Samsung microSDHC 32GB Class 10 Review

JoWannes 22 juni 2012, laatste update op 22 juni 2012, 10.007 views

Samsung microSDHC 32GB Class 10

Pluspunten

• Capaciteit
  • Snelheid (zoals geadverteerd)
  • Incl. SDHC adapter

Minpunten

• Verpakking kon iets handiger

Voor wat meer opslag in mijn HTC Sensation XE was ik op zoek naar een 32GB microSDHC kaartje. Ik kocht dit kaartje van Samsung om de onderstaande redenen:
  • 32GB capaciteit
  • Class 10
  • De voordeligste geheugenkaart die bovenstaande combineert (zie PW prijzen)
Verpakking

Het geheugenkaartje was goed verpakt in een relatief grote verpakking. Het kaartje wordt vergezeld van een adapter voor het gebruik in een gewoon SDHC slot.
Net zoals helaas zo dikwijls was de verpakking niet voorzien van een geperforeerd deel om de geheugenkaart er uit te halen. Zodoende kwam het tot een klein gevecht, dat ik pas kon winnen toen ik 't breekmes uit de kast had gehaald. Dat moet praktischer kunnen!

Test setup

Ik heb het geheugenkaartje aan een aantal tests onderworpen. Hierbij is gebruik gemaakt van het onderstaande systeem:Testresultaten

De fabrikant adverteert op de verpakking met leessnelheden tot 24 MB/s en schrijfsnelheden tot 13 MB/s. Dat moest ik uiteraard even nachecken! :) Eerst heb ik de leessnelheden m.b.v. HD Tune Pro getest. Daarna heb ik ook de lees- en schrijfsnelheden getest met CrystalDiskMark.

HD Tune Pro laat toe om de schrijfsnelheid te bepalen, maar hiervoor is het noodzakelijk dat de partitie wordt verwijderd. Daar ben ik echter niet in geslaagd. Ik heb 3 verschillende kaartlezers geprobeerd, maar dat hielp niet. Met een andere geheugenkaart had ik dat probleem niet. Een verklaring hiervoor heb ik niet...

De leessnelheid in HD Tune is met zo 'n 19MB/s niet slecht, maar toch wat minder dan de fabrikant belooft. De sequentiŽle leestest van CrystalDiskMark gaat de geheugenkaart duidelijk beter af: hierin haalt het kaartje 22,7 MB/s, vrij netjes.
Schrijven gaat met 12,1 MB/s eveneens vrij goed en conform de geadverteerde specificaties. Pluspuntje daarvoor.

http://tweakers.net/ext/f/3eI4nmxYCYnIMQvjovvAWoyz/medium.png http://tweakers.net/ext/f/0wNf99bFBurO3XWPqDtfWfBd/medium.png
http://tweakers.net/ext/f/xASDdEwbdmZFWsOf7fo8YJ8Y/medium.png http://tweakers.net/ext/f/cN5hzSTsGXK2CLlCNUGhXqK4/medium.png

Update - 22/06/2012:
Ter referentie ook 2 CrystalDiskMark resultaten van andere geheugenkaartjes toegevoegd.
Links: Sandisk 16GB microSDHC Class 2
Rechts: Sandisk 16GB microSDHC Class 4

http://tweakers.net/ext/f/RqecOfy1FzYBrJqk99Vgr8eK/medium.png http://tweakers.net/ext/f/GPvyCKBMZXAKSMlhavqgIAUp/medium.png

Stabiliteit en garantie

Samsung voorziet deze geheugenkaart van 5 jaar garantie. In hoeverre dit nodig zal zijn, kan ik op dit moment nog niet besluiten.

Op de verpakking pronkt verder dat het kaartje water-, schok- en magneetbestendig is. Waterbestendig lijkt me geen probleem, dat zijn de meeste geheugenkaartjes naderhand wel. Schokbestendig moet gezien het geringe formaat ook wel haalbaar zijn, maar bij de magneetbestendigheid heb ik toch een beetje mijn twijfels.
Ondanks de geringe prijs heb ik vooralsnog niet de behoefte dit uit te testen. :+

Samsung levert met deze 32GB Class 10 microSDHC kaart een leuke geheugenkaart af. Qua snelheden voldoet het geheugenkaartje aan de opgegeven specificaties. Dat is zeker netjes. De verpakking is mooi, maar had iets handiger gekund. Desondanks een prima koop!

Heb jij ook een Samsung microSDHC 32GB Class 10?

Zolang je er geen belangrijke data op hebt kun je het best uittesten -> Als hij stuk gaat valt het onder de garantie aangezien ze beweren dat hij magneet bestendig is. (Afhankelijk natuurlijk van de sterkte van het veld dat jij gebruikt en zij noemen) :)
Klopt, maar dan moet je 't weer opsturen, e.d. En ik wil er uiteraard graag mijn muziek op zetten nu. :)

Op de website staat meer info omtrent de garanties. Een paar quotes:
Testen met de Samsung-geheugenkaarten hebben bewezen dat ze bestand zijn tegen 24 uur in zeewater.
De geheugenkaarten van Samsung zijn bestand tegen het gewicht van een vrachtwagen van 1,5 ton en uw data zijn dus beschermd tegen zowel kleine ongelukjes als grote rampen.
De Samsung-geheugenkaart is bestand tegen magnetische velden van 10 000 gauss, wat overeenkomt met een krachtig MRI-systeem.
Bron: http://www.samsung.com/be...o-sd/MB-MSBGA/EU-features

Nu ken ik wel iemand die (helaas) af en toe naar de MRI scan moet, maar om die nu de geheugenkaart mee te geven, dat gaat ook weer wat ver, niet? :)
Helaas kan ik zeggen dat mijn kaartje na een maand al kapot is. Zat in de adapter in mijn videocamera, maar werd na een tijd niet meer herkend door zowel de camera als mijn laptop.
Vooral de prijs is echt scherp, langzamere kaartjes kosten ongeveer evenveel.
vrachtwagen van 1,5 ton :P een vw transporter haald dat gewicht al met gemak ;p
Grappig ja, een vrachtwagen moet namelijk minimaal 3500kg wegen om een vrachtwagen genoemd te worden. Toch geeft het je wel een veilig gevoel.
Ben een beetje aan het beslissen of ik deze samsung koop of de iets goedkopere transcend die in crystaldiskmark zo'n 20MB/s kan schrijven incl lifetime warranty
Ik heb 2 screenshots van andere microSDHC geheugenkaartjes toegevoegd. De schrijfsnelheden van deze kaartjes (class 2 en 4) ligt uiteraard wat lager. Wat me echter wel opvalt is dat de sequentiŽle leessnelheid met 22,6 ~ 22,8 MB/s opvallend constant blijft. Lijkt een beetje op een limiet van de kaartlezer...?
Heb je toevallig ook testen uitgevoerd met grote en kleine bestanden?
Is er getest met een ander filesysteem dan NTFS?
Ik ben erg benieuwd of er in de schrijfsnelheden significantie verschillen zijn waar te nemen tussen kleine en grote bestanden.