Specificaties 32" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE32D6500 Review

Grootstyr 23 juni 2012, laatste update op 23 juni 2012, 1.462 views

Samsung UE32D6500

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Clear Motion Rate
  • Game modus

Minpunten

• Gamen met Clear Motion Rate onmogelijk.
  • Geluid

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Ik gebruikte altijd een Samsung 2493HM om te gamen op mijn Playstation 3. Toen na een aantal jaar trouwen dienst de touch-knoppen het begaven werd het tijd om te zoeken naar een oplossing. Tijdelijk bestond deze oplossing uit het simpel doorverbinden van een paar kabeltjes binnenin de monitor, hierna heb ik toch maar gezocht naar een betere oplossing.

Toen ik de 24” monitor kocht was het een prachtig groot apparaat, nu ik toe was aan een nieuwe wilde ik eigenlijk toch liever iets groters. Omdat de keuze in grote monitoren beperkt is, en een TV voordelen biedt t.o.v. van een monitor ben ik gaan zoeken naar een mooie TV in het prijsklassement van 400 tot 500 euro.

Een aantal TV's van Philips en Samsung vielen qua uiterlijk in de smaak. Maar omdat het uiteindelijk toch om de beeldkwaliteit gaat wilde ik alle TV's die ik uitgekozen had graag zien voordat ik ze kocht. In de winkel vielen alle Philips TV's tegen bij bewegende beelden, en omdat dit nou juist is waar het bij een TV allemaal om draait vielen alle Philips TV's af.

Twee Samsung Televisies bleven over: de UE40D5000 en de UE32D6500. Uiteindelijk heb ik besloten om voor een iets feature rijkere televisie te gaan in plaats van een televisie die een groter formaat heeft.
Volgens een aantal reviews en volgens de consumentenbond presteerde de D6500 ook beter op pure beeldkwaliteit.

In deze review zal ik in gaan op de naar mijn ogen belangrijkste eigenschappen van de televisie.

Beeldkwaliteit
Bij een televisie gaat het natuurlijk primair om de beeldkwaliteit. In dit hoofdstuk zal ik de beeldkwaliteit van meerdere inputs behandelen.

Analoge televisie
Het testen van de beeldkwaliteit van de televisie begon met de analoge beeldkwaliteit. Het testen van de analoge beeldkwaliteit kwam eigenlijk tot stand omdat dit het eerste volledig aangesloten was.
De beperkingen van het analoge signaal van Ziggo uiten zich goed op de UE32D6500. Dit is natuurlijk een beperking van het signaal, en niet van de televisie zelf. Hierdoor kunnen we hier ook weinig waarde aan hechten. Het enige punt wat meegenomen moet worden is het feit dat analoge televisie op de oude CRT televisies er beter uitziet. Ookal scheelt de maat betrekkelijk weinig(32 vs 27 inch).

Digitale televisie met een setop box aangesloten via SCART
Na de enigsinds tegenvallende beeldkwaliteit van analoge televisie heb ik de setop box van Ziggo aangesloten op de televisie via SCART. De setopbox is niet in HD en ook SCART kent zijn beperkingen. Hierdoor verwachten ik niet veel meer dan de analoge beeldkwaliteit.
Niks bleek minder waar, digitale televisie heeft een veel betere beeldkwaliteit dan zijn analoge tegenhanger. Dit terwijl het niet HD is en aangesloten is via SCART. Het enorme verschil in beeldkwaliteit was verbazingwekkend. Het was nog geen HD, maar het is, in tegenstelling tot analoge televisie, geen straf om een paar uurtjes TV te kijken via de setop box.

Digitale televisie via CAM Module en Ziggo Smart Card
Omdat het fijner is om je continu te verbazen over de beeldkwaliteit in plaats van steeds een stapje terug te gaan heb ik digitale televisie via de CAM module voor het laatste bewaard. Het aansluiten van de CAM module was even prutsen aangezien niet duidelijk aangegeven staat op welke manier de CAM module in de televisie moet.

Om een CAM module in de UE32D6500 te steken moet je eerst een bijgeleverde module achter op de televisie monteren. Hierin kan je de CAM module steken waar de smartcard in gaat. In eerste instantie was het even schrikken, want ik had toch een CI+ televisie gekocht... Na even te zoeken door de bijgeleverde accesoires viel alles op zijn plek.

De beeldkwaliteit via de CAM module is verbluffend. Het beeld is haarscherp met kloppende kleuren op de standaard instelling. De kleuren van het beeld zijn wel feller en daardoor waarschijnlijk iets minder waarheidsgetrouw dan bijvoorbeeld de Sony 37EX420. De kleuren zijn bij te stellen in het menu dus dit moet geen problemen opleveren.

De UE32D6500 maakt gebruik van Clear Motion Rate technologie. De UE32D6500 is 100Hz met Clear Motion Rate 200Hz. Clear Motion Rate zegt iets over hoe goed de televisie bewegende beelden aan kan. De televisie maakt bepaalde berekeningen om de content zo vloeiend mogelijk op het scherm te toveren. Clear Motion Rate is een toevoeging met waarde, het tv kijken word mooier met de vloeiende beelden. Op het moment dat je Clear Motion Rate uitschakeld zie je dat de content zonder Clear Motion Rate veel schokkeriger is.

Clear Motion Rate is echter nog niet perfect. Door de berekeningen die de televisie moet maken om het beeld zo vloeiend te krijgen onstaat input lagg wat een probleem kan zijn bij het gamen, daarover later meer. Een ander minpuntje is dat Clear Motion Rate soms verkeerde berekeningen maakt. Tijdens een voetbal wedstrijd wordt de bal dan opeens dubbel afgebeeld op twee plekken dicht bij elkaar.
Dit komt slechts sporadisch voor en weegt dus niet op tegen de meerwaarde van het vloeiende beeld. Als uiterste oplossing heb je natuurlijk altijd nog de uitknop. Clear Motion Rate kan uitgeschakeld worden.

Input's
Op de Samsung UE32D6500 zit een breed scala aan inputs. Hieronder volgt een kleine opsomming van de aansluitmogelijkheden.
  • 3 x USB
  • 4x HDMI
  • Componentingang & Composietingang (AV)
  • Digitale audio-uitgang (optisch)
  • Pc-ingang (D-sub)
  • CI-sleuf
  • 1 x SCART
  • RF-ingang (kabel & satteliet)
  • Hoofdtelefoonuitgang
  • Pc-audio-ingang (mini-jack)
  • DVI-audio-ingang (mini-jack)
  • Ethernet (LAN)
Naast alle fysieke aansluitingen beschikt de UE32D6500 nog over een aantal draadloze aansluitmogeliujkheden zoals AllShare(De DLNA implementatie van Samsung) en natuurlijk WiFi.

Gamen
De televisie was natuurlijk gekocht omdat de oude game-monitor stuk was gegaan. De kwaliteit van de televisie tijdens het gamen was dus niet van een ondergeschikt belang. Toen de televisie aangesloten werd op de Playstation 3 herkende de Playstation automatisch dat het om een televisie ging die 1080p, 1080i, 720p, 720i en natuurlijk 3D beschikte. De Playstation vroeg nog even om welk scherm formaat het ging om de 3D functionaliteiten maximaal te benutten. Hierna kon het plezier beginnen.
Of toch niet...

Toen Call of Duty Black Ops werd opgestart werd deze meteen gestart in 720p 3D modus. Omdat ik nog niet beschikte over 3D brilletjes moest ik het voorlopig zonder 3D stellen. Op het moment dat 3D ingeschakeld wordt komt er in het scherm een aanduiding dat 3D ingeschakeld is en dat je op de 3D knop kan drukken om het weer uit te schakelen.

Echter als je op de 3D knop drukt voegt de televisie het 3D beeld weer samen naar een 2D beeld. Dit gaat echter gepaard met input lagg en een soort onscherpte op het moment dat het beeld snel beweegt. Call of Duty Black Ops kreeg al snel het stempel onspeelbaar.

Even zoeken op internet gaf de oplossing, playstations hebben niet de mogelijkheid om zelf te kiezen of je 3D wilt spelen of niet, als het beschikbaar is wordt het ook gebruikt. Bij de instellingen kun je echter wel handmatig instellen welke schermmodus je televisie ondersteund, 3D uitgevinken en tijd voor een nieuwe poging.

Het spelen van Call of Duty ging nu gepaard met een stuk minder input lagg. De input lagg was er nog steeds door de Clear Motion Rate en andere beeldverbeter technieken. De televisie beschikt over een game modus die met een knop alle beeldverbetering technieken uitschakeld. Na deze uitgeprobeerd te hebben was ik positief verrast. De input lagg was afgenomen tot een niveau waar het – voor mij – niet meer merkbaar was.

Bij het spelen van FIFA 12 heb je af en toe dezelfde perikelen als met het kijken van voetbal op de televisie. De bal wordt uitgerekt en op twee plekken afgebeeld. Op zich geen probleem omdat het opgelost wordt door de televisie in game-modus te zetten.

Gamen is dus prima te doen op de televisie op het moment dat de TV in game modus gezet wordt. Laat je Clear Motion Rate e.d. aan staan kun je tegen een aantal cosmetische problemen aanlopen

Televisie als monitor
De televisie wordt af en toe ook gebruikt als monitor. De eerste keer dat ik me laptop er op aan sloot kreeg ik spontaan hoofdpijn. De letters waren kartelig en probeerde te scherp te zijn. Na even zoeken bleek de lage resolutie niet het probleem maar de Sharpness. In het menu zit een Sharpness instelling diet standaard op 50 staat als je deze verlaagd kan je de televisie prima gebruiken als monitor.
De PPI van het scherm is natuurlijk wel laag door zijn 1920x1080 resolutie op een oppervlak van 32" maar los daarvan is het een heerlijk scherm om op te typen.

Samsung Smart TV.
De UE32D6500 heeft als speciale eigenschap dat het een SMART TV is. Dit houdt in dat er een Smart HUB is waar je apps kunt installeren. Naast Apps installeren kunnen er ook een aantal standard functionaliteiten van de TV aangeroepen worden zoals Input Select, AllShare en PVR(Personal Video Recording).

Het idee achter de Smart Hub is leuk, het is echter niet perfect uigewerkt. De Apps zijn over het algemeen langzaam en updaten kan niet in de achtergrond. Een ander nadeel aan de Smart HUB is dat het navigeren door de Smart Hub af en toe haperd waardoor je 3 seconden moet wachten voordat je bij een volgend icoontje bent.

Ook muziek, foto's en video's kunnen worden aangeroepen via de Smart Hub. De media kan op de televisie worden afgespeeld door een USB stick met de content in een van de drie USB poorten te stoppen.

Smart Hub kan dus nog op veel plekken verbeterd worden en is op dit moment dus niet meer dan een leuke toevoeging. De nieuwere televisie's hebben een dual core processor en hiermee zouden een aantal van de problemen mogelijk zijn opgelost.

Geluid
Het geluid van de televisie mist vooral heel veel lage tonen. Dat is opzich geen probleem maar doet wel afbreuk aan het film kijken zonder exteren speakers. Gesprekken zijn goed te verstaan en televisie programma's zijn goed te volgen.

Voor het filmkijken zul je dus wel extra speakers aan moeten sluiten tenzij je geen waarde hecht aan diepe tonen. In meerdere reviews wordt het geluid als gebrekkig bestempelt en ik kan het jammer genoeg niet anders dan eens zijn met deze conclusie.

De Samsung UE32D6500 is een prima televisie in zijn klasse. Het is een feature rijke televisie die voldoet aan mijn verwachtingen. Er zijn hier en daar wat struikelpuntjes maar die wegen niet op tegen de vele goede punten van de televisie.
Al met al vind ik de televisie echt een aanrader. Doordat de nieuwe televisies van Samsung uitgebracht zijn is de D-serie nog mooier geprijsd.

Heb jij ook een Samsung UE32D6500?

Goede review, er staat alleen nog een stuk van tweakers in:
Bij reguliere reviews in deze productcategorie verwachten we een tekst van minimaal 125 woorden.

Voor een uitgebreide review moet je ook positieve en negatieve eigenschappen invullen.

Bij het kopje smart tv :-)
Opzich prima review, ik zou alleen wat foto's toevoegen.