EVGA GeForce GTX 570 DS HD Review

qufr 20 juni 2012, laatste update op 20 juni 2012, 407 views

EVGA GeForce GTX 570 DS HD

Pluspunten

• Stille werking
  • Zelf instelbare fanspeeds met EVGA Precision
  • Regelt de fan ook prima zelf

Minpunten

• Hoog piepgeluid bij belasting, maar dit wordt al minder.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb deze videokaart gekocht als vervanging van mijn GTS 250 met 512MB videogeheugen. Vooral het videogeheugen was veel te krap dus deze 1,25GB kaart was een mooie opvolger. Ik wilde alleen niet dat hij super veel lawaai ging maken en alsnog super heet werd (GTX 480 viel dus al snel af), en besloot om naar custom designed koelers te gaan kijken. Mijn GTS 250 was al van EVGA en heb hier nooit problemen mee gehad. Ik kwam dus al gauw bij de EVGA GTX 570 DS uit, met een mooie koeler erop.

Na wat testen bleek al snel dat de kaart stiller bleef dan mijn GTS 250, mede doordat hij niet altijd meer 100% belast wordt, maar ook door de super koeler van EVGA. Hij regelt de koeling prima zelf, door per procent harder of zachter te gaan koelen. Het bouwt dus regelmatig op en af. Ik heb de koeling echter anders ingesteld met EVGA's Precision. Je kunt hier precies bepalen dat hij bij ** graden **% moet koelen. Heel prettig, want de kaart wordt nu pas luidruchtig als hij over een grens van 75 graden heen komt.

Het enige, beetje irritante wat ik heb kunnen vinden aan de kaart is dat hij (vooral in het begin) een hoog piepgeluid maakte bij volledige belasting, wat een bekend probleem is bij hogere klassen videokaarten. Het wordt volgens mij al minder en het is volkomen normaal en niet van invloed op de levensduur van de kaart. Het is alleen een beetje irritant. Dit kan echter bij iedere kaart die je koopt voorkomen, zowel ATI als NVIDIA.

De kaart is echt een aanrader. Vooral in combinatie met de side fan van je kast werkt hij heel stil. Zie positieve punten voor een samenvatting:

Heb jij ook een EVGA GeForce GTX 570 DS HD?