XSPC X2O Delta Universal CPU waterblock Review

The_Ownman 15 maart 2008, 1.850 views

XSPC X2O Delta Universal CPU waterblock

Pluspunten

• Prijs/prestatie
  • Looks

Minpunten

• Slechte verpakking
  • Te (grote) universele bracket

Koelvermogen Score: 4
Wat is het?
De XSPC Delta is een CPU waterblok voor een waterkoeling, het betreft hier V2 van het blok die minder flow resistance zou moeten bieden wat voor verhoogde koelpestaties zou moeten zorgen.

Reden van aanschaf
Ik zocht een betaalbaar CPU-blok, die toch mijn E6750 onder enige overklok koel kon houden, uit veel reviews zat deze (net) onder de Dtek Fuzion maar was wel bijna twee keer zo goedkoop, hij ziet er ook goed uit met een verchroomde bovenkant.

De verpakking
Ik had dit CPU-blok besteld bij Aquatuning, een goede winkel met een groot assortiment. Hij kwam bij mij samen met een DangerDen Maze5 voor mijn 2900XT (dat past) en wat slangen. De verpakking is echter slecht te noemen, er zit geen materiaal in wat het blok van eventuele schade zou kunnen behoeden, verder zit het benodigde bevestigingsmateriaal er wel bij.

Installatie
Ik heb een moeilijk moederbord, een Gigabyte P35-DS4 Rev. 1.0,(de koeling op dit moederbord is hetzelfde als de P35-DQ6 )voor CPU koelers, nu was mijn oude koeler (Scythe Infinity) al een probleem om te installeren (goed als ie eenmaal zit), en ik dacht dat het met die compacte waterblokken iets makkelijker zou zijn, het viel niet tegen maar de mosfetkoeler die tussen de cpu en het io-paneel zit blokkeerde de grote universele mountingbracket, daarom staan de schroeven (waarmee je deze vastzet) nu schuin op mijn moederbord). Ze leveren wel erg veel washers bij deze koeler die naar mijn mening niet nodig zijn. Tussen de bracket en de aandraaimoeren (die je handig met de hand kan doen) zit een veer (op elke hoek) waardoor hij goed strak zit. Verder blokkeert de koeler niks. Verder zit er geen handleiding bij.

Testresulaten
Ik draai mijn E6750 op 3.2GHz, mijn Scythe Infinity heeft altijd goed zijn werk gedaan maar ik moet zeggen dat mijn XSPC Delta het nog een stuk beter doet, ik heb deze gebruikt in combinatie met een oude Black Ice Pro 240 radiator met 2 Papst 4412 F/2GL op 930 RPM, een 1x120mm radiator van 1a-cooling (:)) Thermochill PA.120.3 met 2 Papst 4412 F/2GL en één Papst 4412 F/GL die op 1 kanaal op de fancontroller zijn aangesloten. Een Eheim 1048 pomp met daaraan een reservoir van 1a-cooling,10/8 slangen en een Dangerden Maze 5 op mijn 2900XT. Ook heb ik Arctic Silver 5 erop gesmeerd, waarbij ik bij mijn Scythe Infinity de meegeleverde koelpasta gebruikte. Mijn setup is Reservoir - Pomp - Black Ice Pro II - CPU - 1A-1x120MM - GPU- Reservoir
CPU-Pomp-GPU-Radiator-CPU
Temperaturen (gemeten met orthos priority 5)
Scythe Infinity: Idle 35 Graden
Scythe Infinity: Load 55-60 Graden

XSPC Delta: Idle 28-35 Graden (Als ie warm is geweest) 30-35
XSPC Delta: Load 43-44 Graden 43-46
Een zeer goed blokje dus! Ik dacht misschien dat ik niet genoeg koelcapaciteit had om èn een 2900XT en een E6750 met overclock te coolen maar dat lijkt wel goed te gaan, tot zover ben ik zeer tevreden met dit blokje, en met XSPC.

Ik ben meer dan tevreden met dit product, hij is vrij goedkoop en presteert toch goed. XSPC is misschien niet een High-End merk maar voor de normale overklokker zeker een optie. Als het blokje uit de verpakking is en hij zit vast is het een goed blok.

Reden van schrijven van deze review
Ik ben vrij tevreden met mijn XSPC Delta, terwijl ik hem niet veel in gebruik zie, ik hoop met deze review een beetje een objectief beeld te geven van dit product.

Tevens is alle opbouwende kritiek welkom.

Update 15-3-2008

Heb al een tijdje een nieuwe radiator geïnstalleerd, mijn temps zijn daardoor iets verbeterd (5 graden), de temps waren een beetje gestegen, ik had het koelblok bewogen en wellicht teveel koelpasta gebruikt.

Gisteren heb ik overnieuw koelpasta erop gedaan (weinig en goed uitgesmeerd), en van de universele bracket de AM2 gaten eraf geslepen met een Dreml. Ook heb ik een Thermalright Ultra Extreme Socket 775 backplate (verschaft door bekend reviewer en vriend) gemonteerd op de achterkant waardoor ik kleinere schroeven moest gebruiken en andere moertjes.

Nu heb ik de XSPC Delta veel strakker op de CPU gezet zonder dat het moederbord ging buigen en de temperaturen zijn al beter, maar de koelpasta moet eerst inbranden voordat ik goed kan vergelijken.

Binnenkort zal ik nog wat foto's posten om het eindresultaat te laten zien.

Update 30 min later:
Foto's geüpload, de eerste is hoe het eerst was en de tweede na de mod, dit houdt in dunnere schroeven voor de backplate, backplate zelf en andere aandraai moertjes en gedremlde AM2 oogjes.

• Intel E6750
  • Gigabyte P35-DS4 Rev.1.0
  • Sapphire Ati Radeon 2900XT
  • Eheim 1048 + 1A-cooling Reservoir
  • Thermochill PA.120.3 met Papst 4412 F/2GL F/GL
  • Thermaltake Soprano VB1000SWS (ATX, Geen PSU, Window, Zilver) (Gemod voor Rads)
  • Cooler Master CoolDrive 4 LHD-V04
  • Windows Vista

Heb jij ook een XSPC X2O Delta Universal CPU waterblock?

Nette review, misschien nog een foto van hoe je schroeven krom staan op je moederbord.
Leest lekker weg