HTC One X 32GB Wit Review

Thomas 13 januari 2013, 1.719 views

HTC One X 32GB Wit

Pluspunten

• Tegra 3
  • Vloeiend OS
  • Prachtig scherm
  • Games speciaal voor Tegra 3
  • HTC Support
  • Mooi Design

Minpunten

• Accu gaat 1 dag mee
  • Camera is niet enorm goed
  • Wordt erg warm
  • Behuizing geeft een klein beetje mee
  • Knoppen en flits lekken licht

De HTC One X. 2 maanden terug heb ik de One X aangeschaft, bij verlenging van mijn abbonement. Waarom ben ik voor de One X gegaan? De One X was het snelste op de markt, biedt precies wat ik nodig heb en is van HTC, voor mij de drie belangrijkste eisen. Ik ga in deze review in op alles wat ik belangrijk vind, hieronder leg ik de drie bovenstaande redenen van aankoop even kort uit. Het is natuurlijk makkelijk om je eigen product de hemel in te prijzen, dat ga ik niet doen. Ik probeer altijd zo objectief mogelijk te schrijven, dus dit is zeker geen uitzondering. Ik heb de Galaxy S3 en andere high end smartphones zoals de Galaxy Nexus vaak in mijn handen, dus hier en daar zal ik wat vergelijken.

De állersnelste
De HTC heeft een Nvidia Tegra 3 processor, één van de snelste processoren voor smartphones. Enkel de Exynos Quad die te vinden is in de Samsung Galaxy S3 is sneller, maar toch biedt de Tegra 3 naar mijn mening een meerwaarde; hier kom ik later op terug. Aangezien ik iemand ben die zijn smartphone intensief gebruikt en dan ook echt het állerbeste wil, was de One X op dat moment de juiste keuze.

Een échte featurephone
De One X biedt bijna alles wat er op een smartphone mogelijk is; een 4.7" scherm met een HD resolutie, een prachtige kleurweergave en een ongelofelijke kijkhoek. Een immens snelle processor. Android 4.0, naar mijn mening het meest uitgebreidde mobiele OS ooit. HTC Sense 4.0, een mooie toevoeging aan een al geweldig OS. Een design dat opvalt, modern, mooi en gestroomlijnd is. Een prima camera met veel opties (slow motion video, burst shots).

HTC
HTC is een grote naam in Android land, ze hebben veel topmodellen op hun naam staan, zowel in Europa als daarbuiten. Natuurlijk hebben ze ook mindere toestellen gehad, neem de Senation, maar over het algemeen staan HTC's bekend als mooie, degelijke toestellen, en HTC heeft inmiddels de nodige ervaring om topproducten neer te kunnen zetten. Daarnaast heeft HTC, op Apple na, de beste klantenservice volgens de consument. Zelf heb ik ook zeer goede ervaring met de klantenservice van HTC; geen moeilijk gedoe, je wordt snel geholpen, en bijna alles valt onder de garantie. Over Samsung kan je dit bijvoorbeeld niet zeggen, waardoor ik bewust voor HTC ben gegaan.

Uiterlijk en ergonomie
De HTC heeft een prachtig design. Het scherm is mooi zwart, en lijkt in de (in mijn geval) witte, gekromde body te zitten. vooral van boven en van de zijkant is het een oogstrelend apparaat, de achterkant is wat minder mooi, maar daar kijk je natuurlijk niet zo vaak naar.

Het design mag dan wel mooi zijn, maar het is niet heel ergonomisch. De knoppen zitten niet op hele handige plekken, maar ik heb hier verder weinig last van. Geen probleem dus.

Hardware
De HTC One X beschikt over de volgende hardware;
  • 4,7" HD Super LCD 2 scherm
  • Nvidia Tegra 3 4+1 core processor @1,5/1.4Ghz
  • 1800mAh accu
  • 8 Megapixel camera, video @ 1920x1080
  • NFC(Near Field Communication)
Het scherm
Het scherm is erg mooi, veel reviews geven aan dat dit het beste scherm is dat ooit gezien is op een mobiele telefoon, en hier sluit ik me bij aan. De kleurweergave is ongelofelijk, de kijkhoek is verbazingwekkend en zelfs in direct zonlicht is hij nog prima te lezen. Echter zijn er wel bepaalde schermen die wit iets "vanille" kleurigs geven, maar op mijn toestel is dit niet het geval.

Tegra 3
De Tegra 3 is één van de snelste processoren, maar de Exynos die te vinden is in de Galaxy S3. Toch denk ik dat de Tegra 3 een betere keus is. In dagelijks gebruik is er volgens mij nauwelijks verschil in performance te merken, en het accugebruik is bijna hetzelfde. Daarnaast heeft de Tegra 3 één heel belangrijk streepje voor op de Exynos; ondersteuning.

De Tegra 3 heeft het voordeel dat er talloze games speciaal voor deze processor worden geoptimaliseerd en daardoor fantastisch draaien en er adembenemend uitzien. Neem Shadowgun, The Pact: Dark Meadow, Max Payne, en GTA3. Al deze games zien er stukken beter uit op de One X dan op de S3, dus mocht je van gamen houden, is de Tegra 3 de juiste keus. alle Tegra games zijn te vinden in de Tegra Zone van Nvidia; http://www.tegrazone.com/

Hier een vergelijking tussen "normaal" en Tegra 3: http://www.youtube.com/watch?v=HpzkCTe76Bc

Het OS i.c.m. HTC Sense
De One X draait op Android 4.0 met daarover de Sense 4.0 skin. Het ziet er erg gelikt uit, werkt vloeiend en snel, zonder al te veel te haperen. Natuurlijk hapert het wel af en toe, maar over het algemeen is het heel snel. Het is wat je gewend bent van de voorgaande Android versies maar dan mooier, intuitiever, en sneller.
Widgets zijn makkelijker te plaatsen en je kan ze vaak schalen, waardoor personalisatie beter tot stand komt.

Multitasking werkt makkelijk en snel, om iets af te sluiten sleep je simpelweg de applicatie omhoog, en om te multitasken druk je op de rechter knop.

HTC Sense voegt een mooie skin toe, hele handige en mooie widgets, goede integratie met Facebook, al met al een mooie toevoeging. In voorgaande Android versies vond ik Sense ronduit irritant, het zag er wel mooi uit maar zat er veel te diep in, en bracht vervelende apps met zich mee die ik nooit gebruikte. Sense 4.0 is maar een "lichte" schil, en beperkt zich vrijwel alleen tot het uiterlijk van Android en de integratie met sociale netwerken. Daarnaast voegt het ook apps en widgets toe, maar in tegenstelling tot voorgaande Sense versies is het mogelijk om de apps te verwijderen.

Al met al werkt Android 4.0 erg goed, snel en soepel, en is Sense een mooie toevoeging. Mocht je er toch niet van houden, dan is het mogelijk om Cyanogen mod te draaien waardoor je stock Android hebt.

Accu
De accu heeft 1800mAh, maar de telefoon gaat niet geweldig lang mee. Elke avond zal hij echt aan de stroom moeten worden gelegd, 2 dagen houdt hij niet uit als je hem redelijk wat gebruikt. Als je hem enkel gebruikt om af en toe facebook of whatsapp te checken (en ondertussen internet uit zet) dan gaat hij wel 2 dagen mee, maar met intensief gebruik (muziek, games, webbrowsen, facebook, whatsapp) houdt hij het slechts een dag uit.

Camera
De camera is best oké, maar niet geweldig. De kleuren wijken af van wat je ziet, hij heeft vooral de gewoonte om huid roder te maken dan dat het daadwerkelijk is. Voor de rest is het een prima camera, de filmpjes zijn mooi al kunnen deze ook schokkerig zijn, HDR en slow motion video capture werkt verbazingwekkend goed. Ook de burst shots zijn erg handig.

Bereik
Het bereik is naar mijn mening prima, ik zit nooit zonder bereik, nooit zonder internet en ook wifi kan hij goed ovangen. Het schijnt dat sommige One X'en wel te kampen hebben met slecht bereik, maar zelf heb ik hier absoluut geen last van.

problemen
Ik som hier even op tegen welke problemen ik ben aangelopen die ik verder niet behandeld heb.
  • Er is sprake van licht dat uit de behuizing lekt, als je de flits snachts aan hebt zie je het een beetje door de behuizing heen schijnen en ook de 3 knoppen lekken een beetje licht (aan de rand onderaan het apparaat). Dit valt echter bijna niet op en is in een omgeving met een beetje licht geheel onzichtbaar.
  • De achterkant van het apparaat geeft een beetje mee als je er hard op drukt, wat er voor zorgt dat hij toch niet helemaal solide voelt.
  • Hij kan verschrikkelijk warm worden als je met zware applicaties bezig bent.
De One X is een erg goede telefoon, werkt zeer snel, ziet er mooi uit, en is voorzien van alle features die je verwacht op een high-end smartphone. Naar mijn mening is hij beter dan een Galaxy S3 of iPhone 4s, daar mag je het mee eens zijn of niet. Mocht je overwegen om een One X te kopen, dan zou ik dat zeker aanraden, al met al is het een zeer goede smartphone die zijn verwachtingen meer dan waar maakt, al zijn er verbeterpunten. Al met al is de algemene beoordeling 5 sterren omdat het een fantastisch ding is.

Update 26-5-2013
Kleine update. Mijn onvrede is gegroeid, de WiFi doet het tegenwoordig slecht en de headphone jack heeft kuren. Voor de rest is het wel een solide apparaat, maar vind het toch jammer dat ik er best veel problemen mee heb. Ook het scherm wordt af en toe op bepaalde plekken (zeker met een wit scherm) gelig. Ik verwachtte een telefoon die 2 jaar zonder problemen zou werken, maar dat is helaas niet het geval. Hiervoor pas ik mijn cijfers aan.

Heb jij ook een HTC One X 32GB Wit?

Reviews door de redactie

Mooie review!

Negatieve eigenschappen; accu gaat een dag mee.
Dit is dan echter wel met intensief gebruik he, vrijwel elke smartphone moet opgeladen worden na een dag.
Dit is gewoon een minpunt van smartphones in het algemeen, welke smartphone ik dan ook zou reviewen het zal altijd een minpunt blijven. Van mij hoeft een smartphone niet zo dun hoor, liever een iets dikkere smartphone met een accuduur van 2 dagen, dan een dunne met een accuduur van 1 dag.
Ik heb nu LeeDroid 6.40 met Franco.9 kernel erop draaien en ik haal nu 2 dagen met normaal gebruik, beetje gamen, beetje internetten en hier en daar wat telefoontjes (veel whatsappjes/facebooken). Voor de rest staat BT/WIFI/GPS altijd aan bij mij (als zijnde op 'ON') en ben erg blij hiermee. Heb nog niet de nieuwe Kernel (.11) geprobeerd, dus heb daar geen oordeel over.

(2 dagen = 3% accu over, dus wel op z'n randje)

Dus als tweaker zijnde kun je wel gelukkig wat aan de accu duur doen. Maar out-of-the-box is het ongeveer 1 dag.
Leuke review, al is je 'toon' wel heel erg positief waardoor je kritiek wat wegvalt.
Ik kreeg een beetje het gevoel dat als de HTC 5x per dag spontaan uit zou vallen dat je dit dan als volgt zou beschrijven:
"De HTC is vandaag 5x spontaan uitgevallen, maar hij start zo snel weer op dat dat geen enkel probleem is".

Maar verder? Ach, ik heb hem zelf ook ;) . Maar nog te kort om er inhoudelijk op in te kunnen gaan.