Specificaties PCI geluidskaart met 7.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1 Review

roy-t 20 november 2009, 9.817 views

Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1

Pluspunten

• Goede prijs
  • Optimaal geluid in DVD's, muziek en games
  • Helder met toch een goede bas
  • Losse instrumenten goed hoorbaar
  • Nog beter geluid in verbinding met een DTS/DD decoder-homecinema set

Minpunten

• Out of the box drivers zijn erg slecht

Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 3
CPU-belasting Score: 4
Sinds 2 dagen ben ik eigenaar van een Club 3D Theatron Agrippa 7.1 op Windows Vista Home Premium en ben er erg tevreden over.

Package

De verpakking is zoals ik van Club 3D gewend ben was de verpakking van buiten mooi zwart :P, en van binnen vrij mager qua handleidingen en dat soort dingen. Er werden wel zat kabels meegeleverd (toslink e.d.) Maar de handleiding staat alleen op de cdrom.

Installatie

De kaart is van normaal formaat en paste net niet perfect in het PCI slot, het knelde eerst iets maar dat kan aan mijn kast gelegen hebben.

Ik heb de kaart op mijn Terratec 5.1 boxen set (de oude houten versie) aangesloten dmv 3 minijacks.

Een maal in Windows meteen de drivers geinstalleerd vanaf de cd-rom, deze drivers werkten OK, maar er ontbraken wat functies in het mixer menu. Ook kwam ik er later achter dat tijdens de Windows 5.1 test de front speakers ook (zacht) geluid maakte als de rear speakers getest werden.

De drivers van Club3D zijn meer dan een half jaar oud. Maar ik las dat deze kaart exact gelijk is aan een AUZENtech Explosion7.1 op http://www.auzentech.com/site/download/updates.php staan de nieuwste drivers en deze werkten een stuk prettiger. Ik raad dan ook iedereen aan deze meteen te installeren ipv de standaard Club3D drivers.

Na het installeren van deze drivers werkt het allemaal perfect, en de voorspeakers doen niet meer mee met de achterspeakers, het geluid klinkt beter gescheiden en het configuratie programma's kent een extra tabblad en een paar extra opties.

De eerste DVD

Ik kom zelf van een Creative Audigy LS af, en toen ik Black Hawk Down in mijn computer stopte was ik echt heel erg verrast. Vooral het geluid van de rotoren van de helicoptoren was zo ontzettend goed. En ondanks het verbluffende luide geluid van de rotoren kon je toch nog een stuk touw horen vallen of een shell van een kogel.

Echt ontzettend top! Ik vond het verschil van onboard naar Audigy LS al ontzettend groot, maar nu klinkt het geluid nog weer een stuk beter. Ik zit echt tegen de max van mijn boxenset aan.

Muziek

Muziek klinkt een stuk helderder. En de losse insturementen zijn beter te herkennen. Ook hier top kwaliteit. Ook is de bass wat sterker als bij mijn Audigt LS waar ik de bas toch als slap ervaarde, maar de bas is zeker niet te luid, het staat standaard erg mooi afgesteld.

Games
In Crysis is het elke keer weer een genot om het geluid van een ontploffende granaat te horen. Het geluid in games is gewoon prima, maar hier merkte ik het minste verschil met mijn oude Audigy LS, misschien omdat je je op dat moment niet op het geluid concentreerd. Positieve uitschieters waren dus ontploffingen in Crysis, het geluid van een geweer in Cod4, en de FlakCannon in UT3Beta Demo.

conclusie
Voor 67E kun je gewoon geen betere geluidskaart hebben, ik gebruik zelf maar de helft van deze kaart, de toslink kabel om deze geluidskaart op je DTS/DD decoder aan te sluiten gebruik ik niet, en ik heb vrij standaard boxen, maar ontzettend wat een verschil in geluid!

Update: Onder windows 7 64Bit wil er wel eens zowel de 32 bits als de 64 bits versie van de audio tray applicatie opstarten. Dan kun je die tray niet openen en niet je geluidskaart goed instellen. Een makkelijke fix hiervoor is om even msconfig uit te voeren en "HsMgr.exe Envoke" uit te zetten en alleen "HsMgr64.exe Envoke" aan te laten staan.

Heb jij ook een Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1?

Hallo
Ik heb sinds één dag deze kaart, en stuitte tijdens het inbouwen op een brobleempje...
Ik heb namelijk de volgende vraag:
Kun je de front panel HD AUDIO ook aansluiten op de geluidskaart, of moet je die in de standaard on-board HD AUDIO connector houden, om de front panel audiopoorten te kunnen gebruiken?? Ik heb hier niet heel erg veel verstand van, dus zou ik het erg op prijs stellen als iemand mij hierbij kan helpen...
Heb het kaartje nu sinds januari. De drivers van Club-3D zorgden ervoor dat Windows XP niet meer uit standby of hibernate wilde komen. Met de drivers van Auzentech is dit opgelost! Dus ze hebben nog wel degelijk toegevoegde waarde :).
Onder vista werkt het hele dd live gedoe niet meer, als je hem aansluit op een dd/dts versterker en vervalt de hele meerwaarde van deze kaart. Kun je net zo goed je onboard pakken want je krijgt niet meer als stereo uit je optische uitgang.
Erg vervelende zaak is dat als je de doos bekijkt de indruk word gewekt dat onder vista alles ook functioneel is.

En wat betreft dat knellen van de kaart dat klopt, heb m ff voor mn xfi in de plaats gedaan en inderdaad de kaart gaat wat moeilijk op zn plek terwijl de creative er zo in plopt.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 12 maart 2008 17:58]

Huh, waarom zou DD live niet werken onder Vista, in het menu van mijn Xonar D2X kan ik die optie gewoon selecteren, en met hoorbaar verschil :). Zowel analoog als digitaal.
Of is het feit dat er alleen stereo uit de digitale uitgang komt een specifiek punt van deze kaart / dit merk?
Jaa.. want als je een DTS versterker hebt neem je ook echt genoegen met een onboard, ruis producerende chip... :z
Ruis op een digitale uitgang is verwaarloosbaar. Op het moment dat de hoeveelheid ruis zo erg word dat de binaire data van SPDIF word aangepast, komt dat niet door een ALC888'tje (o.i.d.) maar heb je andere problemen.
Problemen zoals jitter en upsampling artifacts heb je wel "last" van (nouja, misschien, als je tot die 0.000001% van de wereldbevolking behoor) met een onboard SPDIF, maar daar zal de Agrippa DTS het niet gigantisch veel beter doen.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 21 november 2009 13:13]

Volgens mij was dat alleen een issue met Creative (een andere Club3D geluidskaart heeft de creative chipset)

Maar ik kan het hier niet testen, dus geen idee.
Schitterende kaart en zeer leuke review ook :)

Als je enkel en alleen gamed, is deze kaart iets minder dan een Creative, omdat de X-Fi chip in games net iets beter klinkt. Maar als audiofiel zijnde, is deze kaart beter in al de rest.
Muziek, DVD's, 5.1 of 7.1, DTS en DD = prachtig!

_/-\o_
Mooie review, maar welke/wat voor kast heb jij dan?
Een Sharkoon Rebel 9 Economy, prima grote qua kast (HD3870 past er makkelijk in) alleen had ik het idee dat het mobo ietwat dicht bij de achterkant van de kast zat waardoor mijn geluidskaart en videokaart ietsjes lastiger te isntalleren waren, maar dit was echt maar een klein opmerkingkje en achteraf denk ik dat het net de compo kast/mobo/geluidskaart was :-)
lol verkeerde venster nvm :+ :o

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 6 maart 2008 21:16]

Hmm, de drivers die Club3d momenteel beschikbar stelt zijn EXCACT gelijk aan die van de Auzentech Xplosion. Dus het gebruiken van die Auzentechdrivers die aangesmeerd worden in de beoordeling heeft geen toegevoegde waarde meer.

Kaart doet' t hier verder Prima via optisch! Veel netter geluid dan met me crappy onboard en nice DTS nu. :P

Gebruik Vista 64 BIT!

[Reactie gewijzigd door Jamievanm op 19 maart 2009 01:05]

ben benieuwd, ik heb deze kaart ook vandaag besteld voor in m'n htpc;

in games schijnt ie wat minder te zijn dan bijvoorbeeld een X-fi, maar met films enzo zou ie erg goed tot zijn recht moeten komen, vandaar ook dat ik voor deze gekozen heb; games zal ik er niet mee spelen. (een 3450 trekt sowieso niet meer dan pacman op 640x480, maar blue-ray en HDTV speelt ie met gemak en zonder schokken op 1080p ^^)

[Reactie gewijzigd door Hammer op 10 april 2009 15:28]

Deze kaart heeft een geweldig geluid
maar de drivers zijn echt super slecht
houd hier rekening mee met de aanschaf,
het kan voor heel veel ergernis zorgen.
Gebruik je de Auzentech drivers of de drivers van Club 3D?