Specificaties 2,6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N95 Grijs Review

MADG0BLIN 16 januari 2008, laatste update op 16 januari 2008, 2.037 views

Nokia N95 Grijs

Pluspunten

• VEEL opties. Erg veel opties.
  • Wifi
  • Interne GPS module.
  • Erg veel software verkrijgbaar voor het toestel
  • Fotocamera is behoorlijk goed voor een camera.

Minpunten

• Slider lijkt wat los te zitten.
  • Accuduur had langer mogen zijn.

Ik zal net als mijn voorganger wat verschillende dingen van het toestel beoordelen.

Features
Het toestel zit boordevol met leuke applicaties, handige applicaties en op internet zijn er nog talloze te vinden.
Daarnaast hardware matig zit ook alles erop wat ik nodig heb.
Diverse applicaties die erop staan:
Muziekspeler die behoorlijk wat formaten kan afspelen.
Radio.
Nokia Maps
Internet Browser
PDF Reader
Office Reader
Notities
Wifi
Support voor HSDPA, Bluetooth, GPRS, Infrarood, USB
Je kan je mail ophalen met SMTP, IMAP. Er zijn tools te verkrijgen voor exchange push mail.

5 Megapixel camera die naar mijn mening behoorlijke foto's kan maken.
GPS. Ik gebruik hiervoor Route 66. De fix is meestal binnen 30 seconden beschikbaar in de auto. Tot nu toe wordt ik goed geleid naar de bestemming.
Er kan ook een micro sd kaart in voor extra opslag.

Bereik
Ik heb momenteel Telfort erin zitten. Maar hij pakt ook automatisch het KPN netwerk. Ik heb overal prima bereik. Binnen, buiten, maakt niet uit.

Accuduur
Ik heb de telefoon nu ongeveer anderhalve week.
De eerste week vond ik het behoorlijk beroerd. Ik deed nauwelijks 1 dag met de telefoon. Dit kwam misschien ook wel omdat hij behoorlijk intensief gebruikt werd. Nu zit hij rond de 2 dagen en ik gebruik hem momenteel veel om te bellen en bluetooth staat altijd aan voor synchronisatie met mijn laptop en de headset van mijn telefoon in de auto.
Opzich niet verkeerd als je ziet wat er allemaal op het toestel zit.

Gebruikersgemak
Ik ben zoals altijd met nokia erg te spreken over de bediening van de telefoon.
Menu is vanzelfsprekend, te bedienen met 1 hand. Het enige nadeel is dat je sommige applicaties moet 'signen' voordat je ze kan installeren.
Maar met de vele handleidingen op internet is dit opzich geen probleem.
Het is de eerste keer dat ik een symbian OS telefoon heb, maar tot nu toe vind ik hem erg fijn.
Ik heb ook het gevoel dat hij vele malen sneller is als bijvoorbeeld sommige smartphones met Windows OS zoals de dual touch die ik een tijdje terug mocht gebruiken.

Design
Ik vind de telefoon er prima uitzien. Geen rare hoeken, past prima in je broekzak, en de meeste knoppen zitten op een logische plaats.

Bouwkwaliteit en afwerking
Zit prima in elkaar. De slider lijkt soms een beetje speling op te zitten, maar dat is bekend. Als ik problemen krijg ga ik wel naar een Nokia Service Point.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik vind de telefoon stabiel. Heb 1 vastloper gehad, maar dat kwam door buggy software. Ik heb direct de nieuwste firmware erop gezet, misschien dat dat ook wel scheelt.

Al met al ben ik erg blij dat ik dit toestel heb aangeschaft.

Heb jij ook een Nokia N95 Grijs?

2 dagen accuduur met veel bellen en constant bluetooth aan is best wel goed hoor ;) Hoe lang trekt ie het bij minimaal gebruik?

oh, en een foto zou je review wat opfleuren :)
Hiervoor had ik de 6021 en die duurde wat langer. Daar kon ik zo een dag of 5 mee doen.
Maar ja, misschien wat verwend. Ik kan er mee leven dat ie na 2 dagen leeg is.
Minimaal verbruik heb ik nog niet echt gehad, ik gebruik hem voor werk en bel er behoorlijk wat mee.

Kijken of ik een leuke foto kan vinden.
heb je ook al ervaringen met de gps, nl dit is de eerste nokia gps telefoon ben erg benieuwd naar de kwaliteit van (ontvangst, koud opstarten enz)
deze is erg afhankelijk van welke firmware geinstalleerd is, een aantal firmwares geleden zijn ze aangekomen met agps (assisted gps) juist omdat hun cold fix wel erg lang duurde (we hebben het over diverse minuten)... vervolgens is ook een firmware uitgekomen die de navigatie-software qua functionaliteit terugbracht, blijkbaar waren er problemen die makkelijker op te lossen waren door de funtionaliteit die deze veroorzakte te verwijderen dan er een echt softwarematige (lees debuggen) oplossing voor te vinden...

op het werk weerken wij met mobiele telefonie ook in combinatie met lbs, daarom hadden we ook al toegang tot prototypes van Nokia waaronder de N95... daarbij hebben we dus het hele gps-gebeuren en bijbehorende firmwares goed kunnen volgen...
we hebben ook een aantal aan externe BT gps-receivers, deze doen het allemaal beter dan het ingebouwde van de N95, en qua aantal satellieten (gevoelighedi dus) en qua tijd om een fix te krijgen...

uit ervaring kan ik ook zeggen dat de N95 nogal wat last heeft van het tunneling effect, waardoor hij in de buurt van hogere gebouwen nogal snel de kluts kwijt is...

persoonlijk denk ik dat Nokia gewoon lekker goedkoop een grote batch gps-receiver chips heeft aangeschaft, daarbij de kwaliteit ervan laten voor wat het was...

in principe doet hij het wel, dus het is wel te gebruiken, hij is wat langzamer en minder gevoelig dan andere gps-receivers, maar als je daarmee kunt leven dan valt het allemaal nog wel reuze mee...
Ik heb er eerst wat mee gespeeld met Nokia maps, maar daar vond ik hem wat tegenvallen. Voornamelijk de snelheid waarmee hij verbinding kon maken.
Met Route 66 werkt ie veel beter. Iets van 30 seconden en dan heb ik bereik en kan ik navigeren.
Ontvangst is dan prima. In het begin loopt hij misschien iets meer te zoeken, maar dat verdwijnt snel.
Mee eens, heb dan zelf de 8Gb versie ik moet toevoegen dat deze een langere accuduur heeft en iets sneller is. Voor de rest zou ik als minpunt 3 de snelheid naar de flash drive noemen.