Specificaties Tower, 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P182 Review

SPQR 17 januari 2008, laatste update op 10 januari 2010, 1.585 views

Antec Performance One P182

Pluspunten

• Behoorlijk stil systeem (op low fan settings, wat afdoende is)
  • Looks
  • 2 compartimenten design voor goede koeling
  • Afwerking
  • Siliconen toegepast voor PSU, HD's en voetjes van de kast om geluiden te dempen
  • Degelijkheid (Laag gewicht is bij mij geen uitgangspunt bij de aanschaf van een kast)

Minpunten

• Geen e-sata poort (voor mensen die dit graag gebruiken)
  • Materiaal aan de binnenkant van het deurtje is gevoelig voor krassen van bijv. een nagel die er langs komt bij het opendoen van het deurtje.
  • Lullig slotje (al heb ik er ook geen last van)

Sinds 2 weken ben ik nu in het bezit van de Antec P-182. Voor de liefhebber van een strakke kwaliteitskast is dit wat mij betreft een zeer geschikt voorbeeld. Het gun metal black gekleurde staal rondom geeft de kast cachet ondanks de eenvoud van het uiterlijk.

De bouwkwaliteit en afwerking zijn wat mij betreft dik in orde. Het gewicht van 14kg heeft hetzelfde effect als de zware deuren in dure auto's. Je voelt de degelijkheid. Van buiten ziet de kast er onberispelijk uit. Nagenoeg alle scherpe randen zijn weggehaald door het staal op de randen te rollen. Het gebruikte staal voor de uitneembare kooien is dik en stevig. De kast staat op siliconen pootjes die erg veerkrachtig zijn tenijnde alle trillingen zoveel mogelijk te dempen. Tevens zijn er siliconen in de PSU mount en de HD mounts aanwezig om alle trillingen te dempen. En ja, ik heb zeker het idee dat dit werkt. Mijn HD is nauwelijks waarneembaar.
De zijpanelen maken gebruik van plastic 'haken' i.p.v. de metalen haakjes om de kast dicht te schuiven. Bij mij is er helaas één afgebroken. Ik heb echter het idee dat dit gewoon pech is. De andere haken zijn stevig en zouden geen enkel probleem moeten vormen tijdens normaal gebruik. Verder zijn de zijpanelen stevig en gemaakt uit 3 lagen. Het slotje aan de voorkant is wel heel erg lullig en had wat mij betreft überhaupt weggelaten mogen worden. Het deurtje is stevig (ook 3 lagen). Het dubbele scharnier is van kunststof en door de luchtrooster structuur is het enigszins flexibel. Dit had wellicht iets meer solide gekund. Evengoed voldoet het prima zo.

De hoeveelheid inbouwmogelijkheden lijken mij afdoende met 6 interne en één externe 3,5" bays en 4 externe 5,25" bays. Normale voedingen passen zonder meer. Alleen bij het plaatsen van een extra lange voeding zal de ventilator onderin moeten verdwijnen. Mijns inziens geen onoverkomelijk bezwaar.

Er is plek voor in totaal 5 casefans waarvan er 3 standaard meegeleverd worden. Het systeem is gescheiden in twee gedeeltes. De PSU zit onderin met maximaal 4 HD's. Standaard bevindt zich in het midden van dit compartiment een 12cm fan. Met 1-2 HD's is de afzuiging van de PSU al genoeg om deze ruimte koel te houden. De lucht wordt aan de voorzijde langs de HD's door een filter naar binnen gezogen.
Het moederbord en alle andere devices zitten in het bovenste compartiment. De lucht rond de processor wordt aan twee kanten afgevoerd door 2 12cm fans. Optioneel kunnen er 1 of 2 fans geplaatst worden die samen of alleen een airduct vormen om de videokaart/ruimte te koelen. Ook deze lucht wordt aangezogen door een filter. Het filter vult zich bij mij zichtbaar in korte tijd, dus wat dat betreft helpt dat echt goed! Zelf heb ik de ventilator uit de PSU ruimte in het mobo gedeelte geplaatst.
Standaard draaien de fans bij mij op de laagste stand wat meer dan voldoende is voor een goede luchtstroom. Hierdoor kan het systeem lekker stil blijven.

Zoals gezegd is het uiterlijk wat mij betreft ontzettend goed. Een regelrechte eye-catcher met tijdloos stijlvol design.

Over het installatiegemak lopen de meningen geloof ik wat uiteen. Zelf heb ik geen enkel probleem gehad om mijn pc gebruiksklaar te maken. De kabels kunnen perfect achterlangs geleid worden. Om ruimte te creëren is het mogelijk om de 3,5" HD cases te verwijderen waar ik gretig gebruik van heb gemaakt. Het installeren van de PSU is uitgebreider omdat er een soort harnas omheen gaat. Dit is inderdaad meer werk, maar het idee daarachter (dempen van trillingen) is logisch en de kleine extra moeite waard. De HD's in de onderste kooi gaan met extra lange schroeven vast om ze op te hangen in siliconen 'ringetjes'. De HD's uit de bovenste kooi worden in brackets geschroefd welke vervolgens tool-less in de kooi geschoven worden. Alles voor de 5,25" bays moet worden voorzien van een rails aan beide zijden waarmee hij perfect in het systeem glijdt en tot precies de juiste diepte komt.
Al met al is het dus geen tool-less design, maar dat vind ik eerder een pré dan een nadeel. Nadat bijv. de rails aan de optische drive bevestigd zijn is snel en tool-less verwijderen wél mogelijk, waarbij je de zekerheid hebt dat het heel goed vastzit.
De onderdelen die eventueel vaker verwijderd moeten worden zoals de 2 kooien, die zijn met een duimschroef te verwijderen. De rails zorgt ervoor dat je zo'n kooi makkelijk uit de kast trekt.

De prijs... 115 euro. Misschien een hoop geld voor een behuizing, maar hij is het mij meer dan waard. Het systeem werkt behoorlijk stil en zit zeer degelijk in elkaar. Ik zou 'm zo nog een keer kopen.

Foto's geleend van internet.

In het laatste plaatje zie je de 2 intake roosters. Bij het bovenste rooster is het deurtje met de grill opengeklapt waardoor je nu rechtstreeks tegen het filter aankijkt. De grill beneden is wel gesloten.
De deur kan 270 graden openklappen. De eerste fase is iets meer dan 180graden waar het zijrooster nog niet meedraait. In de tweede fase draait het zijrooster mee om z'n lengteas om de deur in totaal 270 graden te kunnen laten openen.

Heb jij ook een Antec Performance One P182?

Plaatje zou wel handig zijn hè ;)

Verder een nette review, en ik vond de kast zelf ook heel mooi :-)

[Reactie gewijzigd door Repsaj_Nav op 16 januari 2008 17:53]

Mja, ik ging er eigenlijk van uit dat iedereen wel zou weten hoe de kast er uit zou zien bij het lezen van een review. Evengoed heb ik je tip ter harte genomen en een aanal pics geplaatst om de belangrijkste dingen te laten zien.
Mooie uitgebreide review.

Jij hebt die standaard 3 12 cm casefans er ook in zitten?
En boven en opzij, daarin geen gaatjes?
Of is ie net als de antec SLK geheel dicht op voor en achter kant na ?

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 16 januari 2008 19:02]

De standaard 12cm fans zitten er inderdaad in. De fan uit de PSU ruimte heb ik echter als intake fan voor het mobo ruimte genomen.

Zijkanten zitten geheel dicht. Aan de voorkant zitten 2 intake roosters met daarachter een filter. Als de deur dicht is dan komt de lucht via sleuven aan de zijkant van het deurtje naar binnen. Verder zijn de pci sloten (of die metalen klepjes om dat af te dichten) voorzien van een uitsparing waardoor de lucht die je op je videokaart blaast direct naar buiten zou kunnen.
Bovenkant zit natuurlijk een ventilator :)

Op dit plaatje zie je de elementen die ik bedoel (sleuven in deurtje, fan achter en boven, uitsparing in pci brackets)

[Reactie gewijzigd door SPQR op 17 januari 2008 00:39]

Geen e-sata? Meestal zie je die toch terug op het moederbord, ik heb iig nog geen kasten gezien met een e-sata front poort als je dat soms bedoeld. verder nette review, alleen wat vind je van de degelijkheid van het duurtje? Ik was bij Alternate en kon hem even zien maar ik vond het te zwak aanvoelen.
Deurtje staat sinds gisteravond ook in de review. Wat mij betreft is het deurtje zelf stevig genoeg. Het 270 graden klapmechansme maakt de constructie iets slapper. Met name voorbij de 180 graden, wanneer het zijrooster dient als 2de draaipunt (scharnier). Dit is eventueel voor verbetering vatbaar, maar ik vind het geen afknapper.

E-sata zie je inderdaad terug op het moederbord via een PCI bracket die meegeleverd wordt. Dit zit alleen dan wel aan de achterkant van je kast, wat nou net niet praktisch is. Er zijn enkele kasten met e-sata poort aan de voor/bovenzijde. Voor mij geen gemis, maar kan me voorstellen dat het voor sommige mensen wenselijk is. Het slotje had daar mooi voor kunnen uitwijken.
Enkele kasten van Thermaltake hebben een e-sata poort verwerkt zitten in de behuizing (Soprano DX onder andere).
Wat voor een videokaart heb je in de kast zitten? Zou een 8800GTX erin passen?
Er zit nu een 8800GT in mijn kast welke prima past. Doordat de PCI-e voedingskabel geen stekker met een hoek van 90 graden heeft heb ik de fan die optioneel op de bovenste kooi komt weg moeten halen omdat de kabel anders nét in de fan zou prikken. Dit zou best makkelijk op te lossen moeten zijn volgens mij.

De 8800GT is 23 cm lang, gemeten vanaf het begin tot het eind van de printplaat (bracket dus niet meegerekend omdat deze voor iedereen even groot is). Als je de bovenste kooi nodig hebt (bij plaatsing van méér dan 4HD's in je systeem) dan kan je tot ongeveer 25cm gaan met je kaart. Heb je de bovenste kooi (en dus 1 externe en 2 interne 3,5") niet nodig dan kan kan je kaart nog veel langer zijn

[Reactie gewijzigd door SPQR op 17 januari 2008 09:54]