Club 3D Radeon HD 3870 Overclocked Edition Review

Nixadus 20 januari 2008, 7.402 views

Club 3D Radeon HD 3870 Overclocked Edition

Pluspunten

• Prijs/kwaliteitsverhouding
  • Beeldqualiteit
  • Alternatieve cooler standaard
  • DirectX 10.1
  • Crossfire support

Minpunten

• Geen stille fan
  • Standaard geen fanadjustment mogelijk via AtiTool of Rivatuner

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Algemene beoordeling:
Over het geheel is het degelijke, snelle en complete kaart. De prestaties zijn prima, alhoewel ik denk dat er echt nog wel iets met drivers verbeterd kan worden. Vandaar een goed in de driver score.
De geluidsproductie is veel te hoog (als gevolg van de fixed fanspeed van 100%) voor de huidige standaards, echter is de koeling daartegenover prima in orde voor een semi-standaard koeler. Een Zalman Fanmate2 biedt uitkomst echter zou het een mooiere oplossing geweest zijn als Club3D via de bios de fanspeed tussen 50% en 100% variabel gemaakt. Vandaar dus de laag score in de geluids en warmte sectie. Met een variable oplossing zou ik hem een zeer goed geven.

Reden van koop:
Ik was op zoek naar een DirectX 10 kaart op zijn minst het mooie beeld zou kunnen geven als de X1950XTX die ik al had. Vroeger had ik al Ati kaarten maar toen daar niet veel progressie meer in zat ben ik overgestapt naar de Nvida. Echter sinds de X1950XTX ben ik toch echt wel verkocht aan een ATi en was de keuze dus al snel gemaakt. Het moest een 3870 worden.

Systeem
  • Zalman ZM-460APS
  • Creative X-Fi Platinum
  • Cooler Master Stacker
Verpakking
Verpakking is degelijk en compact, statig Zwart en wit zoals dat al bekend is van de Club 3D. Alhoewel er een aangepaste cooler opzit (dus niet het standaard ontwerp) worden er nog steeds 2 Slots gebruikt op je moederbord, wat ik niet echt een probleem vond. Opmerkelijk is dat hij wel alleen via 1 bracket bevestigd wordt en dus niet twee zoals bij het standaard ontwerp. In de verpakking zaten een grafische kaart, een handleiding, driversCD, enkele kabels, en converters naar VGA en HDMI-uitgangen. Geen extra's dus.

De installatie
De grafische kaart in de computer steken verloop vlot. Ik kwam van een MSI RX1950XTX dus was de grote wel gewend. Het installeren verliep vlot, maar dan was natuurlijk wel te verwachten met al reeds geinstalleerde 7.12 drivers.

Prestaties

• CPU1 - Red Valley - 0,911 FPS
  • CPU2 - Red Valley - 1,435 FPS
  • HDR1 - Canyon Flight - 8,032 FPS
  • HDR2 - Deep Freeze - 30,470 FPS
Had wel verwacht dat er een verschil zou zijn maar het onderstaande geeft wel aan dat de nieuwe generatie duidelijk sneller is onder dezelfde omstandigheden. :)

Club3D - HD3870OC Edition (Stock values)
  • 3DMark Score - 11088 3DMarks
  • CPU1 - Red Valley - 0,907 FPS
  • CPU2 - Red Valley - 1,451 FPS
  • HDR1 - Canyon Flight - 46,896 FPS
  • HDR2 - Deep Freeze - 54,519 FPS
Daar ik in de praktijk alleen LOTRO speel is meerdere prestatie weergeven dus wat beperkt. In de praktijk van spelen van LOTRO is er niet echt veel verschil tussen de X1950XTX en de HD3870 behalve dan dat de HD3870 bij alle settings op de hoogste stand bijna geen performance verlies heeft terwijl dat bij de X1950XTX wel degelijk het geval was.

LOTRO is het eerste online RPG game dat DirectX 10 ondersteund. Een van de redenen waarom ik een DirectX 10 kaart wilde hebben. Echter is dit nog steeds in Beta en dat is dan ook te merken. Ik zie nog wel eens flashes etc die er echt niet in horen. Alleen bij DirectX 10. In DirectX 9 loopt alles perfect.

Update 1 - 20/01/08:
Intussen heb ik ook het flashes (Light Flares) probleem ontdekt. Als je in Lotro het volgende aanpast moet het nu goed gaan: Turn off "Player Mesh Combining - dit is te vinden in het Advanced Graphics gedeelte. Turbine is ervan op de hoogte en werkt aan een aanpassing.

Temperaturen
In idle doet deze kaart een graad of 36-38 in een kamer met 21 graden. Behoorlijk laag. Echter zit er wel een downside aan dit verhaal. De kaart heeft wel degelijk baat bij de gewijzigde cooler, echter heeft Club3D ervoor gekozen om de fanspeed op 100% te houden. Dit is dus met geen enkel programma te wijzigen (zowel ATiTool als RivaTuner, maar volgens diverse fora ook andere programma's niet). Ik heb dit 'euvel' derhalve opgelost door een Zalman Fanmate2 tussen te zetten en de snelheid naar 60% te verlagen. Zelfs dan blijft de temperatuur tussen de 38 en 40 graden. In deze stand wordt deze kaart onder load niet warmer dan 65 graden en op de 100% stand 60-62 graden.

Overclocken:
Daar deze kaart standaard al OC-ed is zie ik voorlopig nog niet het nut in om het sneller te laten lopen.
Overigens hier de verschillen tussen de standaard Club3D HD 3870 en de HD3870OC Editiion:

Standaard:
  • Engine kloksnelheid: 775 Mhz
  • Geheugen kloksnelheid: 2252 Mhz
OC Edition:
  • Engine kloksnelheid: 800 Mhz
  • Geheugen kloksnelheid: 2340 Mhz
Prijs:
Ik heb dit kaartje voor 217,- bij Azerty gekocht. Had wel iets goedkoper gekunt, echter koos ik voor hun omdat ik goede ervaringen met ze heb. Qua prijs/prestatie is deze kaart een aanrader om te kiezen. Zeker als je deze kaart op resoluties van 1680 * 1050 draait met alle opties aan dan zul je merken dat hij meer in zijn mars heeft dan dat hij in eerste instanties laat zien. De CrossfireX en DirectX10.1 ondersteuning zijn natuurlijk ook pluspunten.

Heb jij ook een Club 3D Radeon HD 3870 Overclocked Edition?

Bedankt voor je review ik heb hem eens goed doorgelezen en heb direct de kaart ook besteld was al een tijdje aan het twijfelen nu niet meer bedankt.
leon.
mooie review. duidelijke info en dus goed bruikbaar. ik had alleen verwacht dat deze oc edition niet zoveel lawaai maakte. vermits er toch een aangepaste koeler opzit (heeft beetje weg van zalman vf900 die toch stil is.). als je het kan oplossen met een fanmate, des te beter. goede tip die ik ook ga gebruiken. thx
(mss nog fotootje en wat fps uit games om het af te maken :) )

@Tuinstoel: draait de koeler bij jouw ook constant op 100%?

[Reactie gewijzigd door Burd0 op 12 januari 2008 17:24]

Lawaaierig is natuurlijk subjectief. Hij is qua geluid wel degeleijk prominet aanwezig en de ventilator van de cooler komt boven het geluid van alle koelers uit. Ik vind dat storend en dus heb ik het aangepast. ;)

Het is in ieder geval niet zo als ik boven zit dat men beneden hoort dat ik mijn PC aan heb. _/-\o_
Ik vind een VF900 een herrie ding vergelijken met andere coolers. Maar je hebt ook coolers die veel meer herrie maken dan een VF900 dus ja tis wat je wilt ?
Probeer eens opnieuw je drivers te installeren, normaal gesproken draait hij alleen 100% fixed fanspeed als de drivers nog niet geinstalleerd zijn.
heeft geen zin. De kaart ondersteund het hardwarematig niet. helaas.

Ik heb er zelf ook 1, ook van Azerty. had een normale versie besteld maar kreeg deze.
erg jammer is ook dat de kaart altijd in 3d modus draaid. Ik heb er een andere bios op gegooid om te kijken of daarmee ook fanspeed te regelen was. maar dat wou niet.

Ik heb de fan aangesloten om mn moederbord en daar via speedfan de snelheid geregeld. (40%, kaart word max 80graden)
Leuke review. Heb hem zelf ook sinds kort. Fijne kaart alleen is mijn systeem dan weer een bottleneck. Kan je verder vertellen dat ik de sensors niet kan uitlezen (Windows XP), best wel vreemd. Ik heb hem trouwens voor 208,- gehaald bij Azerty (was op voorraad).
Kun je eens een plaatje posten van de andere koeler die gebruikt is?
Ik vind het kei leuk dat je de overclocked edition hebt, maar wat zijn de originele waarden en de overclockte waardes van de fabrikant? verder mooie review :)
Op verzoek van jou dus aangepast ;)
Nette review een klein tikfoutje gezien :$

Hier het verschil tussen de club 3d HD 2870 en de HD 3870 OC editie

gz xen
Nee hoor, kijk maar. Staat gewoon goed :P (dank voor de tip, is aangepast nu)
Top review! :)
Heb dit kaartje toch wel onderschat, kan het huidige nvidia geweld nog best bijbenen :)
Mooie review.
Ik kan helaas nog niet kopen nu, maar tuurlijk met al dat geweld van nvidia zou je der bijna blind voor gaan.
Ik ben ook een ati fan, na me gf4 heb ik een 9800xt en huidig een 1950 pro.
Als ik zie hoeveel sneller die 3870 is dan een 1900xtx weet ik wel wat ik ga aanschaffen. Heb ook cf moederbord dus dat is ook nog een optie.
Bedankt voor je duidelijkheid!

Alleen die fanspeed is jammer, maar is dat misschien bij stock kaarten anders? Ik gebruik ati traytools om dat te regelen dus. Kan iemand bevestigen dat dit bij andere 3870 kaarten wel regelbaar is via tooltjes?
Verschild per fabrikant. maar als ze het reference design aanhouden zit het er als het goed is op.
Mooie en nette review..lekker informatief :)

Ik heb zelf nu ook een X1950XTX en stap ooit wel over naar een 3870. Maar dan moet ik eerst een ander systeem :P