Asus EN8800 GTX/HTDP Review

Cpt.Sponder 16 januari 2008, 5.095 views

Asus EN8800 GTX/HTDP

Pluspunten

• prestaties

Minpunten

• erg duur

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Zoals beloofd bij deze de completere review van de 8800GTX.

Tip 1 van de faq is de uitleg waarom je een bepaald product gekozen hebt, dus laten we daar beginnen!
Ik heb samen met deze kaart een compleet nieuw systeem ge-kocht/bouwt omdat mn oude systeem aan vervanging toe was. (met het oog op de games die er toendertijd aan zaten te komen: crysis, ut3, cod4 etc.)
In plaats van de oude methode: "upgrade op upgrade" heb ik ditmaal gekozen om eens flink te sparen, en het in een (a twee <=kan nog upgraden ;D ) keer te doen.

Eerste indruk:
Wat als eerste opvalt bij de ASUS EN8800GTX is dat hij in een doos komt waar een flink moederbord zonder problemen in zou passen, inclusief de usual kabels cd-tjes boekjes etc. een flink grote doos dus.
Eenmaal uitgepakt zie je al snel dat de doos volledig in verhouding staat met de kaart zelf, het is een kaart van formaat, wat me al meteen bij de eerste tip brengt: Controleer voor aanschaf of je kaart wel in je kast past, dit is vast niet het geval met veel andere kasten (niet geprobeert, maar kan me zo voorstellen)
Verder zitten er in de verpakking de kabels om de kaart te voorzien van stroom, een kabeltje voor de kaart in SLI aan te sluiten, de usual cd's met drivers (een voor vista een voor xp) en twee volledige spellen: GRAW, GTI (racespel) en een cd inclusief sleutel met 3dMark2006 Om al deze cd's bij elkaar te houden heeft asus er ook nog een nep-lederen cd hoesje bij gedaan.

De kaart zelf komt met een fraai afgewerkte behuizing in een Ghost Recon:AW jasje. Een stoere soldaat (dezelfde als op de doos) kijkt je aan en lijkt daarmee te willen schreeuwen: "BRING IT ON!!" Jammer is dan wel voor de mensen met een window in hun staande kast dat de print eenmaal op het moederbord aan de onderkant zit. (en je m dus niet echt kunt zien.) persoonlijk geef ik niet zo veel om de looks van een pc maar meer om "de feel" van een systeem.
Onder de behuizing zit een flink koelblok welke de hitte af moet voeren naar het fannetje.

Specs
Onderstaand de specs van de rest vh systeem:

Moederbord: ASUS P5N32-SLI.
CPU: Intel dual core E6600.
Geheugen: Kingston 2GB 800MHZ DDR2 NON-ECC LOW-LATENCY CL4 DIMM (KIT OF 2).
HDD: 2x 320GB Seagate Barracuda in RAID 0.
Voeding: modulaire 620 WATT van Corsair.
Kast: Antec P180. (extra stille kast, voor "die feel" ;D )

De spullen waren makkelijk te bouwen mede dankzij de wel doordachte kast van antec. Wel moet gezegd worden dat er een bracket voor je HDD uit de kast gelaten moest worden, omdat anders de 8800 niet zou passen. Dit terwijl de kast toch een tik groter is dan de gemiddelde midi-tower. Dit geeft nog maar eens aan dat de kaart echt flink groot is.

Prestaties:
Eigenlijk heb ik nog niet de noodzaak gehad om over te klokken; het draait momenteel stabiel op windows XP met de CPU op 2.4 Ghz en het geheugen op 800Mhz.
De GPU op de kaart draait op 576 MHz en het geheugen (een flinke 768MB) op 900 MHz.

hiermee haal ik een score tussen 10120 - 10150 in 3DMark06 en 37873 in 3dMark2003.

Ingame vertaald dit zich in FPS welke je nooit had kunnen dromen in oudere games zoals ut2004 (200-600 FPS), en goede prestaties met nieuwere spellen zoals UT3 60FPS@1680x1050 maar ook op meerdere schermen 60FPS@2560x1024.
De kaart produceert hierbij wel wat warmte,van rond de 60 graden idle wordt de kaart gestressed al snel 70 graden.

De EN8800GTX is een goede kaart, maar het prijskaartje wat er aan hangt mag er ook wezen. Voor mensen die nu een videokaart aan willen schaffen zou ik ook zeker willen aanraden om de nieuwe 8800GT te bekijken (even snel pricewatch: 8800GTX ¤ 387,40 8800GT ¤ 206,-) Dan kun je dus voor 25 euro meer 2 GT kaarten in SLI zetten. Als de 8800GT uit was geweest toen ik mijn systeem samenstelde was ik waarschijnlijk voor die optie gegaan.

UPDATE Game-cijfertjes
Op verzoek hieronder wat cijfertjes van enkele games:

Crysis:
Crysis is een van de weinige spellen welke tot nu toe echt de kaart tot zijn max pushed. Ik heb dan ook de settings (ondanks dat het spel zelf alles op high zette) wat terug moeten schroeven om het spel lekker te laten draaien.

resolutie: 1280x1024
shadow, physics en shaders op medium, de rest op high.

Met het spel komen 2 benchmarks, 1 voor de CPU en een voor de GPU.
Gezien de review over de VGA kaart gaat, zal ik alleen de resultaten van de GPU posten:

Crysis GPU benchmark:

Average Tri/Sec: 29363080, Tri/Frame: 1054238

Unreal

Unreal 2004
resolutie 1680x1050
alle opties op high (holy shi....;D ).
min: 150FPS max: 350FPS gem:150-250
gemeten temperatuur na ong. 30 minuten spelen: 72 graden

zelfde settings maar dan op 1280x1024
min: 150FPS max: 450FPS gem:+/- 200-250
gemeten temperatuur na ong. 30 minuten spelen: 74 graden (vreemd je zou hier toch juist lagere temp. verwachten?)

UT3 (Unreal 3 engine)

Min:60FPS Max:60FPS gem:60
gemeten temperatuur na ong. 30 minuten spelen: 77 graden

Het lijkt erop dat de unreal 3 engine een max FPS van 60 heeft ingebouwd, alle levels draaien strak op 60 FPS, niets minder niet meer.

Bioshock (Unreal 3 engine)

Min:40FPS Max:60FPS
gemeten temperatuur na ong. 30 minuten spelen: 76 graden

Ook hier lijkt de engine een limiet van 60FPS te hebben.
Wel is het zo dat bij sommige tussen "filmpjes" met veel special effects (water en motion blur etc.) de framerate terug zakt naar min:40max50 FPS. Zodra je weer verder kunt spelen en de effecten weg zijn schiet de FPS weer naar de 60.

Stalker: Shadow of Chernobyl

Min:40FPS Max:90FPS
gemeten temperatuur na ong. 30 minuten spelen: 79 graden

Heb jij ook een Asus EN8800 GTX/HTDP?

Reviews door de redactie

zonder problemen, voldoende, ...
Niet echt duidelijk hé, meer benchmarks zou leuk zijn. De review lijkt me niet echt handig en nogal kort
Umm, wat is dit ?

Review? Dit is meer even kort samengevat! leuk maar om deze review ga ik die kaart nou niet halen ofzo..
Worst......review......ever......
Dat is ook geen waar, hij typt op z'n minst beschaafd (mits je de dt-vaut even negeerD). Maar inderdaad, de laatste tijd komen er veel brolreviews op T.net te staan. T.net-crew: ingrijpen aub!

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 15 januari 2008 16:44]

vind je ik vond de review van OMD over een hd3870 erger :P
doe geen moeite, die is verwijderd.

en ja, ik was ook op zoek :P
Inderdaad, hij zei dat zijn 2 X1950 pro's ( correct me if I'm wrong ) in CF beter presteerden dan 2 3870's in CF.
Lag eerder aan hem dan aan zijn kaarten :P
Dit heb ik nog nooit gezien!
Dit lijkt wel een msn gesprekje.
Dit is toch geen review!!
Ga is naar de FAQ, en LEES is hoe je een Review in elkaar moet zetten.
Dit kan je beter bij de site van aankoop zetten bij het product...
Maar niet hier op Tweakers, hier willen we fatsoenlijke en nette Reviews zien, die tenminste inhoud hebben!!
Link naar de FAQ (en leer ervan!)

Registratiedatum Dinsdag 15 januari 2008
Echt ook welkom hoor......
Cpt.Sponder, een review is een uitgebreide samenvatting met de ervaring die je met een product heb gehad. Dit is enkel een mening en hoort hier imo niet thuis.
das wel een erg beperkte review, he?

kun je nog wat vertellen over.. uiterlijk, installatie, bijgeleverde accessoires, overige mogelijkheden, problemen die je bent tegengekomen, testresultaten, ...

je schrijft bijvoorbeeld dat hij niet erg warm lijkt te worden. Wat is 'erg warm' dan? 50 graden? 60? 120? Beter noem je gewoon de temperatuur, en wat vergelijkende waarden wat internet (resultaten van andere mensen, of vergelijkbare kaarten)
Verder heb je het over 'voldoende' FPS bij games, wat is dan voldoende? ik zelf zou zeggen dat 40 à 50 wel zat is (gokje uit m'n hoofd, ben niet zo'n gamer), terwijl mening overklokker pas tevreden is boven de 80.

Verder vind ik het wat vreemd dat je aangeeft dat je veel betaald, en dat dat ook terecht is, maar dat je de prijs wel zo'n lage rating geeft. Goed, duur issie, maar hoe is de prijs/kwaliteit verhouding dan?

Niet om je te bashen hoor (zoals die schatjes boven me... is dat nou nodig? :P ), ik probeer alleen opbouwende kritiek te geven :)
Zie ook dat je nieuw bent. Kan je aanraden om de FAQ's/regels/enzo wel even door te kijken, aangezien het toch wel een beetje een strenge community is. Maargoed, weest welkom enzo en vermaak je, dat is immers wel de bedoeling.. (gok ik zo)

[Reactie gewijzigd door Xyzar_ op 15 januari 2008 16:31]

Opbouwende kritiek?
DIe gast meld zich vandaag aan, en bedenkt "Ik zal maar is een 'Review' schrijven over mijn videokaart".
Maar inplaats van een Review, krijg je dit slappe verhaal, wat TOTAAL niet uit minimaal ~125 woorden bestaat.
Dus dit moet gewoonweg verwijdert worden, of hij moet het aanpassen dat er een echte Review komt....
MS Word meld mij dat zijn review 76 woorden zijn :>
aanpassen dat er een echte Review komt
vandaar dus ook mijn tips om er wat beters van te maken.

(ook @moe_Szyslak:)
Val maar lekker van je stoel van het lachen om z'n review, maar moet je dat nou ook nog gaan posten? Er was al lang duidelijk gemaakt dat er het een en ander mis mee is, waarom moet je hem dan nog even een schop na komen geven?
Je kritiek is langer dan zijn review :')
teehee ^^ nice work.. dit vond ik toch iets beter lezen dan 't msn gesprekje hierboven.
Allen,

Jullie hebben alleen meer dan gelijk!!!
excuses voor de slechte review, het is geen excuus, maar ik wil toch even toelichten hoe en wat:

Ik zit momenteel op mijn werk, en wou alleen even aan een collega laten zien hoe de "nieuwe" tweakers schil eruit ziet (hij had al een jaartje of 2 niet meer gekeken, vandaar ook nieuwe login hij was de oude kwijt.....)
nu hadden we niet veel tijd, en zit ik ook niet achter mijn eigen spelletjes pc.

Ben ik jullie even voor:
"waarom dan toch op knopje verzend klikken??"
Nou, omdat ik wel van plan was om er een degelijke review van te maken. zie het dus als een eerste opzetje, zal m vanavond afmaken.

Wel, nu deze discussie toch loopt wil ik wel jullie mening hierover:

De ervaringen van een kaart (niet perse een VGA kaart) verschillen natuurlijk per systeem, wat voor moederbord, hoeveel (en wat voor) geheugen, type CPU etc. etc.
Persoonlijk vind ik dat dit eigenlijk ook bij een review hoort, maar ik hoor graag jullie meningen hierover.

hopelijk lezen jullie morgen op deze plek een review waar jullie wel happy mee zijn (das wel mijn doel ieg!!)

[Reactie gewijzigd door Cpt.Sponder op 15 januari 2008 23:22]

Okay, zo horen we het graag :)
Het is gewoon dat er de laatste tijd zoveel idiote reviews opkomen en ik dat een beetje spijtig vind...

Maak er wat moois van zou ik zeggen ;)

Tip: Zet er in het vervolg iets bij in de trend van "Work-in-progress" ofzo. Dat je een review niet in één keer kunt schrijven of in de vijf minuutjes dat je even tijd hebt, daar heb ik alle begrip voor.
**Zit het nog eens na te lezen, en ik vind eigenlijk wel dat er erg "agressief" gereageerd wordt ten opzichte van andere sites (valt me wel vaker op hier op tweakers) Persoonlijk vind ik dit wel jammer, wat op een vriendelijke manier duidelijk gemaakt kan worden (desnoods dmv een grapje) word hier op t.net al snel: "Worst......review......ever......"
slechts een voorbeeldje hoor...

maar dit geheel ter zijde.
Helaas is dit altijd een probleem geweest op Tweakers.... ook op het forum heb ik dit vaak ervaren.... Het is bijna niet leuk meer om een post te maken omdat je toch al weet dat er vervelend gereageerd gaat worden.... jammer maar helaas... om die reden laat ik het forum ook vaak links liggen... gelukkig voldoende betere alternatieven :)

Succes met je nieuwe review!
(ik heb ook de 8800GTX... maar dan in SLI opstelling.... draait als een tierelier... wereld kaarten zijn het!)
De reactie die je hier aanhaalt is idd niet echt opbouwend, maar het is dan ook zo, dat er wel heel erg veel -zeer- slechte reviews langskomen. Dit soort reacties komen dan ook gelijk als hetgene dat geplaatst erg slecht was (en dat was je review, in alle eerlijkheid ;)). Wat ook al opgemerkt werd, even een kleine hint dat de review nog niet af was, had waarschijnlijk wonderen verricht.
Aan de andere kant, als er in een review moeite en tijd gestoken zijn, zul je dit ook direct terug kunnen vinden in de reacties!

Maak er dus nog iets moois van! :D

[Reactie gewijzigd door Flipjack op 15 januari 2008 19:29]

Vat het niet al te persoonlijk op. Je hebt uitgelegd hoe het zit, maar hier op Tweakers verwacht iedereen dat je op (semi) professionele manier een review maakt. De kwaliteit blijft hierdoor hoog :)
Wat ik wel vind is dat als 1 iemand zegt dat het geen goede review is, dat er dan nog tien mensen zijn die dat ook moeten zeggen. Beetje kansloos bashen.
Ik zou zeggen: Maak de review af en snoer ze de mond :)