Freecom Classic SL, 500GB Review

notsonewbie 24 januari 2008, 961 views

Freecom Classic SL, 500GB

Pluspunten

• Redelijk stil,
  • mooi zwart en strak design (smaak...twisten...)
  • aan/uit knop
  • 2 stekkers bijgeleverd bij de externe voeding voor EU en UK
  • Software (niet gebruikt)
  • USB 2.0 en +- 24 MB schrijf speed.

Minpunten

• Hoeft niet negatief uit te pakken, maar de oppervlakte voelt behoorlijk warm na zeg 10 minuten.

Mobiliteit Score: 4
Update 24-01-2008:
Nadat 90 GB van de disk gevuld is met data haalt de disk kwa gecopieerde bestanden nog 'maar' 19 MB p/s wegschrijf snelheid.
Was 24 MB, zie de review hieronder.
----------------------------------------------------------------
Soms heb je het idee dat backup's toch eens van pas kunnen komen.
In mijn geval is de NEC dvd brander niet meer zo best, en een HDD vind ik makkelijker in gebruik, delen e.d.
Deze freecom classic 500 kan ik meenemen, altijd ruimte tot ie vol is ;) (i.t.t. dvd's, 1 in de lade)
In de freecom behuizing zit een samsung hd501lj, 3.5 inch en 7200 rpm

Ook voor de oude laptop is deze extra opslag handig en bovendien de laptop kwa swap file 'sneller makende', als deze extern op de hdd staat via usb 2.0

Het ding bevat dus 500 GB en is NTFS gemaakt, dus ook files van bijv. 4+ GB kunnen er dus zo op gecopieerd worden.
Echt rap is de drive niet, +- 24 MB p/s sponst hij de aangeboden data op.
Stil is ie ook niet, maar zeker niet luidruchtig :z , laat ik het zo stellen 'ik hoor hem al niet meer'.

Kwa warmte is het m.i. een twijfel-geval en via google vond ik zowel snel defecte geraakte drives van dit type als mensen die er helemaal dol op zijn.
Mijn hoop is dat ik op de lange duur (1 maand in bezit) tot die laatste groep zal gaan behoren.

De casing is zwart, een soort van strakke sigarendoos.
Hij bevat een aan/uit knop, en het in bedrijf LEDje zit achter een doorzichtig 500GB 'venstertje' dat knippert (meer oplicht dan standaard gedimde stand) bij gebruik.
Software zit er ook bij maar dat gebruik ik niet omdat ik vista backup in combi met de agenda functie gebruik.

Mijn aankoop:

Heb jij ook een Freecom Classic SL, 500GB?

Als je vindt dat de schijf niet echt rap is...waarom zet je de snelheid dan als een positief punt neer?
Denk dat hij bedoeld dat de snelheid erg snel is voor een usb aansluiting :?
als de snelheid 19~24 is, is je laptop dan echt sneller las je de swap verplaatst? klinkt niet helemaal logisch, aangezien 4200rpm 2.5" HDD's dat volgens mij ook al moeten halen
Pizzaislekker: ik had meer snelheid verwacht, maar dit was voldoende.

Poweroy: Is dat zo? mijn kingston GT usb stick haalt op net zo een poort 30 MB...

Prulleman: mijn oude laptop heeft inderdaad 4200 rpm 40 gig. Door de swap extern te plaatsen scheelt dat lees en schrijf kop bewegingen op de interne disk.
Gemeten heb ik die disk nooit maar vlot voelt ie niet aan, en inmiddels is ie ook bijna vol dus sowieso wat trager. Met de swapfile (even groot) extern voelde hij direct vlotter aan.