OCZ Agility 3 120GB Review

thomaszandvliet 25 juni 2012, laatste update op 26 juni 2012, 2.218 views

OCZ Agility 3 120GB

Pluspunten

• De prijs
  • Snel
  • Plug en Play voor Mac

Minpunten

• Maakt gebruik van asynchronous NAND
  • Het installeren van Windows kan problemen opleveren de eerste keer

(Ik draai 2 SSD in RAID 0, en heb hierover een review geschreven)

Algemeen:
Ik heb zelf een MacBook Pro 13" (late 2011), en had de ervaring met mijn vorige laptop dat ik een HDD te traag vond werken, dit is de reden waarom ik heb gekozen voor een SSD. Ik ben uitgekomen op de OCZ Agility 3 omdat deze relatief goedkoop is, en theoretisch snel is. Ik heb er later voor gekozen om er een tweede SSD bij te plaatsen en ze in RAID 0 te zetten (om het systeem nog sneller te maken, en voor meer opslag). Ik heb een tijdje geleden mijn eigen computer in elkaar gezet, hier heb ik ook voor een agility 3 (120Gb) gekozen.

Prestaties:
Over de prestaties ben ik zeer tevreden, een van de prettigste dingen van de SSD vind ik dat je niet echt hoeft te wachten tot programma's openen, ik heb een aantal programma's getimed:
systeems voorkeuren: < 1 sec.
safari: 1 sec.
pages: 3 sec.
microsoft word 2011: 4 sec.
Aperture: 4 sec.
Photoshop CS5: 4 sec.
After Effects CS5: 12 sec.
de boot time gemiddeld rond de 12-14 seconden (vanaf indrukken aan knop). Ondanks dat hij zo snel is maakt hij gebruikt van asynchronous NAND, waardoor hij uncompressed bestanden sneller leest maar de meeste bestanden al gecompressed zijn als ze op de SSD geschreven worden.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid:
Over de stabiliteit ben ik tevreden, hij heeft nog geen enkele keer kuren vertoont. De betrouwbaarheid ben ik op het moment ook tevreden, ik kan hierover alleen niet veel zeggen omdat ik de SSD pas een half jaar in gebruik heb.

Compatibiliteit:
De compatibiliteit met mac is perfect, je stopt hem erin en hij doet het meteen je kan direct je OS erop installeren enz. Een nadeel is als je er windows op wil installeren moet je hem eerst formatteren voordat je er windows op kan installeren.

Ondersteuning door fabrikant:
De ondersteuning van de fabrikant heb ik niet nodig gehad dus hierover heb ik geen mening.

Prijs:
De prijs is laag voor een goede en snelle SSD. Ik heb persoonlijk voor de 120Gb versie gekozen omdat je aan 120Gb genoeg heb om je systeem goed te kunnen draaien, ook vond ik het de beste keuze euro/Gb gezien.

Kortom een echte aanrader

Heb jij ook een OCZ Agility 3 120GB?

Reviews door de redactie

Hoe heb je die RAID 0 configuratie in je MacBook gekregen? Ik kan er maar 1 HD in kwijt. Je bedoelt zeker dat je in je pc een RAID 0 configuratie hebt?
Superdrive eruit, 2e SSD met een caddy op de plek van de Superdrive?
Ik heb bij hddcaddy.nl een hdd bracket gekocht, hiermee haal je je cd/dvd speler eruit en zet je er een bay in waarin je een extra hdd kwijt kan.
Hoe zit het met de trim-functie met RAID0 eigenlijk? werkt dat wel in Mac OS ?
Nee trim-functie word niet ondersteund onder Mac OS X. je kan echter wel een plugin downloaden om het aan te zetten. Ik weet alleen niet of dit goed werkt ik heb het net geinstalleerd.

[Reactie gewijzigd door thomaszandvliet op 26 juni 2012 11:33]

bij mij staat er gewoon bij "about this Mac" Trim Support: Yes
Ik heb de plugin gedownload en nu staat er bij mij ook trim support yes, maar ik weet niet zeker of dit goed werkt. Maar voordat ik de plugin had geinstalleerd werkte het niet op mijn MacBook en Hackintosh
Hoe zit het met de trim-functie met RAID0 eigenlijk? werkt dat wel in Mac OS ?
Let op : TRIM WEKRT NOG STEEDS NIET IN RAID0 !

Misschien in de toekomst...
De sata aansluitingen in een mac, zijn 3gb? Dat zou de lage maximale snelheid verklaren.
Bij mijn MacBook staat ze verbonden zijn met 2x 6Gb/s, ik zal nog een foto toevoegen hiervan
Ik heb zelf nu verschillende SSD's van OCZ. Allemaal defect(binnen 1 jaar)... Echt een ramp... Ik heb nu gekozen voor de Samsung 830, hopelijk houdt deze het langer vol ;)
Vervelend dat te horen, ik heb er tot nu toe geen last van gehad ik hoop dat ik er geen last van krijg. Veel succes met je Samsung 830.

Gewoon benieuwd maar waar gebruik je je SSD voor?
Dat windows eerst moet formatteren wil ik niet echt een probleem noemen, dat is standaard.
Op je plaatje staat een read van 329.9 mb/s maar bij de specs staat 525 mb/s, kan je me uitleggen hoe dat komt ?
dat komt omdat het OCZ is. De max snelheden zijn bij sandforce gebaseerd op gecomprimeerde data. Niet ale data kan dat dus lagere snelheid.
Voor twee ssd`s in RAID 0, wat je specifiek vermeld aan het begin van de review, lijkt het me hoe dan ook erg langzaam.
De prijs als positieve eigenschap valt ook te betwisten aangezien de Samsung 830 en
Crucial M4 nauwelijks of niet duurder zijn en de ervaringen daar duidelijk beter mee zijn.

[Reactie gewijzigd door messed-up op 26 juni 2012 01:13]

Ja klopt er zijn de laatste tijd zijn de SSD sterk in prijs gedaald, maar de agility 3 blijft toch wel goedkoop 85,- voor 120Gb
daar kan je patch voor vinden op het net voor trim manueel op te zetten.
Ja inderdaad, ik weet zelf alleen niet of deze goed werken. Het lijkt mij stabieler als het vanuit je OS wordt ondersteund.
Ik heb een Agilty 3 120gb... Is best een goed ding en vergeleken mijn WD raptor retesnel , ik heb hem nu bijna 2 jaar en 3 keer opnieuw Windows erop gezet en nog nooit enige issue er mee gehad ..

Ik zag een tweakers review en zag daar in sommige tests dat hij hoger scoort dan de vertex 3 dus het is best een goede SSD voor het geld .
Ja klopt, ik heb vlak na ik mijn review heb geschreven er nog een gekocht voor mijn desktop, ondertussen heb ik er nu een voor mijn desktop, MacBook en Server. Tot nu toe nog geen klachten