Trust Wireless Entertainment Keyboard Review

Trust Wireless Entertainment Keyboard

Pluspunten

• Het formaat en bijpassend gewicht
  • Oplader, geen batterijen meer nodig
  • Kleine, maar snelle en accurate touchpad – geen muis meer nodig voor basaal werk
  • Goede accuduur

Minpunten

• Te kleine Shift toets
  • Het scharniertje aan de achterzijde gaat stroef en is niet gemakkelijk.
  • Te klein touchpad om fatsoenlijk te kunnen selecteren.

Review Thinity Wireless Entertainment Keyboard
Geschreven door Southstyler

Introductie
In deze review ga ik verschillende aspecten belichten, waaronder:
- Reden tot aanschaffen
- Wat zegt de fabrikant over het toetsenbord
- Unboxing
- Vergelijking
- Conclusie
- Andere reviews
- Overige links
De voornaamste focus zal liggen op de eigen ervaring en een vergelijking met wat de fabrikant zegt. De gemaakte foto’s zijn van de HTC One X (de review hierover verschijnt binnenkort).

Reden tot aanschaffen
Ik heb dit kleine toetsenbord aangeschaft doordat ik mij vaak op de universiteit stoor aan de toetsenborden die gebruikt worden. Deze zijn meestal al vrij oud en functioneren niet meer naar behoren, hetzelfde geldt voor de muis. Zodoende ben ik al een jaar lang bezig met steeds een extra toetsenbord mee te nemen naar de universiteit. Absurd, ik weet het :+. Voor mij is typen en scrollen belangrijk bij het maken van reviews, het schrijven van artikelen en of projecten, zodoende.
Bij de Makro kwam ik de Thinity Wireless Entertainment Keyboard tegen. De belangrijkste reden voor het aanschaffen is het formaat. Het toetsenbord was niet te groot. Een tweede voordeel is dat het beschikt over een mousepad. Een extra muis zou dus niet hoeven voor licht klikwerk. Een laatste voordeel was dat dit toetsenbord kon worden opgeladen en dus geen batterijen nodig heeft die opgeladen moeten worden. Voor een prijs van §49,99 vond ik dat vrij schappelijk en besloot dit toetsenbord van Trust mee te nemen.

Wat zegt de fabrikant over het toetsenbord
De officiŽle pagina (http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=16816) vermeldt dat het toetsenbord voornamelijk bedoeld is als voor bij gebruik van Media Center, voor consoles. Dat stond helaas niet zo aangegeven op de doos en ik was dan ook van mening dat het meer dan alleen die toepassing zou kunnen dienen. Helaas is het model sinds kort (vorige week was die er nog) uit het assortiment gehaald. Ik ben bij de Makro geweest en het toetsenbord is nog steeds in hun assortiment en ruim op voorraad – voor de geÔnteresseerden.
De fabrikant prijst zelf het compacte formaat aan (122x305x10 mm) en het gebruik van 2,4 Ghz draadloze technologie zodat er storingvrij getypt en/of gescrolld kan worden tot op 10 meter afstand. Een laatste verkoopargument is dat het toetsenbord oplaadbaar is en zodoende geen batterijen nodig heeft.
Alles samen zou dit toetsenbord HET toetsenbord moeten zijn dat je overal voor kan gebruiken om comfortabel door consoles en pc te moeten gaan.
Dat heb ik dan ook uitgetest.

Unboxing
Het toetsenbord komt in een kleine doos, die enigszins uitsteekt (zie foto).
In de doos worden verschillende spullen aangetroffen, allemaal goed en stevig verpakt:
- De adapter
- Een dockingstation
- Het toetsenbord
- Wireless Dongle
- Garantieboekje
- Installatieboekje
- Een waarschuwing (het gele plaatje)
- Stickers voor Playstation gebruik
Voor de liefhebbers is hieronder nog een link van een unboxing video die tegelijkertijd ook externe review beschouwd mag worden (waarschuwing: de persoon in kwestie gaat er vanuit dat niemand wat weet van toetsenborden):

Let hierbij wel op dat het gaat om een iets ander type. De layout van het toetsenbord is net even anders.

Eigen ervaring
Het toetsenbord zou zich lenen voor verschillende settings (thuis/werk/multimedia/gaming). Maar allereerst de algemene indruk.

Algemene indruk
De algemene indruk komt van ongeveer een maand intensief testen in verschillende omstandigheden die in de volgende paragrafen worden behandeld. Bij het openen had ik de indruk dat dit een handig toetsenbord kon zijn vanwege de eerder genoemde redenen (zie “Reden tot aanschaf”. Een maand later heb ik dat oordeel goed kunnen testen.
Het eerste wat opvalt, is de plaatsing van de toetsen. Door de plaatsing van de toetsen kan er moeilijk stof, etensresten en dergelijk vuil tussen komen wat bij relatief grote toetsenborden soms wel het geval kan zijn dankzij de ruimte tussen toetsen. Het tweede wat opvalt is dat de toetsen mat zijn uitgevoerd en zodoende geen tot weinig stof aantrekken, terwijl de glossy bovenkant dit heel erg doet. De bovenkant is echter glossy uitgevoerd. Wanneer men op de FN-toets drukt worden verschillende extra F-toets functies zichtbaar. Door de glossy uitvoering is dit deel wel erg vatbaar voor stof en vingerafdrukken.
Wat ook fijn is, is het feit dat de muisknoppen niet alleen op het touchpad staan, maar ook als fysieke knop aanwezig zijn. In de praktijk merkte ik dat de fysieke knoppen makkelijker zijn om mee te werken.
Een knop die weinig toevoegt echter is de aan en uit-knop. Het toetsenbord staat standaard zo ingesteld dat er na vijf minuten inactiviteit de touchpad niet meer reageert en moet worden ontgrendeld door middel van een toets. Dat is in het begin wennen, maar na een dag of twee is het al gewoonte geworden.
Over het energieverbruik van het toetsenbord ben ik meer dan tevreden. Ik zet het toetsenbord nooit uit en ik kan er dik vier dagen op tikken (gemiddeld een uur of vier) alvorens ik het toetsenbord voor de zekerheid toch maar eens oplaadt. Naar mijn idee is de accu van het toetsenbord dan ook erg goed. Wat bijdraagt aan de accuduur is dat wanneer er gedurende vijf minuten geen activiteit is van de toetsen of de touchpad het toetsbord in een soort slaapmodus gaat. Dit houdt in dat bij inactiviteit het touchpad vervolgens niet meer reageert, maar wel de toetsen. Om het touchpad vervolgens weer te activeren zal eerst een toets op het toetsenbord moeten worden aangeslagen alvorens er gebruik van gemaakt kan worden.
Een nadeel zijn echter de scharnieren aan de achterzijde om het toetsenbord (zie foto). Door het formaat van het toetsenbod is alles compact gehouden, daarmee ook de scharniertjes. De eerste en alle daarop volgende keren is het niet gemakkelijk de scharniertjes omhoog te wippen. Dat kan liggen aan mijn ietwat dikkere handen, al vind ik persoonlijk dat het mechanisme – ondanks de stevigheid – iets makkelijker had mogen gaan.

Dagelijks gebruik/werk
Onder dagelijks gebruik en werk wordt verstaan Office, zoals Word of Excel, het schrijven van mails en internet browsen. Het gaat dus niet om echt zeer intensieve taken zoals programmeren, Photo-editing of iets anders. Gewoon kantoorwerk als het ware.
Door het formaat maakte ik me enigszins zorgen of het fijn zou werken, echter werd ik aangenaam verrast. Na gewenning aan de kleine toetsen (een paar dagen) kun je er goed op typen. Ik typ zelf niet blind, maar ik kan me voorstellen dat blind typen op zo’n klein toetsenbord met tien vingers niet erg handig is. Mocht dit wel het geval zijn hoor ik het graag in de comments-sectie.
In het dagelijks gebruik kan het toetsenbord dan ook verrassend goed mee. Het toetsenbord is geschikt voor langdurig typen (ik heb persoonlijk vier uur intensief getypt regelmatig) en de touchpad reageert goed en accuraat. Voor het eenvoudige office werk zou ik hem wel aanraden, al zijn er beperkingen en gaat het soms mis.
Bij mij gaat het regelmatig mis met de shift toets aan de rechterzijde. Deze is erg klein door de navigatiepijltjes en je beland er dan ook regelmatig mee in de verkeerde zin. Gelukkig kan dit probleem opgelost worden door de Shift toetste gebruiken aan de linkerkant die veel groter is.
Een echte beperking is de geringe grootte van het touchpad. Het is niet te doen om veel te slepen met de touchpad, behalve voor korte stukjes. Het kost mij moeite om twee tot drie alinea’s te selecteren met behulp van de touchpad. Veel sleepwerk zou ik dan ook afraden met de touchpad en een gewone muis voor gebruiken.

Multimedia
Met multimedia gaat het voornamelijk om het gebruik van het toetsenbord bij films en met het scrollen in Media Center. Door extra functies op de F-toetsen zoals pause/play, volgende nummer, vorige nummer en stop kun je de meest basale functies wel uitvoeren met het toetsenbord zonder de touchpad te gebruiken. Echter zijn deze functies bij veel toetsenborden terug te vinden en zou ik niet meteen dit de grootte meerwaarde vinden.
Naast deze Fn-functies zijn er boven de touchpad ook fysieke volume lager en hoger knop te vinden, wat ik persoonlijk wel prettig vind. Daarnaast is er ook een fysieke knop om het geluid helemaal uit te zetten. Nogmaals, deze functies zitten ook vaak bij andere toetsenborden en zijn persoonlijk voor mij niet de doorslaggevende factor. Wat wel handig is, is het feit dat je de muziek map in een shortcut kunt openen en in combinatie met de andere toetsen overal doorheen kunt navigeren.
Volgens de fabrikant zou is het toetsenbord uitstekend voor multimedia. De toetscombinaties en de touchpad zouden hier voor moeten zorgen. Dit is tot op zekere hoogte waar, de toetsen werken – zoals je mag verwachten – goed. Echter in Media Center wordt het navigeren met de touchpad toch een stuk onhandiger. Horizontaal swipen werkt niet, waarom is me onbekend. Verticaal swipen gaat wel, maar is in feite te snel. Je slaat zo vier opties over, ook bij rustig swipen. Je zult dus alles – net als met de muis – gewoon heen navigeren en aanklikken. Wanneer men dan een redelijke muziekcollectie heeft opgebouwd moet je dus door heel wat lijsten en daar komt het kleine touchpad-probleem boven. Je moet erg vaak opnieuw beginnen met scrollen. Het went, daar niet van, maar handig is het niet altijd. Toch moet gezegd worden dat navigeren binnen Media Center gewoon goed gaat, op soms een paar keer scrollen na.

Gaming
Ja, serieus, ik heb er games mee geprobeerd te spelen. De twee spellen die ik heb gespeeld zijn Total War: Rome en Civilation 5. Beide games zijn uitsluitend voor de pc en leunen zwaar op de muis. Hierdoor kan de touchpad goed worden getest.
Wat me in het begin opvalt is dat het in het begin trager spelen is. Dit komt met name – wederom – door het te kleine touchpad. Ik was wel aangenaam verrast dat alle pinch-to-zoom functies en snel op en neer gaan vlekkeloos door de touchpad werden geregistreerd en uitgevoerd. Het is mogelijk om te gamen met het toetsenbord op een zťťr basaal niveau. Wanneer men in een veldslag belandt in bijvoorbeeld Total War dan is het snel reageren. Met een touchpad moet je eerst ergens heen navigeren wat enigszins omslachtig werkt vanwege de geringe grootte en vervolgens nog met de muisknoppen gaan werken. Dat is – zoals ook verwacht – niet te doen. Er is wel mee aangetoond dat de touchpad accuraat en snel reageert en daar was de test voor bedoeld.
Bij Civilation 5 is het steeds om beurten spelen en dan vormt de geringe grootte van de mousepad geen beperking. Het enige wat je merkt is dat je soms twee keer moet swipen om bij de juiste plek te komen. Een klein ongemak.
Al met al ben ik aangenaam verrast door de touchpad in een gamingsituatie qua snelheid in reageren. Voor serieus gamen heb je uiteraard een fatsoenlijke muis nodig waarmee je veel ruimte hebt om te manoeuvreren.

Opladen & accu duur
Zoals in de algemene indruk al is besproken blijkt de accuduur van het toetsenbord behoorlijk aardig te zijn. Wanneer de batterij bijna accu is toont hij aan de rechterkant van het toetsenbord een rood oplichtend battterij icoon.
Het opladen zelf gebeurd best simpel en ik heb ongeveer 6 a 7 uur nodig gehad om een volledig lege accu op te laden. Wanneer het toetsenbord is opgeladen verschijnt er een groen ledje om het aan te geven.
Het laden van het toetsenbord is simpel. Simpeler is bijna niet mogelijk. Aan de achterzijde van het toetsenbord bevindt zich een inkeping met aan beide zijden een vierkante koper voor de geleiding (zie foto)
Het dock bevat twee pinnen en je hoeft het toetsenbord er maar in te schuiven. Wanneer dit op een correcte manier is gedaan hoor je ook een kleine klik. Het toetsenbord zit stevig in het dock vast en ik kan er weinig meer over zeggen dat dat de fabrikant dit handig heeft gedaan.
Ik heb nu meerdere malen het toetsenbord volledig laten leeglopen en bij gemiddeld gebruik van 2-3 uur per dag typen gaat het toetsenbord ongeveer 1,5 week mee. Bij intensief gebruik van gemiddeld 4-6 uur per dag typen houdt de accu het ongeveer een week vol. Matig gebruik van een half uur tot een uur gebruiken of bij alleen multimedia houdt de accu het bijna een maand vol. Ik kan dan ook niet anders dan lof spreken over de accu duur.

Vergelijking
Zoals ik in de inleiding al aanhaalde is deze review gebouwd op twee facetten:
- de eigen ervaring
- een vergelijking van de eigen ervaring met het verhaal wat de fabrikant over dit toetsenbord zegt
Nu de eigen ervaring aan bod is gekomen dan hier de vergelijking, al was dit eerst een tabel.

Als eerste punt noemt de fabrikant dat het uitstekend is bij het gebruik van Media Center. De eigen ervaring is dat je alle handelingen kan uitvoeren, maar scrollen door lange lijsten is lastig.
Het tweede punt is het compacte formaat, dit klopt gewoon. Het toetsenbord is niet groot, maar bevat toch alle functionaliteiten van een normaal toetsenbord.
Het derde punt is storingvrij typen. Ik heb zelf geen last gehad van lag en de touchpad werkt snel en accuraat.
Het vierde punt is de acccuduur, deze is behoorlijk goed zoals ik al in de algemene indruk heb beschreven.
Vervolgens stelt de fabrikant dat het toetsenbord comfortabel gebruikt kan worden op een pc als ook op een console. Helaas heb ik geen console dus kon ik deze extra functionaliteit niet testen. Het comfortabele gebruik op een pc heb ik wel getest en is relatief. Bij een 14 inch scherm is de touchpad geen belemmmering, maar grotere schermen dan 14 inch wel. Het touchpad is dan te klein om fatsoenlijk te navigeren zonder steeds opnieuw te beginnen.
Alles bij elkaar kan worden gezegd dat de fabrikant – mits je alle overdrijvingen weg laat – een goed toetsenbord op de markt heeft gebracht wat zeker geschikt is voor een kleine multimedia pc.

De reden dat ik het toetsenbord aanschafte was voor mobiel gebruik op de universiteit, omdat de toetsenborden daar niet allemaal even goed meer functioneren. Nu twee weken later kan ik stellen dat het toetsenbord voldoet aan de verwachtingen. Het is compact, licht en heeft een fijne aanslag. Voor het dagelijks gebruik met Office en wat browsen laat het zich goed doen. Wel is het zo dat je op grotere schermen dan 14 inch met scrollen oploopt tegen de beperking van een klein touchpad.
Ik ben aangenaam verrast door de snelheid van het toetsenbord, er is nog niet eenmaal lag geweest en de accuduur is ook uitstekend. Doordat de toetsen klein zijn sluipen er wel regelmatig fouten in en dit kan irriterend werken, maar over het algemeen kunnen de dagelijkse taken goed uitgevoerd worden.
Een klein nadeel van het toetsenbord zijn de scharnieren aan de achterzijde. Aan de ene kant is het fijn dat ze stroef zijn, daardoor klappen ze niet open in een rugzak en breken vervolgens, maar ze uitklappen is dan ook niet erg gemakkelijk.
Het toetsenbord komt voornamelijk tot zijn recht op een kleine mediaserver en het lichte Office werk, er zouden dan ook niet al te hoge verwachtingen aan gesteld moeten worden.

Andere reviews
Naast mij zijn er ook andere tweakers die een review over dit toetsenbord hebben geschreven. Voor de compleetheid geef ik ze hieronder weer. Het is altijd goed om meerdere meningen te hebben na een review:

Van andere sites:

Andere links
Pricewatch:

Brochure toetsenbord:

Changelog
Informatie toegevoegd over de accu duur en het uithoudingsvermogen.

Heb jij ook een Trust Wireless Entertainment Keyboard?

Hij doet me heel erg denken aan de Logitech DiNovo Edge, wat in feite een soortgelijk toetsenbord is. Wel grappig dat je er spelletjes mee gespeeld hebt en dat dat ook nog te doen is, had ik niet verwacht.
Leuke review om te lezen, 4 sterren van mij :)
Dankje, ik was niet serieus van plan om echt spellen erop te spelen, maar ik werd zelf ook aangenaam verrast. Toch zou ik bij een spel als Skyrim ofzo een gewone muis aanbevelen ;)
Toevallig vandaag gekocht , en had al snel je review doorgelezen , en nu nogmaals maar dan echt !

Sluit me hier helemaal bij aan , alhoewel ik niks mis met die kleine shift toets rechts.

Heel goeie duidelijk interview en leuk geschreven !