Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Xtreamer eTRAYz Review

scuzi 20 juni 2012, laatste update op 20 juni 2012, 1.111 views

Xtreamer eTRAYz

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stabiel
  • Dual bay
  • SabNZBd
  • Firmware is sterk verbeterd
  • iTunes functie
  • Streamen gaat vlekkeloos
  • Package installer

Minpunten

• Lees/schrijfsnelheid beperkt. Schrijven: 15 mbyte Lezen: 24 mbyte
  • FTP niet goed werkende te krijgen
  • Interface een beetje langzaam

Ik heb deze NAS in November 2010 aangeschaft.
Hier heb ik 2x 1,5 tb Samsung ecogreen in geplaatst. De opstelling die ik heb gekozen was JBOD.
De eTrayz liep in het begin wat gebrekkig door de firmware die veel bugs bevatte.
Instabiel, geen spindown, geen mogelijkheid voor kant-en-klare packages etc etc..

Toen ik echter eenmaal de firmware had ge-upgrade naar 1.0.7-official leek dan toch eindelijk de eTrayz tot zijn recht te komen.

Stabiliteit & basisfuncties

Na de firmware upgrade heb ik de eTrayz NOOIT meer hoeven te rebooten. De enige downtime die ik heb gehad, werd veroorzaakt door stroom-uitval.

Spindown van de schijven werkt gewoon goed. Ik heb daarnaast op de windows pc's een functie ingeschakeld die de NAS automatisch ontwaakt op het moment dat je de pc opstart.

De snelheid van de interface is niet supersnel. Maar omdat het apparaat eenmaal geconfigureerd dient te worden is dit niet echt een struikelblok. Je klikt er redelijk lekker doorheen.

Lees- en schrijfsnelheid
De lees- en schrijfsnelheid is voldoende voor de gemiddelde gebruiker. Lees: 24 mbyte Schrijf: 15 mbyte
Mijn ervaring is gebaseerd op bestandsoverdrachten via SAMBA.

App installer
In de eTrayz app installer kun je allerlei packages zeer gemakkelijk installeren. ( geen ssh of telnet kennis nodig)

iTunes
Zo heb ik onder andere de iTunes service ingeschakeld, dit werkt gewoon keurig: Alle pc's zien de gedeelde bibliotheek in hun iTunes.
Ikzelf heb mijn eigen iTunes data locatie op de NAS ingesteld. Zodat alles wat in iTunes wordt ge´mporteerd, netjes daar wordt opgeslagen.
De andere bewoners van mijn huis maken hier ook gebruik van zonder te weten dat dit vanaf een NAS wordt afgespeeld.

SabNZBd
Daarnaast maak ik ook gebruik van de laatste versie van SabNZBd op mijn eTrayz.
Downloaden gaat max 1,4 Mbyte p/s via een 50mbit internetverbinding.
Het uitpakken duurt wat langer, echter is dit niet heel interessant omdat er geen haast bij is.
Als ik acuut een film moet hebben, dan download ik het via een PC met als doelmap de eTrayz.
De opdrachten om de NAS te laten downloaden, geef ik via een app op mijn iPhone of iPad.

Streamen
Ook op dit vlak was ik positief verrast. Ik ben in het bezit van 3 AC Ryan PlayonHD mini's.
Het streamen middels een bekabelde verbinding was geen enkel probleem. Ik heb dit getest door op 2 tv's een 1080p film te streamen. De eTrayz gaf geen enkel moment het gevoel alsof hij dit niet aan kon.
Dus ook op dit vlak een handige uitkomst voor een gezin met meerdere mediaplayers.

Heb jij ook een Xtreamer eTRAYz?

Hoe doe je dat?
Ik ben nu ook naar dit product aan het kijken. Werkt het ondertussen als een volwaardige nas en blijft nu stabiel? Als ik andere reviews hier lees gaat het nogal eens mis met wakker worden en dat soort dingen.

Of kan ik beter naar een qnap of synology oid kijken?
Hallo,

Prijs\prestatie is synology gunstiger. ( DS209+ of DS 211/212 )
Dank voor je review. Het is enige tijd geleden, maar ik heb m'n eTrayz weer aangesloten. Helaas heb ik de upnp/mediaserver app verwijderd uit de app installer. 8)7 Nu zie ik de eTrayz wel op m'n pc, maar niet op de PS3.

En de app installer is niet meer toegankelijk. Weet jij misschien hoe ik de eTrayz op een andere manier zichtbaar maak op de PS3, zodat ik films weer kan streamen naar de PS3?