AMD Athlon 64 X2 5000+ Boxed Review

Xero-X 15 januari 2008, laatste update op 15 januari 2008, 1.882 views

AMD Athlon 64 X2 5000+ Boxed

Pluspunten

• Goed Prijs/Kwaliteid verhouding.
  • Betrouwbaar

Minpunten

• Meegeleverde Cooler is niks waard.

Mijn configuratie...

Mobo: Gigabyte GA-M55S-S3, nForce 550
CPU: AMD Athlon™ 64 X2 5000+ Boxed, OPGA, Brisbane
Memory: Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 Kit (Retail, KHX6400D2LLK2/2G)
Graphics: NVIDIA GeForce 8600 GT
CPU Cooler: Zalman CNPS 9500A LED
Formaat (BxHxD)
Koeler 92 x 25 x 92 mm
Totaal 112 x 125 x 85 mm

5486 3D MARKS

All Results Comparison Your rank: 1857611 out of 3622269. You scored better than 51% of all systems.

Main Test Results

HDR Tests

1 - Canyon Flight (SM 3.0) 19.278 FPS
2 - Deep Freeze (SM 3.0) 23.262 FPS

Algemene beoordeling

Ik heb de algemene beoordeling een "goed" gegeven omdat ik al met al best tevreden ben over dit product.

Prestaties

Voor de prijs die je betaald voor dit product mag je over de prestaties echt niet klagen, hij is vergelijkbaar met een aantal duurdere cpu's such as INTEL (vergelijkbare snelheden, behalve het overclocken)

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Zeer stabiel mits je hem niet al te veel overclocked, en betrouwbaar is ie, starten en lopen ;).

Overklokbaarheid

Kan beter, maar daarvoor heb ik deze chip niet gekocht, je kunt hem (stabiel) goed gekoeld met mijn mobo en voeding 0,3/0,4 Ghz overklocken

Warmteproductie

Daar was ik niet echt over te spreken, werd erg warm (50C+), dus ik heb er een Zalman op gezet (voor type, zie boven)

Uitsekend!

Ik heb deze PC nu 4 maanden, ben er best tevreden over.

Ik heb er direct 2 gekocht een voor mij, en een voor mijn wederhelft ;)
Ik heb deze cpu gekozen omdat hij voor zijn prijs goed presteerd en altijd al een AMD liefhebber ben geweest.

CPU's die ik heb gehad:
AMD 3000 XP
AMD 3000 XP 64 bit
AMD 3500 XP 64 bit
AM2 5000 X2

~[Intel P4 2,600 8)7 :'(]

Toen ik klaar was met de intallatie heb ik de standaard cooler maar aan een goed doel geschonken (vuilnisbak)
want die hield hem stressed niet onder de 55C (IDLE 39/42C)
Overclocken met deze cooler was dus echt geen optie.

Toen ben ik een beetje gaan zoeken naar een cooler die mij in staat stelde het maximale uit deze CPU te trekken (op mijn relatief goedkope moederbord)
ik kan hem tot 3,040 GHz klokken maar niet erg stabiel,
ook al wordt de CPU niet warmer dan 32 C (IDLE) en 40/42 C (stressed).
Volgens mij ligt dit aan mijn moederbord icm mijn 400Watt Codegen Voeding (dat zijn geen toppers) Op 2,866Ghz draaid hij stabiel 30 C (IDLE) en 40/42 C (stressed)

Deze CPU is aan te raden aan iedereen die niet al te veel geld uit wil geven en toch een redelijk systeem wil (en geen DIE HARD overclocker is want dan moet je toch de Black Edition nemen met een wat prijziger moederbord)

Al met al dus:

Een goed betaalbaar, stabiel en redelijk snel CPUtje!

PS:
Even een tip voor de overclockers onder ons,
Het is best leuk dat er staat dat je CPU op 3,100 Ghz draait,
alleen zou ik wel even kijken of hij ook echt beter presteerd (met 3d benchmark)
het kan namelijk zo zijn dat hij SLECHTER gaat presteren als je hem te hoog clocked voor wat hij aan kan.

Zorg er ook voor dat je niet alleen je MHz in de bios (standaard Mhz 200) omhoog gooit,
doe ook wat aan je voltage.
mag je best een beetje mee klooien ;)

SUCCES!!!

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 5000+ Boxed?

ik heb een 4800+ en het enige wat ik gedaan heb is m'n FSB verhoogd van 200 naar 225 en de multiplier 'gelocked' op 12,5 draait nu keurig stable op 2,81GHz (stock =2,5) met een Zalman CNPS9500 AM2 om hem koel te houden.
Nette review, misschien tussenkopjes en iets uitgebreider (PCMark benchmark ofzo), misschien ook leuk om in de tekst te zeggen welke koeling je er op gezet hebt, het staat wel bij gebruikt systeem, maar in de tekst is ook wel handig.
Ik denk dat als je een Die hard overclocker bent met een krap budget je zoiezo niet voor een Amd x2 of x4 moet gaan, denk dat een E21** reeks van intel dan veel aantrekkelijker is doordat die met gemak (stock) naar 3ghz te OC'en zijn. verder nette review
Wiethoofd, hoe warm word je CPU stressed als ik vragen mag?

[Reactie gewijzigd door Xero-X op 14 januari 2008 22:55]

ik heb em stressed op een graadje of 40-45 (maximaal 50 met m'n vorige koelpastameuk van zalman zelf (nu AS5)), hangt deels ook van de kamertemperatuur af
Ik heb m'n 4800+ stabiel op 2.88Ghz, multiplier op 12x en LDT/HTT verband op 3x. FSB van 200 naar 240 :)

Max. 48* na 5 uur Orthos met een TT Bigwater setje.. Idle 32*
ik heb hem op 3300mhz stabiel hoger kan ik niet want de mobo ondersteund niety meer dan 1.350 volt lol..
temps idle18-30 load hoezo heet hoofd ???? plaats gewoon een goede cpu cooler bijv een thermeltake bigtyphoon en koop een kast met een 25cm sideblow fan.