Hitachi Deskstar 7K250, 80GB Review

FalSe 22 april 2005, 529 views

Hitachi Deskstar 7K250, 80GB

Pluspunten

• Prijs/Prestatie verhouding
  • Geleverd pakket bevat alle benodigde onderdelen voor installatie

Minpunten

• Temperatuur is hoog
  • Geluidsniveau bij grote bestanden is hoog
  • "Kattegejank"

Na de schijf nu 10 maanden te hebben gebruikt. Ben ik tot de conclusie gekomen dat de schijf over het algemeen wel goed presteert, hij word wel redelijk warm (44C) in een normale "case-omgeving" (2x casefan) bij een normale load. Dit lijkt me niet zo goed voor de schijf, naar het schijnt dat schijven maar ongeveer 50C mogen worden, daarna gaat de levensduur snel achteruit. De geluidsproductie is acceptabel maar wanneer er grote bestand worden geschreven/gelezen is hij een tikje luidruchtig. Er kwam ook een vreemd kattegejank uit (kalibratie van de koppen), daarover is ook menig topic op GoT geweest. Dit is op te lossen door er een andere firmware op te flashen. Die overigens niet door Hitachi word ondersteunt. Daarna is het opgelost. Toch slecht vind ik, dat ze die firmware er niet standaard opflashen. Maar aan de andere kant staat er in dit topic dat de kalibratie van de koppen de performance ten goede komt. Ik heb na de flash niets gemerkt van performance-verlies.
Hier is de firmware te vinden: Firmware

Beoordeling:
Over het algemeen genomen is dit een goede schijf, nog nooit een crash gehad, maar ik heb hem ook pas 10 maanden, ook geen vreemde storingen. De enige echte punten van kritiek bij mij zijn:
De temperatuur
En de geluidsproductie

*ModGodje stelt zich niet aansprakelijk voor gecrashte HDD's ivm flashes*

• Epox (EP-4PDA3I)
  • P4 2.8GH (Northwood)
  • Corsairs 1GB RAM (2x512)
  • Windows XP

Heb jij ook een Hitachi Deskstar 7K250, 80GB?