Specificaties 1TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

WD Green WD10EACS, 1TB Review

sonicred 14 januari 2008, 1.696 views

WD Green WD10EACS, 1TB

Pluspunten

• lekker stil
  • veel ruimte

Minpunten

• prijs
  • snelheid
  • vind hem toch wel zwaar que gewicht

De HDD 6V250F0 - Maxtor DiamondMax 10 heb ik vervangen door deze 1tb.

Hier aantal dingen wat mij opgevallen/ondervonden heb.

Het verschil qua gewicht scheelt 100 gram.
1tb = 650gram
250=550gram

De snelheid in de praktijk; het kopiŽren van de 250gb naar de 1tb is als volgt gebleken:

82gb
3652files
566folders
totale tijd = 20min

De 1tb HDD is echt bedoelt als opslag. Je merkt duidelijk wanneer je er iets naar toe kopieert of iso file's gaat runnen dat de hdd toch effen tijd nodig heeft.
zelf heb ik nog twee raptor schijven van WD. Heb deze al 3jaar nog geen problemen mee gehad. Dus kan niks slecht melden over deze firma of producten

Heb jij ook een WD Green WD10EACS, 1TB?

Wederom een ietwat korte review...Er zou op z'n minst een productbeschrijving bij moeten vind ik. Je vermeldt zelfs niet eens dat Western Digital met deze HDD een nieuwe reeks is gestart: de GP-serie. Deze heeft als grootste bedoeling het stroomverbruik van harde schijven terug te schroeven, waar deze HDD volgens bijna alle grote hardwaresites ook wonderwel in slaagt.

Maar, dit gaat wel ten koste van de snelheid. Zogezegd (marketpraatje) kunnen deze GP's hun RPM aanpassen naargelang de data load tussen 5400 ~ 7200 RPM, maar tot nu toe is gebleken dat geen enkele GP sneller dan 5400RPM gaat draaien, waardoor ze natuurlijk minder stroom verbruiken dan snellere HDD's.

Dat is de reden waarom je HDD even tijd blijkt nodig te hebben om bv. ISO-files te laden, en niet omdat hij zogezegd "voor opslag" bedoeld is. Er zijn zat andere terabyte schijven die even snel zijn als "gewone" 250Gb 7200RPM schijven, dus "voor opslag" is gewoon onzin :+ . (Hitachi heeft zelfs al een terabyte schijf op 10.000RPM draaien, zij het wel ietwat onbetaalbaar)

Als je een review schrijft, informeer je dan op z'n minst over het product!

PS Ik zal proberen je negatieve punt over het gewicht te negeren. Is het niet logisch dat je meer materiaal (en dus een zwaarder product) nodig hebt om meer op te slaan? Daarbij mag je even het rekensommetje maken met je oude HDD:
250Gb, 550g => 2.2g materiaal per Gb-opslag
1000Gb, 650g => 0.65g materiaal per Gb-opslag

Dus, ook hier komt de GP er positief uit :P
Alhoewel ik het onzinnig vind een HDD op zijn gewicht te beoordelen...

Maar goed, mijn post is al langer dan je review, dus ik zal er maar mee ophouden zeker...En zorg in het vervolg dat je toch op zijn minst een beknopte productbeschrijving geeft! Sorry dat ik zo zaag etc. maar je moet begrijpen dat reviews eerst en vooral informatief moeten zijn en iemand vertellen wat&hoe goed/slecht een bepaald product is. Wees eerlijk en besef dat jou review daar weinig toe bijdraagt :+
Inderdaad, een erg kort verhaal. ;)
Ik heb deze schijf ook en gebruik hem in een nas (ch3snas). Aangezien een nas 24/7 aan staat is het lage energieverbruik (en niet te vergeten de relateif lage prijs) de reden geweest dat ik voor deze schijf heb gekozen. Omdat iedere harddisk iedere willekeurige netwerk controller op zijn sloffen bij kan houden, is het voor mij helemaal niet van belang of hij ooit naar 7200 toeren opspint. of niet. Het enige wat mij persoonlijk erg opvalt is dat deze schijf erg stil is. Zelfs met mijn oor tegen het kastje kan ik nauwelijks opmaken of hij nu draait of niet.
Ik ben zelfs zo gecharmeerd van deze schijf dat ik een tweede heb besteld. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door vteuniss op 15 januari 2008 10:28]

Lol, jouw reactie lijkt al meer op een review dan de review zelf. Triestig imho...
Ik heb de schijf sinds vandaag ook. Gekocht in een Mybook Essential 2.0 voor dezelfde prijs als een losse schijf :+ Hij is bedoeld voor een Linkstation Pro NAS waar nu nog een Seagate 7200.10 320GB in draait. Het verbruik van de WD10EACS is onder load nog lager dan die van de 7200.10 idle :P Idle verbruikt de WD10EACS maar 4W. Ideaal voor in een NAS die 24/7 aanstaat inderdaad.