Specificaties Dual core @ 2GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Pentium Dual Core E2180 Boxed Review

Toby01 22 februari 2008, 7.948 views

Intel Pentium Dual Core E2180 Boxed

Pluspunten

• PRIJS!
  • Overklokprestaties
  • Warmteproductie

Minpunten

• Ik kan er geen bedenken...

Algemeen
Mijn verwachtingen van deze processor waren niet absurd hoog. Ik wist dat het een budget processor is, maar met een groot overklokpotentieel. Ik heb een week geleden mijn E6850 verkocht aangezien ik de komende tijd minder aan gamen en op de pc in het algemeen ga besteden. Dus de daarom de overstap naar een lagere model met weer wat extra geld op zak.

Processor specificaties
Thermal Design Power: 65W
Thermal Specification: 73.2C
VID Voltage Range: 0.85V – 1.5V

Featureset
Net als de E6850 is de E2180 voorzien van de Intel Speedstep technologie. Hiermee wordt energie bespaard aangezien de standaard multi van 10 naar 6 zakt om de klokfrequentie omlaag te brengen als de pc "idled". Dat komt de temperatuur ten goede. De vermindering van de hoveelheid L2-cache van 4MB (E6850) naar 1MB maakt in de praktijk niet bijster veel uit. Bron

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Zeer stabiel. Zelfs met het overklokken draait deze processor ook nog stabiel (mits de juiste voltages zijn gekozen).

Overklokbaarheid
Voor de algemene tweaker is het toch altijd even spannend om de vraag te stellen: "Maareh, hoever kan-ie gaan?". Standaard loopt de E2180 op 10x200, 2Ghz dus. Ik verwachtte dat de 2.6Ghz in ieder geval zonder moeite gehaald zou moeten kunnen worden. Dus FSB naar 260 getild. De 2.6 bleek een makkie te zijn (alle volt settings op AUTO in BIOS). Net als mijn E6850 draait de E2180 stabiel tot ca. 3.2Ghz zonder aan de voltages te zitten. Uiteindelijk wist ik met 1.4V tot 3.4Ghz (425x8) te komen waarop ik stabiel 3Dmark06 , Crysis en FSX kon draaien. Het verbaasde mij werkelijk dat ik moeilijk het verschil kon vertellen tussen mijn vorige E6850 en de E2180 tijdens het spelen van spellen.

Ik moet nog testen waar de FSB wall van deze E2180 ligt en tot hoever ik hem kan klokken met max 1,55V. Conclusie is dat ook deze Intel chip weer een zeer goede overklokker is.

~[UPDATE - 1]
De FSB wall van deze chip ligt tussen de 455 en 460Mhz. Met 1.55V draait de chip nog stabiel op 3.6Ghz. Er zit dus nog meer in. Maar ja, boven de 1,55V wordt een beetje risicovol, dus ik laat het hierbij.
~[/UPDATE]

~[UPDATE - 2]
Benchmarks met E2180 @ 3.6 (450x8) en Ballistix Tracer PC6400 @ 1200Mhz 5-5-5-15:

Cinebench R10 Singel Core : 3506
Cinebench R10 Multi Core: 6499

SuperPi 1M: 16,547 seconds

Warmteproductie
Ik gebruik deze CPU in combinatie met de Scythe Infinity met 2x120mm fans in een "push-pull" configuratie. Bij een vrij lage kamertemperatuur (18-20 graden) liggen de idle waarden rond de 21-22 graden en stressed rond de 40 graden op 3,4 Ghz. Prima temperaturen als je het mij vraagt. Deze chips kunnen tot 73 graden weerstaan.

Voor 85 miezerige euries vind ik dit absoluut waar voor je geld. Vergeleken met de E6850 die toch bijna 3x zo duur is, is dit in mijn ogen toch absoluut de betere keus.

Een vergelijking in 3DMark06 met mijn systemen (zie ook figuur):

Systeem 1 (donker balken in het figuur)
Core2Duo E6850 @ 3.84 Ghz
Crucial Ballistix Tracer PC6400 @ 1200Mhz
XFX 8800GTS 320MB @ 702/1782/2000Mhz

13.043 punten

Systeem 2 (lichte balken)
E2180 @ 3,4 Ghz
Crucial Ballistix Tracer PC6400 @ 1066Mhz
XFX 8800GTS 320MB @ 675/1674/1944Mhz

12.017 punten

Ongeveer 1,000 punten verschil, waarbij een verschil van 400 Mhz in CPU snelheid en ook de videokaart in systeem 2 nog eens lager is geklokt dan in systeem 1. Deze 1.000 punten vertalen zich in een klein FPS verschil van gemiddeld 3 FPS in 3DMark06.

En nogmaals ook in andere spellen is het verschil tussen de 2 systemen nauwelijks merkbaar. Daar was ik zeer verbaasd over.

Mijn conclusie is dat E2180 een absolute topper is en dus zeker een aanrader voor de gebruiker die niet de duurste van duurste wil hebben, maar "value for your money" hoog in het vaandel heeft staan.

Heb jij ook een Intel Pentium Dual Core E2180 Boxed?

Als je even de CPU scores vergelijkt:

CPU1: E2180 haalt 85% van E6850.
CPU2: E2180 haalt 84% van E6850.

Kloksnelheden: E2180 staat op 88,5% van de E6850 in kloksnelheid.
Dus de 4 x zo grote cache heeft maar een invloed van een paar procenten hier.
Mooie review, ik had een E2140 en daar was de FSB wall helaas 375MHz.
Na even testen heb ik uiteindelijk geconstateerd dat de FSB wall tussen de 455 en 460 mhz ligt. Ik zal de review even updaten.
heb deze in bestelling staan totdat de Q9450 leverbaar wordt, maar zo te horen kon ik hier wel eens genoeg aan hebben :)
Zeker als je in je achterhoofd houdt dat vele spellen nog niet optimaal gebruik maken van quad cores. Dan heb ik het nog niet eens over het prijsverschil... :+
Woei ik krijg deze binnenkort, kijken wat ik ermee kan op mn X38-DS5 bord. Heb nu een E6850 erin zitten. Bedankt voor je review!
heel praktische review. Schitterend werk Toby. :)

Hoeveel RAM zit er eigenlijk in je systeem en wat voor mobo gebruik je?
Dankje Bardirella. Ik gebruik 2GB aan werkheugen i.c.m. een ASUS P5K-E.
Goede en informatieve review Toby ;)
Ik ga hem ook ophalen. Ik meer als genoeg aan :)

[Reactie gewijzigd door Dead Pixel op 22 januari 2008 19:24]

Dank U,
Na veel wegen en wikken 6750, 6550 misscjhien zelfs 6850 begin ik eerst maar een met deze. Koop ik volgens mij zeker geen kat in de zak, en vind mijn portomonnee het ook nog leuk.
Als je van plan bent om te overklokken raad ik zeker een aftermarket koeler aan. De standaard koeler zal bij snelheden boven de 2.6Ghz de CPU niet meer zo heel koel kunnen houden.