Acer X243W Zilver Review

Acer X243W Zilver

Pluspunten

• Helderheid
  • Algemene beeldkwaliteit

Minpunten

• Karig uitgevoerd
  • Niet echt goed verstelbaar (alleen te kantelen)

Na een geruimte tijd naar volle tevredenheid gebruik gemaakt te hebben van mijn Mirai dml 519w100 vond ik het stiekem toch wel tijd worden voor een nette upgrade. Dit vooral aangezien ik toch wel de royale leeshoogte miste die ik bij mijn 17" tft wel had; een reolutie van 1440x900 is erg fijn om films mee te kijken of te gamen, maar erg geschikt voor office en internet is het naar mijn mening niet echt. Mede om die reden ben ik rond gaan neuzen naar een 24" of 30" monitor als waardege vervanger.

Na mezelf een aantal keer verlekkerd te hebben bij de gangbare modellen van Dell, Apple en IIyama kwam ik toch tot de conclusie dat dergelijke modellen gewoon te ver boven m'n gestelde budget vielen. Voor het gros van de modellen kan namelijk een redelijke 2e hands auto aangeschaft worden; dat kon ik me als zuunige hollander helaas niet verantwoorden. Een upgrade van 1 of 2 inch naar een 20" of 22" model vond ik niet de moeite waard door de geringe winst waardoor ik het idee maar even op de lange baan geschoven heb...

.. totdat ik in de Makro een aanbieding voor een Acer tegen het lijf liep. Een impulsaankoop later en * mambo No5 was de trotse eigenaar van een gloednieuwe Acer X243w. :D

Uitpakken en algemene indruk

Thuisgekomen heb ik -uiteraard :+ - de acer meteen uitgepakt en op m'n bureau tussen de overige apperatuur gelepelt. Acer leverd bij de monitor een aantal basiskapels en papierwerk mee om de gebruiker op weg te helpen. In de doos zitten:
  • 1x een Acer X243w monitor (dh)
  • 1x 230 vlot stroomstekker
  • 1x 110 volt stekker voor de USA
  • 1x DVI-D kabel (single link)
  • 1x D-sub kabel
  • Pakket met manual (op cd), een quick start guide in 28 talen en een garantieboektje
De monitor zelf heeft aansluitingen voor een D-sub en een DVI-D (dual link) kabel en uiteraard de stroomkabel. Bij het hanteren viel me al direct op dat het geheel behoorlijk stevig gemonteerd is. Bij het vastpakken hoor je bijna geen licht krakend plastic zoals ik bij de andere monitoren wel hoor en de poot is stabiel genoeg om de monitor in de meeste situatie's staande te houden. Achterop de Acer heeft men gelukkig wel een iso-mount voorbereid waardoor deze met een beugel aan de muur gehangen kan worden. De installatie is (met enige voorkennis met betrekking tot het installeren van kabels) kinderlijk eenvoudig. De aansluitingen zijn goed te bereiken en ruim genoeg om de stekkers aan te kunnen draaien.

Ingebruikname

Bij de eerste ingebruikname valt me meteen 1 ding op: de lichtsterkte.. In vergelijking met mijn andere monitoren braakt de Acer een bak licht uit waar een TL-balk jaloers op zou zijn. Een paar settings in het menu verder en het geheel is meteen wat rustiger voor het oog. Na in de drivers de reolutie op 1920x1200 native ingesteld te hebben valt me meteen het grote voordeel op van een grote monitor: de hoeveelheid bureaubladruimte is overweldigend..

Na wat gespeel met de ruimte op het bureaublad (meerdere browsers naast elkaar gallore!) ben ik toch iets serieuzer aan het testen geslagen met wat HD videomateriaal. Met name Stage6 en Microsoft Content showcase zijn aardige bronnen om wat demomateriaal te vinden. Na het afdraaien van enkele filmpjes ben ik in ieder geval grondig onder de indruk; het ziet er allemaal geweldig mooi uit.

Ook het spelen van spelletjes is gewoon geweldig op dit scherm. Zeker games als Half Life 2 profiteren van het extra beeldoppervlak. Farcry loop op 1920 x 1200 helaas tegen de beperkingen van de grafische engine aan, foefjes als HDR helpen hier helaas niet echt tegen.

Aangesloten op een stand-alone dvd speler met DVI-D output komt het scherm met films volledig tot zijn recht. De Acer ondersteund input van de speler op een 720P resolutie en schaalt door naar zijn eigen native resolutie. om de een of andere reden ondersteund het scherm geen 1080i input, maar dat mag de pret niet drukken wat mij betreft.

De bediening van de diverse settingmenu's geschied oor een viertal knoppen rechtsonder in het scherm. De meest linker knop bedient de diverse gebruiksprofielen; User, Text, Standard, Graphics en Movie. Elke setting heeft zijn eigen helderheid an kan gebruikt worden na gelang de situatie. De tweede knop bedient de "auto" functie (met name nodig als je de D-sub aanluiting gebruikt) en verschaft toegang tot het menu zelf. De derde knop word gebruikt voor de navigatie binnen de menu's en de laatste knop is simpelweg de powerknop. :) Persoonlijk heb ik het idee dat de Acer wat log reageerd op het indrukken van een toets. Met name het opstarten van het menu duurt gevoelsmatig vrij lang, maar de navigatie daarbinnen gaat voor de rest vrij vlot.

Nadelen?

Zijn er dan nog wel nadelen te noemen aan dit scherm? Niet echt veel, maar er zijn toch een paar puntjes die ik aan zou willen stippen. Ten eerste: de uitrusting van het scherm is ronduit karig. Boxjes mis ik gelukkig niet (au contraire: ik ben ze liever kwijt dan lief), maar een aantal extra videoingangen of een USB-hub zouden welkom geweesd zijn. In dergelijke details en in het gebruik van materialen word toch wel duidelijk dat de Acer eigenlijk een budgetmonitor is ten opzichte van zijn revalen van Dell en Apple. Ook is het jammer dat het scherm alleen te tilten valt en verder niet in hoogte in te stellen is.

Al met al is dit een goede monitor. Zeker gezien de prijs en de prestaties die ervoor geleverd worden kan ik deze in ieder geval aanbevelen; de prijs/kwaliteit verhouding is daar gewoon te goed voor. :)

8/10, gezien de prijs :P

Heb jij ook een Acer X243W Zilver?

ha leuke opzet ik Word! :9
zeer mooi scherm. op het werk hebben zwe sinds kort ook zon monitor. de kijkhoek valt me een beetje tegen van die dingen.. het beeld is wel goed. maa je ziet toch dat de lichtval er voor zorgt dat het beeld vanaf een kleine hoek niet overal even helder lijkt te zijn.

is trouwens niet hetzelfde scherm maar een iets ander scherm, maar misschien dat jij voor dit scherm ook iets kunt zeggen over de kijkhoek.. ( bijvoorbeeld als ik van rechts kijk is de linker kant van het scherm wat donkerder dan de rechterkant die dichterbij is en dus iets rechter voor mijn oog staat.
Als ik m'n hoofd wat heen en weer beweeg zie ik inderdaad een klein beetje verschil, maar dusdanig weinig dat het bijna niet opvalt. Daarnaast ik het scherm dusdanig groot dat je practisch van elke hoek wel een goed zicht hebt; met 2 man naast elkaar er achter zitten is an sich dus geen punt bij wijze van spreken. :)

[Reactie gewijzigd door mambo No5 op 13 januari 2008 21:49]

mooie review , vele zeggen dat acer een slecht merk is , maar dit bewijst tegenovergestelde.

offtopic - met welk programma kijk je darker than black ? :)
offtopic:
Stage6.divx.com ;)
Recent heb ik wat test gedaan met een Toshiba HD-DVD speler: Het scherm ondersteund oook 1080p en 1080i beelden over DVI; mijn eerdere conclusie dat dat niet ging was dus enigzins voorbarig. :)
Heeft dit scherm 1:1 pixelmapping als je een lagere resolutie kiest of wordt dat beeld uitgerekt tot fullscreen?
Als ik een 4:3 resolutie instel word deze tot de randen uitgerekt; afaik zit er dus geen 1:1 pixelmappingfunctie op. :)
Mooie review :) lekker enthousiast :)
Mag k vragen wat de prijs was? :D
Nu in de aanbieding bij Pixmania voor 219 EUR
Ik ben mij aan het orienteren op een nieuw scherm, heb tot op heden altijd CRT gebruikt. Nu is mijn vraag, hoe zit het met ghosting op dit scherm, en heeft dit scherm (veel) last van backlight bleeding?
Hoe veranderd je eigenlijk van input?
Late reactie, m'goed

@ StupidMonkey: In vergelijking met m'n overige TFT monitoren heeft de Acer weinig last van bleeding, voorzover ik kan zien. Nu moet ik zeggen dat m'n referentiekader beperkt is, maar ik vind het erg meevallen. :)

@ barzi: Dat doe je (iewat omslachtig) in het menu: zie hier