Eminent EM4481 Wireless Internet Camera Review

Acolyte 13 januari 2008, 1.953 views

Eminent EM4481 Wireless Internet Camera

Pluspunten

• Veel accessoires
  • Rijk aan features en instellingen
  • Goede ondersteuning en service van Eminent
  • WiFi functie werkt zonder ergernissen en heeft goede ontvangst

Minpunten

• 100% Afhankelijk van meegeleverde software
  • Framerates worden nooit hoger dan 20fps en zakt verbazend snel
  • Beeldkwaliteit laat te wensen over
  • Opstarten duurt relatief lang

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 3
Ik had een webcam nodig die niet al te duur was, WiFi ondersteuning had, ondersteuning had voor bewegingsdetectie, minimaal 640x480 had met een fatsoenlijke framerate en die een beetje gemakkelijk in het gebruik is. Niet helemaal gevonden helaas...

Eerste indruk
Verrast. Ik had hem bij 4Launch besteld, wat overigens ook heel goed ging. Donderdag besteld, zaterdag in huis. Het was een tamelijk kleine doos, waar ze best veel hebben weten in te proppen:
  • IP Cam zelf + adapter
  • 1m UTP
  • Standaard voor de camera (IKEA style zonder tools nodig te hebben)
  • Software
  • Extra lens voor nachtsituaties
  • USB kabeltje voor gewone webcam functie
Kortom alles wat Eminent zegt dat ze meesturen. Maar goed, desondanks toch wel aardig, al die accessoires.

De bouwkwaliteit is overigens best oke te noemen, het rammelt niet en de meegeleverde standaard is hier en daar verzwaard waardoor het een gevoel van stevigheid geeft en bovendien niet omdonderd onder het gewicht van de camera zelf.

Overigens moet je niet schrikken als het AAN lampje bij eerste keer proberen niet direct aanspringt, de webcam is dan aan het opstarten. Binnen een minuut is het apparaat gebruiksklaar. Ik was al bang met een DOA te maken te hebben, waar ik altijd een enorme hekel aan heb :P.

Installatie
De Eminent heeft 3 modi waarin het kan werken: USB Cam, IP Cam over UTP en IP Cam over WiFi. Ik vond het voor mezelf logisch dat ik via USB de camera kon instellen voor wat voor functie ik hem wilde gaan gebruiken. Dat bleek dus niet het geval, waar ik na een kwartier prutsen achterkwam door de handleiding er maar eens bij te pakken. De eerste installatie geschied altijd via de UTP functie van het apparaat. M.a.w.: je moet er eerst voor zorgen dat je het apparaat aansluit op je bedrade netwerk.

Heb je dat voor elkaar, dan moet je hem nog vinden. Gelukkig hebben ze er een tooltje 'IPCamFinder' bij gedaan die dat voor je doet. Helaas werkte de meegeleverde versie niet op Vista, maar op de website van Eminent staat een nieuwere versie (1.5) die het wel doet. Dit geldt overigens niet voor de WalkGuard software die nodig is als je het als beveiligingscamera wilt gebruiken; versie 6.2 is de laatste die ik heb weten te vinden, en deze werkt niet op Vista.
Afgezien van de vertraging door Vista is het tooltje erg straight forward. Je ramt op Find en als het goed is vind ie hem vrijwel direct. Is ook niet zo moeililjk, want standaard staat het ding op 192.168.1.100, waar het tooltje waarschijnlijk gewoon een ping naar toe doet. Je kunt vanuit hier direct wat dingen omtrent netwerk instellen, wat ik een aangename feature vind. Mijn netwerk heeft namelijk statische IPs en ook nog eens in de 10.x.x.x range, niet in de 192.168 range. Ik had mijn hart al vastgehouden of dit wel mogelijk was.

Heb je dat eenmaal gedaan, dan kun je hem in je browser bekijken en eventueel verder instellen. De mogelijkheden daarvan zijn redelijk eindeloos.

Gebruiksgemak
Ik vind dit tegenvallen. Op het eerste gezicht lijkt alles voor m'n moeder bedoeld te zijn, maar iets verder in het installatieproces zal het haar ongetwijfeld te technisch worden. Ik als ICTer had het er af en toe al lastig mee. De handleiding is wat dat betreft heel zuinig met de problemen behandelen en het apparaat installeren zou zo simpel als 5 stappen moeten zijn. Nou, echt niet. Met andere woorden: technisch onderlegd zijn bij aanschaf van dit apparaat is geen overbodige luxe, vooral wat betreft het netwerk gedeelte.

Beveiligingssoftware
WalkGuard, het pakket dat erbij geleverd wordt, is op z'n zachtst gezegd lastig om mee te werken. Het doet het wel, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het voelt niet solide aan, heeft een redelijke Windows 95 uitstraling en geeft niet al te veel informatie over hoe het ervoor staat met de verbinding.
Bovendien, en daar had ik het net al even over, werkt het niet op Vista, is er geen alternatief voor andere platformen (Linux, Mac OS), en is het werkelijk het enige stuk software dat overweg kan met de camera. WebCamXP, Recam, en andere software die mijns inziens wel veel vriendelijker en uitgebreider zijn kunnen nog niets met deze camera.
Overigens heb ik de bewegingsdetectie nog niet aan de praat. Wel continu opnemen, wat met de DIVX5 codec gebeurt (meegeleverd op CD) en ongeveer 25MB per minuut inneemt (320x240). Wees wel zeker dat je deze installeerd, ook al denk je dat je alle codecs hebt. Geen exacte versie die WG vereist, en je kunt niet veel meer dan je beeld bekijken.

Beeldkwaliteit
Tja, wat kan ik er over zeggen. Redelijk tot ondermaats. Maar wat verwacht je ook van een plastic lensje. De meeste webcams hebben hier last van. Vooral bij weinig licht heb je niets aan de standaard lens. Zoals de handleiding ook al aangeeft is dan de nachtlens handiger. Nadeel daarvan is weer dat kleuren groen en zwart een beetje vervormd worden overdag. Dit wordt netjes door Eminent aangegeven met een apart briefje in de doos.
Zelf adviseer ik je om de resolutie op 320x240 te houden met kwaliteit op medium. Zo heb ik de hoogste framerate weten te krijgen (rond de 20fps) en is de beeldkwaliteit redelijk.

Men dient trouwens wel zelf scherp te stellen door aan de lens te draaien. De Eminent heeft geen scherpstelfunctie. Aangezien een dergelijke camera toch altijd op een vaste plek staat is het begrijpelijk, maar niet erg vriendelijk. Wel heeft ie auto witbalans en belichting.

IP Cam functionaliteit
Ik zal me in dit onderdeel focussen op de WiFi stand, omdat de meesten hem hiervoor zullen aanschaffen en de UTP stand veel overeen komt.

Beveiliging
Puik geregeld. Je hebt een breed scala aan protocollen die ondersteund zijn. Feitelijk alleen WEP en WPA, maar dan wel alle variaties als WEP hex/ascii en WPA/TKIP en WPA/AES.
Ook kan er gekozen worden voor geen beveiliging en wordt keurig het MAC adres vermeld voor als je een white list in je router hebt ingesteld (zoals ondergetekende).
Wel is het oppassen met die mac adressen, het ding heeft er namelijk 2; een UTP en een WiFi adres. De laatste is soms wat lastig te vinden.

De webpagina voor de camera kan beveiligd worden met een wachtwoord, waar de mogelijkheid bestaat voor meerdere accounts met kijk- dan wel aanpassingsrechten.

Bereik
Niet uitvoerig getest, maar hij staat bij mij op een metertje of 8 van de router af en moet door verschillende muren. Geen verschil in framerates gezien tussen UTP/WiFi, dus dat bied hoop voor grotere afstanden. Officieel moet het gewoon de G standaard zijn.

Voor ongeveer 110 euro had ik persoonlijk wat meer verwacht, maar aan de andere kant weten we allemaal wat voor kwaliteit de goedkoopste uitvoering biedt van een productcategorie. Als je deze camera op XP wilt gebruiken voor continu opnemen en het niet zo nauw neemt met resolutie en bovendien een goedkope beveiligingscamera zoekt is dit je ding. Als je meer eisen hebt zoals bewegingsdetectie en meer onafhankelijkheid van software, dan kun je maar beter doorsparen.

Heb jij ook een Eminent EM4481 Wireless Internet Camera?

Handig om te weten, ik ben op zoek naar een goedkoop IP PTZ cameraatje waarbij er over TCP/IP of andere protocollen wat Linux ondersteuning aanwezig is. Anders had ik deze misschien wel geprobeerd. Bedankt!
Nou, de browserversie heeft alleen een ActiveX component nodig om te draaien. Dus wat dat betreft niet helemaal ongeschikt voor Linux. Maar dan ben je wel gebonden aan webinterface met alleen maar kijken en camerainstellingen wijzigen... :P