Specificaties Radiogestuurde muis en 5.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Mamba Review

ocf81 27 juni 2012, laatste update op 27 juni 2012, 935 views

Razer Mamba

Pluspunten

• Ligt fijn in de hand

Minpunten

• Veel te kleine batterijcapaciteit
  • Materialen kunnen niet tegen intensief gebruik
  • Te duur voor de geboden kwaliteit
  • Software maakt onnodig gebruik van de cloud - privacybezwaar.

3+ jaar geleden heb ik deze muis aangeschaft. Ik heb deze muis gekozen omdat het een draadloze gaming muis was die groot genoeg was voor mijn hand. Na enkele voelsessies leek deze muis mij het beste, ondanks dat hij destijds net geen ¤130 kostte. Dat vond, en vind ik nog steeds, een fikse prijs voor een knaagdier. De muis komt in een bijzonder mooi vormgegeven verpakking, een plexiglazen doos met stand.

Eerste gebruikservaring:
Helaas stelde de muis in eerste instantie engizins teleur. Toen ik de muis in werking stelde dreef de cursor overal en nergens heen. In tegenstelling tot eerdere muizen bleek mijn matje niet geschikt voor deze muis.
Na aanschaf van een nieuwe muismat was dit probleem grotendeels verholpen. De muis is/was dus niet goed in het filteren van ruis. Gelukkig heeft firmware update welke een tijd later werd vrijgegeven dit probleem grotendeels opgelost.
De driver support van Razer merk ik dan ook aan als traag. Het probleem is opgelost, maar wel pas een jaar na aanschaf. Gelukkig was het toen wel goed. De software die wordt meegeleverd is nogal flashy, maar doet wel z'n ding. Helaas heeft Razer besloten om de software sinds een jaar cloud based te maken. Iets waar ik niet zo veel trek in heb. Gelukkig is het mogelijk om de oude software nog via een omweg te downloaden via de support site.

Verdere gebruikservarbng:
De batterijcapaciteit is te klein om een hele dag te kunnen gamen, dit is toch wel een hele grote misser van Razer.
Waar andere muizen het zo bijna een week op een stelletje AAA batterijen kunnen doen, houdt de Mamba het net iets meer dan een halve dag intensief gebruik ermee op. Omdat er wel moet worden doorgegamed, moet de muis dan aan de draad. Door het propriėtaire ontwerp is de batterij niet los op te laden. De dock doet zijn werk verder goed, maar door de korte diensttijd van de batterij zal na verloop van tijd het grootste voordeel, het kunnen werken zonder draad, effectief gezien ongedaan te maken.
Voornamelijk omdat het aankoppelen van de draad op een gegeven moment gewoon te irritant wordt en je hem dan maar laat zitten, waardoor je eigenlijk met een dure deathadder aan het gamen bent.
Daarnaast is het zo dat de muis soms crasht. Dit probleem komt sporadisch naar voren, maar meestal komt het op het slechts mogelijke moment. (Murphy aan het werk)
Wanneer dit gebeurt stopt de muis met reageren op alle input, en het is ook niet meer mogelijk om de resolutie aan te passen o.i.d.
Als dit in het midden van een intense shooter sessie gebeurt is het helaas pindakaas en moet de muis uit en aan worden gezet. Het kost dan zo'n 30 seconden voordat de muis weer werkt. Zeer irritant voor een gamingmuis. (Dat moet toch wel een high availability product zijn in mijn ogen)
Wanneer de muis werkt functioneer deze naar behoren. Via de meegeleverde software is de werking van de muis goed aan te passen. Er kunnen macro's worden ingesteld, toetsen kunnen een andere windows knop worden toegewezen en de resolutie is makkelijk in te stellen.
Qua ergonomie ben ik overall positief. Het enige (kleine) minpuntje is dat de knoppen waarmee normaal de resolutie is in te stellen makkelijk per ongeluk kunnen worden ingedrukt. Dit kan frustrerend zijn wanneer men daar een macro aan heeft gebonden.
Qua duurzaamheid kan ik nog melden dat de rubbertjes loskomen. Ik heb dit opgelost door ze weer vast te zetten met lijm, maar liever zou ik een iets stevigere bevestiging hebben gezien. verder doet alles het nog prima.
Een ander probleem is dat naast het vastlopen, de muis soms alleen in de voorwaartse as werkt. Een reset is dan noodzakelijk. Het is waarschijnlijk een firmware bug die gerelateerd is aan de bug van het totaal uitvallen van de muis. (denk ik)

Oordeel:
Al met al vind ik echter dat voor deze prijs alles in een keer goed moet zijn, en dat is/was het niet. Vandaar dat de algemene score toch maar 2 sterren is. Voor de helft van de prijs heb je waarschijnlijk een muis die out-of-the-box met dezelfde functies die het nagenoeg even goed doet als deze muis na alle fixes.

Heb jij ook een Razer Mamba?

Ik mis eigenlijk een beetje de eigenschap die deze muis zo speciaal maakt: de lage latency. Dit is een van de weinige draadloze muizen die totaal geen lag zou moeten hebben.
De latency is voor mijn gevoel vergelijkbaar met die andere draadloze muizen. Zonder draad merk je wel dat je wat sneller kan bewegen dan met draad, maar dat merk ik ook bij andere draadloze muizen. Ik denk dat dat eerder toe te schrijven is aan het niet hoeven meeslepen van een draad, dan aan de responserate van de hardware.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 8 november 2013 20:20]