Razer Mamba 4G Review

mittring 23 juni 2012, laatste update op 23 juni 2012, 1.952 views

Razer Mamba 4G

Pluspunten

• Verpakking is schitterend
  • Comfortabel in gebruik

Minpunten

• Batterij duur is bedroevend
  • Batterij geeft geen 'low-battery' waarschuwing
  • Piepende muis knoppen
  • Lange opstart tijd wanneer de muis uit slaap stand gehaald wordt

Ik heb de nieuwe Razer Mamba (2012) nu ruim een week in gebruik en heb er gemengde gevoelens bij.

De verpakking was om door een ringetje te halen, zo mooi!
Het is echt een ware ontdekkingsreis als je een voor een de boekjes,, het snoer en de dock eruit haalt. Totdat je bij de muis zelf komt...

Ik had heel veel problemen de muis van de plastic beugel te halen. Ik heb zelfs contact op moeten nemen met Razer, omdat ik de muis niet los kreeg! Achteraf bleek dat het lipje dat tussen de muisknoppen zit, in de fabriek te ver doorgedrukt was en daardoor zo strak zat dat ik het niet los kreeg. uiteindelijk is het wel gelukt met wat gereedschap en grof geweld. Gelukkig heeft Razer heel snel gereageerd en was het dus vrij snel opgelost. Ik moet wel zeggen dat dit de eerste keer is dat ik de support al moest inschakelen bij het uitpakken...

Het aansluiten is uiteraard vanzelfsprekend. Ik heb de muis eerst direct aan het snoer aangesloten zodat deze de eerste keer goed kon opladen. De drivers werden direct door Windows 7 (Home Premium) gedownload en ook bij Razer zelf de uitgebreide software gedownload. Allemaal heel duidelijk en voor mijn doeleinden wellicht iets 'over the top'. Zo zal ik bijvoorbeeld de kleur van de LED in het wieltje nooit veranderen.

De muis is vrij zwaar (door de batterij), maar dat vind ik wel prettig. Hij ligt goed in de hand en de knoppen liggen precies waar je ze verwacht. De indicatie van de batterij is duidelijk zichtbaar en de muis voelt heel prettig in het gebruik.

De volgende dag heb ik dus het dock aan het snoer aangesloten en de muis voor het eerst draadloos gebruikt. Ik heb geen merkbaar verschil gemerkt, totdat ik een paar uur later, de muis niets meer deed. Ik weet niet precies hoeveel, maar zeker niet de door Razer beloofde 10 uur later, hooguit een uur of 6-8.
In de software had ik de default instellingen gehandhaafd en verwachtte dus een 'low battery' melding op 25% van de spanning. Deze waarschuwing heb ik niet gekregen en sindsdien nog nooit gehad ook. De muis houd er bij mij, vrij snel, zonder waarschuwing, gewoon mee op.
Ik heb sindsdien de batterij indicator in de gaten gehouden en die geeft heel lang een goede rest spanning aan, en dan houd alles opeens op. Waardeloos dus.

Het viel me ook op dat de opstart tijd nadat de muis een korte tijd niet gebruikt is, erg lang is. Ik begrijp dat de muis een energie besparende mode heeft, maar mijn vorige draadloze muizen hadden daar geen last van en daar kon ik ruim twee dagen mee doen. Dat waren trouwens geen Li-Ion batterijen!

Ook is het plaatsen op de dock best onhandig. Het ziet er allemaal schitterend uit, maar is verre van gebruiksvriendelijk. Dit, de lange opstarttijd en de extreem korte batterij duur, heeft mij doen besluiten de muis uitsluitend aan het snoer te gebruiken. Ik had hiervoor ook een gesnoerde muis, maar dit is niet waar ik een draadloze muis voor gekocht heb!

Tevens is een paar dagen geleden de linker knop gaan piepen. Elke keer dat ik met links klik, piept de knop. het is tot nu toe licht irritant, maar het wordt langzaam erger en ik ben bijna op het punt dat de muis terug gaat naar de winkel. Ik had enkele reviews gelezen waar dit al eerder gemeld was, maar dacht dat het wel mee zou vallen. Nou vergis je niet. het is echt vreselijk irritant!

Ik wilde een degelijke (draadloze) muis hebben van een gerenommeerd merk. Hoewel de Mamba mooi is, lekker in de hand ligt en comfortabel is, in het gebruik, ben ik zeer teleur gesteld in deze muis. Hoewel de verpakking schitterend is, had ik liever gehad dat het geld dat in het ontwerp en materialen ervan, in de muis zelf gestopt was. De batterij duur is véél te kort en er is geen waarschuwing om in te pluggen wanneer deze bijna leeg is. Bovendien is de bouw kwaliteit bedroevend. Een muis van ruim ¤ 110 hoort niet te piepen en een gaming mouse hoort snel te reageren, zonder een vertraging van ruim een seconde nadat je een berichtje getypt hebt.

Kortom het is voor mij niet meer dan een hele dure (snoer) muis, die nog maar net acceptabel is in het gebruik.

Heb jij ook een Razer Mamba 4G?

ik heb de oude mamba en nu je het zegt... ik heb ook nog nooit een low battery waarschuwing gezien o.O.

nooit een draadloze muis gehad dus als hij leeg was hadk altijd gewoon zooiets van tja dan maar kabel aansluiten :P

het lange opstart tijd wanneer de muis uit slaapstand gehaald word herken ik wel maar bij de oude mamba is dat bij een driver update verholpen, vreemd dat dat bij de mamba 2012 er nog in zit, en de bouw qualitijd is ook niet watk van razer gewent ben.

heb de originele mamba nu ongeveer 1 jaar en deze werkt nog helemaal zonder piepjes en doet het ook een 8 uur of zo op de batterij.

jammer om te horen dat de 2012 zo'n stap achteruit is op het gebied van bouw qualitijd en drivers :(
kwa·li·teit (de; v; meervoud: kwaliteiten)
1 mate waarin iets goed is; gesteldheid, hoedanigheid, aard: de kwaliteit van deze stof
2 functie: in zijn kwaliteit van burgemeester
3 goede hoedanigheid: iemand met kwaliteiten bekwaamheid; kwaliteitsartikelen
Normaal is je post zeker een downvote waard, maar nu ben ik het echt met je eens, zoveel fouten in 1 woord...