Corsair Obsidian 650D Review

Destynx 26 juni 2012, laatste update op 19 februari 2013, 2.732 views

Corsair Obsidian 650D

Pluspunten

• Mooi plexiglazen raam
  • Fan controller Nu kapot
  • Beide hdd cages verwijderbaar
  • Mogelijkheid voor 240mm radiator

Minpunten

• Geen interne usb 3.0 aansluitingen
  • Fans niet echt stil
  • Plexiglazen raam wordt snel vies

Ik heb deze case nu een maand, dus tijd voor een review.

Heb de case nu al wat langer (bijna een jaar) dus heb wat dingetjes aangepast. Alles in subscript tussen haakjes is toegevoegd.

Corsair 650D

De Corsair 650D is een mooie stevige case, met een mooi raampje aan de zijkant waardoor je je componenten goed kan zien. De case kwam in een stevige doos met dik piepschuim en ook een mooie donkere hoes over de case. Er zit wel een gebruikershandleiding bij, maar die stelt niet echt veel voor. Dat is echter geen probleem aangezien het inbouwen voor zichzelf spreekt.

Reden van aankoop
Mijn oude case was een MS-Tech CA-0300 Hornet (foto binnenkant klopt niet helemaal want ik had een bottom mounted psu en wel een aantal openingen voor kabels), welke nogal klein was, veel lawaai maakte, geen ruimte had voor een 240mm radiator (Corsair H100) en ook geen mogelijkheid voor cable management.
Daarom besloot ik een andere case te kopen. Doordat ik geabonneerd ben op LinusTechTips en NCIX.com had ik deze case al een aantal keer voorbij zien komen bij een aantal van hun pc's. Ik vond de volwassen behuizing (zonder extra led fans en rare vormen)
i.c.m het mooie plexiglazen raam mooi, en besloot deze case daardoor te kopen. Ook heb ik van te voren van reviews op youtube bekeken, en natuurlijk ook hier wat rondgeneusd

Vormgeving
Het mooie raampje is een van de redenen dat ik de case gekocht heb, samen met 2 blauwe led fans voor mijn H100. Ik heb nu ook 2 blauwe led strips van BitFenix besteld en ook een blauwe 200mm led fan voor aan de voorkant voor een mooi blauw licht (deze zijn uiteindelijk geannuleerd omdat ze er opeens een maand langer over deden om bezorgd te worden).
Wat ook handig is is dat je allebei de hard drive bays aan de voorkant kan verwijderen. Daardoor heb je betere airflow omdat de 200mm fan direct je case in kan blazen.
Ondanks dat er veel ruimte aan de achterkant van de case zit voor je kabels, staat het paneel aan die kant een beetje bol. Dit komt waarschijnlijk omdat ik geen modulaire psu heb en gewoon slecht ben in kabelmanagement (heb nu een modulaire psu gekocht, OCZ Fatal1ty 750W, en dat probleem is daardoor opgelost)
Er zitten totaal 6 hdd bays in en 4 5,25 inch dvd bays in. Ook zit er op elke hdd bay mountain holes voor ssd's. Ik heb zelf 2x 1TB, 1x 1,5TB en 1x OCZ Agility 3 120GB er in zitten.

Cablemanagement
Er zijn genoeg openingen voor je kabels. Deze zijn hebben allemaal rubberen "grommets" waardoor je de kabels erachter niet meer kan zien. Ook zit er (wel te verwachten bij zo'n case) een opening boven de cpu om de 8 pin cpu power cable doorheen te doen. Het enige nadeel is is dat die opening nogal hoog zit. Mijn kabel redt het nog net maar de kabel van een vriend van mij (
OCZ ModXStream Pro 600W) net niet. Een ander voordeel voor een nadeel is dat er een mooie opening voor de usb 3.0 kabels zit zodat die achterlangs door die opening in je moederbord kunnen.

Airflow

Deze case heeft door zijn grootte en standaard 2x 200mm fans en 1x 120mm fans een goede airflow, al is er natuurlijk helemaal aan jouw of je extra fans wilt kopen, of dat je de standaard fans op andere plekken wilt monteren. Standaard zit er 1x 120mm fan aan de achterkant voor exhaust, 1x 200mm fan aan de bovenkant voor intake en 1x 200mm fan aan de voorkant bij de hdd's als intake. Je kan in totaal 2x 120mm of 140mm fans, of 1x een 200mm fan aan de bovenkant monteren, 1x een 120mm aan de achterkant en 1 x een 200mm fan aan de voorkant. De fan controller is eigenlijk gewoon een switch tussen low-med-high. Zelfs op low zijn de fans niet echt stil dus als ik mijn pc 's nachts aan laat staan plug ik de 200mm front en 120mm rear los. Dat scheelt een hoop geluid. In total kan je op de fan controller 4 fans aansluiten. (Heb nu een aparte fan controller gekocht, De Scythe Kaze Master 5.25, welke nu de meeste fans aanstuurt. De fan controller van de case ging op een gegeven moment raar doen, en bleek ongelofelijk heet te worden. Je brandde er letterlijk je vingers aan. Deze is nu dus niet meer in gebruik.)

Stof

Vaak heb je na een tijdje last van stof in je case, doordat dat wordt meegezogen door de fans of door kleine kieren naar binnen komt. Voor de front fan zit een dust filter welke je er zo uit kan halen. Je klikt het filter er zo uit door hem een stukje in te drukken en hij klikt zo los. Ook onder de psu zit een dust filter welke je er zo uit kan schuiven. Ik heb 5 van de 6 fans (4 op de h100 en 1 200mm front) lucht naar binnen blazen en de fan aan de achterkant naar buiten blazen, waardoor er een positieve luchtdruk in mijn case ontstaat en er zo dus moeilijk stof door kieren naar binnen kan komen.

Extra's
Deze case heeft een aantal extra's ten opzichte van andere cases.
Een daarvan is de al besproken fan controller. (Welke nu dus kapot is.)
Een andere is de hot swappable hdd opening aan de bovenkant van de case welke je met een klepje kan afsluiten. Voor de rest zit er nog een standaard paneeltje op met 2x usb 2.0, 2x usb 3.0 en een Firewire aansluiting en de audio in en uitgang. Ook zitten hier je aan- en reset knop op. De usb 3.0 kabels hebben geen interne header, maar moeten door de case naar achter worden gebracht en dan in het moederbord geplugd worden. Ik heb hier een adapter voor gekocht, zodat ze wel direct op mijn moederbord aangesloten kunnen worden.

Dit was mijn eerste review, en blijkbaar stellen jullie het niet op prijs als ik een halve review plaats en die later afmaak, dus daar zal ik de volgende keer rekening mee houden

Heb jij ook een Corsair Obsidian 650D?

Reviews door de redactie

En hij is nu ook uitgewerkt, als iemand tips of aanmerkingen heeft hoor ik het graag

[Reactie gewijzigd door 195780 op 25 juni 2012 23:15]

De foto's waren ook betere kwaliteit, maar ik moest ze verkleinen omdat foto's groter dan 300kb niet op tweakers geupload kunnen worden. En noem eens een paar spellingsfouten, dan kan ik die verbeteren.
Heb inderdaad niet echt een goede camera gebruikt (HTC Wildfire S). Ga binnenkort met een normale fotocamera wat nieuwe foto's maken.
om de bolling weg te werken zou je dit soort connectors kunnen gebruiken: http://www.frozencpu.com/...A_EZ_Crimp_Connector.html

Zie laatste plaatje
De sata aansluitingen zijn niet echt he probleem niet.
Het probleem is meer dat ik gewoon de 24 pin kabel, 6 pin pci enz bij elkaar heb gebonden. Ik moet er eigenlijk een keer wat tijd in steken :X
Goede Review, prettig om te lezen. Heb geen idee waarom je maar 1 ster hebt, van mij krijg je er 3 :)
Dat kwam omdat ik een stukje van de review eerst had geplaatst en pas later de rest.
En bedankt voor je stem :)
Goeie eerste review, uitgebreid en goed toegelicht
Reden van aankoop toegevoegd
Ik zie het nut niet van in om een klein stukje van je review te plaatsen en deze later uit te werken...

Kun je je review niet in een documentje uittypen en wanneer deze klaar is pas posten? :)
Iedereen doet wat ie zelf prettig vind?

Je kunt de review toch ook niet lezen, en later een keertje terug kijken.
Leuk dat je de moeite neemt een review te schrijven, maar jammer dat je na twee zinnen klaar bent.
Wat word ik hier nou wijzer van? Je beschrijft niet eens welke alternatieven je bekeken hebt (als je dat al gedaan hebt), laat staan waarom je nou juist deze kast gekozen hebt.
Of hoe makkelijk/moeilijk het inbouwen is geweest, etc.

Nu weet ik alleen dat jij blauw licht in je kast hebt, joepie :X
Foto's staan erbij :)
Mooie revieuw van een mooie kast ( van mij ook +3 ).

Zou je de bovenste fans die op de h100 hebt niet beter als exhaust kunnen gebruiken?
Ik denk dat dat op de airflow en temps behoorlijk verschilt.

[Reactie gewijzigd door kobus71 op 24 februari 2014 15:18]

Bedankt voor je reactie, en ik gebruik ze tegenwoordig ook als exhaust voor mijn h100i, en het scheelt inderdaad een hoop. Alleen zijn de idle temps van mijn cpu nu iets hoger omdat er wat warme lucht door de radiator gaat ipv. koude lucht.
Gelijk heb je.
Idle maakt niet zoveel uit als de temps onder load maar lager zijn.
En de airflow is ook beter lijkt me.