AMD Athlon 64 X2 4800+ Boxed Review

Solid_XL 13 januari 2008, 1.524 views

AMD Athlon 64 X2 4800+ Boxed

Pluspunten

• koel, als je niet oc't tenminste
  • stil, heeft dus weinig koeling nodig
  • tegenwoordig goed prijsniveau
  • heel stabiel zolang je niet oc't

Minpunten

• weinig oc mogelijkheden
  • heet bij oc'en
  • slechte stock koeler (lawaaiig en weinig prestatie)

Ik heb deze processor nu een halfjaar in gebruik. Thans zal ik de verschillende aspecten van de cpu toelichten. Hierbij moet worden uitgegaan van een standaard toepassing van de cpu, tenzij ik anders heb aangegeven.

Prestaties
De cpu levert goede prestaties. Hij is behoorlijk snel als je net zoals ik bent overgestapt vanaf een single-core cpu. De standaard klok bedraagt 2,5 ghz voor beide cores en weten in een rap tempo de meeste toepassingen te laden. Hij heeft een std. multiplier van 12,5 die alleen naar onderen te veranderen is tot 4. De hoge standaard 12,5 komt de warmteproductie ten goede. Meer hierover bij overclocking.
3dmark06 - 5976 punten
3dmark06 cpu - 1919 punten
pcmark05 - 5113 punten
pcmark05 cpu - 5113.
Over het algemeen zijn de prestaties dus wel redelijk goed, maar in vergelijking met de C2D's van tegenwoordig aardig onder de maat.

Featureset
Het product biedt gezien de huidige nieuwprijs goede prestaties. Echter de stock koeler is nogal matig, gezien de geringe koeling en het hoge geluidsniveau. (rond 35 db)

Stabiliteit en betrouwbaarheid
De cpu is erg stabiel. Valt weinig op aan te merken. Echterr bij oc'en wil hij nog wel eens vastlopen (bij mij tot 2,8 ghz)

Overklokbaarheid en warmteproductie
De cpu laat zich over het algemeen matig overclocken. Ik gebruik OCZ 800 mhz geheugen (4-4-4-12) 2x1gb pc6400 met heatsinks wat een goede clockprestatie zou moeten garanderen. Idle wordt de cpu op standaard clock (12,5 x 200) kamertemperatuur, stress komt dit uit op 45 graden. Tot 2,75 ghz bleef de cpu stabiel na het stressen. (multiplier van 12,5 x 220) Dit hield hij gemakkelijk een uur vol, zonder erg heet te worden (rond 48 graden stress en 34 idle) De cpu kwam boven de 2,75 ghz telkens niet stabiel uit. Hieraan veranderde weinig wanneer je de multiplier verlaagde en/of het voltage iets verhoogde. (van 1,325 naar 1,35V) Ik gebruik een Scythe Infinity om de cpu te koelen, dus qua warmteproductie zou dit ook geen problemen moeten opleveren. Op 2,8ghz (12,5x224) wordt de cpu binnen 2 minuten boven de 55 graden. Dat is geen goed teken :+, terwijl bij 2,75 ghz hij niet boven de 48 uitkomt, niet na 2 minuten, niet na een uur.
Over het algemeen dus niet zo'n sterk beestje om over te clocken. Daar is hij met zijn zuinige 65W dan ook niet op gebouwd, hiervoor is de Windsor schijnbaar een sterkere kandidaat.

Over de prijs was ik ten tijde van de aankoop niet gek, namelijk 125 euro een half jaar geleden) wat inmiddels rond 75 euro ligt. Toendertijd was het een gemiddelde prijs-prestatie/kwaliteit verhouding, dus niks over te klagen.

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 4800+ Boxed?

Dit is een zeer goede processor,, ik heb hem zelf geklokt naar 2900 MHZ stabiel,, 12,5 x 232 in samenwerking met een Gigabyte 790FX-ds5, voltage naar 1,5 volt, heb hem al uren laten stressen maar blijft stabiel,, ook als je een giga-byte mobo hebt,, dan staat de multiplier op 12 maar is met AMD overclocking tool om te zetten naar 12.5
CPU blijft onde de 45 graden stressed met een Asus triton 79 amazing,,

top processortje
Bij mij zit de grens ook op 12,5x220..

Met de multiplier spelen helpt niet, net als het voltage.

Na 3 uur Orthos niet boven de 43 graden met een simpel TT Bigwater setje..

[Reactie gewijzigd door Sundown89 op 13 januari 2008 13:07]

Ja behoorlijk rot idd, daarom heb ik alvast een C2D E8400 besteld. Die gaat als het goed is met gemak tot 3,8 ghz en iets minder gemak tot 4ghz...
Zeer nette review, ik gebruik hem zelf ook al een half jaar zonder problemen icm een Zalman CNPS9500 AM2.
3dmark06 - 5976 punten, wat voor grafische kaart heb je er bij geprikt?
en hogere kloks, al een biosupdate/downgrade geprobeerd?
Hoe zit jij met je HT Link op 2,75GHz, ik zit rond de 1100.
Misschien ook leuk een screenshot van CPU-Z met je max overklok.

en 2,75GHz kom je effectief op een totaal van 0.5GHz overklok op het totaal (van 2x2,5 =5 naar 2x2,75=5,5)
in 3DMark cpu test heb ik op stock 1887 en met 2,75 klok 2073
misschien handig om je kloksnelheid te vermelden bij de CPUtest van 3DMark06 (of er bij te zetten op stocksnelheid)
Mmm, heb hem op 2955 lopen 12,5 X 234, CPU gaat niet boven de 40 grad. uit. bij v-core 1,4V.
Processor loopt goed, stabiele overclock op 2,9 ghz zonder veel moeite, heb alleen een andere fan op de heatsink geplaatst, verder niets gedaan ook niet met de Vcore. Verder een top processor, maar inmiddels al weer achterhaald door de komst van quad en hexacores, moet binnenkort dus ook mijn systeem weer eens upgraden XD