 8 * 100GB HD's er in te stoppen ;) :)
De review nog een laatste update gegeven en een aantal plaatjes toegevoegd om de review wat duidelijker en minder "eentonig" te maken. Veel plezier en ik hoop dat jullie alleen er wat aan hebben. :)
neej, dat is helaas Normaal niet mogelijk in deze kast. je kunt er dus onder in je kast 4 kwijt. Daarnaast nog 2 in de bay erboven. Wil je dus meer dan 6HD`s kwijt in deze kast, dan zal je een 5,1/4" ==> 3,5" 'converter' nodig hebben. Hiervan is vak al sprake wanneer je een HD silencer koopt, zoals die van zalman.